Speed triple hapert

9 jun 2013
23
0
Etten-leur
Mijn Triumph speed triple hapert af en toe bij een constante snelheid, dit voornamelijk in de 3e versnelling maar ook wel eens op andere momenten.

Verschillende garages hebben het probleem nooit kunnen verhelpen. Het laten afstellen op een rollerbank heeft veel geholpen maar het probleem is er nog steeds.

Het is vooral vervelend als de motor "snokt" terwijl ik net in een bocht rij!

Omdat ik denk dat het niet zo maar iets is wat 'iedere 3pitter' doet heb ik het getracht te filmen:

Ik hoor heel graag jullie ideeën.
 
Een tijdje geleden was het zo erg dat er met de motor niet meer normaal te rijden was, behalve als je continue meer gas bleef bijgeven( dat houd een keer op) 😃

Omdat ik zelf een leek ben op technische gebied heb ik hem laten nakijken. Maar ze konden alleen aangeven dat hij te rijk stond afgesteld. Bougies, luchtfilter en brandstoffilter waren in orde. Omdat zij hem niet konden afstellen ben ik doorverwezen naar een tovami testbank. Dit heeft het probleem voor 90% verholpen maar ik heb geen idee op welke mapping of gebieden hij is afgesteld (naar mijn weten een mapping speciaal voor mijn motor).

Omdat het probleem sporadische voorkomt kan ik ook niet goed opletten wat er nu precies gebeurt....
 
Kun je het niet zien op de uitdraai van de testbank dan?
Als hij dit alleen af en toe doet, loop alle contacten dan eens na.
Misschien zit er gewoon iets niet goed vast of n lullig zekeringetje maakt geen goed contact.

Ben zelf eens n halve dag bezig geweest met zoeken bij een MV brutale die soms wel en soms niet goed doortrok en haperde, en heel af en toe niet vlot wilde starten..
Bleek dat er gewoon zo'n lullig zekeringetje naast de houder en net tegen de contacten was gestoken in het rechter zekering kastje..
Is vervelend zoeken met wel/niet storingen.
 
Als deze motor een injectie systeem heeft dan klinkt het mij naar of een te hoge brandstof druk of een temperatuursensor of 1 van de andere aanwezige sensoren die de weg kwijt is zeker gezien het feit dat de zo te lezen verder standaard motor ineens veel te rijk stond.
Dus ik vermoed dat niet de oorzaak verholpen is maar alleen de gevolgen weg gewerkt zijn en dan krijg je het nooit goed.
 
Beetje vreemd...
Als de motor op dat gebied hapert of niet netjes loopt, zou de tuner die de motor destijds afgesteld heeft, je op de hoogte moeten stellen dat er in dat gebied "iets" fout gaat wat niet met de afstelling te maken heeft...., en je daarvoor een eventuele oplossing of tip voor kunnen geven wat verder te doen staat.. (immers hij heeft de map op dat punt dan niet kunnen schrijven terwijl dit wel zijn taak was, waaraan hij op dit specifieke punt niet heeft kunnen voldoen)
Alleen als hij een beetje "vlug-vlug" een mapje geschreven heeft in pakweg een half uurtje of uurtje, dan heeft hij geen tijd gehad om op ieder bereik voldoende aandacht te schenken om je werkelijk te geven wat je beloofd is., tevens zal hij door de te korte tijd dat hij in dat bereik rijdt, niet voldoende op kunnen merken dat er zich daar een probleem opbouwt, immers "het werk moet vlug af"
Een goede map schrijven kost gewoon minimaal 2 uur werk, maar gemiddeld duurt dat 3 uur effectief mappen tijd, en 4 keer 1/2 uurtje afkoelen van de motor om eea niet teveel thermisch te overbelasten., in totaal ben je dus ongeveer 4 tot 5 uur bezig.
Het kan sneller, maar dan moet je steken laten vallen.
 
Beetje vreemd...
Als de motor op dat gebied hapert of niet netjes loopt, zou de tuner die de motor destijds afgesteld heeft, je op de hoogte moeten stellen dat er in dat gebied "iets" fout gaat wat niet met de afstelling te maken heeft...., en je daarvoor een eventuele oplossing of tip voor kunnen geven wat verder te doen staat.. (immers hij heeft de map op dat punt dan niet kunnen schrijven terwijl dit wel zijn taak was, waaraan hij op dit specifieke punt niet heeft kunnen voldoen)
Alleen als hij een beetje "vlug-vlug" een mapje geschreven heeft in pakweg een half uurtje of uurtje, dan heeft hij geen tijd gehad om op ieder bereik voldoende aandacht te schenken om je werkelijk te geven wat je beloofd is., tevens zal hij door de te korte tijd dat hij in dat bereik rijdt, niet voldoende op kunnen merken dat er zich daar een probleem opbouwt, immers "het werk moet vlug af"
Een goede map schrijven kost gewoon minimaal 2 uur werk, maar gemiddeld duurt dat 3 uur effectief mappen tijd, en 4 keer 1/2 uurtje afkoelen van de motor om eea niet teveel thermisch te overbelasten., in totaal ben je dus ongeveer 4 tot 5 uur bezig.
Het kan sneller, maar dan moet je steken laten vallen.


Map drr in laden duurt 15 min ofzo

Triumph dealer kun je kiezen uit verschillende maps.

Kosten lief kijken :)
 
Laatst bewerkt:
Er zit wel een gp-style uitlaat op gemonteerd maar heeft hier altijd prima mee gelopen. het afstellen heeft ongeveer 2uur geduurd( duidelijk aangegeven dat het schokken de rede was dat ik hem daar bracht) waarna ik hem een rondje heb mogen test rijden. Aanzienlijk verschil en het schokken leek helemaal weg. Niet wetende dat dit probleem sporanische terug zou komen(wellicht dat dit tijdens het afstellen dus niet naar boven is gekomen).

Ik wil best al m'n zekeringen en contacten nalopen maar als hij snokt is dit vrijwel altijd in ongeveer het zelfde (lage) toerental. En dus niet een sporanische kortsluiting.

Bougies e.d. Zijn volgens de garage in orde....

Kun je zelf alle sensoren nalopen of moet de dealer dit doen? De dichtstbijzijnde (Triumph)dealer is net failliet gegaan(en aan mij heeft het niet gelegen...😪)
 
Map drr in laden duurt 15 min ofzo

Triumph dealer kun je kiezen uit verschillende maps.

Kosten lief kijken :)

Dan kan hij evengoed net zo beroerd lopen als met de originele map.
Dhr. Ritzen spreekt over het volledig aanpassen van de map op de behoefte van de motor. De brandstof map heeft 2 kenvelden (op gaspositie en inlaatdruk) met ieder een vakje of 400 welke gecontroleerd moeten worden en eventueel aangepast om de motor optimaal af te stellen.

Staan enkele vakjes veel te arm bijvoorbeeld kun je daar al dit soort klachten door hebben. Zelf ook gehad met het gebruiken van een map van een Speed triple die afgesteld was op de testbank.

Het kan ook bijvoorbeeld nog een defecte bobine zijn (geoxideerd) wat vaker voorkomt bij dit model.

@ Frank, zolang je geen motorstoring lampje hebt branden zal er waarschijnlijk geen harde fout opgeslagen zijn.
Om zelf de parameters te controleren is niet voor iedereen te doen.

Mijn advies: Ga eens bij Ritzen motoren langs en laat er daar eens naar kijken.
Daar is de kennis en kunde zéker aanwezig :Y
 
Op het filmpje vind ik het op een millieu-dip lijken.
Wel een vervelende.

Als het een millieu-dip is, dan staat je motor te arm in een bepaald toeren bereik.
Als je door dit bereik heen-accelereert merk je het niet, maar als je je motor in dit bereik houd,
gaat hij schokken.

Mee leren leven of het motormanagement laten aanpassen/afstellen.
Misschien dat een Power Commander helpt? icm testbank?
 
Als ik de reacties een beetje terug lees dien ik hem dus 'weer' een keer te laten afstellen..... Ik ben nog niet helemaal overtuigd( heb er dit jaar al aardig wat euro's in mogen pompen, uiteraard is het een hobby maar het houd een keer op) Het probleem is spontaan ontstaan, de mapping van de motor kan toch niet zomaar veranderen. Er moet toch een technische rede zijn voor het probleem. Opnieuw afstellen zou dit dan toch alleen verbergen.
 
Als je zelf wat wil uitzoeken, dan kan dat bij Triumph.
Je kan nl het gatis programma tuneecu downloaden op een laptop en die via een kabel aansluiten op je motor.
Je kan dan sensors kontroleren, resetten en zelfs andere mappings uitproberen.
Ik weet niet of het jou helpt, maar het is wel leuk/leerzaam.

Persoonlijk denk ik niet dat het in de mapping zit, maar wat het wel is?
 
Inmiddels is mijn Speed triple weer een paar weken bij de garage geweest en buiten een lekkend coolsysteem (kon er ook nog wel bij '( ) is er geprobeerd het probleem met het snokken op te lossen.... hiervoor is er een nieuwe stationair motor ingegaan. helaas heeft dit het probleem alleen maar verplaatst.

momenteel merk ik het volgende:

boven de 4000 toeren loopt de motor heel soepel en heb ik nergens last van. bij lage snelheden (lage toeren) is de motor heel onberekenbaar geworden....

bij constante snelheid (onder de 4000 toeren) verliest de motor vermogen en daalt het aantal toeren (zonder dat ik met de gashendel beweeg) plots schieten de toerenteller en motor weer vooruit. dit proces herhaald zich totdat ik de snelheid/toeren opvoer. dit resulteert er wel in dat ik op rotondes op langzame kruisingen hortend en stotend door het verkeer probeer te komen....(en soms plots vooruit dreig te schieten).
verder lijkt het erop dat het onmogelijk is geworden om met 'slippende koppeling' te rijden. de motor heeft totaal geen vermogen wanneer de koppeling iets in wordt getrokken, om vervolgens vooruit te schieten als de koppeling weer pakt.
stationair draait de motor nog niet lekker (als hij warm is) de toeren schommelen continue op en neer.

mijn beste gok zou zijn dat er ergens een sensor ingrijpt of een begrenzer aanspringt aangezien ik het motorgeluid dat hij regelmatig maakt herken van de keer dat ik iets te enthousiast accelereerde en hem de begrenzer in joeg....

iemand anders nog ideeën?
 
Ik heb ongeveer hetzelfde met mijn Tiger 1050 gehad.
Dealer heeft van alles getest, schoongemaakt etc.
Uiteindelijk bleek de O2 sensor stuk.
Nieuwe erin, klaar.

Let wel op, deze motoren moeten dan gestart worden en minimaal 12 minuten stationair draaien (zonder aan het gas te zitten!!) om de ECU te resetten.
Anders lijkt het of het niet werkt.

Weet natuurlijk niet of jij hetzelfde hebt, maar het is redelijk eenvoudig te proberen.

Succes
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie, ik heb de sensor er even uitgeschroeft... Die ziet er buiten het roet nog goed uit. Ik zal het morgen eens met de garage overleggen. Die dingen zijn nieuw wel behoorlijk duur zag ik!!!

Het viel me op dat de gp-uitlaat bij de aansluiting van pijp naar einddemper wat valse lucht zuigt... (Kleine roetspikkels op de pijp) dit zit ongeveer 5cm na de sensor..... Kan dit zo'n groot probleem veroorzaken?
 
Ik heb ongeveer hetzelfde met mijn Tiger 1050 gehad.
Dealer heeft van alles getest, schoongemaakt etc.
Uiteindelijk bleek de O2 sensor stuk.
Nieuwe erin, klaar.
O2 sensor heb ik gewoon uitgeschakeld via TuneECU, loopt 'ie bij mij mooier van (rustiger)... heb je dus niet echt nodig. Hij wordt er ietsje onzuiniger van (1:17 in plaats van 1:19 ofzo) bij mij. Maar op aanraden van Ruud Fredriks heb ik hem uitgelaten, hijzelf had mijn mapping ook gemaakt met de O2 sensor uitgeschakeld.

Ik zou gewoon als ik jou via via TuneECU eerst eens een reset throttle adaption doen en daarna verder kijken. Zie:

Meer info What does "Reset Adaption" in TuneECU do? - Triumph Forum: Triumph Rat Motorcycle Forums
 
Laatst bewerkt:
vanochtend de 02/lambda sensor gewoon even los gekoppeld bij het stekkertje, helaas maakt dit geen verschil. bij constante snelheid onder 3000 toeren valt het vermogen continue weg om plots weer op te pakken. stationair schommelt het toerental op en neer....
inmiddels aardig radeloos aan het worden, heb zo'n 700€ geïnvesteerd om het probleem te vinden bij 3 verschillende garages en heb vorig seizoen nog geen 1000km kunnen rijden.

laatste oplossing is de originele uitlaat terug erop zetten en de standaard setting inladen hopend dat daar het probleem mee verholpen is. dat is echter wel een beetje jammer van de aanschaf van de uitlaat en de custom setting die ik heb laten maken....
 
vanochtend de 02/lambda sensor gewoon even los gekoppeld bij het stekkertje, helaas maakt dit geen verschil. bij constante snelheid onder 3000 toeren valt het vermogen continue weg om plots weer op te pakken. stationair schommelt het toerental op en neer....
inmiddels aardig radeloos aan het worden, heb zo'n 700€ geïnvesteerd om het probleem te vinden bij 3 verschillende garages en heb vorig seizoen nog geen 1000km kunnen rijden.

laatste oplossing is de originele uitlaat terug erop zetten en de standaard setting inladen hopend dat daar het probleem mee verholpen is. dat is echter wel een beetje jammer van de aanschaf van de uitlaat en de custom setting die ik heb laten maken....

Heb je filmpje gezien en je problemen zitten in een constant schakelen tussen F en L tabel, ik vermoed dat je lambda daarbovenop ook nog eens defect is en verkeerde waarden afgeeft, hierdoor blijft het motormanagement bij kleine gasopeningen bijregelen met stotteren tot gevolg.

Ben je bekend met TuneECU en het inschieten van nieuwe mappings? Zo ja, PB mij even, dan kan ik je een mapping toesturen die de O2 waarden negeert om te testen.

Ohja, sluit de O2 weer aan, als hij niet al stuk is, gaat hij zeker stuk als je hem zonder stroom laat zitten.
 
O2 sensor heb ik gewoon uitgeschakeld via TuneECU, loopt 'ie bij mij mooier van (rustiger)... heb je dus niet echt nodig. Hij wordt er ietsje onzuiniger van (1:17 in plaats van 1:19 ofzo) bij mij. Maar op aanraden van Ruud Fredriks heb ik hem uitgelaten, hijzelf had mijn mapping ook gemaakt met de O2 sensor uitgeschakeld.

Ik zou gewoon als ik jou via via TuneECU eerst eens een reset throttle adaption doen en daarna verder kijken. Zie:

Meer info http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/183839-what-does-reset-adaption-in-tuneecu-do.html

Ik denk dat je Ruud niet helemaal goed begrepen hebt, hij zal ongetwijfeld een mapping geschreven hebben waarbij er niet overgeschakeld wordt tussen F en L tabel, of de L tabellen aangepast naar dezelfde waarden als de F tabel, hierdoor worden de o2 waarden genegeert, daar loopt hij inderdaad veel soepeler van.
Het uitvinken van de o2 sensor in TuneECU is alleen om een motormanagementlampje te voorkomen als je de o2 sensor fysiek verwijderd, maar doet verder helemaal niets, zolang de o2 sensor gemonteerd blijft geeft hij de waarden door aan het motormanagement en zal hij bij regelen zodra de L map gebruikt wordt.

Zie ook Triumprat voor meer diepgaande info
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, is heb totaal geen ervaring of kennis over het tunen en afstellen. Hierdoor begrijp ik de reacties helaas niet helemaal goed. Wel weet ik dat ik 250€ heb betaald voor het professioneel laten tunen en dat dit niet helemaal gewerkt heeft, vandaar sta ik momenteel niet te springen dit nogmaals te laten doen....

Het filmpje (begin van het forum) is inmiddels verouderd. De motor hapert niet meer bij constante snelheid(bokken), maar verliest vermogen bij constante snelheid onder de 3000 toeren(om vervolgens weer power te geven).
 
Deze houd ik ook even in de gaten, uit welk jaar komt jouw triple? Ik heb een sprint uit 2000 gekocht en die heeft heeel lichtelijk de problemen die jij beschrijft, lang niet zo erg als in het filmpje. Deze motor heeft de afgelopen jaren weinig kilometers gemaakt en de benzine was tijdens de proefrit 10 maanden oud, dus mijn plan is om er eens een lange dag op te gaan rijden en flink veel premium benzine erdoorheen te jagen, daarna nog een flesje injectiereiniger bijmengen en vanaf daar eens verder te kijken hoe die het pakt. Jij zegt dat die van jou ook maar 1000 km heeft gelopen afgelopen jaar. Met de huidige kwaliteit benzine met ethanol bijgemengd schijnt dit een veelvoorkomend probleem te zijn waar met name carburateurs last van hebben, maar injectie blijkbaar ook. Bij jou lijkt het vrij ernstig te zijn en dat betekent dat misschien de injectors ultrasoon gereinigd moeten worden.

Een ander punt van de 955i-generatie van aandacht zijn schijnbaar de iacv-slangen. Idle Air Control Valve slangen, het rubber daarvan wordt bros in de loop der jaren en kan voor vage klachten zorgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan