Transalp ratel bij 3500 toeren

wolves1

MF'er
24 jul 2011
144
4
Amsterdam
Hey luitjes,

Ik heb gister een transalp gekocht particulier. En het rijd super. De verkoper had me al vertelt over een ratel die je hoort tijdens het rijden. Tot 3500 toeren hoor je niks daarna hoor je wel een luide ratel. Iemand een idee wat dit kan zijn. Ik zat te denken aan naks maar een ander kwaal wil ik niet uitsluiten. Als ik doorschakel dan hoor je weer rond de 3000/4000 dit geluid.
 
nee het is wat anders. Ik kom er net achter dat als ik het in neutraal zat en ga spelen met de toeren ook boven de 3500 dan doet hij het prima geen raare geluiden. Dus het ligt hem vooral zodra ik ga rijden. Iemand anders nog een idee?
 
Ik verwachte net als Zot dat het een rammeltje zou zijn, daar de blokjes bijna onverwoestbaar zijn.
Maar jij kunt niet weten wat er gaande is geweest met je motor.
Ik zou er even mee langs de garage gaan (voorzichtig) en die er eens mee laten rijden.
Zou ook niet de rammel opzoeken, en tot je meer weet eronder blijven.

Ja joh das t risico als je n fiets koopt met n gebrek van n particulier.
Je kunt nergens op terugvallen.
 
nee het is wat anders. Ik kom er net achter dat als ik het in neutraal zat en ga spelen met de toeren ook boven de 3500 dan doet hij het prima geen raare geluiden. Dus het ligt hem vooral zodra ik ga rijden. Iemand anders nog een idee?


Kan nog steeds een schotje zijn, belast/onbelast kan verschil maken.
 
ik wist al van te voren dat het een rammeltje had de verkoper heeft ook gewoon dat vertelt. Dus ik wist waar ik aan begon ;). Nu heb ik tijd zat om het op te knappen.

Misschien is het een schotje of wat anders.
 
Ja zeker de verkoper was eerlijk..
Maar nu ff tussen ons, je had er wel n stuk wijzer aan gedaan om iemand mee te nemen die er wat meer kijk op heeft.. Of stiekem tijdens de testrit ff bij n motorzaak binnen gereden voor n check van de rammel. Bij mij komen ze ook wel eens aan voor zoiets, en ik werk daar volledig aan mee.
Ik denk dan altijd maar zo, stel dat ik zo voor iets komt te staan zou ik toch ook wel blij zijn als er iemand even naar wil kijken of luisteren.
Het hoeft geen aankoopkeuring te zijn, dat kost ff meer tijd..

Maar idd je wist het en hebt het risico genomen. En heb je tijd genoeg maakt het ook niet zo veel uit als de prijs ernaar was. Alles wat op of aan de motor zit kan een naar rammeltje geven..
Zoals ik al zei, de blokken mits normaal ondehouden zijn bijna onverwoestbaar.
 
Alle rammeltjes en rare geluiden die ik tot nu toe aan mijn motor heb gehad waren te herleiden naar onderdelen die bij een bepaald toerental gingen resoneren (hitteschildjes, lenzen in mijn LED-lampen, etc.)
Ik zou dan ook als eerste dit proberen uit te sluiten. Gewoon een paar keer op alle onderdelen kloppen die kunnen rammelen.
 
Zou ook uit je blok kunnen komen misschien dat de naks op het punt staat een tandje te verspringen en een hoorbaar rateltje geeft op die toeren ? je kunt de NAKS ietsjes losdraaien (motor uit en in z`n vrij zetten ) zodat hij iets oplicht en net dat tandje verspringt .
 
Terug
Bovenaan Onderaan