Diversion 600 Uitlaat Lek bij Koppeling Demper

Erikvanveen

Rookie
3 apr 2013
28
0
Hallo!

Afgelopen zomer toen ik terugkwam van een flinke motorrit (vanuit Berlijn) merkte ik op dat mijn motor meer geluid maakte dan normaal en als snel kwam ik er achter dat het mijn linker uitlaat was. Hij lekte langs de dikke pakking op het stuk waar de demper begint.

De 'pakking' (weet niet precies wat het was, een soort uitlaat fix met dikke ringen erom, het soort ring dat je met een schroef strak kan draaien, kom even niet op de naam) zag er erg versleten uit dus heb alles weggehaald met de bedoeling om er een nieuwe oplossing voor te zoeken.

Hier gaat het mis. Ik kan niet vinden wat ik zoek en bij diverse motorwinkels en bij garages krijg ik steeds iets anders te horen. Ik heb al een soort cement achtig spul gebruikt wat er uit knalt na een stukje rijden, het gat is denk ik net iets te groot hiervoor.

Ik heb in mijn haynes handleiding opgezocht hoe dit normaal gemonteerd zit. Het horen twee losse delen te zijn waarbij de mond van het demper deel over het stuk wat uit het blok komt schuift. Mogelijk is de mond van het demper deel bij mij wat weggeroest waardoor het te vullen 'gat' groter is.

Mijn vraag aan jullie is; weten jullie misschien wat ik kan gebruiken? Bestaan er uitlaat reparatie sets of pakking sets hiervoor?

(Had graag een foto toegevoegd maar heb het helemaal ingepakt met alles wat een beetje helpt zodat ik naar de diverse dealers/garages kon rijden).

Gr Erik!
 
Laatst bewerkt:
Hallo!

Afgelopen zomer toen ik terugkwam van een flinke motorrit (vanuit Berlijn) merkte ik op dat mijn motor meer geluid maakte dan normaal en als snel kwam ik er achter dat het mijn linker uitlaat was. Hij lekte langs de dikke pakking op het stuk waar de demper begint.

1:De 'pakking' (weet niet precies wat het was, een soort uitlaat fix met dikke ringen erom, het 2: soort ring dat je met een schroef strak kan draaien, kom even niet op de naam) zag er erg versleten uit dus heb alles weggehaald met de bedoeling om er een nieuwe oplossing voor te zoeken.

Hier gaat het mis. Ik kan niet vinden wat ik zoek en bij diverse motorwinkels en bij garages krijg ik steeds iets anders te horen. Ik heb al een soort cement achtig spul gebruikt wat er uit knalt na een stukje rijden, het gat is denk ik net iets te groot hiervoor.

Ik heb in mijn haynes handleiding opgezocht hoe dit normaal gemonteerd zit. Het horen twee losse delen te zijn waarbij de mond van het demper deel over het stuk wat uit het blok komt schuift. Mogelijk is de mond van het demper deel bij mij wat weggeroest waardoor het te vullen 'gat' groter is.

Mijn vraag aan jullie is; weten jullie misschien wat ik kan gebruiken? Bestaan er uitlaat reparatie sets of pakking sets hiervoor?

(Had graag een foto toegevoegd maar heb het helemaal ingepakt met alles wat een beetje helpt zodat ik naar de diverse dealers/garages kon rijden).

Gr Erik!
1: grafietbus
2: uitlaatklem
Een foto van de situatie is wel een stuk gemakkelijker.
 
Hallo!

Afgelopen zomer toen ik terugkwam van een flinke motorrit (vanuit Berlijn) merkte ik op dat mijn motor meer geluid maakte dan normaal en als snel kwam ik er achter dat het mijn linker uitlaat was. Hij lekte langs de dikke pakking op het stuk waar de demper begint.

De 'pakking' (weet niet precies wat het was, een soort uitlaat fix met dikke ringen erom, het soort ring dat je met een schroef strak kan draaien, kom even niet op de naam) zag er erg versleten uit dus heb alles weggehaald met de bedoeling om er een nieuwe oplossing voor te zoeken.

Hier gaat het mis. Ik kan niet vinden wat ik zoek en bij diverse motorwinkels en bij garages krijg ik steeds iets anders te horen. Ik heb al een soort cement achtig spul gebruikt wat er uit knalt na een stukje rijden, het gat is denk ik net iets te groot hiervoor.

Ik heb in mijn haynes handleiding opgezocht hoe dit normaal gemonteerd zit. Het horen twee losse delen te zijn waarbij de mond van het demper deel over het stuk wat uit het blok komt schuift. Mogelijk is de mond van het demper deel bij mij wat weggeroest waardoor het te vullen 'gat' groter is.

Mijn vraag aan jullie is; weten jullie misschien wat ik kan gebruiken? Bestaan er uitlaat reparatie sets of pakking sets hiervoor?

(Had graag een foto toegevoegd maar heb het helemaal ingepakt met alles wat een beetje helpt zodat ik naar de diverse dealers/garages kon rijden).

Gr Erik!
Ik zal je dan maar vertellen hoe het zit ;)

De serie motoren waar jij er één van hebt, staan erg bekend om het doorrotten van de aansluiting voorbochten -> einddemper. Daar waar de uitlaatklem zit.

Geen 100% garantie, maar dikke kans dat er bij jou ook zoiets speelt.

Oplappen is wat het is: oplappen. Kan van korte duur zijn, kan iets langer ok blijven. Een reparatie is het niet.

Stukje uitlaat er af en nieuw stukje buis er aan lassen is een stuk definitiever, om maar een voorbeeld te geven.

Pakking zit daar wel, af fabriek. Een dunne bus. Kan zijn dat die op is, stuk, weg, oid. Er zit alleen van die gum gum zooi als iemand anders ooit al een keer de motor heeft 'gerepareerd'.

Op zich kun je er wel aardig bij: einddempers zijn niet lastig los te maken.
Dan kun je ook meteen zien hoe de uiteinden van de voorbochten er aan toe zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Martell & x7, bedankt!

Ik heb net toch maar alles bloot gelegd en foto's gemaakt. Hier kun je ze zien;

Uitlaat Diversion by Exabes

Precies wat jij zegt Martell, volgens mij is het best om het vaste deel (foto 1) net wat langer te maken zodat de mond er strakker omheen komt. Echter is dat iets wat ik zelf niet kan dus die mogelijkheden moet ik dan onderzoeken.

Op foto 3 zie je (rechtsboven) wat voor ruimte er open staat.

Ik kan de mond er een stuk verder overheen schuiven wanneer de demper niet vast zit, ook daarom zou een langer vast deel helpen. Ik heb voor nu de maten opgenomen en ben van plan een grafietbus en uitlaatklem te bestellen.

Foto 4 is de klem die er vanaf komt.

Denken jullie dat dit voldoende helpt of is de ruimte te groot?
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik het bekijk is de aansluiting van een demper(buis zit nog in de klem) en een van de voorbochten totaal afgerot, een klem met pakking gaat hierbij niet helpen.
De beide delen moeten eerst gerepareerd of vervangen worden.
 
Laatst bewerkt:
Met de vorige sprekerds eens. Wat je ook doet met de bestaande situatie: het blijft broddelwerk. Bovendien: zelfs als je dit probleem zou kunnen oplossen, maak ik me sterk dat je volgende week of volgende maand met hetzelfde probleem bij een van de andere bochten zit. Het ziet er allemaal flink verrot uit.

Ik zou zeggen: vervang de bochten.
 
De demper passtuk is afgerot, de pijp ziet er slecht uit maar hoeft niet zo te zijn.
Je hebt er niets aan om de bochtenset te verlengen die is nog heel.
Dus zaag je het stuk van de demper eraf, en maak/las je hier een stuk pijp op wat de maat heeft van de dempermond.. En zie het werkt..

Maar mn voorgangers hebben gelijk, het blijft knoeiboelen.
Nieuw is altijd de beste oplossing.
 
Een nieuwe demper zou dus de beste oplossing zijn? Het vaste deel is wat verroest maar dat is puur oppervlakkig.

Inderdaad, de demper ziet er op de foto verrot uit, hij is echter verder super netjes nog, het is meer die mond die een stukje weggeroest is.

http://woesthoff.2ehandsonderdelen.nl/m/home/onderdeel?id=177526

Hier zie je ook dat ze er een stuk op hebben gelast. Neem aan dat er dan als nog een pakking tussen gaat?
 
Laatst bewerkt:
Als deze verder goed is, las je er toch n nieuwe mond (passtuk) op?
Dezelfde maat is dan handig, nieuwe grafiet ring erin (misschien n nieuwe klem) zinkspray op de las en karren weer.
Maar wel zeker weten dat het stuk goed is he, anders sta je na de winter weer voor verrassingen..
Goed schoonmaken voor t lassen, koolaanslag is knudde lassen (spetspatknetter)..
 
Martell & x7, bedankt!

Ik heb net toch maar alles bloot gelegd en foto's gemaakt. Hier kun je ze zien;

Uitlaat Diversion by Exabes

Precies wat jij zegt Martell, volgens mij is het best om het vaste deel (foto 1) net wat langer te maken zodat de mond er strakker omheen komt. Echter is dat iets wat ik zelf niet kan dus die mogelijkheden moet ik dan onderzoeken.

Op foto 3 zie je (rechtsboven) wat voor ruimte er open staat.

Ik kan de mond er een stuk verder overheen schuiven wanneer de demper niet vast zit, ook daarom zou een langer vast deel helpen. Ik heb voor nu de maten opgenomen en ben van plan een grafietbus en uitlaatklem te bestellen.

Foto 4 is de klem die er vanaf komt.

Denken jullie dat dit voldoende helpt of is de ruimte te groot?
Rotte stukje er af, nieuwe stukje er op.

En alleen als je oude uitlaatklem niet meer goed, hoef je een nieuwe te kopen.

En bekijk de andere kant ook eens.
 
Een nieuwe demper zou dus de beste oplossing zijn? Het vaste deel is wat verroest maar dat is puur oppervlakkig.

Inderdaad, de demper ziet er op de foto verrot uit, hij is echter verder super netjes nog, het is meer die mond die een stukje weggeroest is.

http://woesthoff.2ehandsonderdelen.nl/m/home/onderdeel?id=177526

Hier zie je ook dat ze er een stuk op hebben gelast. Neem aan dat er dan als nog een pakking tussen gaat?


Daar moet nog een grafietbus tussen inderdaad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan