Yamaha xj600 1997 olie in luchtfilterhuis

hameeteman

Rookie
3 nov 2014
7
0
Bussum
Beste allemaal!

ik hoop dat jullie me iets meer op weg kunnen helpen.
ik heb zelf een Yamaha XJ600s diversion uit 1997 en nu lekt deze al geruime tijd uit de overloop. (slangetje wat naar het luchtfilterhuis loopt)

mijn motor heeft in maart nog een grote beurt gehad en toen lekte deze ook al maar het probleem is toen niet gevonden. ze hebben de troep opgeruimd etc. en toen gedacht dat het daarmee opgelost is.

heb helaas gewoon het geld niet om hem weer naar de garage te moven. dus hoop dat iemand hier mij wat verder op weg kan helpen met waar ik naar moet kijken.

er zit in ieder geval niet teveel olie in het blok.
optie zou zijn een te hoge drukopbouw? maar heb geen idee hoe dat zou kunnen komen??

hoor heel graag jullie ideeën hierover! :}

groetjes,
Roël
 
Vraag me niet hoe ik er bij kom, maar enkele jaren terug had ik dit probleem bij de motor van mijn vrouw, na wat rondvragen was de oplossing om enkele honderden kilometers goed door te rijden met dat ding, lekker in de toeren te gaan, probleem was opgelost.
 
Guntherrex:
Lekkage lijkt echt alleen uit het luchtfilterhuis te komen de rest is zo goed als droog en schoon, één carb zweet ietsje maar niet schokkend.
compressiemeting is vast niet iets wat ik zo zelf even kan doen he? :P
 
Peetje Brik:
ik woon zelf in Bussum en mijn vriendin in Tiel flink stuk (daarbij rijd ik nooit echt als een opa qua toeren) maar als ik hem daar dan parkeer lekt er een flinke vlek olie uit. vind dat altijd zo beschamend :S
 
Je kunt proberen of toevoegingen bij olie en benzine helpen.
er is een kans dat het helpt...

Soms zitten de compressie veren vast, daar bestaat een toevoeging voor in de benzine voor.
Meestal zitten dan ook de schraapveren vast, daar is een olie toevoeg middel voor..
Voor bij de olie, moet je hem erna wel verversen.
Die voor bij de benzine kun je gewoon op rijden..

Is het door slijtage, een schrap in de cilinderwand of een gebroken zuigerveer.. Helaas dan helpt het je niet.
 
kreeg een reactie van iemand anders:
Waarschijnlijk een verstopt carter ontluchting,
deze heeft een verbinding van de bovenkant van het blok met de onderzijde , op het moment dat een zuiger naar beneden gaat ontstaat er een overdruk in het carter.
deze druk word dan afgevoerd via de carterontluchting naar de bovenzijde van het blok waar op dat moment een onderdruk heerst . als deze ontluchting verstopt gaat zitten ( door verloop van tijd opbouw van sludge) dan ontstaat er een te grote overdruk in het carter wat deze gaat proberen af te voeren via kanalen die daar niet voor bedoeld zijn . dat kan een lekkage tot gevolg hebben .


iemand enig idee hoe ik dit kan checken? xD of hoe ik dit kan fixen bijvoorbeel met die toevoegingen?
 
Laatst bewerkt:
kreeg een reactie van iemand anders:
Waarschijnlijk een verstopt carter ontluchting,
deze heeft een verbinding van de bovenkant van het blok met de onderzijde , op het moment dat een zuiger naar beneden gaat ontstaat er een overdruk in het carter.
deze druk word dan afgevoerd via de carterontluchting naar de bovenzijde van het blok waar op dat moment een onderdruk heerst . als deze ontluchting verstopt gaat zitten ( door verloop van tijd opbouw van sludge) dan ontstaat er een te grote overdruk in het carter wat deze gaat proberen af te voeren via kanalen die daar niet voor bedoeld zijn . dat kan een lekkage tot gevolg hebben .


iemand enig idee hoe ik dit kan checken? xD of hoe ik dit kan fixen bijvoorbeel met die toevoegingen?
Dat slangetje onder je luchtfilterhuis IS de carter be-/ontluchting.
 
Ik weet niet wie jou heeft benaderd, maar die heeft wel erg veel fantasie..
Als dat slangetje echt verstopt zou zitten krijg jij nooit olie in je filter.. Punt.
Vraag hem dan, hoe die olie daar komt als die slang dicht zit. Terughoesten via de kleppen en carbs naar je filter?

Ga naar een motorzaak en vraag wat je moet hebben om je veren weer te lossen..
Het komt vaker voor, het is meestal gewoon carbon aanslag wat onder en tussen de veren gaat zitten en dus de goede passing van de ringen verhinderd..

Zoals ik al zei, mits er geen schrap in je cilinder zit, of je veren versleten of gebroken zijn.
Als dat zo is, is repareren de enige oplossing..
 
beetje zitten zoeken heb fort moto power 1 en 2 op het oog. dit zegt het dat het doet:

Voordelen Forte Moto Power;

- Verzorgt de reiniging van de tank, brandstofkraan, carburateurs en het hele injectiesysteem;

- verwijdert afzettingen van sproeiers, doseeropeningen en injectornaalden;

- lost teer, vernis en hars op in het gehele brandstofsysteem;

- stabiliseert de met alcohol vermengde brandstoffen;

- neutraliseert zuren die gevormd worden door veroudering en oxidatie van de brandstof;

- verlaagt het brandstofverbruik en verbetert de motorprestaties;

en fort moto power 2:
- Gaat veroudering van benzine tegen en neutraliseert schadelijke zuren die ontstaan door chemische reacties;

- beschermt tegen corrosie en gaat de vorming van hars en vernis in het brandstofsysteem tegen;

- vermindert afzettingen op in- en uitlaatkleppen, in verbrandingsruimten en in de bovenste zuigerveergroeven;

- voorkomt bevriezen van carburateurs;

- verzorgt bovensmering en smeert de injectoren en de brandstofpomp;

- verbetert de verbranding en reduceert de schadelijke uitlaatgasemissies;

- verlaagt het brandstofverbruik en verbetert de motorprestaties.


zal dit genoeg zijn om te testen of het gewoon vuil is?
 
IK zou 2 flesjes, Forte2 in de benzine tank doen...
Als dit heeft geholpen, verwacht niet morgen al. Kun je verder kijken..

Die voor de olie, Forte Flush geloof ik dat t heet, mag je absoluut niet gaan rijden!
Maar die is ook niet voor de compressie veren..
 
Terug
Bovenaan Onderaan