BMW S1000XR

@Mr_Sloo: heb je inmiddels de begrenzer er al af? En zo ja, hoe bevalt ie nu, zijn er grote verschillen merkbaar tussen met en zonder begrenzer (behalve toerental en vermogen). Dealer zegt dat ie aanzienlijk soepeler/minder trillingen zou lopen.
De fietsen waarop ik gereden heb waren nog begrensd -O-
 
Rummer, Dat hele gedoe over die trillingen begint een geheel eigen leven te leiden geloof ik. Omdat er zoveel over geschreven is ben ik er ook op gaan letten en ja, ik voel inderdaad trillingen bij bepaalde toerentallen. Is het hinderlijk? Ik heb er geen last van en dat terwijl een half uurtje snelweg op mijn GS uit 2011 mij totaal dode vingers bezorgt in de rechterhand. De een is misschien wat gevoeliger voor hoog frequent trillingen dan de ander. Misschien dat er ook enige spreiding in de fietsen onderling zit. Ik kan bijvoorbeeld normaal door de spiegel kijken (niet onscherp door de trillingen). Ik moet wel bekennen dat ik nog geen lange snelweg trips heb gemaakt, maar ja, dan gebruik je toch gewoon de cruise control....

Is er verandering voelbaar na de 1000 beurt? Ik heb geen verschil gemerkt maar ik ben dan ook niet zo bezig met dat tril gedoe. Realiseer je wel dat dit gewoon een hele sportieve motor is met de daarbij behorende karakteristieken. Het is een totaal andere motor dan de GS, de zit lijkt er wat op maar dan heb je ook alles wel zo beetje gehad. BMW heeft hem vind ik wel iets te nadrukkelijk als toer in de markt gezet. Je kan er prima heel rustig mee rijden (prima gasresponse bij lage toeren, geen gestotter etc) maar als je dat wilt koop dan een GS of zo. Ik vind zelfs een Ducati Multistrada 1200S (2015) een watje in vergelijk met de XR dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn.
@Mr_Sloo: heb je inmiddels de begrenzer er al af? En zo ja, hoe bevalt ie nu, zijn er grote verschillen merkbaar tussen met en zonder begrenzer (behalve toerental en vermogen). Dealer zegt dat ie aanzienlijk soepeler/minder trillingen zou lopen.
De fietsen waarop ik gereden heb waren nog begrensd -O-
 
Heb je de Ducati en de BMW met elkaar kunnen vergelijken? Dan ben ik erg benieuwd naar je ervaring!
 
Het zijn beide zeer goede motoren maar met verschillen in karakter. Ik vind de Ducati wat gemoedelijker, mede ook door het rustige 2 cilinder geroffel en de wat comfortabeler vering. De BMW is bruter, de motor loopt veel rauwer en is hitsiger. Duidelijk meer vermogen in de BMW ofschoon ze op papier allebei 160 pk hebben. De BMW knalt er vandoor en het lijkt niet op te houden met accelereren. De Ducati heeft een (voor mij) heel hinderlijke terughoudendheid tussen de 4000-6000 toeren. Ik dacht eerst dat de wheelie control daar misschien debet aan was maar dat bleek niet zo te zijn. De Ducati daagt je veel minder uit dan de BMW die wel lijkt te smeken om het gas weer vol open te draaien. Rustig tokkelen op lage toeren is op de Ducati heel prettig, de motor pakt gewillig op maar houdt helaas wat in tussen 4-6000 toeren zoals gezegd. Ik vond de Ducati niet fel genoeg overkomen. Een KTM 1290 adventure maakte op dat punt meer indruk.

Qua rijwielgedeelte is de BMW scherper, stabieler, er zit minder beweging in het chassis. De zitpositie beviel me op de BMW beter. De Multistrada voelt misschien iets lichtvoetiger aan.

Wat mij aan de XR wel wat stoort is de bak herrie die het ding uitbraakt. Je zit natuurlijk hoger in de toeren maar met name als je in lage toeren even snel in inhaal manoeuvre wil doen komt er behoorlijk wat kabaal uit het ding (inlaat geruis??). Goede oordopjes zijn een pre *D

Werkelijk grandioos vind ik de quickshifter van de XR. Deze werkt echt subliem en is er mede debet aan dat je als een raket vooruit wordt geschoten.

Omdat ik ook een GS heb vond ik de BMW een leukere keuze dan de Ducati. Het karakter van de XR ligt gewoon verder weg van de GS dan van de Multistrada. Moest ik het doen met 1 motor dan koos ik waarschijnlijk voor de LC GS.

Praktisch gezien vind ik het ook niet zo handig dat er maar enkele Ducati service punten zijn in Nederland.

quote]Blasco schreef op 20 juli 2015 @ 17:56:
Heb je de Ducati en de BMW met elkaar kunnen vergelijken? Dan ben ik erg benieuwd naar je ervaring!~[/quote]
 
Laatst bewerkt:
Interessante vergelijking.

Als compagnon voor mijn R1200GS LC vind ik de S1000XR na jouw test echt wel te bruut en te rauw .

Omdat-ie ook heel wat goedkoper is, denk ik dus aan een YAMAHA MT-09 Tracer om hier wat in de bergen te knallen. Aan € 10.000 is dat een koopje, vergeleken met deze BMW.
 
Is natuurlijk wel mijn persoonlijke bevinding (alhoewel Motorrad ook zijn vraagtekens zet bij het toerkarakter van de XR). Altijd even zelf proefrijden als je de motor wel ziet zitten. Mijn vrouw vind de XR bijvoorbeeld subliem en die rijdt echt niet sportief. Ze vindt bijvoorbeeld het gemak waarmee hij te berijden is, zijn ultra stabiele bochtgedrag en de quickshifter zo'n genot dat ze een grote fan is geworden.

Interessante vergelijking.

Als compagnon voor mijn R1200GS LC vind ik de S1000XR na jouw test echt wel te bruut en te rauw .

Omdat-ie ook heel wat goedkoper is, denk ik dus aan een YAMAHA MT-09 Tracer om hier wat in de bergen te knallen. Aan € 10.000 is dat een koopje, vergeleken met deze BMW.
 
Bedankt voor je uitgebreide verslag! Ik blijf de Ducati ook erg mooi vinden. Hoewel BMW ook niet heel dik in de dealerschappen zit in mijn regio begrijp ik dat Ducati standpunt van je wel.
Ik kan niet wachten op de proefrit met de S1000XR!
 
Laatst bewerkt:
Motor is voor 1e beurt bij de dealer.
Als ik terug ben uit het buitenland, ga ik hem ophalen en dan weet ik zo hoe het aanvoelt zonder de toerenbegrenzing.
Alhoewel ik nog niet het gevoel had van een echt Pk tekort :)

En dan gooit een RR er nog een flinke schep bovenop...

Begin september een weekje de bergen in, dan merk ik pas echt hoe die is.
 
Ik ga ook met de Tracer rijden... maar ik hou het doel van de eventuele aanschaf voor ogen : een supplement bij m'n hoofdmotor : m'n GS LC.

Jouw XT660 en KTM als supplement kan ik nog begrijpen...


Maar een Tracer (of XR1000) naast een GS? Daar zie ik het nut niet van in...
Vraag me af voor welke ritten je je GS gaat laten staan om met de Tracer te gaan rijden. :?

Alles wat met de Tracer kan... kan perfect met de GS ook...
 
OK, dat zal ik dan wel merken...

Heb je al met een Tracer gereden ?

Btw, de Tracer komt in de plaats van de XT, omdat ik er vanaf einde dit jaar vaak in alle weersomstandigheden bepaalde verplaatsingen mee moet doen en de XT geen ABS heeft.

In de zomer kan ik er dan fijn mee raggen in de Franse bergen.
 
OK, dat zal ik dan wel merken...

Heb je al met een Tracer gereden ?

Btw, de Tracer komt in de plaats van de XT, omdat ik er vanaf einde dit jaar vaak in alle weersomstandigheden bepaalde verplaatsingen mee moet doen en de XT geen ABS heeft.

In de zomer kan ik er dan fijn mee raggen in de Franse bergen.


Zowel voor verplaatsingen in alle weersomstandigheden en de bergritten in Frankrijk zou ik eerder met de GS doen.. .




Dat je een oude XT 660 als pekelfiets gebruikt kan ik ergens nog wel begrijpen, al vind ik dat de GS meer voordelen heeft voor dat gebruik.

In de bergen een lichte KTM Enduro voor erbij begrijp ik ook.


Maar een Tracer/1000XR naast een GS gaan inzetten... dat gaat er bij mij niet in. ;)
Ik heb er nog niet mee gereden, en het zal ongetwijfeld een hele fijne machine zijn... maar dat is een GS toch ook?

Dus ik vraag me af voor welke ritten in Frankrijk je de GS gaat laten staan om met een Tracer te rijden?
 
Laatst bewerkt:
Je hebt zelf geen R1200GS LC en je hebt nog niet met de Tracer gereden... maar toch weet je dat deze twee motoren niet naast elkaar in een garage horen.... Mmmmmmmmm .

Enfin, IK weet ondertussen, na een volledige dag proefrijden, dat de Tracer een echte, hevige maar lichte sportfiets is met een karakter dat me erg doet denken aan mijn R1 die ik erg mis, maar wel met een relaxte zithouding.

Ik zie dan ook een mooie toekomst voor 'm voor snelle soloritten in de bergen en in herfst en lente kan-ie hier ook zijn job doen voor m'n werkverplaatsingen.

Als ik me vergis, zal ik het hier eerlijk melden, maar ondertussen ben ik blij met de bestelling.

Overigens, dit is het XRtopic en ik kan begrijpen waarom de eigenaars van deze fiets er zo begeesterd door zijn... ik zou'm ook wel willen, maar voor mijn doeleinden is-ie te duur (2x zo duur als een Tracer).
 
Laatst bewerkt:
Je hebt zelf geen R1200GS LC en je hebt nog niet met de Tracer gereden... maar toch weet je dat deze twee motoren niet naast elkaar in een garage horen.... Mmmmmmmmm .

Ik beweer niets, ik stel me gewoon de vraag.
Mag het? :/


Ik ken er genoeg die met een GS ook heel sportief rijden, vroegg me dus gewoon af waarom je een Tracer naast een GS in je garage zou plaatsen.

Misschien is zo'n GS dan niet heel uw ding, als je op zoek gaat naar iets anders. (al is het maar om erbij te nemen)
Uiteindelijk kan je met de Tracer ook met je vrouw en koffers rustige ritten gaan rijden... aan 50% van de kostprijs van je GS. :P




maar ondertussen ben ik blij met de bestelling..

Voor dit jaar zijn ze uitverkocht dacht ik? Levering in 2016?

Veel plezier ermee, dat zal wel lukken. ;)



Zullen hier dan maar terug ruimte laten voor de luxeversie van de Tracer... :)
 
Laatst bewerkt:
Nog een ding: als ik in de bergen achter mijn neef op zijn sportmotor rijd, merk ik dat de GS quasi perfect is, maar géén sportmotor... mag ik er op mijn oude dag dan nog een goedkoop sportmotortje bij nemen... vooraleer het rusthuis me inslikt ? ;-)
 
Laatst bewerkt:
Nog een ding: als ik in de bergen achter mijn neef op zijn sportmotor rijd, merk ik dat de GS quasi perfect is, maar géén sportmotor... mag ik er op mijn oude dag dan nog een goedkoop sportmotortje bij nemen... vooraleer het rusthuis me inslikt ? ;-)

Tuurlijk mag dat... :)






Al vind ik het niet mooi om de Tracer "een goedkoop sportmotortje" te noemen...

Ik weet dat jij er je geen zorgen om hoeft te maken, maar hou er rekening mee dat voor heel veel motorrijders een motor van 10 000€ echt geen goedkoop ding is wat je even gaat bestellen... voor erbij, omdat die andere +18k kostende motoren net niet perfect zijn. Het zal aan mij liggen, maar ik vind het niet erg respectvol tov degene die hard hebben moeten sparen om zo'n motor te kopen. Ik zou die uitspraak dan ook niet dadelijk doen als je je gaat voorstellen in het Tracer topic...
 
Laatst bewerkt:
Dat vermanende toontje van je vind ik ongepast.

Dat jij geen ironie begrijpt is jouw zaak : als ik het over een "goedkoop sportmotortje" heb, dan is dat UITERAARD schertsend bedoeld in verhouding tot de in dit topic reeds eerder vermelde DURE XR .

Verder ken jij mijn financiële , familiale en gezondheidstoestand niet en zijn je overige opmerkingen over die "+18 K kostende motoren die net niet perfect zijn" bijzonder onaardig.

Je beweegredenen hiervoor laat ik voor jouw rekening (ik heb je bij mijn weten nooit iets in de weg gelegd), maar ik stop deze "gedachtewisseling" met jou.

Hoe ik me verder gedraag op andere fora is evenmin jouw zaak en ik heb je raadgevingen terzake echt niet nodig.

Jammer dat je de sfeer verpestte.
 
Laatst bewerkt:
Je beweegredenen hiervoor laat ik voor jouw rekening (ik heb je bij mijn weten nooit iets in de weg gelegd), maar ik stop deze "gedachtewisseling" met jou.


:W

Het wordt me stilaan duidelijk dat alleen jij wat scherper mag reageren...

Die gedachtewisseling hoeven we niet verder te zetten hoor, zeker vandaag niet.
Al eens buiten gekeken?

Fijne zondag nog. ;)




On topic dan maar... over naar de S1000XR. Mijn oprechte excuses voor deze onderbreking...
 
Laatst bewerkt:
Je hebt zelf geen R1200GS LC en je hebt nog niet met de Tracer gereden... maar toch weet je dat deze twee motoren niet naast elkaar in een garage horen.... Mmmmmmmmm .

Enfin, IK weet ondertussen, na een volledige dag proefrijden, dat de Tracer een echte, hevige maar lichte sportfiets is met een karakter dat me erg doet denken aan mijn R1 die ik erg mis, maar wel met een relaxte zithouding.

Ik zie dan ook een mooie toekomst voor 'm voor snelle soloritten in de bergen en in herfst en lente kan-ie hier ook zijn job doen voor m'n werkverplaatsingen.

Als ik me vergis, zal ik het hier eerlijk melden, maar ondertussen ben ik blij met de bestelling.

Overigens, dit is het XRtopic en ik kan begrijpen waarom de eigenaars van deze fiets er zo begeesterd door zijn... ik zou'm ook wel willen, maar voor mijn doeleinden is-ie te duur (2x zo duur als een Tracer).

vind je dat van een tracer? dan geloof ik dat je het onderste nooit uit de kan gehaald hebt bij de R1 tttttsssssss ik heb de R1 10 jaar gereden op de openbare weg en in wedstrijden.. je doet de R1 veel oneer aan door hem te vergelijken met een tracer man man man...
hevig lichte sportfiets, wat een geleuter man, ik heb em ook test gereden, een mak tam poesje volgens mij tov de R1.. ik zou veeleer zeggen dat de tracer voor jou gemaakt is en dat je het potentieel van de R1 niet kunt (durft gebruiken) dat zal dichter bij de waarheid zijn :W
en nu terug on topic
 
Laatst bewerkt:
vind je dat van een tracer? dan geloof ik dat je het onderste nooit uit de kan gehaald hebt bij de R1 tttttsssssss


Pas op... slijk duldt geen tegenspraak..



Maar hij durft met z'n GS ook geen off road wegen aan, daarvoor heeft 'm een lichte KTM..
(ondertussen wel lachen met medeforummers die de stap naar een 800gs zetten)

De R1 destijds zal, net als z'n GS, ook niet volledig gebruikt geweest zijn..
 
Laatst bewerkt:
Allan en Chris69R: de twee El Sympathico's hebben elkaar gevonden... tijd om weer de beschaving op te zoeken...

Enjoy, fella's !

ugly-old-woman.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan