BMW S1000XR

Gisteren even op gezeten voor het eerst en ook voor het eerst irl gezien, mooie motor, mooi e details, maar die prijs.........22000 euro B|
 
Gisteren even op gezeten voor het eerst en ook voor het eerst irl gezien, mooie motor, mooi e details, maar die prijs.........22000 euro B|


Ik heb 'm eens door de configurator gegooid, kom uit op 16500€ zonder koffers.
(al die dure snufjes heb ik niet nodig)
 
Blijkbaar zouden de trillingen op elk toerental voelbaar zijn... volgens iemand die er ettelijke honderden kilometers mee reed... Hmmmmmmmm !

Ik heb er ook een stukje mee kunnen rijden en ik moet dat helaas beamen.

Ook vind ik het niet fijn dat je nagenoeg geen ruimte hebt om iets naar achteren
te kunnen gaan verzitten.
Jammer, want het zadel zit verder uitstekend.

-O-
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand van jullie al 'n goede proefrit kunnen maken met de BMW XR? Heb inmiddels de motor kunnen bekijken, en ik vind 'm, vooral die witte, prachtig. Het motorgeluid dat ie produceert is zeker niet verkeerd en hij zit mij als gegoten (1.96mtr). Die buddyseat beperking heb ik in ieder geval niet zo ervaren.
 
Heeft iemand van jullie al 'n goede proefrit kunnen maken met de BMW XR? Heb inmiddels de motor kunnen bekijken, en ik vind 'm, vooral die witte, prachtig. Het motorgeluid dat ie produceert is zeker niet verkeerd en hij zit mij als gegoten (1.96mtr). Die buddyseat beperking heb ik in ieder geval niet zo ervaren.
Ja, heb er al een goede proefrit mee kunnen maken *O*
Gisteren in de Eifel.
Was al gelijk een dog flght met een R1200S

Zonet dit topic ontdekt.
Ha ha leuk commentaar, nog voordat hij uit was.
Heb hem nu bijna een week
In april al besteld, ze zijn momenteel moeilijk te bemachtigen.
Alhoewel de oorspronkelijk als demo bedoelde, hier en daar al gelijk de verkoop in gaat.
 
Dat is nog beter! Zou je´n korte opsomming kunnen geven van je ervaring?
Wat valt je op tijdens het rijden met de XR? De verkoper stelde vanmiddag al heel duidelijk dat hij me het demo model niet mocht verkopen!
 
De vering voelt in Road al vrij stevig aan en in Dynamic zelfs hard.
Dit voelt echter heel stabiel aan en daar houd ik wel van.
Als je er op gaat letten voel je goed trillingen in een bepaald gebied, als je gaat "vegen" merk je er niets meer van :)
De uitlaat lijkt goed gedempt en schreeuwt niet zo als de 1000S
Eigenlijk hoor je hem zelf niet, het inlaatgeluid overstemt alles.
Voor een korte slag blok met een heel aardig topvermogen is de trekkracht onderin zonder meer goed.
Erg prettig vind ik de homogene vermogensafgifte.
Als de PK's loskomen is dat niet een soort van plotseling afschieten maar heel voorspelbaar en beheersbaar.
Topvermogen ? Tot de eerste beurt gaat de begrenzer bij 9000 omw in.
Schakelen is met een uiterst korte slag en razendsnel
Alhoewel terugschakelen zonder koppeling bij de mijne redelijk zwaar gaat.
Je kunt zeer onopvallend rijden, alleen in de Dynamic mode begint het aardig te rochelen en knallen, oftewel racy bijgeluiden.
Sturen is ongelooflijk licht, beetje onverwacht al een paar krasjes onder 1 step.
Door de vorm van het zadel is het vrij moelijk om er een beetje langs te hangen, dat moet ik uitzoeken hoe dat het beste gaat.
Ruit in de laagste stand geeft mij te veel wervelingen (1,72m)
In de hoogste stand, is het vrij goed toeven er achter.
Als ik het windstil zou willen hebben, ga ik wel achter de autoruit zitten :)

Als je houdt van toeren met moeders achterop en lekker lui wegtrekken met veel koppel, koop wat anders!
Als je houdt van redelijk sportief door de bergen rijden met een comfortabele zitpositie en goede bagagemogelijkheden, dit is hem!
Het is geen typische all rounder, maar die zijn er ook al genoeg.
Remmen zijn uitstekend, het door journalisten genoemde te fel bij het aanleggen, herken ik niet.
Nu ben ik wel een HP2 gewend, dat remt!!
Laat ik het zo zeggen, op deze motor heb ik gewacht en momenteel denk ik nog, niet voor niets :)
Alhoewel dat ook letterlijk is, zeker met full options.

Nog een nadeeltje, het gaat erg gemakkelijk al gauw te hard.
 
Bedankt voor de rijdersimpressie! Het gesprek dat ik had met de verkoper komt aardig overeen met wat je beschrijft. Bij de zit op de motor viel me op dat de vering wat aan de harde kant was.
Wat zijn de extra's op de XR die jij van essentieel belang vindt? Waar ervaar je die trillingen? Stuur, voetsteunen? En hoe irritant zijn die dan? Ik ga binnenkort voor 'n uitgebreide proefrit om 'ns kennis te maken met de S1000XR. :9~
 
De vering voelt in Road al vrij stevig aan en in Dynamic zelfs hard.
Dit voelt echter heel stabiel aan en daar houd ik wel van.
Als je er op gaat letten voel je goed trillingen in een bepaald gebied, als je gaat "vegen" merk je er niets meer van :)
De uitlaat lijkt goed gedempt en schreeuwt niet zo als de 1000S
Eigenlijk hoor je hem zelf niet, het inlaatgeluid overstemt alles.
Voor een korte slag blok met een heel aardig topvermogen is de trekkracht onderin zonder meer goed.
Erg prettig vind ik de homogene vermogensafgifte.
Als de PK's loskomen is dat niet een soort van plotseling afschieten maar heel voorspelbaar en beheersbaar.
Topvermogen ? Tot de eerste beurt gaat de begrenzer bij 9000 omw in.
Schakelen is met een uiterst korte slag en razendsnel
Alhoewel terugschakelen zonder koppeling bij de mijne redelijk zwaar gaat.
Je kunt zeer onopvallend rijden, alleen in de Dynamic mode begint het aardig te rochelen en knallen, oftewel racy bijgeluiden.
Sturen is ongelooflijk licht, beetje onverwacht al een paar krasjes onder 1 step.
Door de vorm van het zadel is het vrij moelijk om er een beetje langs te hangen, dat moet ik uitzoeken hoe dat het beste gaat.
Ruit in de laagste stand geeft mij te veel wervelingen (1,72m)
In de hoogste stand, is het vrij goed toeven er achter.
Als ik het windstil zou willen hebben, ga ik wel achter de autoruit zitten :)

Als je houdt van toeren met moeders achterop en lekker lui wegtrekken met veel koppel, koop wat anders!
Als je houdt van redelijk sportief door de bergen rijden met een comfortabele zitpositie en goede bagagemogelijkheden, dit is hem!
Het is geen typische all rounder, maar die zijn er ook al genoeg.
Remmen zijn uitstekend, het door journalisten genoemde te fel bij het aanleggen, herken ik niet.
Nu ben ik wel een HP2 gewend, dat remt!!
Laat ik het zo zeggen, op deze motor heb ik gewacht en momenteel denk ik nog, niet voor niets :)
Alhoewel dat ook letterlijk is, zeker met full options.

Nog een nadeeltje, het gaat erg gemakkelijk al gauw te hard.


Klinkt echt goed. Zou hem wel eens willen vergelijken met de Tracer...en kijken of hij twee keer zo lekker rijdt ;)
 
Bedankt voor de rijdersimpressie! Het gesprek dat ik had met de verkoper komt aardig overeen met wat je beschrijft. Bij de zit op de motor viel me op dat de vering wat aan de harde kant was.
Wat zijn de extra's op de XR die jij van essentieel belang vindt? Waar ervaar je die trillingen? Stuur, voetsteunen? En hoe irritant zijn die dan? Ik ga binnenkort voor 'n uitgebreide proefrit om 'ns kennis te maken met de S1000XR. :9~~
De bochten ABS en tractiecontrole kunnen wel eens zeer nuttig zijn.
Middenstandaard en verwarmde handvatten zijn eigenlijk een must.
Deze opties zitten dan weer in de extra pakketten en zijn nogal prijsverhogend.
Nu is het toch al verre van een budget bike en heb alle opties erbij genomen, inclusief alarm.
De verzekering eist zelfs een alarm.
Paar opties hebben ze weggelaten, zoals de buitentemperatuur aanduiding.
Wel kun je bij info de temp van de aangezogen lucht zien, gezien het tempo waarmee die naar binnen gaat zal dat aardig kloppen.
Bandendrukcontrole kan niet, die zou ik anders ook genomen hebben.
Of DDC veel toevoegt weet ik niet, zou ik de standaard versie eerst moeten rijden.
Stevige richels en dergelijke worden goed merkbaar doorgegeven, een GS zal een stuk softer kunnen veren.
Hij is ongeveer 2x zo duur als de F700GS die ik had en daar was ik al behoorlijk tevreden over.

Moeilijk te zeggen of ik nu 2x zo veel fun heb, maar een ding staat al voor me vast, dit is motorrijden van een andere orde :)
 
Bedankt! Die configurator van BMW zal wel wat info over de verschillende
pakketten kunnen geven verwacht ik.
 
Heb gelezen dat binnenkort in Motorrad een grote vegelijkingstest komt van dit type motoren.
De winnaar is al bekend, heeft 170 PK op de testbank in plaats van de fabrieksopgave van 160 en een zeer soepele motor onderin.
Korte overbrenging, heel veel vermogen op het achterwiel dus.
De winnaar wordt in Spandau gemaakt, meer zeg ik nog niet :) })

Nog een opmerking, wil nog vaak opschakelen als hij al in de 6 staat, geen typische toerfiets dus.
 
De Duitsers zelf zijn nogal kritisch als het op de objectiviteit van de BMW testen van Motorrad aankomt. Eigenlijk hoeft die extra elektronische spielerei voor mij niet zo nodig, dat leidt alleen maar af. Ben meer dan nieuwsgierig naar wat de testrit gaat brengen. ;)
 
Het is wel geen all road ;) maar vandaag even getest op een grindpad, met behoorlijk los grind.
In stand Dynamic is behoorlijk te accelereren, waarbij het DTC uiteraard bij te veel gas ingrijpt.
Maar dit gaat vrij netjes zonder veel gehik en geknal.
Op ieder plekje waar tractie te vinden is gaat het direct goed vooruit.
Dat was bij de "All Road" F700GS toch heel anders.
Daar liet de tractiecontrole niks toe, met gelijk veel gehik en gesputter.

Ook het ABS doet nog prima zijn werk op deze ondergrond, er is behoorlijk goed te remmen met de voorrem.
Indien het te los is, wordt ingegrepen, maar ook hierbij geldt, ieder stukje grip wordt meegenomen.
Bij dit soort "soft" off road, maakt het ook al niet uit dat er wat minder groeven in het bandenprofiel zitten.
Een groter voorwiel met 19 of 21" heeft alleen voordelen als je door grote kuilen rijdt en wanneer is dat?
Maar nu ga ik wel even helemaal voorbij aan de looks })
 
Terug
Bovenaan Onderaan