Yamaha Radian 600 verzuipt langzaam bij stilstaan

25 sep 2014
96
0
Nieuwegein
Ik heb een Yamaha Radian en het probleem doet zich voor dat als ik iedere dag een stukje rij de motor probleemloos start .
Als ik echter een paar dagen niet gereden heb dan wil hij niet meer starten.
Niet met choke , niet zonder choke , niet zonder gas te geven en niet met gas geven.

Omdat hij dan snel naar benzine ruikt heb ik het idee dat de motor verzuipt.

Als hij loopt loopt hij werkelijk perfect.

Een paar vragen aan jullie :

Kan de motor verzuipen als de gasschuif naalden te hoog staan ?
Kan de motor verzuipen als de jet needle te veel is uitgedraaid

Carburateurs zijn schoon gemaakt
Nieuwe accu
Membramen gecontroleerd en in orde.

Wat wel het geval is dat zelfs als de motor al een paar dagen stil staat ik bij de tankdop af en toe geluid hoor ( vacuüm piep ?)


Iemand een tip ?
 
Of een vlotternaald sluit nèt niet goed af. Na één dag is er zo weinig benzine doorgelaten dat het nog geen probleem is. Na een paar dagen net zoveel dat het wel problematisch is. /wildegokopafstanddusgeenenkelegarantieofzo
 
Laatst bewerkt:
Zoiets had ik ook in gedachten.
Maar ik hoop ook nog andere tips te krijgen van iemand die dit misschien ook aan de hand heeft gehad.

Naalden staan momenteel in onderste stand (veering in onderste uitsparing op naald).
 
Jouw motor heeft een benzinekraan met vacuüm-membraan.
Dat betekend dat deze benzine doorlaat op het moment dat de motor draait. Door het gecreëerde vacuüm gaat het membraan open. Zet je de motor uit, dan drukt een veertje het membraan weer dicht en stopt de benzinetoevoer.

Hoogstwaarschijnlijk sluit het membraan niet meer goed af.
Daardoor loopt er benzine in je carburateur. Op zich niet erg, maar als hierin het vlotternaaldje niet goed afsluit (door bijv. vuiligheid), dan heb je kans dat de benzine in je cilinder loopt.

Om het nog erger te maken; de benzine kan via je cilinderwand langs je zuiger en zuigerveren het blok in lopen.
Dit vermengt zich dan met de olie, waardoor het smerende effect teniet wordt gedaan. Eventuele blokschade is het gevolg.


Mijn TRX had dit probleem;
Benzinegeur in uitlaat (stilstand, motor uit)
 
Laatst bewerkt:
Benzinekraantje reviseren en vlotternaald/zitting nakijken.

Je gasnaalden, in welke stand ze ook staan, hebben niets met dit probleem te maken.
 
~
Zoiets had ik ook in gedachten.
Maar ik hoop ook nog andere tips te krijgen van iemand die dit misschien ook aan de hand heeft gehad.

Naalden staan momenteel in onderste stand (veering in onderste uitsparing op naald).[/quote]


ik kan me vergissen, maar dan staan de gasnaalden toch op maximum?

of het is bij jou anders dan dat ik nog [van vroeger] in mijn hoofd heb zitten.
 
Sproeiers en vlotternaalden allemaal los geweest en schoongemaakt.

Zou natuurlijk kunnen dat er weer iets schoongemaakt moet worden alleen lijkt mij de kans klein en wil voordat ik alles weer los ga schroeven even jullie gedachten hierover horen.
 
dan zit ie toch ook minder ver is het buisje waar die inzit?

ik raad je trouwens aan om een WPHB te downloaden voor de juiste afstelling,
ook die voor de mengselschroeven.

Clip lager is naald hoger.

Let er ook op dat de positie van de clip niet voor alle vier de carburateurs gelijk is.

Voor een Radian geeft Haynes op #1,#4: CHP2 #2,#3: CHP4


Het zou ook zo kunnen zijn dat de vlotterkamers na een week wat leeg zijn en dat je even moet doorstarten voor de carburateurs weer vol zijn. Doorstarten zonder dat ie aanslaat kan dan ook de reden zijn dat je wat benzine ruikt.
 
Clip lager is naald hoger.

Let er ook op dat de positie van de clip niet voor alle vier de carburateurs gelijk is.

Voor een Radian geeft Haynes op #1,#4: CHP2 #2,#3: CHP4


Het zou ook zo kunnen zijn dat de vlotterkamers na een week wat leeg zijn en dat je even moet doorstarten voor de carburateurs weer vol zijn. Doorstarten zonder dat ie aanslaat kan dan ook de reden zijn dat je wat benzine ruikt.


dat zou eenvoudig op te lossen zijn,
de benzinekraan gewoon even op reserve zetten en 10/20 seconden geduld voordat je op de startknop drukt.
 
Punt is, volgens OP loopt de motor prima als ie elke dag gebruikt wordt, de ellende begint als ie een paar dagen stil gestaan heeft. Dat klopt toch TS?

Ik heb wel eens een set vlotternaalden gehad die er prima uit zagen. Toch zeikte de benzine uit de overloopslangetjes (benzinepomp). Andere naalden erin, probleem opgelost.
 
Klopt
Iedere dag gebruik geen probleem.

Als klopt wat Haynes aangeeft dan stonden #1 en #4 verkeerd
Nu aangepast , even een paar dagen wachten of dit gaat helpen.

Kom er dan op terug.

Zover dank voor al jullie tips en tricks
 
schiet me nog wat te binnen,

hoe is na een paar dagen de accuspanning,
misschien kakt je accu net te veel in om wel te kunnen starten maar niet om nog een fatsoenlijke vonk te creëren.


Dacht ik ook al aan, lang leve mijn aangepaste dashboard :
2014-03-09%2012.59.56.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan