Kymco DownTown 350

Oh ja, ik heb de onderkuip aan de grond gereden....

Lekker haaks bochtje en ineens schhhhhaaafff, dacht ohjee daar gaat m'n pianolak...viel gelukkig mee, was de plastic onderkuip.
 
Mooie machines BenFJR....

De Pan ziet er ook erg netjes uit voor zn leeftijd. En zowat 1000cc verschil met de Kymco broeder. Welke van de broeders gebruik je nu het meest?
 
Dankje!

Yup bijna 1000cc en kleine 100Pk meer.

Rijd nog het meest op de Pan, al rijdt die momenteel wat minder prettig door een rotte monoshock.
Woensdag gaat er een nieuwe Wilbers onder en dan zal het rijgenot alleen maar gaan toenemen:-)
 
Bij mij is het andersom. Ik heb ook motorfietsen maar rij verreweg het meeste op mijn Downtown (300 versie).

Zelf weeg ik 65kg en ik vind de weglegging ook niet overhouden op hogere snelheid en bij veel wind. Ik heb echter niet de behoefte om aanpassingen te doen. Als ik dat zou willen zou ik een zwaardere scooter kiezen waar alles stabieler aanvoelt. Zoals genoemd, je moet een DT niet vergelijken met een Pan.
 
Klopt, is ook zeker geen vergelijk!

Maar vind dat een scoot met een cataloguswaarde van 6800 Euri best een beetje stabieler mag zijn.
 
Vandaag besloten dat ik een Ermax ruitje ga plaatsen.
Werd helemaal gestoord van de vliegen en alles wat door de lucht vloog zo in mn muil.
Ben alleen even kwijt waar het beste te bestellen.
 
als je groter bent dan 180cm zou ik me eerst effe in de givi verdiepen die zijn vaak hoger anders hap je nog vliegen
 
Heb niet echt trek in zo'n taartschep, beetje vergelijkingswerk gedaan, ruitje zou net zo uit moeten komen dat ik er nog overheen kijk en niet doorheen (verschrikkelijk).
Bij mijn Pan staat ie net zo, daar knallen de vliegen soms tegen mn openstaande klep.
 
Klopt, is ook zeker geen vergelijk!

Maar vind dat een scoot met een cataloguswaarde van 6800 Euri best een beetje stabieler mag zijn.
Asjemenou, nog niet zo lang geleden begon het voor de 300 zonder ABS bij 4.500. Toen zat afleveren er nog niet bij maar zat je alsnog onder de 5.000 euro. Ik kocht mijn DT 300 van een jaar oud met 6.800 km voor 3.300 euro inclusief afleveren bij een Kymco brommerdealer.
 
Ja, ze kennen de prijzen wel tegenwoordig...

En om nou te zeggen dat het allemaal super hoogwaardig is?

Ik heb er wat sierlijstjes op (origineel) die zwart zijn, behalve aan de kopse kanten, om maar een voorbeeld te noemen, gewoon niet of half gespoten.
Als je er met een microvezeldoek overheen wrijft zitten de krassen erin (is pianolak).

Het rammelt ook hier en daar een beetje, als je dan naar Honda kijkt, dat is allemaal zo onwijs goed afgewerkt, echt helemaal niets op aan te merken!

Tupperware sluit verder wel overal mooi aan zonder grote kieren, dat is dan weer wel netjes.

Banden zijn een drama en heb af en toe het idee dat ie voor los wil komen als ik 100 rijd, zo licht voelt het allemaal aan.

6800 zou ik er iig nooit voor neerleggen, dan koop ik liever een 3e hands Burgman.

In België kost ie geloof ook maar iets van 5300 (en dat is precies wat ik ook betaald heb), maar dat is dan weer te danken aan de BTW/BPM zakkenvullerij in NL.

Het is een erg fijne scoot voor stadswerk en provinciale wegen, daarvoor dikke prima!

De rijksweg moet je niet willen komen, zeker niet als er een beetje wind staat.
 
Laatst bewerkt:
Zo dramatisch ervaar ik het nu ook weer niet. Ik heb nooit het gevoel dat de voorkant los wil komen. Ik heb overigens nooit met de standaard banden gereden. Wel ervaar ik dat hij wat wil zwabberen als er stevige wind staat. Gisteren een langer stuk snelweg gereden. Ik kreeg wel hoofdpijn van de turbulentie rond mijn helm. Als je vaker snelweg rijdt is dat natuurlijk aan te passen met het scherm.

Kwalitatief heb ik geen last van het tupperware. Ik kijk ook meer naar hoe het technisch in elkaar steekt. Bij de 300cc versie leveren ze meer vermogen dan de concurrenten terwijl het brandstofverbruik schappelijk blijft. De CVT klapppert bij wegrijden met koude motor maar het werkt wel. Het zijn meer de dingen eromheen die ik wel voor lief neem met de oude prijzen. Maar inderdaad 6.800 is dan wel veel geld als je bedenkt dat de AK550 voor een introductieprijs van 10k van de hand gaat.

Verder ben ik met je eens dat de Downtown een leuke scoot is voor in en rond de stad. Een keertje snelweg kan ook, maar als je dagelijks langere afstanden over de snelweg moet afleggen dan wordt het een ander verhaal. Met dagelijks woonwerk verkeer zou mij dit eerder gaan tegenstaan dan bijvoorbeeld een vakantie dan kijk ik lekker rustig om mij heen en heb de tijd.
 
Het ligt er denk ik ook aan wat je gewend bent, ik heb altijd zware toerfietsen gereden (en nog) en dan let je denk ik wat meer op de wegligging, je bent er dan iig aan gewend.

Heb voor de DT een SH150I gereden en zelfs die lag stabieler op de weg, kwam ook door de grote 16 inch wielen hoor, als de DT grotere wielen had gehad en een iets andere geometrie (balhoofd iets meer onderuit) had ie een stuk vaster gelegen.

Prijs/kwaliteit/kwantiteit is iig niet in orde hier in NL.
Echt te duur voor wat je krijgt.

Op het technische weinig aan te merken tot dusver, mooie motorloop en goede remmetjes.

Hetgeen ik eerder omschreef aan ergernisjes is met afstelling te verhelpen, lijkt mij.
 
Ter vergelijk, 15 jaar geleden kocht ik een nieuwe Suzuki SV650 voor EUR 7.200 ex. afleverkosten. Nu koop je die voor EUR 7.700 incl. afleverkosten.

Kymco heeft hard aan de weg getimmerd om tegen lage verkoopprijzen de reputatie van A-merk op te bouwen. Nu ze die reputatie hebben, gaat de prijs omhoog. Nu zie je bij de AK550 dat de introductieprijs ook scherp is als je vergelijkt met een T-Max. Als we een paar jaar verder zijn is de kans groot dat die twee ook niet zoveel meer verschillen in prijs.

Op technisch vlak heb ik wel wat puntjes van kritiek, al moet je dat met andere scooters ook maar afwachten denk ik dan.
 
Klopt, maar iets substantieels als wegligging is wel erg belangrijk, kan een merk maken of breken.

De Pan bijvoorbeeld, in den beginne heeft ie last gehad van een speedwobble en daar heeft motorland het nu nog over!
 
Eens. Als ik even de 300cc als voorbeeld neem. Bij 120 km/u draait die van mij met DR Pulley rollers/sliders nog een rustige 6000-6500 toeren. De beperkende factor is de wegligging als er bochten of wind in het geding komen.

Heb je al eens op DT met andere banden gereden? Omdat je die noemt en de standaard banden staan er om bekend dat ze niet geweldig zijn. Alleen weet ik niet hoe dat het lichte gevoel aan de voorkant zou kunnen veroorzaken. Bij banden denk ik eerder aan remmen en bochten. Maar je weet maar nooit. Op mijn vorige scooter heb ik echte winterbanden gehad van SAVA en dat stuurde echt veel zwaarder, onwennig op lagere snelheden maar voelde ook zwaarder op hogere snelheden. Vergeet ook niet wat een scherm kan doen. Zo zijn er mensen die hun Ducati Multistrada op hogere snelheid niet stabiel vonden. Een ander windscherm en het was over. De oorzaak lag in het feit dat je door de wind (onbewust) constant aan het bijsturen bent wat onrust geeft in het rijwielgedeelte. Voor de voorvork van de DT schijnen ook stabilisatoren verkrijgbaar te zijn.

Als het voor jou gebruik voldoet kun je het natuurlijk ook laten zoals het is en voor lief nemen. Alle aanpassingen kosten ook geld. Je kan van een DT geen T-MAX maken.
 
Doet de 350 ook, mooi laag toerental en het mooiste is dat je hem niet eens voelt of hoort, een beetje alsof je op een Pan rijdt;-P (ja ik blijf vergelijken hoor)

Ik heb nog geen andere banden maar zit er wel aan te komen, vanmiddag wel een Ermax ruitje besteld, klopt inderdaad dat een andere ruit al wonderen kan doen voor de rijbeleving.
De OEM ruit vind ik ook te laag en te doorzichtig (lees: lelijk), dus nu een donkere besteld, was wel wat duurder maar het geld meer dan waard.

Al met al dure hobby dat motorrijden....nieuwe monoshock voor mijn Pan (Wilbers €700), nieuw ruitje voor de DT (€120), andere bandjes voor de DT (€120 schat ik), 1000 beurtje voor de DT (€100).

De originele achterband van de DT heeft al aardige bramen op de profielblokken, wat impliceert dat de compound veel te hard is.
Komt natuurlijk ook door mijn bochtenwerk, banden van de Pan zijn ook van rand tot rand benut maar bramen zijn ver te zoeken (Michelin PR 4 GT).
 
Laatst bewerkt:
Dat je 700 euro uitgeeft aan de schokbreker voor je Pan, kun je de DT natuurlijk niet kwalijk nemen he :)

Zelf vind ik de DT niet duur in onderhoud. De onderdelen die ik tot nu toe nodig heb gehad zijn niet duur voor de Kymco, zeker als je via internet besteld. De ODO staat bij mij nu op 32k.

Als je het onderhoud uitbesteedt kan een scooter wel weer prijzig worden in onderhoud als je redelijk wat km maakt.
 
Nee klopt, maar wel noodzakelijk helaas....houd niet zo van nerveuze wiebelige motoren.

Onder motorrijden valt de DT voor mij ook hoor, al denken motorrijders die mij tegemoet komen daar anders over, niks handje omhoog...en als ik een dag later op de Pan dezelfde gasten tegenkomen dan kunnen ze ineens wel groeten:-)

Zal aan de DT de komende jaren weinig kosten hebben, ding is natuurlijk nieuw en al het onderhoud doe ik zelf, muv de 1000 beurt.
 
Voorbeeldje, remblokjes voor 6 euro. Laatste keer moest ik ze snel hebben dus bij de scooterzaak was ik 20 euro kwijt. Misschien gaan die langer mee, want niet alle remblokken zijn hetzelfde natuurlijk. Setje balhoofdlager 17 euro. Dat vind ik niet duur. Inmiddels zitten die balhoofdlagers er net zo lang in als de originele het hebben uitgehouden, naar de toekomst toe gaan we het meemaken. Als je arbeidsloon moet betalen kom je een stuk duurder uit. Heb bijvoorbeeld mijn beide remklauwen al uit elkaar gehad in verband met pekel. Omdat ik het zelf doe kost dat niets.
 
Is het eerste verdient ja.

Ik bezuinig sowieso nooit op remmen, gaat enkel OEM onder, toch het fijnst en gaat het langst mee zonder overmatige slijtage aan schijf en overmatige remstof.
 
Volgens de scooterzaak zouden die blokjes merkbaar beter remmen dan OEM. Ik heb diverse soorten gehad en merk eerlijk gezegd geen verschil met remmen. Maar dat kan aan mij liggen. Levensduur kan natuurlijk ook nog schelen.

Zelf gebruik ik allerlei merken onderdelen voor het onderhoud. Alleen voor de snaar van de CVT gebruik ik OEM Mitsuboshi op aanraden van andere scooteraars. Je hebt je DT pas, maar DR Pulley rollen/sliders kan ik je aanraden. Is die 4 tientjes zeker waard.
 
Verder ben ik met je eens dat de Downtown een leuke scoot is voor in en rond de stad. Een keertje snelweg kan ook, maar als je dagelijks langere afstanden over de snelweg moet afleggen dan wordt het een ander verhaal.

Ik rij behoorlijk wat snelweg met de DT350i vooral de route Den Haag - Almere en ik ervaar totaal geen problemen. Kruissnelheden van 130 km/pu zijn makkelijk vol te houden en de stabiliteit is vergelijkbaar met een 400 cc scooter.

Met het Ermax scherm is het appeltje eitje om langere afstanden te rijden met DT350

Tenminste, dat is mijn ervaring..
 
Terug
Bovenaan Onderaan