Accu, wat wel en wat niet?

Jebbe1112

MF'er
28 okt 2014
175
0
Maarssen
Allen,
Ik ben een nieuwe motorrijdert, heb nu alleen wat vraagjes:

Over een paar weken zal ik mijn motor stallen in mijn berging ( warm en droog )

1. Is het verstandig om een acculader/druppellader aan te sluiten? Zo ja wat is een aanrader?
2. Mijn vader vertelde dat het soms ook nut heeft om de accupolen los te koppelen, waardoor het aansluiten van een acculader niet nodig is, klopt dit?

Betreft een ktm duke 2 640.

Bvd!
 
Hier gaan we weer...... |(

Ik doe er nooit iets aan, mijn accu is al weet ik hoe oud, nog nooit aan de druppellader gehangen, start altijd.
Ook na de winterstop


Ik weet niet wie er verzonnen heeft dat die druppelladers goed zijn voor een accu, maar ik denk dat hij aandelen heeft bij de fabriek.
 
het ligt aan de conditie van de accu of ie de winter overleeft of niet.
een accu in een wat mindere conditie zal de winter met een druppellader waarschijnlijk wel doorstaan.

zelf controleer ik om de 2 weken de accuspanning, pas al het nodig is hang ik hem een dagje aan de lader.[goedkoopdingetje van de gamma, wel speciaal voor motorfietsen]
 
Als je een verse accu hebt, en je motor "lekt" geen stroom, en staat op een normale temperatuur opgeslagen, ja, overleeft ie de winter wel.

Heb je een accu van 3 jaar oud, en hangt er een actief alarm aan, en staat hij in een tochtige schuur met -10, ja, dan kon hij wel eens overlijden.
 
Winterse temperaturen remmen ook lekstromen / zelfontlading van de accu.

Het klopt dus dat bijv. Johan amper/nooit z'n accu hoeft te vervangen na een koude winterstop... Terwijl een liefhebber die het apparaat warm en droog stalt, een grotere kans loopt op een kapotte accu in de lente.

Mijn advies in jouw geval is dus een druppellader aan te schaffen, of je accu in de vriezer te bewaren.
 
Allen,
Ik ben een nieuwe motorrijdert, heb nu alleen wat vraagjes:

Over een paar weken zal ik mijn motor stallen in mijn berging ( warm en droog )

1. Is het verstandig om een acculader/druppellader aan te sluiten? Zo ja wat is een aanrader?
2. Mijn vader vertelde dat het soms ook nut heeft om de accupolen los te koppelen, waardoor het aansluiten van een acculader niet nodig is, klopt dit?

Betreft een ktm duke 2 640.

Bvd!

Ik haal ze er uit en berg ze in de schuur op. Daar hang ik ze eens in de 3 of 4 weken aan de druppel lader. Nooit een accu continue aan de druppel hangen want die houden niet allemaal op met druppelen en dan kan de accu ook stuk gaan.
 
Hier gaan we weer...... |(

Ik doe er nooit iets aan, mijn accu is al weet ik hoe oud, nog nooit aan de druppellader gehangen, start altijd.
Ook na de winterstop


Ik weet niet wie er verzonnen heeft dat die druppelladers goed zijn voor een accu, maar ik denk dat hij aandelen heeft bij de fabriek.


:^

Mijne staat de hele winter onder een afdak. Geen kleedje of druppellader er aan. Start altijd.
 
Er is niks slechter dan een reeds geladen accu niet te gebruiken.
Accu verliest na enige tijd (zeker in de winter) een bepaald percentage
van zijn capaciteit welke onherstelbaar is.
Bij winterstalling van de motor gewoon de accupolen laten zitten
en een druppellader aansluiten.
Een druppellader simuleert het laden van de accu tijdens het motorrijden.
Door de accu continue of lange tijd achter elkaar aan de druppellader te laten staan
wordt de accu steeds iets 'bijgedruppeld'.
Doordat de accu dus continu actief gebruikt wordt loopt hij niet langzaam leeg.
En dit geld voor alle accu`s van gelaccu tot loodaccu dit is 100% het beste voor de accu.
Doe dit bij voorbaat met een goede druppellader b.v. de Optimate 4
en niet met zo`n Gamma prul want die slopen je accu.
En ik werk niet bij Optimate en heb daar ook geen aandelen ofzo.
 
Laatst bewerkt:
En dan ook nog wat commentaar van mijn kant.
Er is niks slechter dan een reeds geladen accu niet te gebruiken.
Hier is al het goede antwoord op gegeven.
Accu verliest na enige tijd (zeker in de winter) een bepaald percentage
van zijn capaciteit welke onherstelbaar is.
Zelfontlading is evenredig met de temperatuur, dus dit is verkeerde informatie.
Bij winterstalling van de motor gewoon de accupolen laten zitten
en een druppellader aansluiten. Een druppellader simuleert het laden van de accu tijdens het motorrijden. Door de accu continue of lange tijd achter elkaar aan de druppellader te laten staan wordt de accu steeds iets 'bijgedruppeld'.
Het enige wat een druppellader doet is na het opladen van de accu compenseren van de zelfontlading.
Doordat de accu dus continu actief gebruikt wordt loopt hij niet langzaam leeg.
En dit geld voor alle accu`s van gelaccu tot loodaccu dit is 100% het beste voor de accu.
Doe dit bij voorbaat met een goede druppellader b.v. de Optimate 4
en niet met zo`n Gamma prul want die slopen je accu.
Zolang een lader een druppelfunctie kent, ook de goedkope van de Lidl/Aldi, slopen die niets.
 
Laatst bewerkt:
Als ik 's avond van werk naar huis rijd is het 3 graden tegenwoordig. Brrrr. Tijd om de wintervoering en handschoenen uit de kast te halen. :Y
Niets zo prettig als in de winter rijden. :]

Ben blij dat ik dat niet meer hoef, is zo een digitale meter bijna in de stad.
Als die 0C of minder aangaf als ik naar de motor liep wist ik, dit gaat koud worden _O- _O-

Ijs op je vizier, en voor je naar binnen gaat eerst je pak afkloppen van het ijs.

Mooie tijden :P
 
Welkom op het forum dan.

Hier een goedkoop adresje, voor als je het stuur er al af hebt.

Oxford Oximiser 900 Acculader - Opvoeren.nl Euro 29,95

Deze lader heb ik ook en heb ik zelf daar in Kollum opgehaald. Het leek mij een leuke zaak. De accu wordt op constant 12,6 Volt gehouden, dat lijkt aan de lage kant maar schijnt het niveau te zijn waarbij een accu (voor wat betreft constante lading) het langste mee gaat. Ik heb nooit gemerkt dat dit aan de lage kant was en mijn starter moet twee 750 cc cilinders gevuld krijgen. Het voltage wordt dus meteen door een weerstandje teruggebracht naar 12,6 Volt. Geen snufjes als automatisch testen en diagnose, die een lader stinkend duur maken en technisch kwetsbaar. Voor de prijs en energie-lasten van een Optimate 4 heb je ook een nieuwe accu. Deze lader kan geen lege accu's opladen omdat ze eerst aan de 12 Volt stekker moet worden aangesloten. Prima ding met Volt en lading sterkte meters op een te verlichten display.
 
Hier geen druppellader, eerste accu 10 jaar oud en perfecte staat. Op voldoende spanning uit de motor en een keer in de maand of 1,5 ff aan de lader.

Eerste accu van 10 jaar oud met druppellader moet nog gemaakt worden. Druppelladers zij voor mensen die het niet boeit dat ze elke 4 a 5 jaar een nieuwe accu moeten kopen en nutteloos stroom gebruiken.
 
Hier geen druppellader, eerste accu 10 jaar oud en perfecte staat. Op voldoende spanning uit de motor en een keer in de maand of 1,5 ff aan de lader.

Eerste accu van 10 jaar oud met druppellader moet nog gemaakt worden. Druppelladers zij voor mensen die het niet boeit dat ze elke 4 a 5 jaar een nieuwe accu moeten kopen en nutteloos stroom gebruiken.

Ik dacht dat een druppellader het zelfde deed als een lader?
 
Hier geen druppellader, eerste accu 10 jaar oud en perfecte staat. Op voldoende spanning uit de motor en een keer in de maand of 1,5 ff aan de lader.

Eerste accu van 10 jaar oud met druppellader moet nog gemaakt worden. Druppelladers zij voor mensen die het niet boeit dat ze elke 4 a 5 jaar een nieuwe accu moeten kopen en nutteloos stroom gebruiken.

Je mag komen kijken hoor.... accu uit 2005 en druppellader van ctek.....
Hang um in de winter eens per maand een weekendje te laden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan