Handvatverwarming schakelen zonder relais?

mstx

MF veteraan
5 jun 2011
1.835
0
Zojuist heb ik handvatverwarming aangeschaft bij de motorzaak. Net als bij mijn vorige motor wil ik die eigenlijk aansluiten d.m.v. een relais zodat hij alleen aankan als de verlichting ook aan gaat.
Dus ik vroeg om een relais, maar die hadden ze niet. Ze monteerden het zelf ook altijd zonder relais direct op de bekabeling van de verlichting?? Ik dacht altijd dat dat niet zo veilig was omdat die dunne kabeltjes niet zo veel stroom aan kunnen en kunnen doorbranden.

Ben ik nou gek of zijn zij niet helemaal wijs?
 
Ik heb 't direct op de accu aangesloten. Het nadeel daarvan is dat je het systeem altijd in- en uit kunt schakelen. Persoonlijk zou ik altijd het zekere voor het onzekere nemen en een relais gebruiken. Bij een willekeurige elektronicazaak kost een relais 2-3 euro. Voor die paar euro is het iig geen reden om het niet te doen.
 
Zojuist heb ik handvatverwarming aangeschaft bij de motorzaak. Net als bij mijn vorige motor wil ik die eigenlijk aansluiten d.m.v. een relais zodat hij alleen aankan als de verlichting ook aan gaat.
Dus ik vroeg om een relais, maar die hadden ze niet. Ze monteerden het zelf ook altijd zonder relais direct op de bekabeling van de verlichting?? Ik dacht altijd dat dat niet zo veilig was omdat die dunne kabeltjes niet zo veel stroom aan kunnen en kunnen doorbranden.

Ben ik nou gek of zijn zij niet helemaal wijs?


die draadje worden met een relais net zo belast als zonder,
met relais wordt je schakelaar ontzien van grote belasting, die wil nl nog wel eens lekker vonken op de contacten binnenin.
 
die draadje worden met een relais net zo belast als zonder,
met relais wordt je schakelaar ontzien van grote belasting, die wil nl nog wel eens lekker vonken op de contacten binnenin.


Gelul, je gebruikt de draadjes van de verlichting om het relais te schakelen, de spanning voor de handvatverwarming haal je rechtstreeks van de accu.
 
Laatst bewerkt:
Gelul, je gebruikt de draadjes van de verlichting om het relais te schakelen, de spanning voor de handvatverwarming haal je rechtstreeks van de accu.
:^

Even in de handleiding gekeken en daar staat ook dit:

ZfGt3pK.jpg


Alleen "If unsure, contact your local dealer for advice before fitting these Hotgrips" is dus niet zo'n goed plan
 
geen gelul,
de draadjes die de spanning leveren aan de handvatverwarming worden net zo zwaar belast,
met of zonder relais.
een relais bouwen ze alleen maar in om de schakelaar te ontzien.


Lees de op nog eens goed.

Ts wil de verwarming op de verlichting geschakeld hebben, hij wil dit doen met een relais waarbij je de draad van de verlichting gebruikt om het relais te schakelen.
De motorzaak geeft aan de verwarming rechtstreeks op de draad van de verlichting aan te sluiten.
Dat is een heel groot verschil.

De draad naar de verwarming wordt inderdaad even zwaar belast, het gaat er nu om waar die spanning vandaan gehaald wordt.
 
Laatst bewerkt:
Lees de op nog eens goed.

Ts wil de verwarming op de verlichting geschakeld hebben, hij wil dit doen met een relais waarbij je de draad van de verlichting gebruikt om het relais te schakelen.
De motorzaak geeft aan de verwarming rechtstreeks op de draad van de verlichting aan te sluiten.
Dat is een heel groot verschil.

De draad naar de verwarming wordt inderdaad even zwaar belast, het gaat er nu om waar die spanning vandaan gehaald wordt.


mijn 1e reactie was op deze zin;
quote:
Ik dacht altijd dat dat niet zo veilig was omdat die dunne kabeltjes niet zo veel stroom aan kunnen en kunnen doorbranden.
 
:^

In mijn geval heb ik 2 H4 lampjes, zou de handvat verwarming echt zoveel belasting toevoegen aan wat er al op zit?

Ik zou ook zeker een relais gebruikt hebben hoor, het zekere voor het onzekere zeg maar
Je trekt al zo'n 10A. zou die 3 extra de zaak ineens overbelasten?
Een relais gebruiken waar dat niet nodig geeft alleen maar meer kans op storingen.
De verlichting is al dmv een relais geschakeld.
Als dat relais en de bedrading die paar ampere extra niet aan kan is het wel heel erg krap bemeten.
 

De zekering is voor als er kortsluiting op treedt. Zonder zekering kan je hele kabelboom worden afgefakkeld bij kortsluiting.

Een relais dient alleen om de schakelaar te ontzien van een hoge stroomsterkte. Je kan direct schakelen natuurlijk maar dan moet je ook een schakelaar hebben die dergelijke belastingen aan kan. Belangrijk is het om te weten hoeveel ampere je moet schakelen.
 
Heb de mijne van de geschakelde + vanuit het contactslot gepakt, die kabel is dik zat.
Uiteraard niet met zo'n blauw knijp klemmetje maar netjes gesoldeerd en een krimpkous er over.
 
ter info, ik heb het 3 jaar geleden gemonteerd en toen ook de stroom gemeten.
die was in de lage stand 2,5 A en in de hoge 4,4 A.
heb die geschakeld via een relais die word "op getrokken" door het achterlicht. dit was het makkelijkste te routen.
 
De zekering is voor als er kortsluiting op treedt. Zonder zekering kan je hele kabelboom worden afgefakkeld bij kortsluiting.

Een relais dient alleen om de schakelaar te ontzien van een hoge stroomsterkte. Je kan direct schakelen natuurlijk maar dan moet je ook een schakelaar hebben die dergelijke belastingen aan kan. Belangrijk is het om te weten hoeveel ampere je moet schakelen.
De verlichting zit al op een relais en de stroom door die verwarming is hooguit 4 A.
Mij lijkt een extra relais in dit geval overbodig.
 
De verlichting zit al op een relais en de stroom door die verwarming is hooguit 4 A.
Mij lijkt een extra relais in dit geval overbodig.


ik geloof meteen dat dat kan,
maar ik ben bang dat als je een eventuele storing krijgt in de handvatverwarming je verlichting daar misschien ook onder lijd.
in tijden van lange nachten en donkere dagen vraag ik me dan af of je dat wilt.
 
ik geloof meteen dat dat kan,
maar ik ben bang dat als je een eventuele storing krijgt in de handvatverwarming je verlichting daar misschien ook onder lijd.
in tijden van lange nachten en donkere dagen vraag ik me dan af of je dat wilt.
Zolang je die verwarming apart afzekerd vraag ik me af wat er zou kunnen gebeuren.
 
Op mijn motor heb ik de handvatverwarming ook geschakeld via een relais. De stuurstroom voor het relais haal ik van de een draad waar pas spanning op staat als de motor op kontakt staat. Ik heb gekozen voor de draad naar de schakelaar voor de voetrem. De reden doorvaar was dat die draad gemakkelijk was te bereiken. Relais heb ik ingebouwd in de plasticomhulling van de buddyseat. In de draad vanaf de accu naar het relais zit een zweefzekering. Vanaf het relais heb ik een dikke draad naar voren getrokken. Op deze draad heb ik ook de GPS aangesloten. Het gebruiken via een relais heb ik gedaan omdat de draad naar de koplamp niet is ontworpen voor een extra belasting van (bij mij) 3 ampère. Voor de koplamp met dashboardverlichting zit je al gauw op 5 tot 6 ampère. Omdat mijn motor geen kuip o.i.d. heeft heb ik ook een extra aardedraad gelegd vanaf de voorvork naar het frame. In een boek over motorelektra had ik dat gelezen. Anders moet de stroom over de kogels van het balhoofd lopen. Dat geeft extra weerstand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan