Hulp gevraagd contact slot aansluiten

Joe91

Die hard MF'er
9 aug 2013
289
0
Den helder
Hallo mensen,

Ik ben bezig mijn kabelboom uit te dunnen. Dit is het schema hoe mijn kabelboom op dit moment is.



Ik heb een universeel contactslot gekocht maar ik heb geen idee hoe ik dit aan moet sluiten op de draden die op het contactslot moeten komen.

Kan iemand mij hier wegwijs maken?

Me verlichting moet op het contact schakelen by the way.

Het contactslot heeft een start functie. daarna veert ie weer terug

Aan de achterkant van het contact slot zitten 4 contacten.

ST helemaal in het midden, daarboven staat IGN , rechts daarvan BATT en links ACC

Als iemand me kan vertellen welke draden ik waar op aan moet sluiten zou ik erg blij zijn :)

Alvast bedankt,
Groeten
Joey
 
Laatst bewerkt:
Zit er geen schema bij?

Even onder voorbehoud, je kan er geen rechten aan ontlenen:

BATT- accu?
IGN- ontsteking?
ST- startmotor?
ACC- accesoires?
 
Ik snap geen bal van elektra, dus alzou ik een lampje zien branden kan ik vanalles en nogwat gaan opschrijven maar dan weet ik nog steeds niet welke draad ik waar op aan moet sluiten. Daarom heb ik dit topic ook geopent of iemand mij wellicht het kan vertellen.
 
Je moet met een multimeter even meten wanneer, in welke stand ,welke contacten geschakeld worden.

Meestal zit in het originele meerdere schakel kontakten die zowel massa als een+ schakelen.

R/Y moet 12v op komen bij de startfunctie
Blauw moet 12 op komen bij inschakelen en wegvallen bij startfunctie.
Rood is een +\12v
Zw/wit gaat naar ignitionbox, deze moet schakelen bij inschakelen en blijven bij startfunctie, maar ik weet niet of dit een 12v+ moet zijn of schakelen naar massa :?
 
Ik snap geen bal van elektra, dus alzou ik een lampje zien branden kan ik vanalles en nogwat gaan opschrijven maar dan weet ik nog steeds niet welke draad ik waar op aan moet sluiten. Daarom heb ik dit topic ook geopent of iemand mij wellicht het kan vertellen.
Je hoeft om zo'n schema te maken niet technisch te zijn, wel moet je logisch kunnen nadenken.

Schema maken is stap 1.

Daarna pas kijken welke draden je nodig hebt, óf je die wel met dat slot kunt schakelen, en hoe je dat gaat doen.

Vervolgens bepalen hoe je eea in het echie aan elkaar gaat maken. Solderen, of met stekkertjes. Maar zo ver ben je nog niet.
 
Ik weet dat R/Y + B met elkaar verbonden moeten worden om te starten.
Maar als B en R niet verbonden zijn start ie sowieso niet. Of is het zo dat ik dan in de stand on zwart en rood verbonden moet hebben? en om m weer af te zetten zwart wit met massa?
 
Ik weet dat R/Y + B met elkaar verbonden moeten worden om te starten.
Maar als B en R niet verbonden zijn start ie sowieso niet. Of is het zo dat ik dan in de stand on zwart en rood verbonden moet hebben? en om m weer af te zetten zwart wit met massa?
Je gaat te snel en slaat stappen over. Jij wilt fietsles maar je kan nog niet lopen.
 
Allright. tot zo ver:

Bij startfunctie bekrachtigen wordt Batt + ST + IGN met elkaar verbonden.
In de stand on zijn Batt + IGN + Acc met elkaar verbonden, in de stand off is niets met elkaar verbonden.
 
Altijd eerst meten.. Meten is weten.

(oude slot)
Rood is constante voeding vanaf accu... dus rood op batt.
Bruin is de geschakelde voeding, dus bruin op ign. (Die schakelt nu meer dan alleen de ontsteking hoor).

Dan hou je er nog 2 over, die zal je even moeten kijken welke draad er is voor de startmotor en welke voor de acc.. Dan bewaar je de acc voor je verlichting en dergelijke.

De draad van het startrelais komt op ST..

Maar beste kerel, je moet wel iets meer snappen van de stof over je bedrading voor je iets koopt om de bedrading uit te dunnen...

Je zegt ik snap geen bal van elektronica, ja das lekker zeg...
Wat schakelt wat en hoe zit het startrelais geschakeld, zijn dingen die je moet weten eer je ergens aan begint.. zomaar wat draden wegknippen is geen optie..
 
Allright. tot zo ver:

Bij startfunctie bekrachtigen wordt Batt + ST + IGN met elkaar verbonden.
In de stand on zijn Batt + IGN + Acc met elkaar verbonden, in de stand off is niets met elkaar verbonden.

Om een begin te maken,
Batt; moet een + op komen (rood)
ST; rood/geel
Acc;blauw
Ign; afgaande op jou opgaven, de zwart/wit (maar ik ben hiervan niet zeker!!)

_O-
Ik zit hier op een ipet een partij heen en weer te schrollen, korte termijn geheugen is niet meer zoals vroeger :+
 
Laatst bewerkt:
Ja Ruudje, je hebt indd gelijk. Ik snaai het wel enigzins, maar electra is niet mijn sterkste punt. Maar wat je zei bruin is geschakelde voeding, ik heb geen bruine draad in mijn schema staan. Welke bedoel je op de tekening die ik gepost heb? Ohja, vergeten er bij te vermelden toen ik de motor kocht was het oude slot er al afgeknipt Dus ik kon ook niet zien welke draden hierop aan hoorde. Toen ik rood met zwart verbond kon ik m starten en toen heb ik besloten eerst maar eens uit te dokteren hoe het oorspronkelijk hoorde te zitten.

Ik heb de tekening in paint geopent en weg gehaald wat ik er niet meer op wilde hebben.

Iedereen bedankt voor het meedenken zover.

-Joey
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het dus voor het grootste gedeelte nu, ga t zo testen of het werkt. Alleen nu zit ik nog met de zwart witte draad die van mijn CDI afkomt, Zoals het schema orgineel was is deze in de stand off met massa verbonden. Hoe kan ik dit nu oplossen?

Edit: Op de killswitch zijn deze in de stand RUN met elkaar verbonden. Maar de killswitch is komen te vervallen. Kan ik de zwart witte draad gewoon met massa verbinden? dan simuleer ik toch eigenlijk de killswitch in RUN positie?
 
Laatst bewerkt:
"normaal" gezien dient zwart-wit om de motor stil te leggen, dus bij kontakt af komt deze normaal gezein aan de massa via het kontaktslot.

origineel schema zien te bemachtigen, en dan weet je meteen alles.
 
Die heeft hij niet KwaSuz heeft geen boek en er zat geen contactslot op toen hij deze kocht.

Welke draden heb je nu voor zitten in kleur en diameter? Je hoef de dikte niet te meten hoor.
Voedings draden zijn vaak iets dikker dan de rest (ook niet altijd).

Uitzetten gebeurt niet altijd door een massa verbinding, gebeurt ook met spanning eraf van de schakeldraad.. Hoe kan een bobine nog vonken zonder voeding (vonkt niet)... 9 van de 10 keer heeft het contactslot helemaal geen massa draad en de balhoofd lager zijn niet direct een juiste massa.
 
Die dikkere rode is van de accu en zet je op----- Batt van de schakelaar
Rood/geel gaat naar je startrelais dus zet je op----- st van de schakelaar.
Die zwarte zie ik toch als schakelvoeding ------- dus op acc.
Die van de cdi , zwart/wit ------- ign.

De donkergroene is een massa draad, maar zou zomaar kunnen dat die aan de kroonplaat hoort voor evt massa knipperlichten oid zoals verlichting van de tellers en koplamp..

Vind het wel n klote schema om te lezen hoor, die je geplaatst hebt zo wazig en slecht te lezen..
 
Ik weet t, kon geen betere vinden op internet.

Zoals jij t net zegt ga k het morgen nog eens proberen, Heb vanmiddag een foutje gemaakt waardoor het draad naar het startrelais is weggesmolten. morgen ff nieuw draad trekken en kijken of ik het werkend kan krijgen. Ik hou de boel op de hoogste.
 
Terug
Bovenaan Onderaan