500 euro challenge 2015: Een brik achter een brik, GL500

Jottum!

for president
27 jan 2010
1.503
217
Nieuwe Niedorp
Er is op dit moment nog geen topic voor de 2015 editie van de 500 euro challenge. Ik heb het volste vertrouwen dat die nog gaat komen. Na mijn ervaring van de 2014 editie heb ik de koorts voor 2015 alweer te pakken zoals een Fries koorts krijgt als het begint te vriezen. Eén van de voorwaarden om mee te doen is het kopen van een motorfiets binnen één jaar voor vertrek. Vandaag heb ik aan die voorwaarde voldaan.

Na een korte speurtocht, Honda CB700SC met aanhanger, CB750SC en een Suzuki GN250 (erg leuk fietsje maar te licht voor wat ik wil, staat wel op mijn verlanglijstje, ooit) ben ik weer op een Silverwing uitgekomen. Op de één of andere manier blijven de CX'en en GL500'en mij achtervolgen. Het is ook een Honda met karakter, in tegenstelling tot het neutrale karakter dat de meeste Honda's plegen te hebben.
Op het CX forum kwam ik een advertentie van een GL tegen. Met wat onderdelen, een tweetal blokken en drie kuipen. Oh ja, ook nog een paar kratjes met onderdelen.
Ik was de eerste die serieus reageerde. Een koop was direct gemaakt. Pas daarna vroeg ik foto's van wat ik nu gekocht had. Toen de foto's kwamen vond ik dat ik geen slechte deal had gemaakt.

Vanmorgen ging ik met mijn Italiaanse tweezitter op pad naar Annerveenschekanaal. Een rit van dik twee uur vanuit de kop van Noord Holland. Daar aangekomen viel ik even stil...... Een paar kratjes met onderdelen bleek een hele auto vol, maar dan ook echt vol tot het dak. Ik zal morgen nog wat plaatjes maken.
De verkoper bleek uit hetzelfde hout als ik gesneden qua motorrijden en sleutelen. Altijd leuk om gelijkgestemden te ontmoeten! Alle onderdelen zouden moeten werken, een geruststellende gedachte. Alsof ik weer een klein jochie was op sinterklaasavond laadden we alles in. Het hele spul werd voor 250 euro geruild en ik kon weer op pad naar huis. Blij met de koop die ik gedaan had. Annerveenschekanaal is een motor armer.
BILD1668_zps3cd12f06.jpg
 
Hahahaha, Jottum is ook los!!!! Ik zal zelf ook asap mijn topic online knallen over de preparatie van mijn GL650Silverwing. Het topic van de 500 Euro Challenge 2015 komt online als mijn vakantie is goedgekeurd!!! Ik heb al enige ideeën voor routes, maar het moet nog rijpen. Meedenken daarover is natuurlijk altijd goed!!
 
Leuk dat jullie volgen, jammer dat jullie niet meegaan: hoe moet dat nou met de pannekoek calzone?

Heb je al een plan/bestemming voor de vakantie?

plan is richting het zuiden te gaan, slovenie oid.
ergens halverwege juni vertrekken.

En wanneer vertrekt jullie caravaan weer ? 8-)
 
Brik achter brik:



Waarom een brik achter een brik? Al een tijdje ben ik bezig om een aanhangertje te maken. Al eerder heb hier een post op het MF over geplaatst. Hier nogmaals de (ietwat aangepaste) tekst:

Dit jaar de hele 500 Euro challenge achter Borisz met zijn aanhanger gereden. Verdomd handig moet ik zeggen. Reden om zelf ook een karretje te willen. Tweede hands stonden de prijzen mij niet aan, dus zelf doen.
In de CX500 club al eens staan praten met iemand die zelf een karretje had gemaakt van een vouwwagen. Hij had de spoorbreedte naar 1 meter gebracht. Groot voordeel hierbij is dat de aanhanger maar een paar centimeter breder is dan het stuur, en je niet hoeft af te vragen of je ergens tussendoor past (filerijden bijvoorbeeld).
Achter mijn schuur vond ik een oud karretje die ik ooit eens op een parkeerplaats had zien staan met een briefje er op met de tekst: "gratis mee te nemen".
Fotos-0031_zps490b0926.jpg

Een paar weken terug begonnen met slopen:
Fotos-0032_zps52052563.jpg

Uiteindelijk hield ik dit over:
Fotos-0035_zps3069eec8.jpg


Daarna de as terugbrengen naar spoorbreedte 1 meter:
Fotos-0036_zps4a163bff.jpg

Fotos-0037_zpsc8085561.jpg

Het tussenstuk heb ik weer gebruikt om de twee asdelen aan elkaar vast te lassen.
 
Doordat de rubbers, die de vering moeten voorstellen, nu korter zijn zal de vering slapper zijn.

Dat komt de vering alleen maar ten goede. Ik kwam een typeplaatje tegen waarop stond dat de as geschikt was voor 550 kg. Dit lijkt me wat aan de ruime kant. De as heeft het nog meer te verduren gehad door mijn laskunsten. Af en toe rook ik het smelten van het rubber....
 
Brik voor de brik:


Nog wat plaatjes van hoe de combinatie vandaag op het erf stond:
BILD1671_zpsd0ccba22.jpg

Wat opvalt is dat de aanhanger wel iets voorover staat. De auto is zo afgeladen dat de trekhaak lager staat dan normaal.

"Waarom dan Jottum?" zul je denken, "vertel, vertel, desnoods betaal ik!"
Soms zeggen beelden meer dan woorden:
BILD1673_zpsacf06cb4.jpg

BILD1675_zpsc1f3db91.jpg


Ik vermoed zomaar dat ik geen budget meer zal gebruiken om de motor klaar te krijgen voor de rit (PUNTEN!!!)
Ennuuuh, de motor heeft een cilinderinhoud van minder dan 500cc (496cc), ook weer extra punten! Oooh ik loop binnen!
 
Ik heb zelf ook zo'n bagagewagentje eens helemaal opnieuw opgebouwd vanuit een wrak.

Wat ik mis in de oorspronkelijke uitvoering zijn schetsplaten tussen de centrale disselbuis en de as. Daar heb ik 3 mm dikke driehoeken van 20 x 20 cm voor gebruikt en de disselbuis tot de achterkant laten doorsteken. Die schetsplaten zaten tussen de disselbuis en de voorkant van de bak, de as en de achterkant van de bak. Je krijgt zo een star en stevig frame.
 
Een stukje geschiedenis


In 2009 stond de Silverwing te koop. Een gerenommeerd lid van het CX forum schreef hier over op zijn site KLIK Degene die hem toen gekocht heeft verkocht hem aan mij.
In 2011 werd de motor eens te koop aangeboden, samen met nog een andere. Een rode. Volgens mij ben ik daar veel onderdelen van tegengekomen KLIK
 
De brik achter de brik


Het tussenstuk van de as is weer gebruikt. De dissel is gewoon vast blijven zitten zoals die zat, zonder schetsplaat.
Fotos-0042_zpsec4f2b53.jpg

Lassen is nog steeds niet mijn sterkste kant. Toch vind ik hartstikke leuk om te doen. Na een korte demonstratie van mr Helicopter werd het wat beter:
Fotos-0045_zps6da3599d.jpg


Oh ja, tussendoor een proefritje om te kijken of het een beetje spoort. Voor zover ik dat vanuit een auto kon beoordelen natuurlijk:
Fotos-0041_zpsb1d4a14d.jpg


En een likkie verf:
Fotos-0046_zpsef03d6d0.jpg


Omdat de wielen er nu af waren ontdekte ik een wiellager die niet lekker liep. Inmiddels vervangen.
Fotos-0043_zps478498d5.jpg
Erg goedkoop, die twee lagers voor maar 9,75 euro.
 
Als je met de aanhanger schuin over een drempel of hobbel gaat komt er een moment op de korte las (wiel dat het eerste over de hobbel gaat wil iets naar achteren). Dat jutteren kan op den duur voor een scheur in de las leiden.

Met schetsplaten vergroot je de lengte van de las waardoor dat veel minder zal spelen.
 
De brik achter de brik


Het tussenstuk van de as is weer gebruikt. De dissel is gewoon vast blijven zitten zoals die zat, zonder schetsplaat.
[afbeelding]
Lassen is nog steeds niet mijn sterkste kant. Toch vind ik hartstikke leuk om te doen. Na een korte demonstratie van mr Helicopter werd het wat beter:
[afbeelding]

Oh ja, tussendoor een proefritje om te kijken of het een beetje spoort. Voor zover ik dat vanuit een auto kon beoordelen natuurlijk:
[afbeelding]

En een likkie verf:
[afbeelding]

Omdat de wielen er nu af waren ontdekte ik een wiellager die niet lekker liep. Inmiddels vervangen.
[afbeelding] Erg goedkoop, die twee lagers voor maar 9,75 euro.



Ik vind m wel heeel erg smal geworden :X
 
Leuk, gaan we ook weer volgen. Maar met al die koffers heb je toch geen aanhanger nodig?
 
Terug
Bovenaan Onderaan