Achterlicht werkt wel maar remlicht niet?

boxertwin

Die hard MF'er
26 sep 2008
415
133
Capelle aan den IJssel
Ben de hele middag bezig geweest en kan het probleem niet vinden. Ik heb een Yamaha TT600R. Dus zonder accu en de verlichting werkt dus ook enkel met draaiende motor. In het achterlicht zit zo'n gecombineerd gloeilampje voor het achterlicht en het remlicht (12V 21/5W). Naar het achterlicht gaan drie draden: massa, achterlicht en remlicht. Heb een stekker die tussen de kabel zit onder het zadel losgetrokken en met een eenvoudige spanningzoeker gekeken of er spanning op de draden zit. Verlichting werkt en als ik het rempedaal intrap of de hendel aantrek is er op de draad voor het remlicht ook spanning. Vervolgens heb ik gekeken of er ook spanning op de draden staat waar ze achterop de fitting vastzitten om draadbreuk uit te sluiten en ook dat is het geval. Daarna heb ik gemeten of er spanning staat op de pinnetjes in de fitting en ook de ook dat is het geval. Vervolgens 4 lampjes geprobeerd, maar bij geen enkele gaat het remlicht branden. Lampjes in mijn auto geprobeerd en zijn gewoon goed. Wat zie ik over het hoofd? :?
 
Maken de pinnetjes van de lamp wel contact in de fitting? Enige dat ik kan bedenken is dat de plus van het remlicht zijn deel in de fitting niet raakt.
 
Nou ik heb ook eens (goedkoper) combi lampjes gehaald voor een mercedes achterlicht.
Erin gezet en geen remlicht hebben, ook alleen gewoon achterlicht ..
Wat bleek er stond wel degelijk spanning op de bedrading, maar het lampje was niet passend voor de bestaande fitting en raakte niet het remlicht contact.. Ook de bajonet fitting klopte voor geen bibs..

Bij een motor achterlicht heb ik t ook gehad dat de fitting niet goed veerde. Was vocht via de bedrading binnen gekomen en de drukveer achter de fitting was compleet vastgeroest..
Dus wel spanning maar geen contact.

Soms grrrrrrrrr..
 
De fitting ziet er nog fris uit. De pinnetjes veren ook gewoon goed. Het lampje kan er ook maar op één manier in. Het achterlicht doet het wel, maar dat is natuurlijk maar 5 watt en het remlicht is 21 watt. Misschien dat toch de spanning te laag is voor 21 watt of dat de aarde niet optimaal is. Ik ga morgen vanaf de fitting een extra aardedraad maken en kijken of hij het dan doet. Ik kan ook nog de kabel met fitting rechtstreeks op een autoaccu aansluiten. Kijken of het remlicht dan aangaat. Heb ik in ieder geval weer iets uitgesloten.
 
Zit niet in je aarde naar achterlicht hoor, zou dat zo zijn gaat ook dat 5watje minder branden of doven als er meer over getrokken word.
Het contact raakt niet, of je remlicht schakelaar geeft flutsflots door..
 
Massa van de fitting is, anders zou het achterlicht ook niet branden.

De contacten in de fitting zijn bijna altijd verende strips. Kijk eens of dat die voldoende veren op het moment dat je de lamp in de fitting steekt. Verder deze strippen goed schoon krabbelen. Dit zijn volgens mij de enige 2 manieren om die fout te krijgen.
 
Koplamp brandt gewoon goed bij stationair toerental, claxon werkt ook. Kan het dan zijn dat het remlicht inderdaad te weinig spanning krijgt om te kunnen branden? Ga morgen alle stekkers nog maar eens goed schoonmaken en als dat ook geen resultaat oplevert een goede multimeter aanschaffen om te kijken hoeveel spanning ik nu echt krijg op het remlicht.
 
Massa van de fitting is, anders zou het achterlicht ook niet branden.

De contacten in de fitting zijn bijna altijd verende strips. Kijk eens of dat die voldoende veren op het moment dat je de lamp in de fitting steekt. Verder deze strippen goed schoon krabbelen. Dit zijn volgens mij de enige 2 manieren om die fout te krijgen.

De pinnetjes veren goed en je moet ook behoorlijk kracht zetten om het lampje erin te draaien. heb ook nog gekeken of de spanning (met m'n simpele spanningzoeker) op de pinnetjes blijft als ik deze indruk. Ook dat is het geval.
 
Behoorlijk kracht zetten bij n bajonet lampje?
Ik blijf bij het raakt niet het contact stripje.. Er is een verschil in hoogte van de pennetjes..
Hou het lampje er eens voor en kijk of het wel kan raken als het in de bajonet zit gestoken.

Of steek het lampje erin en trek met n potlood een lijntje over de houder en de fitting van de lamp.
Haal hem er weer uit en kijk of de contacten wel juist zitten.

Je kunt zonder meter ook zien of het raakt, door de 2 + draden even met elkaar contact te laten maken zonder te remmen.. Brand het nog niet? dan zit het toch in je fitting...
 
Meet de spanning over de bedrading.
Zet de meter op een laag dc volt bereik en zet een pen aan het begin van een draad en de de andere op het eind van de draad, Meet je meer dan 0,2 volt dat zit daar ergens een overgangsweerstand of kabelbreuk.
Zo kan je ook meten tussen min van de accu en min op de fitting.
Het word dan snel duidelijk of het in de plus of min draad zit.
 
Als je zo meet is er niets duidelijk, behalve dat je de meter moet omschakelen als je van accu min naar min fitting gaat meten.. hahaha.
Stel dat je 12 volt hebt en er staat maat 1 volt op het lampje, dan staan die andere 11 volt over de bedrading.
Door zo te meten weet je snel waar dei onderbreking/overgangsweerstand zit.
Als jij je meter nog moet omschakelen doe je jezelf een groot plezier met een meter uit de 5 euro bak.
 
Gevonden!!!
Blijft vaag, maar het zat dus in de voorremschakelaar en de achterremschakelaar. Toen ik aan de stekkertjes van de voorremschakelaar rommelde brandde het remlicht weer. Kennelijk corrosie op de connectors. Bij de achterremschakelaar idem dito, maar die doet het nog steeds niet. Toen ik echter de stekkertjes van de achterremschakelaar tegen elkaar hield (doorverbond) brandde het remlicht ook. Morgen ga ik deze schakelaar nog eens goed bekijken en anders vervangen. In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken. :)
 
Laatst bewerkt:
Yep ik heb al een 5 euro Fluke.
Als jij van min accu naar min van het achterlicht volts gaat meten, meet je beter met een duimstok van de Hema.
_O- _O-
Je hebt een grappige manier van zeggen dat je het niet begrijpt.
Mocht er een onderbreking zitten tussen de min van de accu en de min op het lampje dan meet je 12 volt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Soldeer ff een draadje aan het lampje en knoop dat aan de draad vd motor.
Als het dan werkt, dan maakt het lampje zoals al gesuggereerd geen kontakt.
Dan moet je eens kijken of je de lamphouder moet vervangen of event repareren.

Anyways, het is eenvoudig, snel en je weet dan meer...
 
Soldeer ff een draadje aan het lampje en knoop dat aan de draad vd motor.
Als het dan werkt, dan maakt het lampje zoals al gesuggereerd geen kontakt.
Dan moet je eens kijken of je de lamphouder moet vervangen of event repareren.

Anyways, het is eenvoudig, snel en je weet dan meer...
Is dat eenvoudiger en sneller dan het even te meten :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan