CBR1000RR '04 optische revisie

CrackeRR

MF veteraan
11 nov 2014
1.236
0
omg. Helmond
Hallo allen,

Ik ben een maand geleden geslaagd voor mijn rijbewijs en heb meteen onderstaande motor gehaald
full

Na een paar mooie zonnige weekenden heb ik besloten te motor uit elkaar te halen om veel delen te laten poedercoaten/anodiseren etc.
Omdat ik ook het frame blauw wil laten poedercoaten moet de motor dus helemaal uit elkaar en daar ben ik vorige week dus mee begonnen:
full

full

full


Ik zal de komende dagen wat meer toevoegen als ik wat meer tijd heb en jullie daarna op de hoogte houden van het project. Zaak is nu zsm het frame en de wielen gereed te maken voor het poedercoaten..

tips/reacties zijn natuurlijk altijd welkom!
 
houd er rekening mee alle gaten en pasvlakken goed af te dekken/plakken ivm met de dikt van de
poedercoating.
overal waar poedercoating zit passen bv de blokbouten niet meer doorheen.
gebruik maar even de zoekfunktie, dan lees je in diverse topics wat er fout kan gaan.
dat scheelt je een hoop werk achteraf.
 
Ik draai op het werk allemaal beschermbussen voor deze vlakken/gaten af te dekken, besteed veel poedercoat-werk uit en weet uit ervaring dat dat veel beter werkt als die conische stoppen die ze daar gebruiken...
 
Yep, de 1e motor.

Na 14 jaar uitstellen (moeder en vrouwtje zijn/waren er niet zo blij mee) toch maar besloten om mijn rijbewijs te gaan halen en één van m'n dromen te verwezenlijken. Aangezien ik niet van standaard dingen hou en alles graag personaliseer kon ook dit project niet utblijven!

Ben me er van bewust dat er nog veel werk te verzetten is maar goed, ik heb ook nog een maand of 5 dus als m'n baan het toelaat moet dat wel te realiseren zijn.
 
Ik draai op het werk allemaal beschermbussen voor deze vlakken/gaten af te dekken, besteed veel poedercoat-werk uit en weet uit ervaring dat dat veel beter werkt als die conische stoppen die ze daar gebruiken...
Een echt goede coater, met ervaring op gebied van motorframes, zorgt voor nette stoppen en pluggen.

Ik zou me meer zorgen maken over hechting en of alles egaal gedaan wordt.

Check iig je frame uitgebreid en zorgvuldig bij ophalen :)

Enne: das wel een hoop werk voor wat optisch opleuken hoor. Maar ik ben blij dat je het grondig doet, ipv een spuitbusje van de Action.
 
Korte update:
Zojuist kabelboom + alle resterende beugels gestript van het frame + het voorwiel poedercoat-gereed gemaakt.

Heb even een vraagje:
Aan beide wielen zit 15 gram lood geplakt. Nu wil ik die lelijke dingen natuurlijk niet op m'n gecoate velgen. Het lijkt me niet meer als logisch maar just checking: Ik kan die dingen toch ook op de binnenkant van het wiel plakken?
 
Korte update:
Zojuist kabelboom + alle resterende beugels gestript van het frame + het voorwiel poedercoat-gereed gemaakt.

Heb even een vraagje:
Aan beide wielen zit 15 gram lood geplakt. Nu wil ik die lelijke dingen natuurlijk niet op m'n gecoate velgen. Het lijkt me niet meer als logisch maar just checking: Ik kan die dingen toch ook op de binnenkant van het wiel plakken?

Hoe plak je het lood aan de binnenkant met de band om de velg?
 
Als je er niet mee gaat rijden, kan dat wel, maar dat gewicht zit er niet voor de lelijkheid, maar om de onbalans van een BAND op te vangen , dus band er af, en weer er op, betekend ALTIJD balanceren
 
Johan ik heb voorheen voor een anodiseer en poedercoat bedrijf gewerkt.

Ik adviseer je om zeer goede (schriftelijke) afspraken te maken.
Met name het anodiseren is niet zonder risico, vooral als het gietstukken betreft.
De verkoopvoorwaarden van anodiseerbedrijven kennen geen vergoeding voor gevolgschade.
Oftewel: als het mis gaat krijg je alleen de kosten voor de behandeling terug.
Maar je onderdeel is naar de klote.

Mocht je vragen hebben over anodiseren e.d. stuur maar pb
 
Hoe plak je het lood aan de binnenkant met de band om de velg?

ik denk dat TS na het coaten het lood binnenin wil plakken en dan de band erop.

theoretisch zal het wel kunnen misschien, maar met de coating zal waarschijnlijk de balans niet meer zo zijn als zonder de coating.

edit;

nee dat kan niet, de middelpuntvliegende kracht van het loodje zal deze doen loslaten.
 
Laatst bewerkt:
Plan was inderdaad om het lood op dezelfde plek als nu te bevestigen maar dan aan de binnenzijde met zeer sterke lijm/kit. De banden zijn tegenwoordig al zo gebalanceerd dat ze zelfs aangeven met een merkteken waar het ventiel moet zitten tov de band.

Misschien ben ik wat te optimistisch mbt de middelpuntvliegende kracht. Ik denk dat de middelpuntvliegende kracht van 15 gram lood niet opweegt tegen het lijmvermogen/cm2 van de lijm/high tack kitsoorten van tegenwoordig. Ik zal het wel eens uitrekenen maar op basis van jullie antwoorden zal ik hier eens extra kritisch naar kijken alvorens het uit te voeren.

Mbt het anodiseren: Dat zal alleen de voorpoten betreffen, die wil ik goudkleurig laten anodiseren en dat zijn draaidelen.

Bedankt voor het meedenken mannen...
 
Plan was inderdaad om het lood op dezelfde plek als nu te bevestigen maar dan aan de binnenzijde met zeer sterke lijm/kit. De banden zijn tegenwoordig al zo gebalanceerd dat ze zelfs aangeven met een merkteken waar het ventiel moet zitten tov de band.

Misschien ben ik wat te optimistisch mbt de middelpuntvliegende kracht. Ik denk dat de middelpuntvliegende kracht van 15 gram lood niet opweegt tegen het lijmvermogen/cm2 van de lijm/high tack kitsoorten van tegenwoordig. Ik zal het wel eens uitrekenen maar op basis van jullie antwoorden zal ik hier eens extra kritisch naar kijken alvorens het uit te voeren.

Mbt het anodiseren: Dat zal alleen de voorpoten betreffen, die wil ik goudkleurig laten anodiseren en dat zijn draaidelen.

Bedankt voor het meedenken mannen...
Gewoon weglaten dat lood. En de band zo monteren dat je het minste onbalans hebt.

Je gaat voor 100% looks, niet voor rijcomfort oid.
 
Cynisme...overal aanwezig....

Ik snap wel dat het standaard plakkertje het niet gaat houden, zoals gezegd was dat ook niet het plan.

Heb het even ruwweg berekend:
15 gram met een omtreksnelheid van 55 m/s op een afstand van 22 cm vanaf het hart (heb het niet exact gemeten) resulteerd in een kracht van +/- 21kg op het loodje. Het lijmoppervlak is 4,5 cm2 wat een vereiste lijmkracht van ongeveer 5 kg/cm2 betekent.

De huidige commercieël verkrijgbare kit/lijmsoorten hebben lijmvermogens van 80 kg/cm2 of nog hoger.

Uiteraard doe ik dit voor de looks maar daar mogen de prestaties/comfort niet onder leiden. Ik denk dat het moet gaan, heeft iemand van jullie hier praktijkervaring mee? Theorie blijft anders als praktijk namelijk...
 
Cynisme...overal aanwezig....

Ik snap wel dat het standaard plakkertje het niet gaat houden, zoals gezegd was dat ook niet het plan.

Heb het even ruwweg berekend:
15 gram met een omtreksnelheid van 55 m/s op een afstand van 22 cm vanaf het hart (heb het niet exact gemeten) resulteerd in een kracht van +/- 21kg op het loodje. Het lijmoppervlak is 4,5 cm2 wat een vereiste lijmkracht van ongeveer 5 kg/cm2 betekent.

De huidige commercieël verkrijgbare kit/lijmsoorten hebben lijmvermogens van 80 kg/cm2 of nog hoger.

Uiteraard doe ik dit voor de looks maar daar mogen de prestaties/comfort niet onder leiden. Ik denk dat het moet gaan, heeft iemand van jullie hier praktijkervaring mee? Theorie blijft anders als praktijk namelijk...

Nou krijg ik vast een hoop bagger over me heen, maar:

Mijn SRAD had geen lood, mijn KTM ook niet, en mijn Ducati ook niet. CBR 600rr van mijn broer (eveneens als zijn Z1000) ook niet.

En geen trillingen, ook niet in DLD op de autobaan met de meter tegen t rode aan.

(trouwens ze staan allemaal op MPP 2ct (behalve de KTM die staat op normale MPP's)

:)
 
Laatst bewerkt:
Je balanceerd de combinatie band/wiel. Het heeft dus geen enkele zin om het op precies dezelfde plek terug te plakken. Bovendien kan het gewicht van het te monteren lood na het coaten wel heel anders zijn.
 
Het was ook niet de bedoeling om hem op dezelfde plek terug te plakken (heb ik ook nergens gezegd).

De bedoeling was: Band erop leggen, balanceren en markeren waar het lood moet komen, band eraf, lood erin, band erop.
 
Het was ook niet de bedoeling om hem op dezelfde plek terug te plakken (heb ik ook nergens gezegd).

De bedoeling was: Band erop leggen, balanceren en markeren waar het lood moet komen, band eraf, lood erin, band erop.

ik zou het in ieder geval niet doen, als ie wel loskomt stuitert ie door de hele band heen.

je kunt ook gewoon een potje nagellak kopen die de kleur van je velgen benadert.
 
ik zou het in ieder geval niet doen, als ie wel loskomt stuitert ie door de hele band heen.

je kunt ook gewoon een potje nagellak kopen die de kleur van je velgen benadert.

Dat zou inderdaad ook nog een optie zijn.
Ik wacht even af of er nog ervaringsdeskundigen zijn op dit forum. De theorie zegt dat het makkelijk moet gaan maar zoals gezegd, praktijk wil nogal eens anders zijn...
 
Het was ook niet de bedoeling om hem op dezelfde plek terug te plakken (heb ik ook nergens gezegd).

De bedoeling was: Band erop leggen, balanceren en markeren waar het lood moet komen, band eraf, lood erin, band erop.

Hier ook niet?

Plan was inderdaad om het lood op dezelfde plek als nu te bevestigen maar dan aan de binnenzijde met zeer sterke lijm/kit.

Maargoed, technisch kan het, je moet je alleen afvragen of je dat gedoe echt wil (iedere bandenwissel)
 
Haha oké... weet kennelijk zelf niet meer wat ik geschreven heb. Ik zie 21.57 uur staan en dat betekent minimaal 2 liter bier in het bloed, waarschijnlijk meer.

Ik denk, afgaande op jullie reacties, dat ik toch maar voor het lood aan de binnenzijde ga.
Is de veiligste weg...maar helaas de minst mooie..
 
Terug
Bovenaan Onderaan