Verschil tussen ECHTE Xenon en Halogeen Xenon look lampen?

Alex93

MF'er
10 mei 2011
225
0
Laatst bewerkt:
Volgens Philips heb je met de halogeen lampen 75% meer licht dan met de normale lampen.

Maar de link die ik erbij zetten van verlichtingkopen.nl is dus gewoon echte xenon? Heb er weinig verstand van.
 
Ïk zelf rijdt al een tijdje xenon met de auto en telkens als ik met de motor opstap ben en het word donker dan baal ik er van hoe weinig je eigenlijk ziet met halogeen. Heb voor mijn motor nu ook xenon besteld..

Voordeel van xenon is dat het de borden / wegmarkingen veel beter verlicht. je kan veel verder kijken. vooral met slecht weer heb je er veel profijt van. Moet eerlijk zeggen dat het in de mist niet veel fijner is maar alle andere weers omstandigheden vind ik het super fijn, je ogen worden minder vermoeid..
Echt een aanrader; een tip voordat je alles aanschaft.

er zijn verschillende xenon sets, het meeste lichtopbrengst heb je met 5000k (wit) t/m 6000k (wit met een tint blauw) ik zelf vind die laatste het fijnst de blauwe tint werkt heel goed op het nederlandse wegdek. Maar voordat je alles aanschaft vergelijk de setjes die beschikbaar zijn want je heb veel verschillende en er zijn ook speciale xenonsets voor de motor waarvan de omvormer (ballast) kleiner is en dus makkelijker weg te werken. Zoek even uit of je wel ruimte hebt om dat kastje weg te werken.

En om je vergelijking te versterken ik heb voor grootlicht halogeen met 6000k (xenon look a like) en dat komt nog niet in de buurt van xenon verlichting.
 
Dat setje is mij iets te prijzig, maar het is wel duidelijk, ik ga voor echte xenon.
Goede xenon kost wat geld. Tis niet anders.

Als je op de prijs gaat zitten, krijg je een chinees setje, waarvan je maar moet afwachten hoe het werkt. Kan meevallen, of tegenvallen.

Ik doe er iig niet meer aan. Is de kostenbesparing niet waard, uiteindelijk.
 
Ik kan me met moeite inhouden, de discussie is al zo vaak gevoerd...

Er is een verschil tussen wat je denkt te kunnen zien en wat je echt ziet.

Let op met reflectors die gemaakt zijn voor een halogeen brandpunt in combi met een xenon setje.

Voor je het weet denk je waw, tot er iets op de weg gebeurd dat je niet zag, omdat je pupillen zo verkleint zijn door de lichtopbrengst die op de weg valt, waardoor je net achter de lichtkegel niets zag.
 
Hmm xenon, heb ik zelf ook eens op een motorfiets gehad die ik heb gekocht, vind het lichtbeeld echt dramatisch en het strooilicht, tja daar maak je zeker op een motorfiets geen enkele tegenligger blij mee. ik kan wel begrijpen dat sommigen er wel enthousiast over zijn en er zit erg veel verschil tussen de elcheapo ombouw setjes en normale xenonsets die dan vaak ook al snel duurder zijn.


Goeie oplossing voor mij waren de philips max vision lampen daar ben ik nog steeds erg positief over heb ze in verschillende motorfietsen gehad en eigenlijk altijd met positief resultaat. Het is niet een wereldschokkende verbetering maar het is wel degelijk beter. Ik denk dat je de meeste winst haalt uit de "perfecte/nauwkeurigere" brandpuntsafstand tov goedkope prutslampjes.

bijvoorbeeld:
https://autoverlichting.eu/auto-verlichting/halogeen-auto-verlichting/halogeen-koplamp-auto/philips-xtreme-vision-130-set-h7-detail

heb de vorige keer deze gekocht, ideal heb je direct een reserve lampje, schijnbaar zijn de specifieke motorlampen beter geschikt tegen trillingen en met dikker draad gemaakt maar goed die doet het vast niet twee keer zolang als een "auto"lamp. Xenon op een motorfiets word pas mooi als je er op een bmw k1600 mee hebt gereden.
 
Zo'n halogeenlamp kost 25 euro.

Waarom zou je dat kopen? Een Xenonsetje kost 30 euro en wat meer moeite...
Inmiddels (voor verschillende motoren) 4 setjes afkomstig van verlichtingkopen.nl de oude zijn denk ik 5 jaar ofzo en geen 1 die kapot is gegaan.

En ja, de behuizing is er niet voor geschikt, yadie yadie yaaaa :Z
 
Laatst bewerkt:
Goede xenon kost wat geld. Tis niet anders.

Als je op de prijs gaat zitten, krijg je een chinees setje, waarvan je maar moet afwachten hoe het werkt. Kan meevallen, of tegenvallen.

Ik doe er iig niet meer aan. Is de kostenbesparing niet waard, uiteindelijk.

Niet helemaal waar. Ik heb voor onder de 100 euro een goed set (2 stk) gekocht, zon 5 jaar geleden en heb ik nu nog steeds, en nog niks aan defect geweest.
Bij NLpower in zwolle ( Optische auto tune zaak) heb je vaak aanbiedingen met goeie setjes.

En halogeen is halogeen met een kleurtje ben ik het ook niet mee eens. Ik heb blue vision lampen in de auto, en voorheen waren dat gewone halogeen lampen. Het verschil is echt wel goed te zien. Kan niet op tegen xenon maar zeker een verbetering.
 
Als ik zie wat m'n auto tijdens het starten alleen al allemaal aan het uitvoeren is met de Xenon koplampen (VW Xenon Plus met LED DRL) om ze op het juiste niveau te stellen op basis van de dan geldende belading én wat ik dagelijks allemaal aan aftermarket gemonteerd spul zie op de snelweg (waarbij m'n binnenspiegel/buitenspiegels ook meteen dimmen als ik ze voorbij rijd óf ze me van achter naderen) dan dénk ik er niet eens meer aan om dat spul in/op m'n motor te monteren.

Filmpje tijdens starten van de auto. niet mijn auto maar een auto met een gelijkwaardig systeem.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn vorige motor had ik zo'n blauwe halogeenlamp als grootlicht.

Met een enkelvoudige echte Xenon als dimlicht en blauw halogeen als grootlicht voldoe je aan de wettelijke eis dat beide lichten dezelfde kleur moeten hebben terwijl je toch gewoon kunt seinen met grootlicht.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me met moeite inhouden, de discussie is al zo vaak gevoerd...

Er is een verschil tussen wat je denkt te kunnen zien en wat je echt ziet.

Let op met reflectors die gemaakt zijn voor een halogeen brandpunt in combi met een xenon setje.

Voor je het weet denk je waw, tot er iets op de weg gebeurd dat je niet zag, omdat je pupillen zo verkleint zijn door de lichtopbrengst die op de weg valt, waardoor je net achter de lichtkegel niets zag.


Jij snapt hem tenminste, zo'n bak licht verpest je nachtzicht dusdanig, dat je buiten de lichtkegel stekeblind bent.

Als je moeite hebt met rijden in het donker, helpt een nachtbril heel goed, door de gele kleur verbeterd het contrast en zie je veel beter.
Mijn vrouw heeft er eentje sinds een jaar en ik zweer erbij, want ze wil nu na een feestje weer terug rijden, zodat ik aan het bier kan. *O*
 
Lees de reviews is van dit setje: Xenon kit H7 motor

Vast Chinees, maar volgens vele goed. Met garantie :)

Koop dat aub niet, tenzij je vol voor je bek gereden wilt worden door verblinde automobilisten. Xenon hoort in een projector, zodra je xenon lampjes in je normale koplampbehuizing met reflector zet is het lichtbeeld totaal verkeerd en schijn je vooral de lucht (en dus mensen hun ogen) in.
 
Tot nu toe heb ik altijd de originele lampjes gewisseld voor een paar goede, ja deze zijn duurder maar op internet toch voordelig te kopen.

Zeker op de motor merk je een duidelijk verschil.

Omdat ik het zelf natuurlijk enkel subjectief heb ervaren hier nog wen artikel, het is in het Duits maar het gaat erover dat ze meerdere (ca 20) lampjes hebben getest onder laboratoriumomstandigheden op licht beeld en intensiteit.

Ook hier komt eruit dat er een duidelijk verschil is tussen de verschillende lampjes.

Je hoeft het artikel overigens niet te kopen om te weten welke lampjes goed zijn, even de foto's kijken. Dan zie je ernaast een beschrijving en oordeel staan.

Succes en kom veilig door de donkere dagen...
H7-Glühlampen im Test: Halogenlampen im Vergleich

Owja, er is ook op levensduur getest, hierbij was er een duidelijke relatie tussen levensduur en helderheid. Komt erop neer dat een lamp die het langer volhoudt in de regel minder fel is.
 
Laatst bewerkt:
Dus eigenlijk kan ik net zo goed mijn orginele halogeen lampen houden?

Niet perse, xenon is echt beter, op voorwaarde dat je niet enkel het lampje vervangt.

Wat je nodig hebt om van de de extra lichtopbrengst te genieten is een armatuur (projector, reflector) die afgesteld is op het brandpunt van xenon en rekening houd met de extra licht opbrengst. Maw een armatuur met een grotere lichtkegel die verder vooruit op de weg valt.

Hier door wordt de lichtopbrengst over een grotere oppervlakte voor jou op de weg verspreidt, en zo voorkom je het verkleinen van je pupillen en ga je toch meer zien omdat het licht ipv (ff wat uit men duim zuigen) 100 meter ver ipv 50 meter gericht wordt.
 
Zoals part zegt als je maar een lamp hebt moet je zorgen dat je dus altijd een reserve setje bij hebben. Als die lamp uitvalt niet je die terplekke kunnen vervangen. Zowel de ballast als de lamp. Als dat niet mogelijk is niet aan xenon beginnen. Ik zelf heb op de motor 2x Hi Lo lampen.
 
Over die verblinding, velen gooien xenon op hun motor zonder verder iets af te stellen.
Ik kreeg hem niet goed, heb toen gegoogled enzo, en kwam uit op een korter lampje met extra reflector in het lampje. Nu een super mooie strakke lijn die niet verblind (jaja gecontroleerd op grote afstand), en niet zon bak strooilicht. Tis gewoon even de verder kijken dan je neus lang is.
 
....Zoals part zegt als je maar een lamp hebt moet je zorgen dat je dus altijd een reserve setje bij hebben. Als die lamp uitvalt niet je die terplekke kunnen vervangen. Zowel de ballast als de lamp. Als dat niet mogelijk is niet aan xenon beginnen....

Destijds had ik de Xenon ballast gewoon aangesloten op de originele stekker van de halogeenlamp. Nergens in geknipt, alles kon zo weer teruggebouwd worden.

Mocht de Xenon lamp uitvallen dan kon ik simpel een reserve halogeenlamje terugzetten met de originele stekker er weer op. De ballast had gewoon kunnen blijven zitten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan