Verwarmde handschoenen anders regelen

crazy987

MF veteraan
7 mei 2012
2.141
3
regio moerdijk
Wegens mijn reuma ben ik zo ongeveer verplicht met het huidige weer met verwarmde handschoenen te rijden.
Na de afgelopen 2 dagen zonder te hebben gedaan had ik vandaag weinig andere keus dan de auto te pakken omdat ik de koppeling niet meer kan gebruiken.

Het probleem doet zich nu echter voor dat ik sinds de afgelopen keer, een andere jas heb gekocht waarin de bedrading niet meer goed past.
Ik kan de bedrading er wel inhangen, echter kan ik dan niet meer fatsoenlijk bij de temperatuurregelaar, hang ik die iets lager heb ik draad te kort bij de mouwen.
Nu ben ik al op jacht geweest om te kijken of er iets van een afstandsbediening voor is, maar dan kom ik direct weer op accupacks uit wat ook geen ideale oplossing is gezien ik dagelijks rijd en deze dan elke 2-3 dagen moet opladen wat ik zeker ga vergeten.

Verlengkabeltjes zijn voor zover ik kan zien wel beschikbaar, maar dan krijg je weer de extra stekkers in de mouwen, ook niet helemaal optimaal, maar het kan wel.
Een andere mogelijkheid is om de draden anders te leggen dmv enkele stikjes in de jas, maarja, die is splinternieuw dus liever niet.

Het mooiste zou gewoon een andere manier zijn om te temperatuur te regelen zodat de controller niet meer onderaan de jas hoeft te hangen en ik bij de mouwen de extra draad heb die ik nodig heb.
Heeft hier iemand wel eens wat mee gedaan om dat anders te regelen eventueel met andere verwarmde kleding?

We zaten zelf te denken aan een spanningsregelaar oid en dan de controller zelf op 100% zetten.
Dan door middel van de spanningsregelaar de temperatuur te regelen.
Maar of dit gaat werken weten we nog niet helemaal zeker.
 
Bij mij lopen de draadjes tussen mijn wintervoering en buitenjas heen. Een stukje verlengen lijkt mij de makkelijkste oplossing. Je zou ook bij de leverancier van de handschoenen kunnen vragen of zij een temperatuurregelaar leveren met ies langere draden zodat je zelf niet hoeft te verlengen.

Ik zou in ieder geval proberen om bij de simpelste oplossing te blijven en dat is de lengte van de draadjes.
 
Regelaartje maken en de potmeter op een goed bereikbare plaats monteren.
full

full

''M'' kan zowel een motortje, een lamp of een verwarming zijn.
 
Of gewoon kant en klaar kopen.

sku_226934_1.jpg

PWM DC Converter Motor Speed Controller Switch - Green (12V~36V / 10A)


Het zijn overigens geen spanningsregelaars. Het zijn PWM regelaars. Pulse-width modulation. De verwarmingselementen krijgen een puls aangeboden. Bijvoorbeel 70% van de tijd aan, en 30% van de tijd uit. (Maar dan wel erg snel, met een frequentie van 25Khz) Met de draaiknop kan je dit regelen.
 
Laatst bewerkt:
Of gewoon kant en klaar kopen.

[afbeelding]
PWM DC Converter Motor Speed Controller Switch - Green (12V~36V / 10A)


Het zijn overigens geen spanningsregelaars. Het zijn PWM regelaars. Pulse-width modulation. De verwarmingselementen krijgen een puls aangeboden. Bijvoorbeel 70% van de tijd aan, en 30% van de tijd uit. (Maar dan wel erg snel, met een frequentie van 25Khz) Met de draaiknop kan je dit regelen.
Zo goedkoop ben ik ze nog niet tegengekomen, kun je zelf eigenlijk niet voor gaan hobbyen. Tenzij je dat leuk vindt om te doen (zoals ik).
 
Zo goedkoop ben ik ze nog niet tegengekomen, kun je zelf eigenlijk niet voor gaan hobbyen. Tenzij je dat leuk vindt om te doen (zoals ik).

Ik vindt het zelf ook leuk, maar ik snap dat iemand voor die prijs niet gaat klooien. Goedkoper kan ook nog, maar daar zat de draaiknop op de print en dat lijkt me voor TS lastig.

Het nadeel van de PWM is dat het bij mij stoorde op de muziek.

En volgens mij ets jij de prints ook nog zelf?
 
Laatst bewerkt:
denk weer eens simpel, maar vaak doeltreffend.

Doe de draad in de jas en dan pas de waterdichte en/of isolatie laag erin. Scheelt vaak veel centimeters
 
Of gewoon kant en klaar kopen.

[afbeelding]
PWM DC Converter Motor Speed Controller Switch - Green (12V~36V / 10A)


Het zijn overigens geen spanningsregelaars. Het zijn PWM regelaars. Pulse-width modulation. De verwarmingselementen krijgen een puls aangeboden. Bijvoorbeeld 70% van de tijd aan, en 30% van de tijd uit. (Maar dan wel erg snel, met een frequentie van 25Khz) Met de draaiknop kan je dit regelen.
Dus eigenlijk gewoon exact hetzelfde principe als de originele controller. Lijkt mij vrij zinloos, 2 controllers ertussen.
 
Of gewoon kant en klaar kopen.

[afbeelding]
PWM DC Converter Motor Speed Controller Switch - Green (12V~36V / 10A)


Het zijn overigens geen spanningsregelaars. Het zijn PWM regelaars. Pulse-width modulation. De verwarmingselementen krijgen een puls aangeboden. Bijvoorbeel 70% van de tijd aan, en 30% van de tijd uit. (Maar dan wel erg snel, met een frequentie van 25Khz) Met de draaiknop kan je dit regelen.

Zojuist besteld. Zal over 1,5 binnen zijn denk ik...
ben benieuwd of ik daar zowel de Exo2 als de Gerbing mee aan kan sturen.
 
Ik heb van Gerbing de 'dashboard' regelaar. Potmeter zit dus op de motor gemonteerd. De snoertjes lopen via m'n stuur naar boven, daar prik ik ze in m'n handschoenen. Dit zou natuurlijk ook via de jas kunnen, maar dat vond ik maar een beetje gepriegel. Ik kreeg de snoer niet netjes in de mouw waardoor er een tochtgat ontstond.
 
Ik heb van Gerbing de 'dashboard' regelaar. Potmeter zit dus op de motor gemonteerd. De snoertjes lopen via m'n stuur naar boven, daar prik ik ze in m'n handschoenen. Dit zou natuurlijk ook via de jas kunnen, maar dat vond ik maar een beetje gepriegel. Ik kreeg de snoer niet netjes in de mouw waardoor er een tochtgat ontstond.

Dit vind ik nog best wel een goede oplossing.

Aan de kabels zelf ga ik het liefste nog niet zitten rotzooien, er zit nog een jaar garantie op namelijk :P
Maar het idee was om wel de huidige controller er tussen te laten zitten, deze op 100% te zetten en dan middels een spanningsregelaar de hoeveelheid stroom regelen die erheen gaat.

Een losse controller vind ik eigenlijk ook nog best wel een goed idee wat hierboven geopperd is.


Waar had je die dashboard regelaar vandaan, want ik heb hem nog niet kunnen vinden.
denk weer eens simpel, maar vaak doeltreffend.

Doe de draad in de jas en dan pas de waterdichte en/of isolatie laag erin. Scheelt vaak veel centimeters

Dit doe ik standaard, anders krijg ik de draad namelijk niet eens bij de mouw :P
 
Gewoon, bij gerbing zelf


Ik zie op de website alleen nog de regelaars die in de snoer zijn opgenomen. Die met een drukknopje voor 25% 50% 75% 100%

Ik heb deze in de kuip gemonteerd zitten,maar die leveren ze kennelijk niet meer:
$_35.JPG


Ik ga deze binnenkort op de andere motor bouwen, net zoiets als Kees hierboven al noemt.:
http://www.ebay.com/itm/271618998881
$_57.JPG


PWM controller, net als de originele Gerbing controller. Enig verschil is dat die van Gerbing ongeveer 1x per seconde in-uit schakelt en die van EBAY 10000 keer ofzo.
Dat zou geen verschil moeten maken.
Regelaar kan 3A leveren, handschoenen vragen 2,2 A.
 
PWM controller, net als de originele Gerbing controller. Enig verschil is dat die van Gerbing ongeveer 1x per seconde in-uit schakelt en die van EBAY 10000 keer ofzo.
Dat zou geen verschil moeten maken.

25.000x zelfs. Het enige probleem is dat eventuele audio signalen zoals muziek of navigatie een kleine fluittoon kunnen laten horen door dit soort regelaars.
 
Gerbing verkoopt ze inderdaad niet meer. Misschien heeft het er mee te maken dat ik ongeveer één potmeter per jaar verslijt door vochtproblemen... Op zich niet erg, de elektronica zit veilig onder het zadel, je hoeft alleen maar de potmeter te vervangen. En die sturen ze op verzoek gewoon na, ook na 5 jaar! Die mannen snappen wat klantgerichtheid betekent!

De regelaar van gerbing geeft trouwens geen 25.000 pulsen per seconde, eerder in order grootte 2 pulsen per seconde. Dat is meer dan genoeg voor zo'n verwarming toepassingen.
 
Ik zie op de website alleen nog de regelaars die in de snoer zijn opgenomen. Die met een drukknopje voor 25% 50% 75% 100%

Ik heb deze in de kuip gemonteerd zitten,maar die leveren ze kennelijk niet meer:
[afbeelding]

Ik ga deze binnenkort op de andere motor bouwen, net zoiets als Kees hierboven al noemt.:
http://www.ebay.com/itm/271618998881
[afbeelding]

PWM controller, net als de originele Gerbing controller. Enig verschil is dat die van Gerbing ongeveer 1x per seconde in-uit schakelt en die van EBAY 10000 keer ofzo.
Dat zou geen verschil moeten maken.
Regelaar kan 3A leveren, handschoenen vragen 2,2 A.
Mijn fout, omdat ikzelf de dual-controller heb, ging ik automagisch daarvan uit. En deze leveren ze nog wel :$
 
Als de knutselaars nou die regeling nog een beetje aanpassen,
kun je met een NTC of een PTC (afhankelijk van de rest van de schakeling)
de temperatuur automatisch laten meebewegen met de buitentemperatuur.
 
Mijn fout, omdat ikzelf de dual-controller heb, ging ik automagisch daarvan uit. En deze leveren ze nog wel :$

Klopt, de dual nog wel.
Gisteren even bij motoport wezen informeren naar een andere controller, 1tje met een langere draad naar de aansluiting is iig mogelijk, maar moet zaterdag eventjes terugkomen.
Mochten hun niks voor mij kunnen betekeken, denk ik dat we ook maar voor een oplossing als bovenstaand gaan.
 
Als de knutselaars nou die regeling nog een beetje aanpassen,
kun je met een NTC of een PTC (afhankelijk van de rest van de schakeling)
de temperatuur automatisch laten meebewegen met de buitentemperatuur.
weet niet of je zelf wel eens met verwarmde handschoenen gereden hebt?
als je harder rijd dan wil je namelijk dat de warmte ook wat harder gaat zeg maar.
ongeacht het weer heb ik hem op de eerste (van 2) stand staan. pas wanneer ik boven de 120 uitkom moet hij op stand 2, wanneer de temperatuur hierom vraagt dan he :P
 
weet niet of je zelf wel eens met verwarmde handschoenen gereden hebt?
als je harder rijd dan wil je namelijk dat de warmte ook wat harder gaat zeg maar.
ongeacht het weer heb ik hem op de eerste (van 2) stand staan. pas wanneer ik boven de 120 uitkom moet hij op stand 2, wanneer de temperatuur hierom vraagt dan he :P
Dat is toch zijn bedoeling? Koudere buitentemperatuur= warmere handschoenen.
 
weet niet of je zelf wel eens met verwarmde handschoenen gereden hebt?
als je harder rijd dan wil je namelijk dat de warmte ook wat harder gaat zeg maar.
ongeacht het weer heb ik hem op de eerste (van 2) stand staan. pas wanneer ik boven de 120 uitkom moet hij op stand 2, wanneer de temperatuur hierom vraagt dan he :P

Nee, geen ervaring met verwarmde handschoenen.
Maar ik snap het: de windchillfactor moet ook meegenomen worden.
Daar is vast ook wel een apparaatje voor te koppelen :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan