zware onregelmatige tik in Suzuki GS750 blok...HELP!

Vincents

Rookie
14 nov 2014
5
0
Sittard
Sinds kort zijn we trotse bezitters van een 1977er GS750.

Volledig in originele staat inclusief 4 dikke lillike lolly's. Het enige dat er niet meer opzit zijn de side-markers/ reflectoren aan de zijkant.

Loopt als een zonnetje, al zij het wat rijk. (lees tamelijk royaal met de gouden vloeistof)
Absoluut lekvrij en een "first kick runner".

Mooi zou je zeggen maar er zit een onregelmatige -niet toeren gerelateerde- tik in het blok.
Zo ene waar je het zweet van uitbreekt...

Heeft iemand dezelfde ervaring en weet iemand misschien wát die tik veroorzaakt.

Heb een stukje film maar weet niet hoe deze te uploaden.

Bedankt alvast! Ride safe!
 
Loopt als n zonnetje, maar heeft een tik waar je het zweet van uitbreekt.

Wanneer doet hij dat precies?
Doet hij dat alleen bij belasting?
Waar zit het ongeveer?
Hoeveel km heeft hij gereden?
Voel je het in de voetsteunen?
Zit er voldoende olie in?

Duidelijker omschrijven Vincents.
Niemand kan je motor zien of horen..
 
Bedankt Ruudje01,

Tikt niet als ie koud is, als ie warm is is het eerder constant aanwezig -onregelmatig- ik heb een kort filmpje hoop dat de link werkt. Let op, in het filmpje lijkt het WEL toeren gerelateerd te zijn!

GS TIK.mp4

Zodra men wegrijdt word het minder, bij stationair toerental is het aanwezig.
Distributiespanner werkt. (al wil ik ém vervangen voor een schoon 100% werkend exemplaar)
niet te voelen in de voetsteunen, lijkt onder in het blok te zitten. Kleppen stellen (shims) zou niet verkeerd zijn en gaat ook gebeuren als ik weet waar die tik vandaan komt. (als het gaar blijkt te zijn investeer ik er niet meer in vandaar)

Olie, bougies en filters vervangen maar de tik blijft.
Álles volgens het boekje, ik ben automonteur (pré '85 VW vooral) voldoende en juiste olie, juiste bougies etc etc.

DANK!
 
Laatst bewerkt:
Dat is lastig zo. Dus onder voorbehoud!
De motor zal niet gaar zijn.
Maar er lijk toch wel een ritme in te zitten, en hij doet het niet koud.
Zou toch eens kijken hoe de nokkennas ketting is en of deze wel voldoende spant, als de spanner op zijn eind staat en ketting versleten doet hij dat ook..
 
Een uitgerekte nokkenasketting doe ook.

Stevig gas geven, warme motor, dan ineens gas dicht, en dan hoor je rrrrrrrrrrrrrrrrrr, een kort moment.

Heb ik gehad bij een gs 550, en ketting vervangen is goed te doen zonder blok uit te bouwen, 750 is niks moeilijker (splitten en doortrekken en op tijd zetten)

Het geluid van de klapperende distributie ketting ken ik niet. (dat doet die als daar de rek uit is)
 
Heb n GS550 gehad, die het ook deed.. Spanner met n wieltje (zijkant?), draaide je eraan was het geklepper weg. Koud ruffelde het maar wat, warm klapperen..
Open gemaakt geleider zelfs helemaal op.. Had ketting geleider en spanner vervangen en stil..
Jaren later nog n racer van gebouwd. Die de dealer over heeft genomen..

Vandaar dat ik vroeg hoeveel km..

Ja je kunt er makkelijk bij zo..
Het geen jij beschrijft is nog n vroeg stadium, later word het klepperen met ritme hihihi.
 
Laatst bewerkt:
Heb n GS550 gehad, die het ook deed.. Spanner met n wieltje (zijkant?), draaide je eraan was het geklepper weg. Koud ruffelde het maar wat, warm klapperen..
Open gemaakt geleider zelfs helemaal op.. Had ketting geleider en spanner vervangen en stil..
Jaren later nog n racer van gebouwd. Die de dealer over heeft genomen..

Vandaar dat ik vroeg hoeveel km..

Ja je kunt er makkelijk bij zo..
Het geen jij beschrijft is nog n vroeg stadium, later word het klepperen met ritme hihihi.
Dat gedoe met dat wieltje hadden die oude Suzuki's al vanaf nieuw. Een te slappe veer ofzo. Aan de spanner was niks te zien, en als je die uitbouwde en weer monteerde was het een tijdje weg.
 
Allemaal hartelijk dank voor de tips! De distributie blijkt uit jullie reacties toch wel het punt te zijn waar wat meer aandacht aan besteed zal moeten worden.

Eerst eens de spanner vervangen voor de schone, gesmeerde en soepel werkende.
Mits het blijft zal ik het blok moeten splitsen om e hele handel te vervangen.
Neem even aan dat:
Als men een ketting vervangt word normaal geacht de tandwielen ook te vervangen, dit is bij een Motorfietsblok/ distributie ook zo? (sorry, motorfietsen: a whole new ballgame)
 
Ketting splitsen, nieuwe eraan vast maken strak houden en VOORZICHTIG erdoor draaien.. En weer aan elkaar zetten met bijgeleverd materiaal...

Note: Hulzie had het al geschreven.

Die op de krukas valt niet mee te vervangen, boven doe ik het alleen als ze stuk zijn of beschadigd.
Maar ze draaien met veel olie (als het goed is) dus valt altijd erg mee..

Maar kerel je weet nog helemaal niets zeker.. Ligt eerst een je deksel en controleer de ketting op spanning. Hangt hij erbij als n elastiekje, ja dan zou ik hem vervangen en n nieuwe spanner plaatsen..

Vind je niets eraan, maak je eens het koppelings deksel open en controleer je dat ook.

Ik zeg je, ik trek niet zomaar voor niets een totaal blok open hoor.. Kijk wel link uit, ik ga geen werk zoeken.

Eerst controleren.... Nog niets kopen, of zomaar vervangen..
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als de GS tik die veroorzaakt wordt door een te grote zijdelingse speling van de nokkenas(sen), bekend iets kan je verder niet veel tegen doen maar kan dan ook niet veel kwaad, als je het klepdeksel licht kan je dat gelijk controleren, toleranties moet je zelf effe opzoeken...
 
Klinkt als de GS tik die veroorzaakt wordt door een te grote zijdelingse speling van de nokkenas(sen), bekend iets kan je verder niet veel tegen doen maar kan dan ook niet veel kwaad, als je het klepdeksel licht kan je dat gelijk controleren, toleranties moet je zelf effe opzoeken...
:^
Ik had vroeger met min gs750 precies hetzelfde.
De nokkenas tikt tegen de nokkenaslagers.
 
Klinkt als de GS tik die veroorzaakt wordt door een te grote zijdelingse speling van de nokkenas(sen), bekend iets kan je verder niet veel tegen doen maar kan dan ook niet veel kwaad, als je het klepdeksel licht kan je dat gelijk controleren, toleranties moet je zelf effe opzoeken...
Voorbeeldje, opklikken voor groot, schade in het rode cirkeltje.


En inderdaad, er is nog wel meer schade te bewonderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan