Suzuki gt 125 diverse haperingen

jeroen-meloen

Rookie
14 nov 2014
5
0
Bekijk Mijn Motor-ForumBekijk onderwerpen
Hoi allemaal,

dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ben de trotse eigenaar van een Suzuki gt125 (Lang leve het A1 rijbewijs...) uit '81 en ik heb er wat problemen mee de laatste tijd. Hij gaat vaak erg moeilijk aan en als hij dan eenmaal aan de gang is rijdt ie met haperingen en schokken die na een minuut ongeveer ophouden.

Dat is nog tot daar aan toe, maar wanneer ik mijn knipperlichten gebruik gaat de koplamp in tegenfase meeknipperen, niet aan-en-uit maar hij wordt zwakker en feller.

Ook wanneer ik aan het rijden ben gaat, als ik mijn knipperlichten gebruik, de motor op lage snelheden soms gewoon aan en uit met de frequentie van het knipperlicht. Op hoge snelheden (snelweg) houdt hij erg in met schokken van gelijke frequentie als het knipperlicht wanneer ik van strook wissel.

De topsnelheid is inmiddels ook gedaald van rond de 130 naar 100 km/h....

Na wat google werk dacht ik dat het probleem misschien in de spanningsregelaar of ergens anders in het laadsysteem zat, maar bij stationaire toeren meet ik op de accupolen 9 á 10 V en bij toenemende toeren meet ik maximaal 14,8 V. De accu is al vervangen.

Ik ben een beetje een leek wat betreft motoren, dus ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen...

PS: Als arme student heb ik niet de centen om hem even naar de garage te brengen en het door hen uit te laten zoeken.
 
Eerst de massaverbinding van de accu naar het frame/blok.Daarna alle andere massaverbindingen,verlichting,knippers etc.Wat je beschrijft lijkt me een slechte massaverbinding.
Dit zijn sowieso zaken die je eerst moet uitsluiten,daarna verder zoeken.
 
Als je 9 a 10 volt meet is de accu schoon leeg.
how to - accu en laadsysteem controleren.
En als dat wat ingewikkeld is (iedereen moet ergens ervaring opdoen), dan zou je beide accupolen en aansluitingen schoon kunnen maken. Metaal op metaal geeft geen goed elektrisch contact als er een laagje oxide tussen zit. Je zou ook de hoofdzekering even schoon kunnen maken. Maar ik denk dat het een slecht massa contact is..
 
Ik heb dit weekend mijn accu aan de lader gehangen en daarna opnieuw gemeten, ik krijg nu bij hoge toeren een laadspanning van 18 volt, kan ik hieruit concluderen dat de spanningsregelaar stuk is? (en dat daardoor de problemen veroorzaakt worden?)
 
Ik twijfel een beetje over je meter,je meet eerst 14,8 volt,en nu 18 volt.Weet je zeker dat ie goed is?
Ik heb laatst ook een spanningsregelaar vervangen omdat ik 17 volt zag op mijn (goedkope) multimetertje.Spanningsregelaar vervangen en voila,weer 17 volt!
Heb je nog naar de massa gekeken van de accu naar je frame/blok?
 
Ik heb deze multimeter geleend van iemand die hem elke dag gebruikt in zijn autogarage, dus ik weet vrij zeker dat hij goed is. En sinds ik de accu heb opgeladen krijg ik dus die hogere uitslag. Ik heb nog geen tijd gehad om naar de massa te kijken maar weet ook niet precies hoe ik dat doe, meet ik de weerstand van de massadraad of zoiets?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan