Yzf 750 andere startknop monteren (niet de originele)

Davin

Die hard MF'er
26 mrt 2009
295
1
oud beijerland
Hallo mfers, is er toevallig een elektro goeroe die hier meeleest?
Ik heb wel wat elektro kennis, maar hiermee schiet mijn kennis even tekort.
Ik ben bezig om mijn startknop aan te sluiten (niet de orginele).

Vraag 1: Nou vraag ik mij af hoeveel Ampere er door de originele startknop gaat?

Ik zou natuurlijk kunnen meten aan de startknop, maar misschien is hier iemand die het mij zo kan vertellen?

Ik wil er nu een startknop aan hangen van 2Amp 36Volt.

Vraag 2: Hoeveel Ampere zou deze schakelaar nou bij 12Volt kunnen hebben?

Ik denk niet dat het zo eenvoudig is als 36 : 3 = 12 Volt, dus 3 x 2 = 6 Amp.

Ik verwacht dat ik met deze schakelaar er een extra relais tussen moet zetten?

Iemand een antwoord op mijn twee vragen? Vraag twee ben ik eigenlijk het meest nieuwsgierig naar, vraag 1 kan ik meten.
 
Ik weet dat niet de volle startstroom op de startknop staat en dat de startknop het startrelais schakelt.
50 tot 100 Amp. zou wel erg veel zijn door een schakelaar.
Er zal inderdaad niet veel stroom door de startknop lopen, ik zou het alleen zonde vinden als ik mijn nieuwe schakelaar sloop, vandaar mijn vraag.
Anders ga ik wel een keer meten.

Ik vraag mij alleen nog wel af hoeveel Ampere mijn nieuwe schakelaar aankan bij 12 Volt?
 
Naar mijn weten blijft het A gelijk voor de schakelaar.

Even voorbeeld als ik een kabel heb met 5x2,5mm2 en daar 16A op zet met 230v kan maar als ik er dan 32A op zet ga je toch al snel naar een 5x4mm2 of een 6mm2 bij 230v dus conclusie de stroom geeft de vonk/warmte en niet de spanning.
 
Naar mijn weten blijft het A gelijk voor de schakelaar.

Even voorbeeld als ik een kabel heb met 5x2,5mm2 en daar 16A op zet met 230v kan maar als ik er dan 32A op zet ga je toch al snel naar een 5x4mm2 of een 6mm2 bij 230v dus conclusie de stroom geeft de vonk/warmte en niet de spanning.

:?

en als je die kabel van 5x2.5 mee neemt naar amerika (110V) en er daar 32A opzet ?
 
Ik snap er geen hout meer van :?

De spanning in een bobine kan oplopen tot 40kV met een lage stroomsterkte?

Heb ik nog wat aan de wet van ohm???

U = I x R.
230 : 16 = 14,37 Ohm.
110 : 32 = 3,43 Ohm

P = U x I.
230 x 16 = 3,7 Watt.
110 x 32 = 3,5 Watt

Wat mijn schakelaar aangaat,
32V : 2A = 16 Ohm.
12V : 2A = 6 Ohm.

32V x 2A = 64 Watt.
12V x 2A = 24 Watt.

De uitkomsten verschillen nogal iets??
 
Ik denk dat ik het licht gezien hebt.
Stroomsterkte is natuurlijk helemaal niet afhankelijk van de spanning.
Stroomsterkte is alleen afhankelijk van de weerstand.
Dus de maximale stroom die mijn schakelaar aankan blijft 2 Amp. ongeacht de spanning (natuurlijk niet meer dan 32 Volt).

Verbeter me als ik het mis heb.
 
Ik denk dat ik het licht gezien hebt.
Stroomsterkte is natuurlijk helemaal niet afhankelijk van de spanning.
Stroomsterkte is alleen afhankelijk van de weerstand.
Dus de maximale stroom die mijn schakelaar aankan blijft 2 Amp. ongeacht de spanning (natuurlijk niet meer dan 32 Volt).

Verbeter me als ik het mis heb.


Inderdaad. De koper dikte en de afstand tussen de geleiders als deze afgeschakeld is zijn berekent op 2A


Naar mijn weten blijft het A gelijk voor de schakelaar.

Even voorbeeld als ik een kabel heb met 5x2,5mm2 en daar 16A op zet met 230v kan maar als ik er dan 32A op zet ga je toch al snel naar een 5x4mm2 of een 6mm2 bij 230v dus conclusie de stroom geeft de vonk/warmte en niet de spanning.

:?

en als je die kabel van 5x2.5 mee neemt naar amerika (110V) en er daar 32A opzet ?

Dan veranderd het vermogen wat door de kabel heen gaat P= UxI dus ook de hele formule voor de kabel berekening. 32a op een 6mm2 is natte vinger werk wat ik op het werk globaal aanhoud om gewoon altijd goed te zitten.

De dikte van de kabel heeft te maken met de lengte van de kabel het aantal ampere en dan nog een aantal technische gegevens van de montage methode en nog een aantal dingen maar dan word het wel heel technische.
 
Ik denk dat ik het licht gezien hebt.
Stroomsterkte is natuurlijk helemaal niet afhankelijk van de spanning.
Stroomsterkte is alleen afhankelijk van de weerstand.
Dus de maximale stroom die mijn schakelaar aankan blijft 2 Amp. ongeacht de spanning (natuurlijk niet meer dan 32 Volt).

Verbeter me als ik het mis heb.
En dat licht werd steeds sterker. Alleen de stroomsterkte is wel afhankelijk van de spanning maar ook van de stroom.

I = U / R. U omhoog dan I omhoog en R omhoog dan I omlaag.
 
Mijn vraag was hoeveel Ampere mijn schakelaar van 2 Ampère en 36 Volt aankan bij een spanning van 12 Volt.
Dus als ik minder spanning (12 V) op mijn schakelaar zet die max. 36 V aankan, dan kan mijn schakelaar nog steeds maar 2 Ampère aan.

En dat is het antwoord waar ik naar zocht.
Hoe een bobine werkt weet ik al en hoe de wet van Ohm werkt weet ik ook.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
 
Je kunt nu wel heel geagiteerd reageren, op n grapje tussen Jan en mij.
Maar als je daar niet tegen kan denk ik dat je het niet moet vragen op een forum.
Zou je geweten hebben hoe de wet van Ohm luidt, had je ook geen vraag.
Fijn weekeind verder.
 
Je kunt nu wel heel geagiteerd reageren, op n grapje tussen Jan en mij.
Maar als je daar niet tegen kan denk ik dat je het niet moet vragen op een forum.
Zou je geweten hebben hoe de wet van Ohm luidt, had je ook geen vraag.
Fijn weekeind verder.

Ik geloof dat je mijn reactie verkeerd opneem.
Ik vraag gewoon iets, maar kreeg nou niet echt een duidelijk antwoord.
Ik heb genoeg geleerd over de wet van Ohm, maar er de laatste jaren niks meegedaan.
Het is dus wat verwaterd, en heb deze vraag dus gesteld omdat ik nooit een schakelaar omgerekend heb en achteraf gezien dus ook niet nodig is.

Begrijp me aub niet verkeerd, ik ben jullie allemaal dankbaar voor het meedenken, zoals eerder geschreven.
Helaas komt een geschreven bericht soms een beetje anders over dan bedoeld.

Dus nogmaals dank.
 
Geeft toch niets?
Denk nu niet dat ik alles nog weet uit mn bol hoor, moet ook regelmatig boeken er op naslaan.
Dingen die je niet vaak gebruikt gaan idd vervagen. En alles onthouden kan ik ook niet meer.
Ik ben 57 en het geheugen loopt sterk achteruit met de jaren, al helemaal als je er niets meer mee doet...

Ja ik pakte het ff anders op dan jij bedoelde, maar ook dat kun je hebben met geschreven berichten.
En ik reageerde ook n beetje lullig.. Maar komt vaak ook door dat ik niet snap dat een ander het niet begrijpt, daar het voor mij met een TH opleiding elektronica allemaal zo simpel lijkt.
Sorry van mijn kant daarvoor..
 
Geeft toch niets?
Denk nu niet dat ik alles nog weet uit mn bol hoor, moet ook regelmatig boeken er op naslaan.
Dingen die je niet vaak gebruikt gaan idd vervagen. En alles onthouden kan ik ook niet meer.
Ik ben 57 en het geheugen loopt sterk achteruit met de jaren, al helemaal als je er niets meer mee doet...

Ja ik pakte het ff anders op dan jij bedoelde, maar ook dat kun je hebben met geschreven berichten.
En ik reageerde ook n beetje lullig.. Maar komt vaak ook door dat ik niet snap dat een ander het niet begrijpt, daar het voor mij met een TH opleiding elektronica allemaal zo simpel lijkt.
Sorry van mijn kant daarvoor..

Hahaha, het is je vergeven hoor.
Ik heb antwoord op mijn vraag en daar ging het om.
Goed weekend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan