Oogje lassen titanium uitlaat

ZoEchtWaar

MF veteraan
4 aug 2009
3.263
551
Nederland
Ik mis een oogje (afgebroken) van mijn titanium Akrapovic uitlaat.

Nu zit de demper met een beugel vast, dus alles blijft wel zitten.

Maar is dit redelijk te lassen / te laten herstellen?

Op het las forum las ik "Ook deze titanium dempers zijn gelast in de couveuse.
Titanium lassen vereist veel materiaal kennis, speciale apparatuur en een speciale lastechniek."


Ik vraag mij af of het voor een haakje ook echt zo kostbaar moet zijn (een mindere las maar goed genoeg is per slot goed genoeg :+ )
 
Laatst bewerkt:
Lol.
Jij bent altijd 1 van de eerste die loopt te kankeren als er iets niet schijnt te zijn zoals het hoort.
Net als nu.
Jij loopt te mauwen dat alleen de huls van titanium is. Terwijl dat niet zo is.

je weet niet alles/je hebt niet altijd gelijk. pijnlijk maar waar.

en als blijkt dat iemand anders dan jij gelijk heeft blijft het altijd akelig stil van jouw kant. Dat vind ik sneu..

Doe ermee wat je wil.
 
Laatst bewerkt:
Lol.
Jij bent altijd 1 van de eerste die loopt te kankeren als er iets niet schijnt te zijn zoals het hoort.
Net als nu.
Jij loopt te mauwen dat alleen de huls van titanium is. Terwijl dat niet zo is.

je weet niet alles/je hebt niet altijd gelijk. pijnlijk maar waar.

en als blijkt dat iemand anders dan jij gelijk heeft blijft het altijd akelig stil van jouw kant. Dat vind ik sneu..

Doe ermee wat je wil.

ow, de rancune zit diep. Zo diep kus ik niet hoor.

On Topic
 
Austenitisch corrosievast staal (voor de meesten bekend als RVS...) heeft een kubisch vlakken gecenterd molecuulrooster. Titanium heeft een hexagonaal dichtstgestapeld molecuulrooster.

Materialen zijn dus niet dmv smeltlassen (als in: Een willekeurige methode genoemd in de iso 3834) te verbinden. Stel dat de roosters hetzelfde waren dan zou het grote verschil in smelttemperatuur roet in het eten gooien (las maar aluminium aan staal dmv een smeltlasproces).

Hoge reactiviteit van titanium met zuurstof vanaf 400 graden zorgt voor de noodzaak van goede gasbescherming. De verbinding tussen rvs en ti was waarschijnlijk met hittebestendig tape ook twee jaar blijven zitten...
 
Das best knap. Vriend van mij (lasser) met prof apparatuur (metaal constructie-bedrijf) kreeg mijn akra niet aan een stalen bocht vast. Zat wel vast maar zo tyfus-broos, dat bij het minstte geringste 't ding weer afknapte :') . Laat eens een foto'tje zien, ben wel benieuwd :)

Kom deze net tegen, om die foto heb ik ook al eens gevraagd, klik maar eens hier.

Ik ben oprecht benieuwd en nieuwsgierig naar die foto, maar hij komt maar niet helaas.

Om het oogje goed te lassen zou die toch echt in de couveuse moeten, Laten wij nou sinds 2 maanden een speciale ontwikkelde mini couveuse/ mega slof (net hoe je het wilt noemen) hebben van 200x200 mm welke klemt om een uitlaat of demper, speciaal voor dit soort kleine plaatselijke klusjes op uitlaten en dempers! Een oogje lassen zoals onder inclusief verbruik spoeling doen we voor €80,-! Dan wil je toch niet lopen kl*ten?

Het lukt vast wel zonder ook, maar de werveling rond het oogje kun je niet tegen houden, de aantrek van lucht dus ook niet, en dan nog zit het ook vast en zeker vast, al is de vraag hoe lang, ik wil het niet aanbieden op die manier helaas ;)

Uitlaat-1.jpg


Uitlaat-3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kom deze net tegen, om die foto heb ik ook al eens gevraagd, klik maar eens hier.

Ik ben oprecht benieuwd en nieuwsgierig naar die foto, maar hij komt maar niet helaas.

Om het oogje goed te lassen zou die toch echt in de couveuse moeten, Laten wij nou sinds 2 maanden een speciale ontwikkelde mini couveuse/ mega slof (net hoe je het wilt noemen) hebben van 200x200 mm welke klemt om een uitlaat of demper, speciaal voor dit soort kleine plaatselijke klusjes op uitlaten en dempers! Een oogje lassen zoals onder inclusief verbruik spoeling doen we voor €80,-! Dan wil je toch niet lopen kl*ten?

Het lukt vast wel zonder ook, maar de werveling rond het oogje kun je niet tegen houden, de aantrek van lucht dus ook niet, en dan nog zit het ook vast en zeker vast, al is de vraag hoe lang, ik wil het niet aanbieden op die manier helaas ;)

[afbeelding]

[afbeelding]

Vaak breekt iets (los) om een reden, spanning trilling etc.
Is het met de reparatie op de foto dan niet zo dat het door de las nog sneller stuk gaat? Of is dit met titanium niet zoals bij staal etc?

Puur uit interesse hoor, de reparatie ziet er perfect uit :}
 
Ach, aan het begin van dit topic vertelde ik al hoe het (volgens de boeken) moet gebeuren... echter zijn er mensen bij die natuurkunde aan hun laars lappen, daar resultaten bij boeken waarbij ze denken de natuur meester te zijn, echter de tand des tijds zal uitwijzen dat ze ongelijk hebben.

Zoals ik in de eerste zinvolle post van dit topic al zei: Het kan... maar is niet aan te raden.
Lasklus hierboven heeft (gelukkig) dezelfde ervaring.
 
Vaak breekt iets (los) om een reden, spanning trilling etc.
Is het met de reparatie op de foto dan niet zo dat het door de las nog sneller stuk gaat? Of is dit met titanium niet zoals bij staal etc?

Puur uit interesse hoor, de reparatie ziet er perfect uit :}

De 'breuk' die je ziet hier is geen breuk maar een doorgesleten slip-on oogje, de spanning op het veertje i.c.m. resonatie zorgt dat het langzaam door slijt.
Deze Akrapovic is van een vliegtuig, daar gaat het allemaal net even sneller.

Een las, zeker in het geval van titanium is bijna altijd sterker (indien goed gedaan) dan het moedermateriaal.
Wel is het zo dat er een hitte aangetast gebied ligt net naast de las, in principe is dat altijd een verzwakking.

Per las reparatie moet je eigenlijk kijken waar de sterkte moet komen te zitten, daar leg je de las, of leg je meer lassen.
In het geval van dit oogje zal het veertje direct aan de las trekken en zou het kunnen scheuren naast de las, alleen de trek is in dit geval zo laag dat dit niet zal gebeuren.

Wat over blijft is wederom de slijt van het veertje op het oogje, na de las zal dit slijten op een las gebeuren en die is sterker als het moedermateriaal en dus zal het minder hard slijten als origineel.

In dit geval is de reparatie dus zelfs een verbetering en het gebeurt dan ook regelmatig in de vliegtuig industrie dat we gevraagd worden bij voorbaat dit soort lasjes te leggen om het slijt proces te verlengen.

;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan