Oogje lassen titanium uitlaat

ZoEchtWaar

MF veteraan
4 aug 2009
3.263
551
Nederland
Ik mis een oogje (afgebroken) van mijn titanium Akrapovic uitlaat.

Nu zit de demper met een beugel vast, dus alles blijft wel zitten.

Maar is dit redelijk te lassen / te laten herstellen?

Op het las forum las ik "Ook deze titanium dempers zijn gelast in de couveuse.
Titanium lassen vereist veel materiaal kennis, speciale apparatuur en een speciale lastechniek."


Ik vraag mij af of het voor een haakje ook echt zo kostbaar moet zijn (een mindere las maar goed genoeg is per slot goed genoeg :+ )
 
Laatst bewerkt:
Titanium lassen gebeurd in een couveuse omdat het minste of geringste zuurstof desastreuze gevolgen heeft. Als het een klein beetje laswerk betreft kan het dmv het backinggas en de l/min op de toorts te verhogen, maar wees voorzichtig...
 
Ja , Lasklus zit gewoon hier op Mf. Kijk eens het topic van lassen na...(techniek gedeelte) staat er vaak bij met tips.
Laatste pagina's zeker. Ben ook in de gelegenheid om titanium te lassen maar zit te ver weg van je...( hoeft echt niet speciaal voor je oogje in een couveuse hoor) :W
 
Laatst bewerkt:
Buh bral desastreus dit dat moeilijk zus couveuse zo.

Ik heb een titanium einddemper ( leovince x3 ) koud tegen mijn stalen uitlaatbocht gelast ( dus tégen elkaar, zonder mof/overlap ) met een simpel mig/mag apparaat, zónder backinggas.

gasdicht en het zit al 2 jaar ( op een endurofiets waar 365 dagen per jaar mee geragd wordt )


Maar een simpel oogje... Nee dat kan niet.
 
Laatst bewerkt:
Buh bral desastreus dit dat moeilijk zus couveuse zo.

Ik heb een titanium einddemper ( leovince x3 ) koud tegen mijn stalen uitlaatbocht gelast ( dus tégen elkaar, zonder mof/overlap ) met een simpel mig/mag apparaat, zónder backinggas.

gasdicht en het zit al 2 jaar ( op een endurofiets waar 365 dagen per jaar mee geragd wordt )


Maar een simpel oogje... Nee dat kan niet.

Das best knap. Vriend van mij (lasser) met prof apparatuur (metaal constructie-bedrijf) kreeg mijn akra niet aan een stalen bocht vast. Zat wel vast maar zo tyfus-broos, dat bij het minstte geringste 't ding weer afknapte :') . Laat eens een foto'tje zien, ben wel benieuwd :)
 
Laatst bewerkt:
Das best knap. Vriend van mij (lasser) met prof apparatuur (metaal constructie-bedrijf) kreeg mijn akra niet aan een stalen bocht vast. Zat wel vast maar zo tyfus-broos, dat bij het minstte geringste 't ding weer afknapte :') . Laat eens een foto'tje zien, ben wel benieuwd :)
alleen de huls is van tiet :')
 
Buh bral desastreus dit dat moeilijk zus couveuse zo.

Ik heb een titanium einddemper ( leovince x3 ) koud tegen mijn stalen uitlaatbocht gelast ( dus tégen elkaar, zonder mof/overlap ) met een simpel mig/mag apparaat, zónder backinggas.

gasdicht en het zit al 2 jaar ( op een endurofiets waar 365 dagen per jaar mee geragd wordt )


Maar een simpel oogje... Nee dat kan niet.

Wilde hier niet op reageren om voor gek verklaard te worden, maar ik heb ook een akra aan rvs gelast met tig en RVS toevoeg, en ging ook prima
 
Buh bral desastreus dit dat moeilijk zus couveuse zo.

Ik heb een titanium einddemper ( leovince x3 ) koud tegen mijn stalen uitlaatbocht gelast ( dus tégen elkaar, zonder mof/overlap ) met een simpel mig/mag apparaat, zónder backinggas.

gasdicht en het zit al 2 jaar ( op een endurofiets waar 365 dagen per jaar mee geragd wordt )


Maar een simpel oogje... Nee dat kan niet.

http://www.induteq.nl/metaal-werktu....43 Lassen van titaan en titaanlegeringen.pdf

Zomaar even een stukje lastheorie.
 
alleen de huls is van tiet :')

The LeoVince X3 Motocross/Supermoto Full Titanium full systems of the LeoVince X3 range clearly illustrate the high technological levels achieved by the company thanks to the technical support of teams that compete at a world level.
Both the header pipes and the silencer are completely made of titanium in order to guarantee a reduced weight and improved balance.

:')

heb de demper van deze jongens gekregen, en die wisten me ook te vertellen dat het een volledig titanium exemplaar betrof.

Maargoed, dat zijn maar een stelletje amateurs. :P
 
Laatst bewerkt:
Klopt dat je het met RVS draad kan tiggen, heb dat in het verleden voor me zelf ook vaak gedaan. Is ook wel een keer weer snel kapot gegaan, dat ook weer wel. Maar als het voor een anders is vind ik dat het goed moet gebeuren. Beetje vervelend als iemand een eind komt rijden en na een paar dagen is het weer kapot. De schade is dan meestal groter.

Gr Roughneckk
 

Lastechnisch gezien heb je natuurlijk gelijk dat het in een zuurstofarme (couveuse) omgeving gelast moet worden , maar voor een oogje terug op een demper of pijp te lassen is het wel wat vergezocht ... dat gaat prima met een wat langere gas naloop en evt wat backinggas ;)

Ik heb zelf een titanium termignoni demper van een duc 749 al een paar keer gelast omdat deze bij het ophangpunt steeds scheurde... laatste keer was 2 jaar terug en die hangt er nu nog steeds onder ;)
 
Laatst bewerkt:
Lastechnisch gezien heb je natuurlijk gelijk dat het in een zuurstofarme (couveuse) omgeving gelast moet worden , maar voor een oogje terug op een demper of pijp te lassen is het wel wat vergezocht ... dat gaat prima met een wat langere gas naloop en evt wat backinggas ;)
)

Titanium lassen gebeurd in een couveuse omdat het minste of geringste zuurstof desastreuze gevolgen heeft. Als het een klein beetje laswerk betreft kan het dmv het backinggas en de l/min op de toorts te verhogen, maar wees voorzichtig...

Of bedoelde je dat ook?
 
Lastechnisch gezien heb je natuurlijk gelijk dat het in een zuurstofarme (couveuse) omgeving gelast moet worden , maar voor een oogje terug op een demper of pijp te lassen is het wel wat vergezocht ... dat gaat prima met een wat langere gas naloop en evt wat backinggas ;)

Ik heb zelf een titanium termignoni demper van een duc 749 al een paar keer gelast omdat deze bij het ophangpunt steeds scheurde... laatste keer was 2 jaar terug en die hangt er nu nog steeds onder ;)

Uitlaatbuis zou ik altijd lassen met ook inwendig beschermgas, zijn de lassen mooi plat aan de binnenzijde.

Zelfs met halfautomaat krijg je dan ook platte lasjes aan de binnenzijde.
 
The LeoVince X3 Motocross/Supermoto Full Titanium full systems of the LeoVince X3 range clearly illustrate the high technological levels achieved by the company thanks to the technical support of teams that compete at a world level.
Both the header pipes and the silencer are completely made of titanium in order to guarantee a reduced weight and improved balance.
Niet alleen bij Leovince, bij heel veel merken is dat zo.
 
Uitlaatbuis zou ik altijd lassen met ook inwendig beschermgas, zijn de lassen mooi plat aan de binnenzijde.

Zelfs met halfautomaat krijg je dan ook platte lasjes aan de binnenzijde.

:Y zo doe ik het ook , werkt perfect ;)

er zat hier iemand op MF die zelf titanium uitlaatbochten maakte en laste... heb er wel eens foto`s van voorbij zien komen , weet alleen niet meer of hij dat ook met backinggas deed (neem aan van wel) ... het zag er wel mooi uit :9~
 
Terug
Bovenaan Onderaan