KLX650c 1994 (waarschijnlijk carburateur probleem)

ben1991

Rookie
23 nov 2014
20
0
Goede Avond mede motorrijders!

Ik ben nieuw op het forum sinds zojuist in de hoop dat iemand mij kan helpen met mijn geliefde klx 650.

Zoals jullie weten was het vandaag een prima dag om even een stukje te rijden.
Dat ging ik dus ook doen. Alles leek er goed uit te zien na ongeveer 30min rijden.

Wat gebeurde er? :
Ik zat in ze 5e versnelling vol gas (motor was warum) en opeens begon de motor te sputteren en te hikken.
En viel dan ook uit. Mijn eerste gedachte ging naar benzine.. (voor de kenners zit geen meter op en er zat niet veel meer in). Gelukkig kwam ik tot stil stand 100m van een pomp vandaan dus heb de motor vol gegooid. Maar toen viel mij gelijk iets op.!
De motor ging niet meer aan. Alleen als ik me choke helemaal open trok dan sloeg die aan.
Als ik de choke dan weer dicht dee dan bleeft hij wel even idle lopen maar een heel klein tikje aan het gas en hij viel gelijk uit.
Toen ik ben thuis gekomen heb ik alles kwa plastic er afgehaald en heb ik ook me tank er afgehaald en de benzine overgegoten. wat mij hier opviel is dat er wat zooi uit me tank kwam... dus ik dacht hey me vlotter bak/ sproeier zal vast vol zitten....
Maar als dit zo is dan hoort hij toch ook niet te starten met een choke???
Mijn gedachten gaat nu uit naar een vacuum issue en ik denk nog steeds dat het de carburateur is.

Mijn Vraag:
Heeft iemand dit eerder gehad?
Waar moet ik op letten als ik de carburateur er afhaalt en schoonmaak.
Of weet iemand gewoon waar ik als eerste moet kijken?

Met vriendelijke groet,
Ben!
 
Dat is ultrasoon reinigen, kunne ze bij de meest motorzaken.

Maar kijk ok even naar dat filtertje in je tank, heb ik ooit wel eens gehad.
Heb ook wel eens gehad dat er water in de tank zat....... gewoon alles ff schoon maken dan kun je als het moetweer verder zoeken.
 
Dag allemaal,

Even een update:

Gister avond heb ik de Carb er af kunnen halen.
Maar wat mij opvalt zijn 2 dingen.

De schroefjes op de Carb zijn echt ****... de kop van zo schroef is echt zwak en het is al snel geen kruiskop meer.
De vorige eigenaar was denk ik ook fan van vloeibare pakking...
Ik zie namelijk dat de vlotterbak hiermee is gedicht.

Ik heb de Carb zelf nog niet open gehad maar als hij is schoongemaakt wil ik hem wel weer netjes terug monteren.

Dus wat zoek ik?

-Schroefjes voor vlotterbak en de deksel waar je gasnaald onder zit. (ik zat te denken een bouwmarkt zoals Hornbach misschien hebben die wel de zelfde maat) maar liever heb ik gewoon orginele.

-Pakking set voor de Carb.

Kan iemand mij helpen waar ik zulke dingen kan vinden voor mijn KLX uit 1994.
Ik hoop dat het Mean team van dit forum mijn een tip kan geven aangezien MGG ook ervaring heeft met de KLX.

Groetjes,
Ben
 
Dag allemaal,

Even een update:

Gister avond heb ik de Carb er af kunnen halen.
Maar wat mij opvalt zijn 2 dingen.

De schroefjes op de Carb zijn echt ****... de kop van zo schroef is echt zwak en het is al snel geen kruiskop meer.
De vorige eigenaar was denk ik ook fan van vloeibare pakking...
Ik zie namelijk dat de vlotterbak hiermee is gedicht.

Ik heb de Carb zelf nog niet open gehad maar als hij is schoongemaakt wil ik hem wel weer netjes terug monteren.

Dus wat zoek ik?

-Schroefjes voor vlotterbak en de deksel waar je gasnaald onder zit. (ik zat te denken een bouwmarkt zoals Hornbach misschien hebben die wel de zelfde maat) maar liever heb ik gewoon orginele.

-Pakking set voor de Carb.

Kan iemand mij helpen waar ik zulke dingen kan vinden voor mijn KLX uit 1994.
Ik hoop dat het Mean team van dit forum mijn een tip kan geven aangezien MGG ook ervaring heeft met de KLX.

Groetjes,
Ben

Die schroefjes kun je best wel bij ijserhandel halen hoor. Of meteen inbus, kan ook ipv kruiskop.
OEM zal ook wel kunnen, maar het zijn redelijk universele boutjes. Ware het niet dat er oorspronkelijk ooit JIS is gebruikt. De kop is minder van belang, dat het goed in elkaar zit is belangrijker.
 
Thanks Martell,

Dat wordt vanavond een bezoek aan de Hornbach voor de boutjes in ieder geval.
En dan zal ik inderdaad even kijken wat voor keuze er is kwa de koppen. (als er keus is)

Groetjes!
 
Thanks Martell,

Dat wordt vanavond een bezoek aan de Hornbach voor de boutjes in ieder geval.
En dan zal ik inderdaad even kijken wat voor keuze er is kwa de koppen. (als er keus is)

Groetjes!

Die keus is er, vrij standaard maatje, al ken ik het assortiment van de Hornbach waar je heen gaat natuurlijk niet :P

En idd lekker inbus gebruiken, ik vervang dat bij al onze motoren als het aan de orde komt. Werk gewoon makkelijker en mits je goede inbussleutels gebruikt nooit vervorming of uitschieten.

Complete setjes zijn nog 'overal' te koop op Internet, bv of bv

Die laatste site doet wat Amerikaans aan, maar is gewoon Nederlands. Voordeel van die site is dat ze eigenlijk van alle motoren nog alles leveren, als je meerdere motoren hebt is dat wel makkelijk.

Let wel..de carb is een eenvoudig maar erg belangrijk stukje van je motor.
Er zijn meerdere stage's binnen de carb die voor verschillende stukken toerental de aanvoer van het mengsel regelen.
Zorg dat alles echt goed schoon is anders blijf je zoeken naar een storing terwijl er toch gewoon stiekum eoa klein microkanaaltje in je carb niet goed schoon is.

Ik heb ook ooit de carbs van een CB450S schoongemaakt. Ding liep nog steeds slecht. Andere oorzaken voor slecht lopen onderzocht. Iemand zei me dat de carbs gewoon niet schoon zouden zijn. Kon niet, had ik al schoongemaakt !!
Nog maar s schoongemaakt. Liep nog steeds niet optimaal. Verder zoeken...kwam er niet uit. Carbs er weer af en ultrasoon laten reinigen. Liep direct als een zonnetje *D
 
Laatst bewerkt:
Die keus is er, vrij standaard maatje, al ken ik het assortiment van de Hornbach waar je heen gaat natuurlijk niet :P

En idd lekker inbus gebruiken, ik vervang dat bij al onze motoren als het aan de orde komt. Werk gewoon makkelijker en mits je goede inbussleutels gebruikt nooit vervorming of uitschieten.

Complete setjes zijn nog 'overal' te koop op Internet, bv of bv

Die laatste site doet wat Amerikaans aan, maar is gewoon Nederlands. Voordeel van die site is dat ze eigenlijk van alle motoren nog alles leveren, als je meerdere motoren hebt is dat wel makkelijk.

Let wel..de carb is een eenvoudig maar erg belangrijk stukje van je motor.
Er zijn meerdere stage's binnen de carb die voor verschillende stukken toerental de aanvoer van het mengsel regelen.
Zorg dat alles echt goed schoon is anders blijf je zoeken naar een storing terwijl er toch gewoon stiekum eoa klein microkanaaltje in je carb niet goed schoon is.

Ik heb ook ooit de carbs van een CB450S schoongemaakt. Ding liep nog steeds slecht. Andere oorzaken voor slecht lopen onderzocht. Iemand zei me dat de carbs gewoon niet schoon zouden zijn. Kon niet, had ik al schoongemaakt !!
Nog maar s schoongemaakt. Liep nog steeds niet optimaal. Verder zoeken...kwam er niet uit. Carbs er weer af en ultrasoon laten reinigen. Liep direct als een zonnetje *D

Beste BlueMan!

Heel erg bedankt voor je reactie en die eerste link met die kit is goud waard!
Dank je wel!
Maar als ik zo eens lees raad je het wel aan om ultrasoon te reinigen?
Of zal ik eerst zelf door spuiten en testen?
Ik zal vanavond even kijken bij de hornbach wat ze hebben :) en ik zal gelijk bij japparts die rep kit bestellen.
Als je zelf een carb schoonspuit wat gebruik je dan? ik had gelezen dat WD40 een goei optie is?

Groetjes,
Ben
 
Beste BlueMan!

Heel erg bedankt voor je reactie en die eerste link met die kit is goud waard!
Dank je wel!
Maar als ik zo eens lees raad je het wel aan om ultrasoon te reinigen?
Of zal ik eerst zelf door spuiten en testen?
Ik zal vanavond even kijken bij de hornbach wat ze hebben :) en ik zal gelijk bij japparts die rep kit bestellen.
Als je zelf een carb schoonspuit wat gebruik je dan? ik had gelezen dat WD40 een goei optie is?

Groetjes,
Ben

Je hebt speciaal carb cleaner spuitbus ervoor. Ik demonteer ze en laat ze een nacht in schoonmaakazijn dobberen, daarna nog even met tandenborstel en haartje van iets door de sproeiers. Ultrasoon reinigen kost 50 euro, voor veel crackmodellen koop je daar al zo goed als nieuwe tweedehands carbs voor. Dus dat is een afweging die jij moet maken. Ik zou als ik jou was eerst zelf proberen ;)
 
Je hebt speciaal carb cleaner spuitbus ervoor. Ik demonteer ze en laat ze een nacht in schoonmaakazijn dobberen, daarna nog even met tandenborstel en haartje van iets door de sproeiers. Ultrasoon reinigen kost 50 euro, voor veel crackmodellen koop je daar al zo goed als nieuwe tweedehands carbs voor. Dus dat is een afweging die jij moet maken. Ik zou als ik jou was eerst zelf proberen ;)


Beste Roy,

Schoonmaakazijn? leg je daar dan heel de carb in of alleen de losse onderdelen? (zoals sproeier/gasnaald/drijvers/ ect ect) of demonteer je de carb en leg je de losse onderdelen + de carb in het schoonmaakazijn.
Van een haartje door de sproeier had ik inderdaad gelezen. aangezien dat de sproeier niet is gemaakt van sterk matriaal werd het afgeraden om er iets met ijzer draad door heen te stoppen. (zoals een vuilniszak draadje) dus dan is een tandeborstel wel een goeie tip! (ja of je moet metalen tanden hebben hahah).
Een 2de handse carb voor de klx 650 is 125 euro. (tenminste dat vroeg de persoon er voor waar ik het aan heb gevraagd)
Ik probeer het zelf eerst wel even maar ben wel benieuwd hoe dat werkt met dat schoonmaakazijn. dat lijkt mij wel wat :)

Thanks voor je tips man!
 
Beste BlueMan!

Heel erg bedankt voor je reactie en die eerste link met die kit is goud waard!
Dank je wel!
Maar als ik zo eens lees raad je het wel aan om ultrasoon te reinigen?
Of zal ik eerst zelf door spuiten en testen?
Ik zal vanavond even kijken bij de hornbach wat ze hebben :) en ik zal gelijk bij japparts die rep kit bestellen.
Als je zelf een carb schoonspuit wat gebruik je dan? ik had gelezen dat WD40 een goei optie is?

Groetjes,
Ben

Nee, WD 40 is overal een beetje goed voor maar nergens echt goed in.
Een middel dat overal geschikt voor is bestaat natuurlijk niet.

Er zijn meerdere specifieke cleaners te koop.
Dasty is een goedkoop schoonmaakmiddel dat ook erg effectief blijkt te zijn.
Laat alles iig lekker inweken, dagje weken kan best effectief zijn.

Ultrasoon voor 1 carb zou een euro of 25 moeten kosten, anders andere zaak zoeken :P
Ultrasoon is, mits goed gedaan, onovertroffen, omdat het ook in de kleinste kanaaltjes schoonmaakt.
Geen idee hoe eea bij jou eraan toe is, als je graag zelf je dingen oplost is eerst zelf proberen natuurlijk altijd prima.Daarna kun je altijd nog weer 'professioneler' te werk gaan.
 
Beste Roy,

Schoonmaakazijn? leg je daar dan heel de carb in of alleen de losse onderdelen? (zoals sproeier/gasnaald/drijvers/ ect ect) of demonteer je de carb en leg je de losse onderdelen + de carb in het schoonmaakazijn.
Van een haartje door de sproeier had ik inderdaad gelezen. aangezien dat de sproeier niet is gemaakt van sterk matriaal werd het afgeraden om er iets met ijzer draad door heen te stoppen. (zoals een vuilniszak draadje) dus dan is een tandeborstel wel een goeie tip! (ja of je moet metalen tanden hebben hahah).
Een 2de handse carb voor de klx 650 is 125 euro. (tenminste dat vroeg de persoon er voor waar ik het aan heb gevraagd)
Ik probeer het zelf eerst wel even maar ben wel benieuwd hoe dat werkt met dat schoonmaakazijn. dat lijkt mij wel wat :)

Thanks voor je tips man!

De sproeiers en gasnaalden en al die losse zooi die leg ik er niet in, dat doe ik gewoon met de hand. De carb zelf (stuk metaal) dat leg ik dus wel in de schoonmaakazijn. Wat MBM zegt kan je na de schoonmaakazijn doen, die weekt alles lekker los. En daarna mooi met de dasty en tandenborstel aan de gang. Sproeiers doorprikken en schoonblazen/spuiten. Alles weer in elkaar, en 80% kans dat het weer prima is :)
Succes ermee!
 
Een 2de handse carb voor de klx 650 is 125 euro. (tenminste dat vroeg de persoon er voor waar ik het aan heb gevraagd)
Ik probeer het zelf eerst wel even maar ben wel benieuwd hoe dat werkt met dat schoonmaakazijn. dat lijkt mij wel wat :)

en.... revisiesetje en schoonmaken is goedkoper.

Op zich is er niet veel dat echt zal slijten in een carb wat je met het setje al niet vervangt.

En bij een 2e handse weet je niet wat je koopt, die kan zomaar nog slechter zijn als die je nu hebt.
Je moet dat wel echt goed kunnen beoordelen als je daar klakkeloos een 2e handse wilt kopen.
 
@roy131313 : Bedankt kerel ik ga jou beschrijving uitvoeren. Zal even dat middeltje halen bij de Wibra voor de losse spulletjes van me carb. (Dasty)

@Burning Rubber: Ik zat er aan te denken hoor om me carb even langs tilburg te brengen. Maar ik probeer het zelf eerst wel even met schoonmaakazijn. Mocht dat niet werken dan kan ik altijd nog even richting tilburg. (kom zelf uit de buurt van zwijndrecht dus zover is dat niet)

@MBM Ja daar heb je gelijk in. ik zal eerst wel even zelf kijken wat ik er van kan prutsen.

Stappen:
-Hornbach boutjes
-Japparts rep kit
-Carb uit elkaar halen en de vloeibare pakking weg schrapen...
-Schoonmaakazijn van me vrouw pikken
-Een mooie bak zoeken om me carb er in te laten weken.
-Wibra dasty voor de kleine onderdelen van me carb
-Tandenborstel voor het door prikken.

Nou volgens mij kan ik lekker aan de slag zo :)

Bedankt! ik stuur nog even een update binnen kort.
-
 
@roy131313 : Bedankt kerel ik ga jou beschrijving uitvoeren. Zal even dat middeltje halen bij de Wibra voor de losse spulletjes van me carb. (Dasty)

@Burning Rubber: Ik zat er aan te denken hoor om me carb even langs tilburg te brengen. Maar ik probeer het zelf eerst wel even met schoonmaakazijn. Mocht dat niet werken dan kan ik altijd nog even richting tilburg. (kom zelf uit de buurt van zwijndrecht dus zover is dat niet)

@MBM Ja daar heb je gelijk in. ik zal eerst wel even zelf kijken wat ik er van kan prutsen.

Stappen:
-Hornbach boutjes
-Japparts rep kit
-Carb uit elkaar halen en de vloeibare pakking weg schrapen...
-Schoonmaakazijn van me vrouw pikken
-Een mooie bak zoeken om me carb er in te laten weken.
-Wibra dasty voor de kleine onderdelen van me carb
-Tandenborstel voor het door prikken.

Nou volgens mij kan ik lekker aan de slag zo :)

Bedankt! ik stuur nog even een update binnen kort.
-

Met deze how-to kan het helemaal niet meer mis:

http://www.vriendenkring-klassiekers.nl/pdf/techniek/carburateur reinigen.pdf

:)
 
Dag allemaal!

Zoals belooft een update!

-Carb is helemaal schoongemaakt op de manier van Roy dus met schoonmaakazijn.
-Nieuwe schroevejes pakking ect ect.
-Benzine filter gemonteerd en nieuwe slangen.

Vandaag er tussen gezet en de tank aangesloten (na dat deze was gespoeld)
Contact om draaien. en hij ging aan.
Geen lekkage bij me carb ziet er goed uit.

Maar opeens kwam het probleem weer terug. niet meer aan te krijgen alleen met choke en hele harde knallen uit me demper. (harder dan normaal )
Ik denk dat de ontsteking niet meer goed werkt. (nieuwe bougie zit er al in)
Kan iemand mij vertellen hoe de ontsteking van de klx werkt?
Puntjes of cdi?? het lijkt er op dat hij veels te laat staat of versleten puntjes.

Is dit iets wat ik zelf kan doen of kan ik de klx beter eff weg brengen?

Groetjes!
Ben
 
Contact om draaien. en hij ging aan.
Geen lekkage bij me carb ziet er goed uit.

Maar opeens kwam het probleem weer terug.
niet meer aan te krijgen alleen met choke en hele harde knallen uit me demper. (harder dan normaal )
Ik denk dat de ontsteking niet meer goed werkt. (nieuwe bougie zit er al in)
Kan iemand mij vertellen hoe de ontsteking van de klx werkt?
Puntjes of cdi?? het lijkt er op dat hij veels te laat staat of versleten puntjes.

Is dit iets wat ik zelf kan doen of kan ik de klx beter eff weg brengen?

Hij heeft dus wel even gedraaid...alleen stationair of gereden...en na hoeveel tijd kwam het weer terug ?
En met choke ..draait ie wel netjes rond ?
Niet alles kun je echt schoon krijgen binnen in die carb met de hand he :P

Ontsteking is bepaald niet mijn afdeling, elektrisch ben ik niet goed in.

Heeft de temperatuur van t blok invloed ?

Misschien heb je hier wat aan ? Kawasaki klx 650 1993 manual de reparatie - Download manuale de reparatie si intretinere moto, tutoriale moto, microfise, manuale de utilizare si exploatare

Ik heb m als PDF maar die is 5% te groot voor de M-F mail :P
 
Laatst bewerkt:
dat knallen in de uitlaat kan ook worden veroorzaakt door een niet goed werkende carburateur, niet goed schoon of een vlotternaald die niet goed werkt.
ontsteking valt niets aan af te stellen.
 
Ja hij heeft zeker gedraaid alleen het moet met choke...
Het probleem kwam gelijk terug.
Denken jullie dat het de carb is??
Die is echt wel goed schoon hoor.
Schoner dan vorige week haha XD
Dus een KLX650 heeft geen punt onsteking?
Weet iemand een leuk adres waar ik me kawa naar toe kan brengen?
Want na een week met de carb te hebben gespeeld ben ik er wel weer klaar mee haha.
Maar als het een punt onsteking is wil ik nog wel even kijken naar mijn onsteking zelf maar meer ook niet hoor. hij moet het nu maar weer eens gaan doen :) mis me dijkjes :P

Groetjes en bedankt!!
Ben
 
Ja hij heeft zeker gedraaid alleen het moet met choke...
Het probleem kwam gelijk terug.
Denken jullie dat het de carb is??
Die is echt wel goed schoon hoor.
Schoner dan vorige week haha XD
Dus een KLX650 heeft geen punt onsteking?
Weet iemand een leuk adres waar ik me kawa naar toe kan brengen?
Want na een week met de carb te hebben gespeeld ben ik er wel weer klaar mee haha.
Maar als het een punt onsteking is wil ik nog wel even kijken naar mijn onsteking zelf maar meer ook niet hoor. hij moet het nu maar weer eens gaan doen :) mis me dijkjes :P

Groetjes en bedankt!!
Ben

Nee, geen puntjes.

Geen idee of het de carb is, maar ik zou m niet bij voorbaat uitsluiten.
Zoals gezegd, ik heb ook wel eens een carb schoongemaakt.
Gemonteerd, weer schoongemaakt.
Gemonteerd...
Ultrasoon laten reinigen... gemonteerd, liep toen wel vlekkeloos.
 
Detoneren, maat bougie nagekeken? Onverbrande gassen in je uitlaat, kijk toch nogmaals bougie en kabel na.
Kijk of de bougie wel scherp en in het midden van de neus vonkt. En niet aan zijkant of binnenin.
Kabel bij bobine los?
Sensor kabeltje niet door geschuurd op blok?
 
Ja dat begrijp ik. Misschien is het nog steeds de carb. Al denk ik zelf van niet.
Dat schoonmaak azzijn is gewoon een zuur bad waar de carb dan in ligt.
Er zal misschien een kabel los zitten ik sluit niks uit. Maar dan zou er een kabel los gesprongen moeten zijn onder het rijden. Ja dat zou kunnen......
De bougie is deze: BOUGIE NGK DPR8EA-9 [DPR8EA-9] - €4.50 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop Dus dat lijkt mij gewoon goed.

Weet er iemand een goed adres waar ik me KLX kan neer zetten om na te laten kijken?
CARAMBA een optie of is dit niet zijn tak van sport? :)

Groetjes!
Ben
 
Ja dat begrijp ik. Misschien is het nog steeds de carb. Al denk ik zelf van niet.
Dat schoonmaak azzijn is gewoon een zuur bad waar de carb dan in ligt.
Er zal misschien een kabel los zitten ik sluit niks uit. Maar dan zou er een kabel los gesprongen moeten zijn onder het rijden. Ja dat zou kunnen......
De bougie is deze: BOUGIE NGK DPR8EA-9 [DPR8EA-9] - €4.50 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop Dus dat lijkt mij gewoon goed.

Weet er iemand een goed adres waar ik me KLX kan neer zetten om na te laten kijken?
CARAMBA een optie of is dit niet zijn tak van sport? :)

Groetjes!
Ben

Caramba is zeker een optie, die is all round.

Een ander forumlid, Zot, Snelmotoren – De beste motorzaak van Utrecht is ook een aanrader.
Alle principes zijn natuurlijk hetzelfde maar Zot heeft wellicht wat meer ervaring met dit specifieke type motoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan