Carburateurs Intruder VS800 op een VS750..!!

Aze

MF veteraan
25 mrt 2007
1.800
49
Leeuwarden
De titel zegt het al, kan ik de carburateurs van een Suzuki Intruder VS800 probleemloos op een VS750 monteren. En alleen opnieuw afstellen of kan ik beter ook sommige of alle sproeiers overzetten. Eventueel andere zaken waar ik rekening mee moet houden. Reden is dat het membraan van 1 van de carbs stuk is en ik nog een setje van een 800 heb liggen. Het membraan overzetten ben ik wat huiverig voor, zijn duur en erg fragiel.

Hoor het graag, al vast bedankt..!!
 
Zoals je weet ligt alles (al een tijdje }) ) uit elkaar.

Dus op zich maakt het mij niet zo veel uit. Het leek mij makkelijker om het spul zo te monteren en dan opnieuw af te stellen. Iets wat toch zal moeten gebeuren.

Eigenlijk dus 3 opties.

- VS750 carbs monteren met VS800 membraan.
- VS800 carbs monteren met VS750 sproeiers.
- VS800 carbs zo monteren en alleen opnieuw afstellen.
 
Laatst bewerkt:
Zoals je weet ligt alles (al een tijdje }) ) uit elkaar.

Dus op zich maakt het mij niet zo veel uit. Het leek mij makkelijker om het spul zo te monteren en dan opnieuw af te stellen. Iets wat toch zal moeten gebeuren.

Eigenlijk dus 3 opties.

- VS750 carbs monteren met VS800 membraan.
- VS800 carbs monteren met VS750 sproeiers.
- VS800 carbs zo monteren en alleen opnieuw afstellen.
Als je goede 750 carbs hebt, met enkel een defect membraan, dan vervang je gewoon dat membraan.

Ik weet even niet of toevallig de gehele carbs gelijk zijn, zou ook nog kunnen. Maar dan nog: waarom moeilijk doen, als het ook gemakkelijk goed kan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Carbs zijn niet helemaal hetzelfde... de VS750 zijn via CMSNL niet meer te krijgen en de VS800 wel. Ik zal vanavond de nummers eens vergelijken. Maar goed denk wel dat je gelijk hebt, zal eens op zoek naar een WI om het membraan netjes los te krijgen en over te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Carbs zijn niet helemaal hetzelfde... de VS750 zijn via CMSNL niet meer te krijgen en de VS800 wel. Ik zal vanavond de nummers eens vergelijken. Maar goed denk wel dat je gelijk hebt, zal eens op zoek naar een WI om het membraan netjes los te krijgen en over te zetten.
Zijn de gasschuiven gelijk?
 
Dat was ook wel 1 van mijn eerste gedachten maar ik neem aan dat dit, zelfs als ze hetzelfde zijn, erg precies komt. Vergelijkbaar met een zuiger en cilinder. Gezien het beide gebruikte carbs zijn lijkt me het niet verstandig het membraan met schuif en al over te zetten, al zou dit het allemaal idd een stuk vergemakkelijken.

Aanvullend, al zal het niet moeilijk te testen zijn of het zaakje soepel gaat en ook daadwerkelijk vacuüm trekt.
 
Laatst bewerkt:
Dat was ook wel 1 van mijn eerste gedachten maar ik neem aan dat dit, zelfs als ze hetzelfde zijn, erg precies komt. Vergelijkbaar met een zuiger en cilinder. Gezien het beide gebruikte carbs zijn lijkt me het niet verstandig het membraan met schuif en al over te zetten, al zou dit het allemaal idd een stuk vergemakkelijken.

Aanvullend, al zal het niet moeilijk te testen zijn of het zaakje soepel gaat en ook daadwerkelijk vacuüm trekt.
Natuurlijk heb je gelijk; het slijt op elkaar in.

Dan nog is het membraan over te zetten.
 
Nou ik heb de carbs even vergeleken en deels uit elkaar gehaald maar er is ogenschijnlijk geen verschil tussen de carbs. Behalve dan dat de gasschuiven van de VS750 minder soepel terugkomen dan die van de VS800. Van de voorste blijft hij soms heel even hangen en van de achterste komt die steevast niet terug. Gezien de bike grotendeels uit elkaar ligt en ik overal redelijk goed bij kan ga ik toch de 800 carbs monteren en proberen af te stellen. Mocht dit niet lukken kan ik altijd de sproeiers nog omzetten.
 
Iemand van het IOCH forum had onderstaand even voor me opgezocht.

Jet,Main (132.5) Vs750
Jet, Main(127.5) Vs800

Dus die zal ik moeten omdraaien, om verzuipen te voorkomen.

Heb nogmaals gekeken om de membranen met gasschuif en al over te zetten maar, nogmaals, gezien het beide gebruikte carburateurs zijn ben ik bang dat door inslijten dat niet echt soepel gaat lopen. Dus verstandig / niet verstandig..!?
 
Laatst bewerkt:
Misschien maak ik het mezelf idd wel moeilijk maar de laatste keer dat ik een membraan heb overgezet ging dit niet goed. Het loshalen van de behuizing was al een hele toer want zat helemaal aangekoekt. Daarna los gehaald van de gasschuif, en daar ging het dus mis.. koste me toen een nieuwe, zo rond de 125 euri.. :o
 
Ik snap je wel hoor kerel...
Maar als alles zo aangekoekt zit werkt het ook niet fatsoenlijk.. Of ze hebben er met vloeibare pakking (bruine) aan zitten klooien. Is de membraan niet soepel meer is het ook wachten tot hij scheurt bij gebruik... Sommige gooien alles in de reiniger, en ja dat kost je alle rubbers.
Ik zou dat dan toch liever hebben thuis/op de zaak als onderweg.
 
Nuja dat was bij een andere VS.. de gasschuif en membraan van deze VS800 werken bij zowel de voorste als achterste nog goed, lees erg soepel. Dus vindt ik het zonde om ze los te halen, daarbij heb ik het WPH er op nageslagen en daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen beide versies qua sproeiers terwijl deze specifiek voor de VS750 en VS800 is.
 
een goed boek over afstellen van carbu's lijkt me een aanrader voor jou.
Begrijp wel wat je bedoelt, maar gezien er in het WPH dezelfde waarden worden opgegeven voor beide carbs ga ik ze toch even monteren. Gewoon lekker een middagje sleutelen, kan nu tenslotte nog overal makkelijk bij, en dan ben ik een stuk wijzer. Mocht hij verzuipen dan weet ik gelijk waar dit aan ligt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan