Het ZAC topic deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sterkte met alles Rudy .

Ben het helemaal met je eens dat de ZAC de snelle groepen nooit bij de langzamere hadden moeten rijden.Ga er vaak kijken en vond het als toeschouwer al onbezonnen met die grote snelheidsverschillen

Rij zelf enkel wat circuitdagen en daar kan je het verwachten dat snel en langzaam elkaar zullen treffen , echter daar is geen competitie.Wat ik ook nooit zo begrijp is dat een snelle rijder wil gaan inhalen op de ideale lijn ? Beide rijders hebben namelijk de intentie om die lijn te willen rijden maar de achterste die moet blijven opletten en blijven nadenken.

Heb zelf ook al 2 keer meegemaakt voor de Ramshoek waar je van curb naar curb rijdt dat men je nog voorbij steekt op de curb ? Ga goddomme als achterste rijder dan van je lijn af denk ik dan , jij hebt immers het overzicht.

Wil niemand aanwijzen & beschuldigen ,goed of fout of tussen de ballen trappen of zo iedereen maakt fouten we zijn allen menselijk , dit is slechts mijn mening en zo rij ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit mij volledig aan bij Rini... ik heb het ervaren en elke dag dat ik in m'n schuur kijk word ik er ziek van als ik de motor zie staan.. ik hoop dat dit anderen nooit overkomt....
Gr rudy #567
 
Dankjewel willem... precies wat jij zegt zo denk ik ook.. iedereen stuurt van curb naar curb ... zo ik ook. Al heb ik minder pk en meer dan 100 kg lichaamsgewicht. Ik reed de laatste 3 ronden in de 1.56 en dan moet ik gewoon zonder aanwijzing de ideale lijn kunnen nemen.. ik was ook met een race bezig.. en had net een groep van 5 man achter me gelaten.. nogmaals.. ik ben blij dat alles goed met me gaat.. maar in de toekomst MOET dit anders...!!!

Sterkte met alles Rudy .

Ben het helemaal met je eens dat de ZAC de snelle groepen nooit bij de langzamere hadden moeten rijden.Ga er vaak kijken en vond het als toeschouwer al onbezonnen met die grote snelheidsverschillen

Rij zelf enkel wat circuitdagen en daar kan je het verwachten dat snel en langzaam elkaar zullen treffen , echter daar is geen competitie.Wat ik ook nooit zo begrijp is dat een snelle rijder wil gaan inhalen op de ideale lijn ? Beide rijders hebben namelijk de intentie om die lijn te willen rijden maar de achterste die moet blijven opletten en blijven nadenken.

Heb zelf ook al 2 keer meegemaakt voor de Ramshoek waar je van curb naar curb rijdt dat men je nog voorbij steekt op de curb ? Ga goddomme als achterste rijder dan van je lijn af denk ik dan , jij hebt immers het overzicht.

Wil niemand aanwijzen & beschuldigen ,goed of fout of tussen de ballen trappen of zo iedereen maakt fouten we zijn allen menselijk , dit is slechts mijn mening en zo rij ik.
 
Laatst bewerkt:
Doe je niets dan verschuift de grens.
Dit zet hopelijk iedereen weer scherp en is het prijsje of eindstand ondergeschikt aan de manier waarop. Zoals je al schreef, ZAC is plezier voor alle rijders *O*

En die grens is de afgelopen jaren langzaamaan opgeschoven.
Vroeger (ik rij ZAC sinds 2001) waren er 6 "ijskrabbertjes" te vergeven voor nummer 1 t/m 6.
Was je er niet op de prijsuitreiking, dan schoof het aardigheidje gewoon door naar de volgende.
Zo heb ik ooit een zesde prijs meegekregen terwijl ik achttiende was :+ . Lekker belangrijk O-)
Er werd toen volgens mij ook geen eindstand over het hele jaar bijgehouden.

Nu hoor je heel serieus praten over het verdedigen van de positie in het kampioenschap. Op Facebook zie ik verslagen alsof er een Grand Prix verreden is. Wie tien jaar geleden teamshirtjes zou laten maken werd met gepaste spot op de KNMV-Cup of het ONK gewezen. Allemaal prima natuurlijk dat dingen veranderen en mensen plezier hebben in belangrijk doen, maar het fanatisme is er flink mee toegenomen.

Ik reed maandag ook in de Sportcup en zat door een slechte achterband (gleed weg, is terug naar Bridgestone) niet lekker op mijn motor. Het idee dat de Racecup me op de hielen zat vond ik niet echt fijn. Vroeg me sowieso af waarom we twintig seconden later moesten starten. Hadden we niet gewoon meteen meegekund?

Zo dat was mijn zwanenzang. Ik stop met de ZAC.

Niet alleen door bovenstaande, ik ben mijn motivatie gewoon kwijt. Waar iedereen steeds sneller gaat en serieuzer wordt, begon ik mijn start en eindpositie steeds minder belangrijk te vinden.
Ik vind de extra risico's van een race het niet meer waard en ga uitsluitend nog circuitdagen rijden. En als het financieel een beetje lukt liefst zoveel mogelijk meerdaagse buitenlandse evenementen. :] :]

Iedereen veel plezier volgend jaar, en keep it safe!
 
Grappig dat je het zegt Matn.

Volgend jaar wil ik voor het eerst gaan racen en stond voor de keuze zac of owcup. Vanuit mijn omgeving hoorde ik telkens dat het zac wat relaxter zou zijn. De instructeur tijdens de toms cursus gaf dat ook aan. Aangezien ik geen ervaring had met beide organisaties ga je toch wat lezen her en der en dan kom je eigenlijk tot de dezelfde conclusie als jij. Mijn beeld is ook dat de verschillen helemaal niet zo groot zijn in mentaliteit, alleen budget en niveau verschilt wat.
 
Heel vervelend wat er gebeurt is. Kan en zal nog wel lang over worden nagesproken.
Als snellere rijder moet je altijd buiten de ideale lijn inhalen, zodat degene die je lapt er geen last van heeft. (soms is dat buitenom over de curbs, heel zelden binnen over de curbs...)
Beterschap en sterkte voor de gecrashte.
Het samenvoegen is wellicht niet handig geweest, maar de RSZ heeft misschien geen andere keuze. Er moet ook geld verdiend worden om de boel draaiende te houden.

Er zijn gewoon te weinig wedstrijdrijders om iedere klasse apart goed gevuld te krijgen. Dus dan maar wat samenvoegen. Nu heeft dat dit keer niet zo goed uitgepakt...

Ik heb, zoals iedereen, het mailtje gehad over Donnington. Hopelijk is de opkomst groot en word dat een mooi evenement.
 
En die grens is de afgelopen jaren langzaamaan opgeschoven.
Vroeger (ik rij ZAC sinds 2001) waren er 6 "ijskrabbertjes" te vergeven voor nummer 1 t/m 6.
Was je er niet op de prijsuitreiking, dan schoof het aardigheidje gewoon door naar de volgende.
Zo heb ik ooit een zesde prijs meegekregen terwijl ik achttiende was :+ . Lekker belangrijk O-)
Er werd toen volgens mij ook geen eindstand over het hele jaar bijgehouden.

Nu hoor je heel serieus praten over het verdedigen van de positie in het kampioenschap. Op Facebook zie ik verslagen alsof er een Grand Prix verreden is. Wie tien jaar geleden teamshirtjes zou laten maken werd met gepaste spot op de KNMV-Cup of het ONK gewezen. Allemaal prima natuurlijk dat dingen veranderen en mensen plezier hebben in belangrijk doen, maar het fanatisme is er flink mee toegenomen.

Ik reed maandag ook in de Sportcup en zat door een slechte achterband (gleed weg, is terug naar Bridgestone) niet lekker op mijn motor. Het idee dat de Racecup me op de hielen zat vond ik niet echt fijn. Vroeg me sowieso af waarom we twintig seconden later moesten starten. Hadden we niet gewoon meteen meegekund?

Zo dat was mijn zwanenzang. Ik stop met de ZAC.

Niet alleen door bovenstaande, ik ben mijn motivatie gewoon kwijt. Waar iedereen steeds sneller gaat en serieuzer wordt, begon ik mijn start en eindpositie steeds minder belangrijk te vinden.
Ik vind de extra risico's van een race het niet meer waard en ga uitsluitend nog circuitdagen rijden. En als het financieel een beetje lukt liefst zoveel mogelijk meerdaagse buitenlandse evenementen. :] :]

Iedereen veel plezier volgend jaar, en keep it safe!

Toch denk ik dat dat een automatisch gevolg is, is er een jaarklassement wil je (ik iig) winnen en vooraan proberen te staan zeker als je er al goed voor staat. Als ik komend jaar eindelijk in de F1 klasse kan starten zal ik daar wss niet voor de bekers in aanmerking dus zal het puur lol in het racen zijn en de onderlinge gevechten met je racemaatjes.

Grappig dat je het zegt Matn.

Volgend jaar wil ik voor het eerst gaan racen en stond voor de keuze zac of owcup. Vanuit mijn omgeving hoorde ik telkens dat het zac wat relaxter zou zijn. De instructeur tijdens de toms cursus gaf dat ook aan. Aangezien ik geen ervaring had met beide organisaties ga je toch wat lezen her en der en dan kom je eigenlijk tot de dezelfde conclusie als jij. Mijn beeld is ook dat de verschillen helemaal niet zo groot zijn in mentaliteit, alleen budget en niveau verschilt wat.

Dat ben ik toch niet met je eens. In de OW cup word close racing en af en toe elkaar raken niet geschuwd. Dat het in de ZAC misschien gebeurd betekend niet dat het normaal is en is niet de gedachte.

Heel vervelend wat er gebeurt is. Kan en zal nog wel lang over worden nagesproken.
Als snellere rijder moet je altijd buiten de ideale lijn inhalen, zodat degene die je lapt er geen last van heeft. (soms is dat buitenom over de curbs, heel zelden binnen over de curbs...)
Beterschap en sterkte voor de gecrashte.
Het samenvoegen is wellicht niet handig geweest, maar de RSZ heeft misschien geen andere keuze. Er moet ook geld verdiend worden om de boel draaiende te houden.

Er zijn gewoon te weinig wedstrijdrijders om iedere klasse apart goed gevuld te krijgen. Dus dan maar wat samenvoegen. Nu heeft dat dit keer niet zo goed uitgepakt...

Ik heb, zoals iedereen, het mailtje gehad over Donnington. Hopelijk is de opkomst groot en word dat een mooi evenement.

Bart kan ook gedacht hebben dat hij al lang voorbij zou zijn voor Rudy naar binnen zou komen. Ik heb hetzelfde gehad met Frank laatste race vorig jaar. Ik kwam slecht Duikersloot uit en hij dacht dat hij het kon halen. Ik stuurde net in voor Meeuwenmeer en moest uitwijken en kwam naast de baan. Niets aan de hand verder maar ook een inschattingsfout. Kan gebeuren, maakt de afloop in dit geval niet minder erg/beter maar om het toch even te relativeren.
Donington is een GO! wat mij betreft! Ik zal dan ook zeker de vrijdag ervoor gaan en wil eigenlijk ook proberen om erna gelijk Cadwell park te doen (Als ik dan toch aan die kant van de sloot zit met het hele spul)





Wat betreft het SPORT en RACE samen rijden. In 2015 heb ik dit het hele jaar gedaan en zover ik weet zijn er toen geen problemen geweest bij het lappen van de minder snelle SPORT rijders door de snelle RACE rijders? Nu kan ik me vergissen omdat ik zelf achteraan RACE reed en dus soms zelf iemand lapte al is het verschil dan wat kleiner.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft het SPORT en RACE samen rijden. In 2015 heb ik dit het hele jaar gedaan en zover ik weet zijn er toen geen problemen geweest bij het lappen van de minder snelle SPORT rijders door de snelle RACE rijders? Nu kan ik me vergissen omdat ik zelf achteraan RACE reed en dus soms zelf iemand lapte al is het verschil dan wat kleiner.

Vorig jaar was het volgens mij ook andersom. Daarnaast vind ik het onzin dat men ZAC met OW-CUP vergelijkt. ZAC is nog steeds een stuk gemoedelijker dan OW CUP. Een inschattingsfout met nadele van een crash is natuurlijk niet leuk, en ik geloof ook niet dat dit opzettelijk gebeurt. Hoe hard het klinkt, het is eenmaal het risico van het racen. De consequenties zijn achteraf misschien niet zo leuk, maar dat maakt het gevoel wel weer zo goed als je met een goede prestatie een race eindigt!
 
Vorig jaar was het volgens mij ook andersom. Daarnaast vind ik het onzin dat men ZAC met OW-CUP vergelijkt. ZAC is nog steeds een stuk gemoedelijker dan OW CUP. Een inschattingsfout met nadele van een crash is natuurlijk niet leuk, en ik geloof ook niet dat dit opzettelijk gebeurt. Hoe hard het klinkt, het is eenmaal het risico van het racen. De consequenties zijn achteraf misschien niet zo leuk, maar dat maakt het gevoel wel weer zo goed als je met een goede prestatie een race eindigt!

Vorige is het beide geweest dacht ik. Zowel race als sport zijn als eerste gestart maar durf niet meer te zeggen hoe we geeindigt zijn. Het werd wel omgedraaid op advies (en naar tevredenheid van de rijders).

Qua rijden (jodium of podium gedachte) zeker. Professionaliteit gaat wel steeds verder, nav de endurance is me gebleken dat ik een pitbord bv erg prettig vind maar niemand in de ZAC gebruikt er 1 maar ook dat is denk ik een kwestie van tijd.


Maar al vaker gezegd, we komen niet om te dammen. Een risico is er idd altijd al is het dubbel en dwars zuur als door een fout(je) van een ander jij onderuit gaat maar ook die zal nooit met opzet een risico nemen. Ook niet in het geval van Bart en Rudy en nu is Rudy de pineut :/
 
In het verleden wilde iedereen slicks, bandenwarmers, regenbanden, verbod op gebruik koelvloeistof, andere indeling van klassen.
De keuring werd ook strenger.
Vervolgens gaan we harder rijden.
En dan gaat het een keer mis met een (in mijn ogen) langzamere rijder en is het helemaal mis met de organisatie?
Ik hoor niets over n blauwe vlag en heb de laatste race ook wat mensen op wat minder ideale lijnen gezien, en ik werd zelfs in n bocht ingehaald waarbij ik van mijn lijn af moest :+
Maar het blijft racen en ieder jaar gebeurt er wel wat. Ik ben ook wel eens van de baan en zelfs van mn moter af gereden, maar het weerhoudt mij niet om volgend jaar weer lekker te ZACcen.
Brommer opbouwen en weer verder. :]
 
dat was hem dan, mijn eerste ZAC race.
begonnen in de Rookies, in quali gelijk mijn PR met 2,5s verbeterd, te snel bevonden en overgezet naar de Sport. Had ik niet verwacht en wist ook niet wat daar van te denken. Ik had immers geen idee of mijn PR een one-off was. Loop al een paar jaar bij het vrij rijden te tobben om onder 2.05 te komen.
Nouja, uiteindelijk maar een nieuw achterbandje gelegd, opgesteld.... en mijn start verprutst. als laatste de Haarbocht in, maar voor de Strubben alweer een man of 5 te pakken. Lekker gereden en uiteindelijk half weg de race nog een keer een seconde van mijn PR af. 2:00.415..... super blij mee maar waarom niet nog net een tikje sneller... die magische 2 minuten blijven me ontglippen.
In de tweede race tegen de verwachting heel constant 2.01 gereden, echt versnellen lukte niet meer. Conditiewerk aan de winkel deze winter.
Kan nu al niet wachten tot het nieuwe seizoen begint. Ik ben er volgend jaar zeker weer bij!!!

Dan zien we elkaar volgend jaar weer!
 
Voor het eerst op een Zac dag gereden, vrij rijden om wat dingen te proberen met mn vering.... vrij kansloos... eerste sessie, oké het was koud maar wat een snelheidsverschil 😬.... tweede sessie, olie in ossenbroeken, pits uit, insturen en bam... na mij nog 4 onderuit.... dat was een kostbaar dagje, 5 ronden gereden en 1000 euro schade 😭😭
 
Jammer dat het zo dicht op of met wat pech op hetzelfde weekend als de DCR zal zitten,
wij hadden er echt graag heen gewild, maar DCR gaat voor... ;(
De DCR is voorlaatste of laatste weekend van mei, dat gaat voor mij voor, en dat zal voor de meeste ducati rijders bij de zac ook zo zijn lijkt me.
 
-O- Een foutje kan iedereen maken, maar als de hele actie niet met de ZAC gedachte (samen door de bocht) was, dan is het goed dat het hard aangepakt wordt. Hoop dat de gedupeerde er lichamelijk goed vanaf gekomen is.... en dat er voor de materiële schade een redelijke financiële vergoeding met de veroorzaker is gemaakt.

Hoofddoel van de ZAC is en blijft in mijn ogen altijd samen lol maken en zo snel mogelijk rondjes rijden :)

Verkeerde inschatting door te groot snelheidsverschil, wat mede veroorzaakt is door het samenvoegen van SPORT en RACE Cup.
Zoals Matn schrijft onbegrijpelijk dat de SPORT cup 20 seconden later start dan de RACE Cup, terwijl die jongens al een stuk minder hard rijder.
Bart maakte een inschattingsfout met vervelende afloop, bij mij ging het twee keer net goed. Komt ook omdat je het hele jaar door gescheiden rijdt, anders weet je toch van elkaar wat voor lijnen je rijdt etc. -O-

Ook bij het vrij rijden zijn er grote snelheidsverschillen, deelnemers die onder de 1:50 rijden en deelnemers die tegen de 3:00 min aan zitten.
Daar waar alle organisaties de groepen verdelen, stopt de ZAC iedereen bij elkaar.
Tuurlijk moet er aan het financiële gedacht worden, maar dit gaat een keer echt goed fout, zonder dat iemand dat opzettelijk veroorzaakt.... -O-
Kunnen we wel "samen door de bocht" roepen, maar er komt een moment dat het niet meer te 'beremmen' valt... :/
Het zou de organisatie mijns inziens sieren als ze de hand ook in eigen boezem durven steken m.b.t. de hele situatie... :X
 
Yep ze zouden zeker wat aan het snelheids verschil moeten doen .
Nu kun je met geen circuit ervaring je licentie halen en rijden in de rookie cup.
Ik denk dat de tijden en de klassen verandert moeten worden.
Rij je niet aantoonbaar onder de 2:10 ga dan nog maar eens oefenen met vrijrijden.
Zo kunnen de tijden omlaag naar rookie 2;10 en 1;58 sport 1;58 en 1;53 race 1;53 en lager.
Voor iedereen een beetje veiliger. :)
 
Ja was jij het...? I'm heb de beelden terug gezien en vond het nogal dichtbij komen... jij had er het vertrouwen in of heb je mij met geluk ontweken?

🖒🖒
Alsnog thnx!!
En wat is je naam???

Hij staat alleen bekend als Die Lange.............niemand wil hem kennen als Jarno.
 
Ja was jij het...? I'm heb de beelden terug gezien en vond het nogal dichtbij komen... jij had er het vertrouwen in of heb je mij met geluk ontweken?

🖒🖒
Alsnog thnx!!
En wat is je naam???

Denk dat het voor jou spannender was. Ik had ruimte genoeg om na te denken hoe en wat. Heb alleen de beelden niet gezien dan.
 
Laatst bewerkt:
In het verleden wilde iedereen slicks, bandenwarmers, regenbanden, verbod op gebruik koelvloeistof, andere indeling van klassen.
De keuring werd ook strenger.
Vervolgens gaan we harder rijden.
En dan gaat het een keer mis met een (in mijn ogen) langzamere rijder en is het helemaal mis met de organisatie?
Ik hoor niets over n blauwe vlag en heb de laatste race ook wat mensen op wat minder ideale lijnen gezien, en ik werd zelfs in n bocht ingehaald waarbij ik van mijn lijn af moest :+
Maar het blijft racen en ieder jaar gebeurt er wel wat. Ik ben ook wel eens van de baan en zelfs van mn moter af gereden, maar het weerhoudt mij niet om volgend jaar weer lekker te ZACcen.
Brommer opbouwen en weer verder. :]

Spijker op z'n kop hiero!!! Professionalisering op basis van de wens van de rijder (of tenminste sommige rijders) en dan is de organisatie schuldig als het harder, meer op de grens of soms een keer verkeerd gaat? Vreemd.........lijkt wel de tendens als er wat mis gaat in het dagelijks leven als je dat zo leest in de kranten. Burenruzie over een schutting.........die verrekte linkse overheid is schuldig!!! ;)

Dus als iedereen gewoon zijn ontzettende gave racehobby (want dat is het!!!!) uitvoert met gezond boerenverstand, hebben we nog altijd super races in de ZAC.

Just mijn 2 eurocents. Tot volgend jaar!!
 
Spijker op z'n kop hiero!!! Professionalisering op basis van de wens van de rijder (of tenminste sommige rijders) en dan is de organisatie schuldig als het harder, meer op de grens of soms een keer verkeerd gaat? Vreemd.........lijkt wel de tendens als er wat mis gaat in het dagelijks leven als je dat zo leest in de kranten. Burenruzie over een schutting.........die verrekte linkse overheid is schuldig!!! ;)

Dus als iedereen gewoon zijn ontzettende gave racehobby (want dat is het!!!!) uitvoert met gezond boerenverstand, hebben we nog altijd super races in de ZAC.

Just mijn 2 eurocents. Tot volgend jaar!!


Mijne heren,

Een gezonde discussie.
Het is belangrijk dat de organisatie hier ook van weet.
Eerdaags is er een nabespreking van het seizoen.
Heb je kritiek of een andere mening over de gang van zaken,
mail het aan info@rszmotoren.nl.

Gaarne wel opbouwende kritiek waar we iets mee kunnen. :]
 
Puntje van kritiek............jullie maken het te gaaf en daarom kost het mij geld omdat ik niet kan stoppen. :P

Vooral doorgaan!!!!!! ;)
 
Puntje van kritiek............jullie maken het te gaaf en daarom kost het mij geld omdat ik niet kan stoppen. :P

Vooral doorgaan!!!!!! ;)

en dan nog een paar extra dagen op Assen. Dan kom ik graag nog wat meer centjes naar RSZ brengen :)

Zin in seizoen 2017!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan