GSR600 tussen versnellingen bij terugschakelen

barrymenger

Rookie
27 nov 2014
3
0
Zaandam
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een aantal maanden een GSR600 uit 2007 (hiervoor een CBR600F uit 1990). De GSR is prima motor, rijdt ook goed, maar heb met enige regelmaat een lastig probleem met het terugschakelen. Als ik bijvoorbeeld een stoplicht nader en terugschakel dan valt ie 'tussen versnellingen' en laat de versnellingsindicator niets meer zien (blanco), ook geen neutraal. Ik kan vervolgens de versnelling met mijn voet omhoog en omlaag bewegen wat ik wil, maar hij pakt geen versnelling meer op. Pas als ik een klein beetje mijn koppeling laat opkomen kan ik weer schakelen naar een andere versnelling.

Dit is me nu een aantal keren gebeurd, heb de motor al terug gebracht naar de dealer, zij hebben o.a. de versnellingsindicator vervangen, maar dat heeft niet geholpen.

Wie o wie heeft een idee wat dit kan zijn???
Hoop dat iemand mij kan helpen zodat ik met een goed verhaal richting de dealer kan.

Groet, Barry
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk helpt het door de versnellingen wat duidelijker te kiezen dmv iets meer druk uit te oefenen op het pookje.
Sommige motoren hebben er wel vaker last van dat hij de versnelling niet helemaal goed pakt, de koppeling iets op laten komen helpt hierbij de tandwielen weer goed aan te laten grijpen.

Ik zie vanaf hier niet hoe 'erg' het probleem is, maar ik weet ook niet hoe voorzichtig jij je pookje behandeld ;)
 
Ik vraag me af of je terug moet naar de dealer. Als je bij een Suzuki (maakt niet veel uit welk type) te laat terug schakelt, dus net voordat je stil staat, gebeurt het regelmatig dat de bak niet in de andere versnelling gaat. Dat is een Suzuki kwaal (al zie ik het eerder als charme van het merk). Ik heb inmiddels bijna twintig Soezen gehad en velen hadden er last van. Mijn huidige Dl650 doet het ook en mijn vorige GSXR750 ook.
Er zijn twee oplossingen. Eerder, dus bij een wat hogere snelheid, al terug schakelen of even de koppeling een beetje op laten komen. Je hoort dan in de bak iets op zijn plek schieten en dan kun je weer gewoon schakelen. Als ik je verhaal zo lees, dan heb jij dit probleem ook. Ik zie het zelf overigens niet als een probleem, want met een beetje handigheid kun je het omzeilen. Je hoeft je verder ook geen zorgen te maken, de bak blijft het doorgaans gewoon goed doen. Daarnaast wordt het soms wat minder als de motor meer kilometers op de teller krijgt. Tijdens de eerste 10.000 km doet hij het het meest. Houd in ieder geval je ketting op de voorgeschreven spanning, want een verkeerd afgestelde ketting versterkt het probleem.
Kort samengevat, lekker knallen met de GSR en je niet te druk maken.
 
eerder beginnen met terugschakelen en pas als je stilstaat weer naar de 1e,
ik heb het zelf ook wel eens [luiheid] en als ik dan stil sta moet ik als een randdebiel naar zijn 1 om toch maar weer snel weg te kunnen, en dan gaat het wel eens niet.
 
Duidelijk verhaal! Leg me erbij neer dat ik me zal moet aanpassen ;-), bespaart me in ieder geval weer een ritje naar Motoport en hun een hoop onbegrip, bewijst maa weer eens de waarde van dit forum en jullie input. Top!!!!
 
Dat is een Suzuki kwaal

heeft absoluut niks met Suzuki te maken, is gewoon een typisch fenomeen van alle sequentiele versnellingsbakken.
als de nokken op de tandwielen net tegenover elkaar staan, kan er niet in die versnelling geschakeld worden, dan moet eerst 1 van beide assen verdraaien zodat ze niet meer tegenover elkaar staan en kunnen ingrijpen.
kan je doen door de motor iets vooruit/achteruit te laten bollen. soms volstaat het om de koppeling een beetje te laten aangrijpen omdat de primaire as dan een beetje verdraait.
 
Had mijn suki vroeger ook last van. Staan ze toch wel om bekend. Kunnen ze nog steeds geen fatsoenlijke bak maken ???

Inmiddels aan mijn 3de CBR en nog nooit last met de bak gehad
 
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een aantal maanden een GSR600 uit 2007 (hiervoor een CBR600F uit 1990). De GSR is prima motor, rijdt ook goed, maar heb met enige regelmaat een lastig probleem met het terugschakelen. Als ik bijvoorbeeld een stoplicht nader en terugschakel dan valt ie 'tussen versnellingen' en laat de versnellingsindicator niets meer zien (blanco), ook geen neutraal. Ik kan vervolgens de versnelling met mijn voet omhoog en omlaag bewegen wat ik wil, maar hij pakt geen versnelling meer op. Pas als ik een klein beetje mijn koppeling laat opkomen kan ik weer schakelen naar een andere versnelling.

Dit is me nu een aantal keren gebeurd, heb de motor al terug gebracht naar de dealer, zij hebben o.a. de versnellingsindicator vervangen, maar dat heeft niet geholpen.

Wie o wie heeft een idee wat dit kan zijn???
Hoop dat iemand mij kan helpen zodat ik met een goed verhaal richting de dealer kan.

Groet, Barry

:W Eigenlijk is het allemaal wel gezegd...Gewoon iets eerder terug schakelen :Y
Heb je meer GSR gerelateerde vraagjes ben je hier van harte welkom :Y *O*
Ook zonder vragen trouwens ;)
 
Laatst bewerkt:
Zit nu op mijn 6e Suzuki - ook een GSR600 - en heb nog nooit wat gemerkt van tussen de versnelling in komen. Had ik met de schakelbrommer wel last van, dus weet hoe irritant het is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan