Trip en klok resetten

roy131313

MF veteraan
15 sep 2012
3.806
1
Na heel erg veel gelezen te hebben en een aantal dealers gebeld te hebben is dit mijn vraag:

Trip en klokmeters op mijn r6 2001 resetten wanneer het contact er 30 seconden of meer af is. Wanneer het contact uit en meteen weer aangezet wordt dan staat het er dus nog wel, maar bij een langere tijd dan zijn ze gereset.

Ze worden niet gereset bij het starten, en het is een nieuwe accu. Gaat puur om het uit en aanzetten van contact.

Zekeringen allemaal gecheckt en doorgemeten, die zijn allemaal goed.

De tellerset heeft blijkbaar een vaste 12v aansluiting, wanneer ergens een draadbreuk zou zijn dan zou dat een reden kunnen zijn van het resetten.
Of is er iets in de tellerset zelf kapot? Een bepaalde dealer zei iets over een condensator in de tellerset en dat die kapot zou kunnen zijn en dat je daarom dit soort problemen hebt.
Iemand een geweldig idee? :+
 
misschien zeg ik nu wat stoms maar zit er toevallig een back-up batterij in de tellerset?
die dan eventueel leeg kan zijn.

Nope zit geen batterij in de tellerset :)
Er zou een bepaald draadje moeten zijn die vanuit de grote connector vooraan, een vaste 12v aansluiting moeten geven naar de tellerset. Geen flauw idee welk draadje ik zou moeten checken :$ :+
 
Nope zit geen batterij in de tellerset :)
Er zou een bepaald draadje moeten zijn die vanuit de grote connector vooraan, een vaste 12v aansluiting moeten geven naar de tellerset. Geen flauw idee welk draadje ik zou moeten checken :$ :+

maar er zullen toch niet zo heel veel draadjes zijn waar constant spanning op staat tijdens contact uit?
die dan ook nog de cockpit ingaan.
ik begrijp wel de moeilijkheid om die te vinden als er dus geen spanning op [blijft] staan, besef ik nu.

je zal toch een schema moeten vinden vrees ik.
 
maar er zullen toch niet zo heel veel draadjes zijn waar constant spanning op staat tijdens contact uit?
die dan ook nog de cockpit ingaan.
ik begrijp wel de moeilijkheid om die te vinden als er dus geen spanning op [blijft] staan, besef ik nu.

je zal toch een schema moeten vinden vrees ik.

Ik heb een schema, weet niet hoe ik dat af moet lezen. Zal proberen een high def afbeelding hier te plaatsen.
 
Zekering 2 (links boven) is een mogelijke dader denk ik, en anders vanaf daar een rood/groene draad zoeken die je dashboard ingaat. Die zou permanent 12V moeten hebben :)


Zit die zekering bij de andere zekeringen in het zekeringsdoosje, of is dat een verschoppeling ergens anders?
Gevonden, loopt inderdaad 1 rood groen draadje vanaf het zekeringsdoosje (7,5a) naar de connector vooraan. Nu te donker om de r6 uit elkaar te slopen, morgen maar eens meten.
Hartstikke bedankt voor jullie hulp!
 
Laatst bewerkt:
Is bij jou je alarm door iemand er uit gehaald, dat zit op dezelfde draad achter dezelfde zekering van 7,5 A.

Even het totale circuit van de constante 12 V: + accu --> door (6) zekering van 30 A, draadkleur R(ood), dan naar (2) zekering van 7,5 A, draadkleur R/G (rood/groen) naar (59) alarm en naar (25) meter unit.

Ergens in je draadboom kan een aftakking zitten die nu niet meer werkt.
 
Laatst bewerkt:
Is bij jou je alarm door iemand er uit gehaald, dat zit op dezelfde draad achter dezelfde zekering van 7,5 A.

Even het totale circuit van de constante 12 V: + accu --> door (6) zekering van 30 A, draadkleur R(ood), dan naar (2) zekering van 7,5 A, draadkleur R/G (rood/groen) naar (59) alarm en naar (25) meter unit.

Ergens in je draadboom kan een aftakking zitten die nu niet meer werkt.

!!!! Ik kwam op dit topic terecht door jouw post:

doorgeluste stekkers R6 2001


Zitten twee stekkers met allerlei zwarte draadjes er naartoe en die zijn inderdaad afgeknipt.
Heeft dit er iets mee te maken dat hij nu reset?
 
Laatst bewerkt:
Er zijn grofweg 3 manieren waarop de tellerstanden bewaard kunnen blijven:

- Permanente verbinding met de accu
- Backup batterij (Meestal een knoopcel)
- Condensator

Er gaat inderdaad een permanente verbinding met de accu naar de teller unit. (Via een aparte 7,5A zekering) Er zou dus altijd spanning moeten staan op de rood/groen draad van je teller. (Zoals Jaap ook al schreef) Als eerste zou ik daar even meten. (Dan ga ik er vanuit dat je de 7,5A zekering goed hebt getest)
 
Er staat prik op tot de grote connector vooraan, morgen de kuipen eraf halen om te kijken of er ook prik staat vanaf de hoofdconnector naar de teller. Als dat zo is, dan is er waarschijnlijk toch iets kapot op de printplaat in de tellerset. Ik ken iemand die de condensator van die printplaat kan vervangen dus ben benieuwd..
 
Je hebt een PB :Y

Bedankt Jaap, ik heb de twee stekkers die doorverbonden waren, met een verneukbusje en vulkaniserende tape beter aan elkaar verbonden. Ik heb alles doorgemeten, ook helemaal vooraan bij de stekker op de tellerunit staat 13v op de rood-groen draad. Er is dus waarschijnlijk iets mis in de tellerunit zelf zoals de yamaha dealer in utrecht al zei. Deze leek er ook het meest verstand van te hebben van de dealers die ik aan de telefoon gehad heb.
Ik heb jouw pb zo goed mogelijk proberen te interpreteren als ik kon als leek. Maar het alarm heeft in principe niks te maken met het rood groene draadje naar de tellerunit toch?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan