Motor-usb-oplader

Xtine

MF veteraan
19 apr 2012
9.284
84
Amsterdam
Ik heb een usb-oplader gekocht die ik rechtstreeks op de accu heb aangesloten. Er hangt een apparaatje aan dat zelf een accu heeft. Maar nu stopt de oplader met opladen, en is na een dag het device leeg. Weet iemand of er een slimme schakeling in een usb-oplader zit die stopt met opladen als 'ie denkt dat het apparaat vol is en niet meer start met opladen? Het is een Optimus (of zoiet) oplader.
 
Interessant probleem. De lader lijkt beide accu's te 'herkennen'. Zodra het totaal aan accu vol is dan stopt de lader met laden maar herkent niet wanneer de accu van jouw apparaatje leeg raakt (je motoraccu is dan waarschijnlijk nog op normale spanning)
Wat voor apparaat is het wat de hele tijd spanning nodig heeft, ook wanneer jij niet rijdt?

Heeft de lader geen druppelstand?
 
Laatst bewerkt:
@fieldhouses:
Zit je nu te vertellen dat de usb oplader zowel de motoraccu als het usb apparaat probeerd op te laden? Nou, dat is dan wel een hele domme schakeling.

Ik weet zelf uit ervaring dat sommige apparaten nogal kritisch zijn met laders/kabels. Mijn telefoon (nee, geen iPheun) vertikt het om met goedkope kabeltjes op te laden.
 
Zit je nu te vertellen dat de usb oplader zowel de motoraccu als het usb apparaat probeerd op te laden?

Nee, de accu van de motor wordt niet opgeladen. Ik heb een bewegingsalarm gemaakt dat zelf een kleine accu heeft, maar die wordt weer bijgeladen door de accu van de motor. Daarvoor heb ik bij een motorzaak een kabeltje gekocht dat ik op de accupolen aansluit en aan de andere kant heeft het een usb aansluiting. Er zit een blauwe led in als 'ie is aangesloten maar die gaat al snel uit.

het bewegingsalarm is een oude telefoon die niet gaat piepen bij beweging, maar mij een sms stuurt. Mijn motor is dit jaar al twee keer gestolen terwijl ik zelf thuis was. Een piep vanuit de parkeergarage hoor ik niet, vandaar een sms.

Maar het kabeltje werkt dus niet goed. Ik zal het 's met een andere telefoon proberen, misschien ligt het aan de telefoon bedacht ik later.
 
Hier heb je eventueel nog redelijk goedkope trackers. Ik vermoed dat je usb lader niet krachtig genoeg is.

Ik weet wel waar ik trackers kan kopen, maar wat ik nu extra heb is een sms-alarm. Ik heb dat nergens gevonden. De telefoon (dwz "het alarm") gebruikt niet veel stroom, dat heb ik getest. maar ik ga nog testen of het aan de telefoon zelf ligt.
 
Jouw probleem kan 3 oorzaken hebben:
- een lader die zich zelf afschakelt en niet weer inschakelt (jouw optie), goed mogelijk.
- de accu van de telefoon is oud en heeft nog maar een lage capaciteit, goed mogelijk.
- de acculader trekt op de één of andere manier met een lekstroom je telefoonaccu leeg. Heel kleine kans dat het dit is.
 
Het is een "usb verloopje naar de accu". Meer is het niet. Maar ik lees nu ergens dat het ding zichzelf uitschakelt als de accu spanning onder de 12.4V komt, als bescherming tegen het leegtrekken van de accu. En het kan heel goed zijn dat de accu niet zo goed meer is en hij zal ook wel niet helemaal vol zijn. De accu was 40% opgeladen toen ik de motor kocht, en ik heb er pas een paar honderd km mee gereden. De motor start wel onmiddellijk, de accu is niet op of zo.

In dit geval is de leegtrek-bescherming niet zo handig, ik heb liever een lege accu dan een gestolen motor.
 
Laatst bewerkt:
Het wordt nu een soort dagboek, ik hoop dat men dat niet erg vindt.
De accu spanning is idd tegen de 12.4V. Ben 'm nu aan het opladen, en dan moet alles het uiteindelijk gaan doen, hoop ik dan maar.
 
Je kunt zelf ook een simpele 12 -> 5v omvormer bouwen zonder accubeveiliging met bijv een 7805 chip (voltage regulator). Kost je een paar euro en wat soldeerwerk. Verbruikt wsl wel meer dan een 'slimme' lader.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt zelf ook een simpele 12 -> 5v omvormer bouwen zonder accubeveiliging met bijv een 7805 chip (voltage regulator). Kost je een paar euro en wat soldeerwerk. Verbruikt wsl wel meer dan een 'slimme' lader.
Je kan ook een 12v naar usb ladertje kopen.
Bij de Action kost zo'n dien zo'n 2 euro
 
Het "alarm" dat ik heb gemaakt is een Galaxy S2 telefoon met een app die reageert op de bewegingssensor. Als de telefoon beweegt (omdat de motor beweegt) stuurt 'ie een sms naar mijn gewone telefoon. Tegelijkertijd begint 'ie gps coordinaten door te sturen naar een server.

Op mijn gewone telefoon heb ik een app waarmee ik die gps coordinaten kan zien in Google Maps. Verder kan ik met die app het alarm aan en uit zetten, en kan ik het gps tracken aan en uit zetten.

De sms die mijn telefoon van het alarm ontvangt word door de app herkent, en dan gaat er een sirene loeien, zodat ik niet bij iedere sms hoef te kijken of die van het alarm is.
 
Ehm, daar ging dit topic al over. Ik heb zo'n ding.

Ik heb de accu helemaal opgeladen, en nu blijft het ladertje wel de telefoon laden. De spanning van de accu is 12.5V, ben bang dat dat dan wel weer onder de 12.4 gaat zakken.
Je hebt niet zo'n ding zoals van de Action.
Je hebt er een met een ingebouwde beveiliging zodat je je accu niet leeg trekt.
 
[....] Nu het semtex nog aansluiten.

Daar zou ik maar goed mee oppassen!

Semtex_H_1.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan