Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

Die van mij is zo origineel als het maar kan.

Het enige is dat mijn stator en rotor opnieuw gewikkeld zijn en cilinderdeel is gereviseerd en hij staat in een verwarmde garage.

Ik zet hem wel afgetankt weg maar carburateur leegmaken of dat soort doe ik ook niet .
trek de choke uit startknop indrukken en binnen 30 sec lopen.

maar het is een bekend boldor geval slecht starten na de winter
 
Is je toevoer slang van tank niet te lang met een bocht omhoog, daar blijft een luchtbel in zitten en de benzine stroomt onder die luchtbel door, dus te weinig. Dit zelfde geld voor een eventuele benzine filter( als die er tussen zit), ook niet te hoog met dat ding . zou een verklaring kunnen zijn voor het weinige reserve , als het slangetje hoger komt dan het brandstof niveau. :]

Dat heb ik gisteren eens bekeken, Theo en die leiding loopt wel ietsje met een boogje naar boven. Er zit ook een filter tussen gemonteerd. Maar, zover ik dat goed kan zien steekt dat boogje niet hoger dan de bodem van de tank. Ik kan er wel een paar centimeter afknijpen en dat ga ik nu voor de zekerheid maar doen. Maar het "experiment" met de benzinekraan heb ik gedaan met de tank gedemonteerd. Gewoon de benzine uit de kraan laten lopen zonder aangesloten benzineleiding. Dat vind ik zo vreemd, dat je dan bijna 2 liter benzine in je lege tank moet doen eer er ook maar iets uit de benzinekraan komt.

Ik had ook gehoopt om gisteren synchroon te stellen, maar ik heb alleen de voorbereidingen kunnen doen. Ik zag wel dat die stelschroefjes met contramoeren niet zo bereikbaar zijn voor dikke vingers. Je moet er dan ook nog eens aan sleutelen terwijl de motor warm is. Is er misschien speciaal gereedschap verkrijgbaar om tegelijkertijd het stelschroefje in positie te houden en het contramoertje aan te draaien?
 
Twee rechter handen _O- één om de stelschroef op z'n plek te houden, en de andere om de borgmoer aan te draaien. Maar ik zou van cil 1.3.4 eerst even de borg moeren wat lossen, je gaat uit van cil 2 vast, en dan zonder druk uit te oefenen draaien aan de stelschroef,( van 134 )goed. even licht borgen en zo verder. ring sleutel en schroeven draaier NIET van de te stellen carb halen. geen druk uitoefenen , als hij goed is licht borgen

*O* *O* Sleutelen is leuk *O* *O*
 
Je zeg twee liter, maar verdeeld over twee kanten van de tank. zit een brug in het midden.
Verhaaltje: Vroeger :+ deed ik mee (met de Bol) met de KNMV Herft nachtrit,(heel NL in de rondte in de nacht)
Op een gegeven moment op de reserve stand ,tank leeg, midden in de nacht in" niemandsland"
Wat nu, wij de motor met twee wielen op de stoep rand gereden en met een paar man de motor even op z'n zij gehouden, stroomt de benzine over daarna heb ik nog zeker 20km gereden tot een pomp, man uit z'n bed gebeld en tanken.
Ik wil maar zegen niet te veel meten,wat er onder de reserve zit want leeg is hij nooit , het is geen "douche putje" _O- maar een kraantje. :] :] :]
 
Heb je mss die vacuumaansluiting los getrokken van je vacuumkraan, als je die er tenminste op hebt.
Die zit egens tussen de eerste en de 2e carb.

Kheb net ook zo, n kutstorinkje gehad, valse lucht over de air cutt valve, alleen het o ringetje lag niet op de goede plaats en zat erg los, die liep dus niet stationeer mee en hopelijk nu wel, kga m vrijdag pas monteren.

ps, hoeveel slagen co schroef uitdraaien voor het co.
compressie was beregoed, koud alle 4 over de 8bar.
 
Was helemaal klaar met die vacuüm kraan..
Oude 16mm aansluiting eraf geslepen, nieuwe bus gedraaid, inwendig draad opgezet, en de ultieme 'Pingel' kraan gemonteerd met ruim 8mm doorlaat.

Wat een verademing... :]

full


full


full
 
Laatst bewerkt:
Was helemaal klaar met die vacuüm kraan..
Oude 16mm aansluiting eraf geslepen, nieuwe bus gedraaid, inwendig draad opgezet, en de ultieme 'Pingel' kraan gemonteerd met ruim 8mm doorlaat.

Wat een verademing... :]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Vind ik een beetje drastisch, gezien ik de tank vorig seizoen heb laten spuiten en de stickerset helemaal uit Canada heb moeten laten overkomen. Maar lijkt me anders wel een hele goede oplossing.
 
Vandaag een poging gedaan om carbs te synchroniseren. Ik heb ook foto's gemaakt, die post ik later wel eens, ik heb nu niet veel tijd.

Eerste vaststelling: Ik dacht, je meet de waarde van carb 2, zet de andere 3 daarmee gelijk en klaar is kees. Niete dus :N Als je aan die andere 3 begint te prutsen dan verandert de waarde van carb 2 ook.

Tweede vaststelling: Het is dus ook niet zo dat je dat carb per carb kan afwerken (contramoertje los, afstellen, contramoertje vast). Je draait alle drie de contramoertjes los, zoekt een gelijke waarde tussen de 4 carbs en zet dan alles vast.

Ik had dus op een bepaald moment een gelijke waarde op 3 carbs en een kleine afwijking nog op carb 4. Dat wilde ik nog bijstellen en toen merkte ik dat het metertje niet meer reageerde op het verdraaien v/d stelschroef. Ik gaf wat gas en merkte dat geen enkele meter meer reageerde. Ze bleven alle 4 staan op een waarde van ± 0,3 bar. Ik heb dan de motor stil gelegd en probeerde opnieuw te starten. De startmotor kreeg de motor niet meer rond, . . . dus einde test. Morgen opnieuw proberen.

Ik heb dat probleem, (startmotor krijgt motor niet meer rond bij warme motor) al een paar keer hier in de groep gegooid. "Dat ligt aan het feit dat de motor gereviseerd is, en de boel zo vacuum zuigt, dat de startmotor hem niet meer rond krijgt" was toen de uitleg. Klinkt logisch, maar dat zou na een tijdje toch moeten opgelost geraken, denk je dan. Een trucje om hem dan toch aan de praat te krijgen, was dan om te starten met het gas helemaal open. Soms helpt dat, maar dit keer niet.

Dus, kerels, iemand een geniaal idee om dat vervelend startprobleem uit de wereld te helpen?
 
Verschrikkellijk mooi ding ,zuinig op zijn.!!

@hobbyman, heb je de goeie carb als ijkpunt, cilinder links is de 1e .
of je drukt op je schroeverdraaier.

Ik heb dus gisteren zoals eerder gezegd ff die carbs teruggemonteerd en liep gelijk mooi stationeer, goeie gasrespons.
alleen liep nog wat rauw in de deellast maar ben niet meer aan synchen toegekomen omdat er 2 aansluitingen niet los kregen, doen we dus later thuis wel.

We hadden hier later ook startprobleempje bleken de bougiekabels niet goed gemonteerd, niet goed in de bobine en kap gedraaid. Daarna weer oke !!, kijk daar eens na bv.
 
Verschrikkellijk mooi ding ,zuinig op zijn.!!

@hobbyman, heb je de goeie carb als ijkpunt, cilinder links is de 1e .
of je drukt op je schroeverdraaier.

Ik heb dus gisteren zoals eerder gezegd ff die carbs teruggemonteerd en liep gelijk mooi stationeer, goeie gasrespons.
alleen liep nog wat rauw in de deellast maar ben niet meer aan synchen toegekomen omdat er 2 aansluitingen niet los kregen, doen we dus later thuis wel.

We hadden hier later ook startprobleempje bleken de bougiekabels niet goed gemonteerd, niet goed in de bobine en kap gedraaid. Daarna weer oke !!, kijk daar eens na bv.

Ik heb de goeie carb als ijkpunt, tweede van links als je op de motor zit. Degene die geen stelschroefje heeft. Ik druk inderdaad licht op de schroevendraaier, maar dat gaat toch niet anders?

Startprobleem is niet dat hij niet wil aanslaan, de startmotor krijgt de zuigers niet meer in beweging als de motor warm is. Dat zit zo vacuum, dat de startmotor te zwak is om de motor te doen rond draaien. Ik zit nu te denken dat dit probleem misschien in de carburateurs zelf te zoeken is. Dat "constant vacuum systeem" zoals ze die carburateurs noemen, hoe werkt dat precies?

De meters bleven dus op een bepaald moment een waarde aangeven, ongeacht of ik nog aan een stelschroefje draaide, gas gaf of zelfs toen ik de motor stil zette. Ik moest de leidingen los doen om ze terug op nul te krijgen.
 
Namiddag mijn twee Honda's synchroon gesteld. Wout had gelijk, je moet ook synchroon stellen na het vervangen v/d rubbers in de koppelingskorf. Nu is het verschil duidelijk merkbaar.

Ben begonnen met de 250N. Is een twin, dus ik dacht, is simpeler om te oefenen :+
Jezus, stond helemaal verkeerd. Wijzer van klokje 1 wees "9 uur" aan, klokje 2 "3 uur". Je zou denken, twee carbs, kan je gemakkelijk aan het stelschroefje. :N Niete dus. Maar nu staat hij perfect synchroon en wat een verschil is dat! *O* Maar ook bij deze twin, als je aan de stelschroef draait van de af te stellen carb, dan wijzigt ook de waarde van de carb die dient als ijkpunt. Netjes kunnen afwerken, zonder dat op een bepaald moment de boel helemaal vacuum gezogen zat, zoals gisteren bij de bol. Dat is dus duidelijk "een bol-probleem" dat nog moet opgelost worden.

Ben helemaal tevreden over de synchroontester van Boehm btw. Kost een paar duiten, maar dan heb je ook wat.

De bol staat nu ook mooi synchroon, alle vier de carbs op 0.32 bar.

Begintoestand van de meting:
full


Handig benzinetankje dat bij de synchroontester meegeleverd werd:
full


Zelf een "speciale" sleutel gefabriekt om het contramoertje te verdraaien:
full
 
Hoort hier eigenlijk niet thuis maar omdat de KZ geen eigen topic heeft en qua techniek grotendeels identiek is.. hier mijn KZ 1979 met ongeveer 60K op de teller.

Gekocht in slechte staat voor een prikkie en toen geheel opgeknapt:

- Blok gespoten
- Carburators gereviseerd.
- Remmen gereviseerd
- Nieuwe kettingset
- Zadel vervangen voor goed exemplaar
- Nieuwe banden
- Nieuwe uitlaten (helaas geen 4 in 4)
- Nieuwe kabels
- Stalen remleidingen
- Nieuw gewikkelde dynamo

IMG_8690_zps5hebyyfn.png


IMG_9977_zpsfmqz7mvd.jpg


Vandaag nog even heerlijk mee getoerd en hij gaat nog als de brandweer, heerlijke machine! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, :)

Ik ben op deze plek eigenlijk nog maar weinig,maar wil toch mijn vraagje aan de kenners stellen.
Voor degene die mij niet kennen,ik rij al jaren een CB 900 FC Bolletje uit 1982
Nu heb ik bij het opknappen van mijn carburateurs de Cut-off valves vernieuwd.
Nieuwe besteld bij CMS maar...
Ik vond ze al een stuk dikker en stugger dan de oude, ik dacht tsja na bijna 35 jaar. ;)
Het rijden gaat allemaal goed kracht genoeg,alleen bij het terugkomen van de toeren duurt het te lang!
Nu ben ik met CMS in onderhandeling want ik wil natuurlijk een goed werkende motor.
mijn vraag:is hier iets meer bekend over? en dan bedoel ik dat er Cut-off valves bestaan die niet goed zijn?

Alvast dank voor het meedenken,

ron.

Edit: ik ben er net achter gekomen dat het niet aan de cut-off valves ligt,maar aan valse lucht welke door de inlaatrubber(s) binnenkomt.
Beschamend want dit is zo'n banaal iets dat je er gewoon overheen kijkt. :$
In ieder geval heb ik mijn oude vertrouwde bolletje weer terug denk ik :]
 
Laatst bewerkt:
Hoort hier eigenlijk niet thuis maar omdat de KZ geen eigen topic heeft en qua techniek grotendeels identiek is.. hier mijn KZ 1979 met ongeveer 60K op de teller.

Gekocht in slechte staat voor een prikkie en toen geheel opgeknapt:

- Blok gespoten
- Carburators gereviseerd.
- Remmen gereviseerd
- Nieuwe kettingset
- Zadel vervangen voor goed exemplaar
- Nieuwe banden
- Nieuwe uitlaten (helaas geen 4 in 4)
- Nieuwe kabels
- Stalen remleidingen
- Nieuw gewikkelde dynamo

[afbeelding]

[afbeelding]

Vandaag nog even heerlijk mee getoerd en hij gaat nog als de brandweer, heerlijke machine! 8-)

Prachtig!
 
Terug
Bovenaan Onderaan