Nieuwe cilinder, klemmende zuiger, nicasyl opboren?

Lucass

Die hard MF'er
26 feb 2009
414
181
Eindhoven
Beste mensen

Ik heb een (nieuw uit de winkel) tweetakt cilindertje met nicasyl wand. Geleverd met een A maat zuiger maar net voor het ODP begint de zuiger de klemmen. Is het mogelijk een nicasylwand zodanig te honen dat een klemmende zuiger weer vrijloopt? Of is honen e.d alleen weggelegd voor gietijzeren wandjes?

Achterliggende verhaal:
Aftermarket Athena big bore cilinder gekocht. Cilinder heeft standaard een heel dun hemd. Is gedaan zodat het hemd zonder aanpassingen (frezen, kotteren e.d) in het carter past.
Standaard zit het hemd (ter hoogte van de spoelkanalen) de spoeling vanuit het membraan wat in de weg. Dus ik heb het hemd aan weerszijden wat ingekort (ben van de boven en onderkant afgebleven ivm zuigerkantelen en lijbaankrachten).

Nu kwam ik ,nadat ik klaar was, erachter dat de zuiger klemde wanneer ik hem zonder zuigerveertje door de cilinder liet lopen. Net voordat hij het ODP bereikt klemt ie vast. Ik durf niet te zeggen of het voorafgaan aan mijn aanpassingen ook al zo was, niet gecontroleerd. Ik denk dus dat het hemd vooraf al wat onder spanning stond en nadat ik wat materiaal verwijderd heb het, door gebrek aan ondersteuning, naar binnen is gaan staan.

Ik heb een andere (identieke) A zuiger geprobeerd, klemt ook. Heb de zuiger uit de nieuwe cilinderkit in een identieke andere cilinder geprobeerd, loopt netjes los.

Anyway, ik denk dat de wand niet overal dezelfde diameter/ronding heeft nu. Kan ik zo;n cilinder wegbrengen om te laten honen? Of zit er niks anders op dan leergeld te betalen en de cilinder te laten uitboren en een nieuwe wand erin?

Ik kan Powerseal morgen bellen, maar ik ga die gasten pas lastigvallen met dit verhaal als ik mijn antwoorden hier niet kan vinden.

Prettige avond!
Gr Lucas
 
Nee kerel je bent te ver gegaan. Het stuk is verbogen en niet te repareren, dan breekt het af en ligt het stuk onder in je carter met nog veel meer schade aan je blok.
Die cilinders zijn imitatie en van zichzelf al vrij zwak op dat punt (Lees dun). Het is natuurlijk ook een goedkope manier om niet je carter uit te hoeven kotteren/boren..
Het honen zal hem niet weer rond maken, en boren is het al te dun voor. Het opnieuw nikasil aanbrengen kost een vermogen. En het is niet meer te vertrouwen.
 
Honen is alleen een bewerking om "krasjes" aan te brengen ten behoeve van de smering. Er gaat bij honen dus nauwelijks materiaal van je cilinderwand af. Het is trouwens ook de enige bewerking die je bij Nikasil kunt doen zonder dat er een nieuwe laag moet worden aangebracht.

Als de cilinder niet rond meer is, moet hij uitgeboord worden, daarbij kan er eerst (indien nodig en de dikte van de cilinder dat toelaat) eventueel nieuw materiaal worden opgelast voor de correcte boring. Daarna moet het Nikasil weer opnieuw worden aangebracht. Da's allemaal vrij duur......
 
Honen is alleen een bewerking om "krasjes" aan te brengen ten behoeve van de smering. Er gaat bij honen dus nauwelijks materiaal van je cilinderwand af. Het is trouwens ook de enige bewerking die je bij Nikasil kunt doen zonder dat er een nieuwe laag moet worden aangebracht.

Als de cilinder niet rond meer is, moet hij uitgeboord worden, daarbij kan er eerst (indien nodig en de dikte van de cilinder dat toelaat) eventueel nieuw materiaal worden opgelast voor de correcte boring. Daarna moet het Nikasil weer opnieuw worden aangebracht. Da's allemaal vrij duur......

Lukt niet kerel, ik ken de cilinders, het hemd is papierdun om toch aan de grote cc inhoud te kunnen komen. En juist daar loopt de zuiger klem.
Kan zijn dat hij al niet goed rond was hoor ook dat komt voor.
Maar dan had hij eerst moeten meten, het meten nu heeft geen zin meer.
Door het verbuigen en de chroomwand is het metaal ook stugger en bij het verbuigen komen er haarscheurtjes in het hemd bij de cilinderkant...
Door het boren komen er weer krachten op en dus nog meer scheurtjes.
Zijn prima snelle cilinders, maar erg zwak op dat punt.
Soms zitten ze al zo in de verpakking (doos).. Terug gaan heeft weinig zin als hij nu bewerkt is. Geval van pech.
 
Ik weet dus dat er een onrondheid in zit. De vraag is alleen hoeveel.
De mate van klemmen is niet zodanig dat de zuiger er niet meer doorheen kan. Ik moet lichte kracht uitoefenen om hem er doorheen te drukken. Deze klemming is zo minimaal dat ik een stille hoop heb dat er met een flinke hoonbeurt er nét voldoende materiaal weggehaald kan worden.

Kan iemand me vertellen hoeveel er van een wandje af word geschuurd met een hoon beurt? Is dat dusdanig dat er een overmaat zuiger geplaatst moet worden of plaats je met een nicasyl hoonbeurt gewoon weer dezelfde maat zuiger?
 
Lukt niet kerel, ik ken de cilinders, het hemd is papierdun om toch aan de grote cc inhoud te kunnen komen. En juist daar loopt de zuiger klem.
Kan zijn dat hij al niet goed rond was hoor ook dat komt voor.
Maar dan had hij eerst moeten meten, het meten nu heeft geen zin meer.
Door het verbuigen en de chroomwand is het metaal ook stugger en bij het verbuigen komen er haarscheurtjes in het hemd bij de cilinderkant...
Door het boren komen er weer krachten op en dus nog meer scheurtjes.
Zijn prima snelle cilinders, maar erg zwak op dat punt.
Soms zitten ze al zo in de verpakking (doos).. Terug gaan heeft weinig zin als hij nu bewerkt is. Geval van pech.

Ik geloof je meteen, vandaar dat ik al aangaf: mits er genoeg vlees op de cilinder zit.
 
Ik weet dus dat er een onrondheid in zit. De vraag is alleen hoeveel.
De mate van klemmen is niet zodanig dat de zuiger er niet meer doorheen kan. Ik moet lichte kracht uitoefenen om hem er doorheen te drukken. Deze klemming is zo minimaal dat ik een stille hoop heb dat er met een flinke hoonbeurt er nét voldoende materiaal weggehaald kan worden.

Kan iemand me vertellen hoeveel er van een wandje af word geschuurd met een hoon beurt? Is dat dusdanig dat er een overmaat zuiger geplaatst moet worden of plaats je met een nicasyl hoonbeurt gewoon weer dezelfde maat zuiger?

Nee, dat kun je écht vergeten. :N :N
 
Honen maakt alleen krasjes in de chroomwand en de maat blijft gelijk.
Blijf je te lang honen slijt je door de nikasil wand laag en ben je nog verder van huis.
Nu ligt het aan de mate van onrondheid en klemmen onderin. Je weet dat het tegen word gehouden door het carter.
Dus is het een weinig aanlopen, dan hoonde ik hem weinig, en zette het er op.
Heel lullig gezegd: komt de zuigerveer nooit zo ver en de zuiger wang ook maar net eronder.
Met een beetje mazzel loopt het gewoon als je rustig aan inrijd vanzelf los..
Hij zal er niet op vastpiepen daar er voldoende ruimte is om dit stukje weg te drukken.
Maar hoelang het lekker blijft lopen???? Het zal minder zijn dan je verwacht van een cilinder die juist past.

Maar ga aub niet als n gek met de hoon tekeer. Maar net krasjes aanbrengen moet voldoende zijn.
Ik doe het met een verenhoon zonder kracht 2 3 keer op en neer en klaar.
 
Laatst bewerkt:
De cilinder was niet duur, een vervangend exemplaar kopen kost ongeveer €150.
Die kosten vallen allemaal best mee, maar heb er ook wat uurtjes werk in zitten.

Ik zoek natuurlijk een relatief makkelijke en snelle oplossing ipv een nieuwe kopen en weer van voor af aan beginnen. Ik ga powerseal morgen even bellen of ik langs kan komen met het ding. Wellicht kunnen die jongens wat voor me betekenen. Als iemand nog een ervaring wil/kan delen dan hoor ik die graag.
 
in deze toestand is de cylinder enkel goed voor het oud ijzer. het kan dus echt geen kwaad om met een hoonborstel maar beter met stenen te proberen te cylinder iets ruimer te maken waar hij knelt. En met honen kan je echt wel meer dan enkel wat zichtbare krasjes maken.

enige wat powerseal kan doen is hetzelfde als wat ze doen met een cylinder die een nieuwe laag nodig heeft, of hem zelf op maat honen. kan je het even goed zelf proberen.
 
Laatst bewerkt:
Aluminium 2 takt imitatie nikasil cilinder, zonder bus Jan.
De hemden zijn al dun als papier en heeft hij ook al bewerkt. Daar knelt hij.
Ik durf het niet aan met hoonstenen iig, anders had ik wel gezegd stuur maar op.
Had ik t wel n x willen doen tegen verzendkosten.
Vind het ook rot van zn uren werk eraan...
 
Ga wat radicalers proberen.
Als ik dit niet probeer, kan ie zowieso in ijzerbak in.

Cilindertje in de bankschroef, houten klos tegen het hemd en m gewoon eens een paar voorzichtige tikken geven. Misschien scheurt het, misschien breekt het af, misschien ook niet. Misschien breekt het af zodra ik vermogen ga vragen van de motor....wie zullen zien.
 
Ga wat radicalers proberen.
Als ik dit niet probeer, kan ie zowieso in ijzerbak in.

Cilindertje in de bankschroef, houten klos tegen het hemd en m gewoon eens een paar voorzichtige tikken geven. Misschien scheurt het, misschien breekt het af, misschien ook niet. Misschien breekt het af zodra ik vermogen ga vragen van de motor....wie zullen zien.

Alsjeblieft niet zeg.
Doe dan hetgeen wat jaap al heeft aangegeven, kijk waar het vastloopt in het hemd en schuur dan die plaats op je zuiger iets weg. Neem 800 of 1000 waterproof schuurpapier, en probeer dat.
Het kan nooit veel schelen als je hem er niet met geweld doorheen hoeft te duwen.
Wat je nu wilt gaan doen word poep, en zal altijd afbreken met grote motor schade tot gevolg..
Het is onderin het hemd, dus kan maar een klein stukje zijn, de rest van de cilinder blijft dan onaangetast. Je zuiger komt zo diep niet hoor... De onderkant zuiger komt niet onder het hemd uit.
 
Kleur met een viltstift de zuiger rondom boven de bovenste zuigerveer. Kleur geeft niet. Dan de zuiger een paar keer in de goede stand op neer bewegen in het gebied waar hij klemt. Waar de streep viltstift weg is zit de klemming en dat kan dan met fijn schuurpapier bewerkt worden.
 
Kleur met een viltstift de zuiger rondom boven de bovenste zuigerveer. Kleur geeft niet. Dan de zuiger een paar keer in de goede stand op neer bewegen in het gebied waar hij klemt. Waar de streep viltstift weg is zit de klemming en dat kan dan met fijn schuurpapier bewerkt worden.
Hele goede tip!
Had ik nog niet aan gedacht! Bedankt!
 
Ja maar hij klemt toch in het odp ?, hier zal je toch echt met een binnenmicrometer aan de slag moeten.
maar omdat je daar bij de spoelkanalen naar beneden niks hebt kun je daar niet op onrondheid controleren.
Wat je kunt doen is het vlgd, meet je cilinder eens binnenkant hemd daar tot waar je zuiger komt , plaats dan je cilinder op het blok en meet dan op dezelfde plek nog eens ( het hemd is het gedeelte dat in je blok valt).
Neem de gemeten maat over op een buitenmicrometer en ga dan de zuiger opmeten en hou je aan de minimale speling, luistert bij 2takt erg nauw.
Meet .ter hoogte van de pistonpen dus aan de in en uitlaatzijde, dat gedeelte en lager naar het hemd toe blijft het koelste . En mochten de metingen goed uitvallen en de zuiger blijft naar je gevoel toch te zwaar lopen daar kijk of je daar met wat polijsten de evt frictie eruit kan halen, en monteren met mengsmeringolie geen andere.
Ik weet niet waar dit opkomt maar de timingen van de athena, s wijken nogal eens nadelig af, dus mss nabewerken. Die ervaring heb ik tenminste bij de Kreidler cilinders.
Maar zoals al eerder gezegd, na monteren ff rustig laten draaien en inlopen, meestal is een tankje brandstof voldoende en dan het gas erop. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan