Moto Guzzi v50 Nato op stal

Raytheman

Rookie
19 aug 2014
27
3
Gentlemen,
Mijn MotoGuzzi v50 Nato gaat voor drie maandjes op stal.
Ik heb de banden van de vloer en de tank tot de nok toe gevuld. Accu eruit gehaald en aan de druppellader.
Zit te twijfelen of ik de carburateurs leeg moet maken of dat het voor 3 maanden niet nodig is of zelfs slecht in verband met uitdrogen of iets dergelijks..
Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
 
Dat is allemaal nogal wat voor 3 maanden.....

Lijkt me dat e.e.a. er toch wel gewoon tegen moet kunnen om 3 maanden stil te staan ?


Edit; Hoewel ik hem ook altijd wel het liefst weg zet met volle tank.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal prima wat je doet en het zal zeker helpen.
Maar na drie maanden zijn je banden echt nog niet vlak afgesleten. Bij een motorzaak staan ze ook gewoon maanden op de bandjes. Enige wat echt af te raden is, is om hem af en toe te starten en te laten lopen.
Wat wel aan te raden is om te zorgen dat je dempers helemaal droog zijn. Prut in carburateurs kun je weer schoonmaken. Een verrotte uitlaat niet.

De ene motor is ook wat gevoeliger dan andere voor lang stilstaan.
Mijn GL1200 staat regelmatig een paar maanden stil en alleen aan de druppelaar. Hij staat wel droog en vorstvrij (als het tenminste niet vriest :P ) en die komt elke keer weer meteen tot leven als ik hem nodig heb. Mijn bol d'or daarentegen startte na 1 maand stilstand al niet meer. Die hield niet van oude benzine die lang in de vlotterbakjes had gestaan. Die had wat meer preparatie voor de winter nodig.
 
Beetje overdone..

Heb je wel je tank volgegooid met euro 98 of 102? ipv die 95 van tegenwoordig vol ethanol en andere meuk waardoor het snel verouderd?

Accu hele winter aan de druppellader zou ik niet doen, da's vragen om problemen. Je kan hem beter nu aan de druppellader hangen, en weer een dagje vlak voordat je weer gaat rijden.
 
Als je de accu er toch al uit gehaald hebt, gewoon thuis binnen op een warm plekje zetten (niet naast de kachel natuurlijk). En voor dat je weer wilt gaan rijden aan de lader hangen.

Als je motor voor langere tijd wegzet en de vering van spaning kan halen en van zn banden kan halen is dat altijd aan te raden hoor. Het hoeft niet maar is wel fijn als het kan. En bij diverse bedrijven op het internet koop je voor een paar tientjes alle mogelijke bokken die je maar kunt verzinnen.

Volgens mij is het risico van platte vlakjes op je banden bij een motor niet zo groot, als bij een auto. Ivm gewicht, maar voorkomen is altijd beter.
 
Vol tanken met benzine, vlotterbakken aftappen of beetje benzinestabilisator in je tank en 5 minuutjes laten lopen, zodat de stabilisator ook in je vlotterbakken zit. Voor de rest inderdaad de accu los, binnen neerzetten, en een paar dagen voor je weer wil gaan rijden even aan de druppellader zetten.

Eventueel dingen een beetje droog maken, stekkers schoonmaken en inspuiten met vaseline. Altijd goed om dat eens per jaar te doen. En natuurlijk gewoon zorgen dat 'ie droog geparkeerd staat.

Het hóeft allemaal niet per sé, maar als de motor in het voorjaar niet start baal je als je het niet hebt gedaan. Zo veel moeite is het namelijk niet vergeleken met een setje carbs reinigen.
 
Laatst bewerkt:
Beter nog is de accu gewoon in je motor laten zitten.
Wat is het voordeel van eruit halen?
Tegengaan van kruipstromen.

Voorbeeld daarvan is het contactslot. Daar staat op het hoofdcontact de 12 V accuspanning. Op het naastliggende contact staat geen spanning maar wel een verbruiker die verbonden is met de massa. Via het isolatiemateriaal tussen deze twee contacten zal via neerslag, vuiligheid en vocht een kleine kruipstroom gaan lopen, misschien maar een paar micro-ampere, maar genoeg om oxidatie van de contacten te veroorzaken. Bij normaal gebruik zal door gebruik deze laag telkens doorbroken worden en blijft het contact (probleemloos) werken. Bij 3 maanden stilstand kan de laag zo dik geworden zijn dat dat die oxidelaag niet meer te doorbreken valt. Contacten kunnen zelfs aangevreten worden door die kruipstroom, vergelijk het maar met een galvanisch proces als verkoperen. Hierbij wordt ook materiaal verplaatst van de + pool naar de - pool.

Andere plekken waar dat voor kan komen, ook bij normaal gebruik, zijn weinig gebruikte schakelaars, bijvoorbeeld de achterremschakelaar. Vaak is deze weer bruikbaar te maken door de schakelaar tig keer te bedienen waardoor die oxidelaag weggesleten wordt.
 
Beetje overdone..

Heb je wel je tank volgegooid met euro 98 of 102? ipv die 95 van tegenwoordig vol ethanol en andere meuk waardoor het snel verouderd?

Accu hele winter aan de druppellader zou ik niet doen, da's vragen om problemen. Je kan hem beter nu aan de druppellader hangen, en weer een dagje vlak voordat je weer gaat rijden.

Ik gooi er (in ieder geval vlak voor de stilstandperiode) premium benzine in. Als je de motor echt lang wil laten stilstaan kan je er ook de relatief dure Aspen benzine ingooien.

De accu kan je het best op kamertemperatuur bewaren.
 
Laatst bewerkt:
Beter nog is de accu gewoon in je motor laten zitten.
Wat is het voordeel van eruit halen?

Mooie tip. De ene helft van MF zegt haal de accu uit de motor en zet hem binnen in de winter, de andere helft zegt bewaar de accu lekker koud want dan blijft ie langer goed oftewel laat hem vooral in de motor zitten die buiten staat.

Ach ja het is vrijdag en iedereen doet zijn ding maar gewoon. Mijn accu (Yuasa) zit nu ruim 6 jaar in de motor en zat er al in toen ik hem kocht. De motor had toen al een tijdje stil gestaan.
Ondertussen staat de motor gewoon in de buitentemperatuur en doet de accu nog steeds wat ie moet doen.

Ik denk dat accu's - net als bomen en andere onderdelen- gevoel hebben en sneller slijten als de eigenaar een stresskip is die zich zorgen maakt over triviale dingen. Blijkbaar maakt de TS zich zorgen over platte bandjes, roest in de tank, een slechte accu en dramatische dingen met benzine. Zijn motor voelt dat aan en over 3 maanden ligt dat ding gewoon in puin. Banden uitgedroogd en overal gescheurd, tank is leeggelopen omdat er gaten in geroest zijn, elk kanaaltje in de carb helemaal dicht gekoekt met magische meuk, elk rubber dat in contact stond met benzine totaal opgelost en zijn accu is hartstikke dood.

Of je doet gewoon normaal, pleurt die fiets aan de kant en over 3 maanden stap je op alsof er niks aan de hand is.
 
Tegengaan van kruipstromen.

Voorbeeld daarvan is het contactslot. Daar staat op het hoofdcontact de 12 V accuspanning. Op het naastliggende contact staat geen spanning maar wel een verbruiker die verbonden is met de massa. Via het isolatiemateriaal tussen deze twee contacten zal via neerslag, vuiligheid en vocht een kleine kruipstroom gaan lopen, misschien maar een paar micro-ampere, maar genoeg om oxidatie van de contacten te veroorzaken. Bij normaal gebruik zal door gebruik deze laag telkens doorbroken worden en blijft het contact (probleemloos) werken. Bij 3 maanden stilstand kan de laag zo dik geworden zijn dat dat die oxidelaag niet meer te doorbreken valt. Contacten kunnen zelfs aangevreten worden door die kruipstroom, vergelijk het maar met een galvanisch proces als verkoperen. Hierbij wordt ook materiaal verplaatst van de + pool naar de - pool.

Andere plekken waar dat voor kan komen, ook bij normaal gebruik, zijn weinig gebruikte schakelaars, bijvoorbeeld de achterremschakelaar. Vaak is deze weer bruikbaar te maken door de schakelaar tig keer te bedienen waardoor die oxidelaag weggesleten wordt.
Je kan ook een klem los maken.
 
Ben het wel eens met kaptijn koek.
Leuk begin van de Topicstarter, je nato in het nieuws brengen. ja anders is er ook niet veel over te zeggen. ze werden niet voor niets tot dienstfiets gekozen!
Een guzzi is over het algemeen niet erg gevoelig voor een slechte behandeling.
TS maakt zich onnodig zorgen.
Zelf heb ik vanaf 2000 tot 2012 een rijdende nato gehad. onderhoud? ff optijd benzine er in, anders rijd ti echt niet. olie ververst? he waarom? o ja onderhoud, of eigelnijk het geen krijgen van onderhoud heeft dan uiteindelijk de kruiskoppeling gekost in 2012. geen slechte score.groetjes en weer een goede reis volgent jaar maart! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan