Zwaar schakelen

BadSlipper

Hebben we haast of zo?
Donateur
8 feb 2012
1.915
246
West Betuwe
Ik heb een Moto Guzzi Norge 1200 GTL met het volgende probleem:

Wanneer de motor een tijdje stil gestaan heeft, bijvoorbeeld een dag, en ik ga weer rijden, dan is direct na het wegrijden alleen met heel veel kracht, met de wreef van m'n voet, de schakelpook naar twee te krijgen. Verder op- en terugschakelen gaat ook erg zwaar. Na een straat wordt het bedienen gemakkelijker, na een paar kilometer is het weer soepel, zoals altijd.

Ik zet de motor altijd in de schuur op de bok in neutraal. Voor het starten van de motor schakelt het gemakkelijk van N naar 1 en 2.

Het eerst heb ik het gemerkt rond de zomervakantie. Ik heb het idee dat het geleidelijk erger wordt.

Het is een motor met droge plaat koppeling en cardan. De olie is 10w60, net als vorige winter, toen was er niets aan de hand. De koppeling is hydraulisch.

Ik heb eerst gedacht aan koude dikke olie, maar vorig jaar was het op koudere dagen geen probleem. Verder schakelt de bak voor het starten soepel. En in de zomer speelde het ook al. Daarbij is na een paar kilometer de olie nog niet echt warm. Trouwens, dan zouden meer Guzzirijders dit ervaren.

Ik heb gedacht aan niet helemaal ontkoppelen. Misschien wat drukverval in het hydraulische systeem, dat na een paar keer knijpen weer op druk is. Maar tien keer knijpen voor het starten maakt geen verschil. Daarbij lijkt mij tijdens dat zeer zwaar schakelen de motor prima ontkoppeld.

Ik heb de vraag ook in het Moto Guzzi Norge GTL topic voorgelegd, maar het riep niet direct herkenning op (tot nu toe).

Eigenlijk is het nu geen groot probleem, eenmaal op weg heb ik nergens last van. Maar misschien is het een signaal van een groot probleem dat ik voor kan zijn.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
 
Olie is gewoon de voorgeschreven olie ?

Je zou inderdaad denken aan niet helemaal ontkoppelen.

Beste manier om dat te checken is door naast de motor te gaan staan, motor uit, in zijn 1 (of 2) zetten, koppeling in natuurlijk, en dan kijken of je hem gewoon normaal vooruit geduwd krijgt.

Maakt het ook nog iets uit op hoeveel rpm je schakelt ? Zou je ook wat mee kunnen proberen.

Te laag in toeren willen schakelen wil wel eens wat lastiger gaan.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een beetje lullig, maar ik heb van de week toevallig een hoop oud vet uit het draaipunt van mijn rempedaal gehaald. Ik herken mijn rem niet meer terug! Wel even knutselen, bij mij moest de schetsplaat eraf, daarna het voetsteuntje daar draaide het pedaal omheen..
 
Ja, check idd of je koppeling wel goed onkoppelt en of je platen misschien niet kleven of krom zijn.
IK had hetzelfde, vooral bij stilstand. Ik bleek kromme koppelingsplaten te hebben.
 
Bedankt voor de reacties zover. De motor is echt goed ontkoppeld op het moment van zwaar schakelen, ik heb het even gecheckt. Dat oude vet bij het draaipunt zal ik nagaan, maar waarom zou dat alleen een rol spelen als de motor rijdt, en dan nog alleen de eerste kilometers? Voor het starten beweegt het pookje namelijk wel gemakkelijk.
 
Misschien een ander uiterste, maar zomaar een idee :

Wat doet de motor (of hoe gaat het schakelen eigenlijk) als je je koppelings hendel NIET helemaal inknijpt ?

Dus zeg, dat je tussen 0.5 en 1cm speling houd tussen hendel en stuur. ?

Aangezien dit een vreemd probleem is, moet je ook wel eens vreemde dingen proberen :+
 
Bedankt voor de reacties zover. De motor is echt goed ontkoppeld op het moment van zwaar schakelen, ik heb het even gecheckt. Dat oude vet bij het draaipunt zal ik nagaan, maar waarom zou dat alleen een rol spelen als de motor rijdt, en dan nog alleen de eerste kilometers? Voor het starten beweegt het pookje namelijk wel gemakkelijk.


Ah, niet goed gelezen. Dan slaat mijn suggestie inderdaad als een tang op een varken |(
 
Misschien een ander uiterste, maar zomaar een idee :

Wat doet de motor (of hoe gaat het schakelen eigenlijk) als je je koppelings hendel NIET helemaal inknijpt ?

Dus zeg, dat je tussen 0.5 en 1cm speling houd tussen hendel en stuur. ?

Aangezien dit een vreemd probleem is, moet je ook wel eens vreemde dingen proberen :+

Ik heb dat niet geprobeerd, maar dat is wel een precisie werkje. Het valt niet mee om als je met al je beschikbare kracht aan het schakelen bent, ook op de koppelingshendel te letten. Wat is de (waarschijnlijke briljante ;) ) achterliggende gedachte?
 
Dat de koppeling op 1 of andere manier te strak staat, en er vreemde krachten op andere onderdelen komen te staan, waardoor het schakelen weer moeilijker gaat.

Ooit wel eens zoiets gehad met ik meen een oude Yamaha.

Klinkt allemaal lekker onlogisch, maar als ik zelf niet ooit zoiets heb gehad zou ik het ook niet opperen.

En de praktijk (ik werk veel met machine's) , is dat je bij vreemde storingen waar je gewoon geen logsiche verklaring voor hebt GEWOON dingen moet proberen, werkt het niet ? Zet al je aanpassingen (die je e.v.t. hebt gedaan) weer terug, en PROBEER iets anders.

En meestal blijkt, dat wanneer je de storing hebt verholpen, het eigenlijk altijd maar een klein lullig iets blijkt, zoals bijvoorbeeld het natrekken van een boutje ofzo.

Zit je schakelpedaal trouwens goed gemonteerd ? Loopt die niet aan tegen het carter, of net iets strak langs het carter ?

Zulk soort dingetjes dus... :')
 
Vreemd dat hij goed schakelt als je start, en dan slecht begint te schakelen na het wegrijden en dan weer naar een paar kilometer weer goed schakelt..
Heeft geen fluit met je koppeling te maken! Hij kan nog zonder koppeling schakelen.

Heel lullig hoor, maar ik denk toch dat het aan smering mankeert..
Heeft dat type niet een aparte versnellingsbak??

Motor---koppeling/starterkrans---versnellingsbak, dan zal er geen 10/60 inzitten denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Sorry Zot, zie net dat het er al stond. Heb alleen het eerste en laatste 2 gelezen.

Zou gewoon eens de bak reinigen (flush) en nieuwe olie er in doen..
Heb het met mn Harley ook eens gehad, kreeg er kramp van in mn poten.. Erna niets meer gemerkt.
Was gewoon verdikte troep in de bak.
Had het ervoor al 2x ververst maakte niets uit.
Heb m 2 jaar later open gehad (verbouwen naar 6bak) was niets aan te vinden.
 
De versnellingsbakolie is 80w90. In augustus ververst. De motor heeft in het geheel nog maar ruim 30.000 km gereden. En de onderhoudshistorie is bekend en vlekkeloos. Ik ben behoorlijk dankbaar voor het meedenken, en ook verrast door interessante suggesties. Met Ed Honda ben ik het eens dat je allerlei dingen gewoon uitproberen moet, ook al is het wat minder waarschijnlijk. Maar het merkwaardige is het voorbijgaande karakter: ik kan maar niet verzinnen wat er nu verandert tussen het in beweging komen en een kilometer rijden, waardoor het schakelen moeilijker en dan weer gemakkelijker wordt.

Als ik ooit de oorzaak vind, zal ik het hier melden. Bedankt zover!
 
Mineraal/syntheet?
Is het langzaam gekomen na de oliewissel?
Waarom is deze vervangen nog voor 30.000km? Volgens voorschrift?
De draaiende delen zal het niet in zitten, maar de bak heeft ook schuivende delen.
Ik zeg gebrek aan smering aan die delen bij stilstaan.. Na rijden smeert het weer en is het weer ok.

Ik bleef zo niet aankloten.
 
Mineraal/syntheet?
Is het langzaam gekomen na de oliewissel?
Waarom is deze vervangen nog voor 30.000km? Volgens voorschrift?
De draaiende delen zal het niet in zitten, maar de bak heeft ook schuivende delen.
Ik zeg gebrek aan smering aan die delen bij stilstaan.. Na rijden smeert het weer en is het weer ok.

Ik bleef zo niet aankloten.


Als ik het juist heb begrepen schakelt de bak bij stilstand wel goed, maar ik zou inderdaad ook de smering van de bak als schuldige aanwijzen.
 
Maar het merkwaardige is het voorbijgaande karakter: ik kan maar niet verzinnen wat er nu verandert tussen het in beweging komen en een kilometer rijden, waardoor het schakelen moeilijker en dan weer gemakkelijker wordt.

Als ik ooit de oorzaak vind, zal ik het hier melden. Bedankt zover!

Enigste wat ik kan bedenken (op natuurlijk de smering na, maar die was goed gaf je aan) is dat er dingen krimpen en uitzetten.
Vandaar dat ik zei : Hoe is de montage van het schakelpedaal ? Zit die niet te strak, of juist weer te losjes (ja, je weet het niet :+ ) langs het carter ? (of hoe en waar die ook gemonteerd mag zitten)

Anders zou ik het ook niet weten, mijn pa heeft ook een Guzzi, met die rare dingen weet je het nooit, Italianen :') :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan