FZS600, bj2000 start 1x niet daarna weer net als vanouds

Xorion

Die hard MF'er
24 apr 2010
365
0
Elst (gelderland)
Mijn FZS600 uit 2000 doet al jaren trouw het hele jaar door dienst. Zelfs in de winter is het starten & direct aanslaan zonder enige choke (Fazers staan toch al rijk).

Nou sta ik laatst op werk, en verdomd de startmotor doet zijn best maar starten ho maar. Het leek wel alsof de weerstand ineens enorm hoog was, iets ging niet goed. Klein stukje rollen leverde ook niks op (blok wil wel eens net lullig staan en dan is een heel klein beetje (cm's) verplaatsen genoeg).

Maar deze keer nee, echt niet. Er moest een kickstarter aan te pas komen die gelukkig beschikbaar was. Met die kickstarter startte de motor direct. Daarna 18min naar huis gereden, niet genoeg tijd voor een accu om te laden. Thuisgekomen de accu expres niet aan de lader gehangen.

Thuisgekomen direct de accu en laadspanning gemeten;
-accu open klem spanning: 13V;
-Bij stationair lopen: 12,8V;
-Bij iets meer dan stationaar, direct naar 14,6V;
-Tijdens starten kortstondig 10V.

Gisteravond en vandaag heb ik de motor 3x gestart, met minimaal 6 uur er tussen. Alle keren start de motor direct, terwijl ik toch zou verwachtten dat dit een aanslag zou moeten zijn geweest op de accu. Het lijkt er op dat de accu toch prima is. Bougies gecontroleerd en die zijn ook prima.

-motor staat nooit aan de lader, ik rij het hele jaar door. Staat uiterst zelden langer dan 1 week stil (1x per jaar 3-5 weken vakantie en zelfs dan start ie gewoon).
-Olie, filters, kleppen, carbs alles is goed onderhouden
-Carbs lopen netjes synchroon
-rest van de motor is ook goed onderhouden maar niet echt relevant voor het starten.

Heeft iemand een idee wat het tot dusver eenmalige probleem kan zijn geweest? Wil graag voorkomen dat ik weer stil sta waar geen kickstarter beschikbaar is. :?

Motor staat op werk wel vol in de wind, en het was erg koud. Misschien toch een matige accu? Kan de motor eens buiten zetten vannacht (achter poort).
 
Yup die was ik dus als langsgegaan :)

Alles zoals het hoort. Het moet echt iets super sufs zijn wat enkel in een bijzonder geval gebeurd, wind + vocht ofzo op een stekkertje, aardmagnetisch veld.. ;)


Hij doet het nu dus perfect, maar zou graag terug in de tijd de diagnose willen stellen voor de ene keer dat hij het niet deed. Niet zo makkelijk snap ik, maar misschien dat er net iemand hier ook een Fazer had met een gelijke situatie.
 
Laatst bewerkt:
Zou je contactslot kunnen zijn! Hier ook een fazer met 80k en die van mij heb ik recent vervangen. Begon eenmalig, maar kwam steeds vaker terug. Yamaha heeft niet zulke hele beste contactsloten ;) Lastig na te meten, dus hou het even in je achterhoofd.
 
Zou je contactslot kunnen zijn! Hier ook een fazer met 80k en die van mij heb ik recent vervangen. Begon eenmalig, maar kwam steeds vaker terug. Yamaha heeft niet zulke hele beste contactsloten ;) Lastig na te meten, dus hou het even in je achterhoofd.

Dat kan, had ik bij mijn FZS600 ook last van. Alles in orde, maar soms wilde hij gewoon niet starten.

Maar je hoeft het contactslot zelden te vervangen. Even goed schoonmaken en dan grafietpoeder er in werken lost meestal de problemen op.

TS, het kan zijn dat je last had van "kromme volts". Treedt het vaker op, dan kán het contactslot een oorzaak zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij krijg de sleutel in de loop van tijd ook veel te veel speling. Vervangen was daarom een goede optie. Maar ze zijn nieuw ongelofelijk duur, als je dat kan voorkomen (helemaal voor een fiets met 80k) is het de moeite waard.
 
Toen een motor van mij niet wilde starten was het verwijderen en opnieuw aansluiten van de regulator stekker voldoende. Kennelijk een probleempje met de gelijkrichter van de motor. Spanning er even af was voldoende.

Van langer geleden herinner ik mij dat de Stop schakelaar geen goed contact meer maakte. Probeer daar met lopende motor eens tegenaan te tikken en te schuiven of bedien hem eens langzaam uit en aan voor dat je start. Als je een automatische benzinekraan hebt met een vacuüm slangetje, zodat er geen benzine meer komt als de motor niet draait, dan kan dit systeem versleten zijn en in de wind was er even te weinig benzine. Hierdoor kan het ook lijken alsof de motor stroever rondgaat. Vaak heb je dan ook een handbediend kraantje met Prime stand voor een route van de benzine buiten het rubber klepje om.

Met kickstart bedoelde je jumpstart zeker? Ja controleer de accu nog maar even buiten maar de metingen zijn goed en je kon ook voldoende starten toen toch? Dan tijd om de elektrische contacten te controleren en te kuisen. Van de accupolen tot zekering houders en aarde aansluitingen. Het is te verdacht dat het met meer stroom wel lukte.

Heb je benzine geroken de eerste keer want je zegt wel dat die rijk staat afgesteld? Misschien is die ook snel verzopen.
 
Thnx voor de tips, kon inderdaad voldoende starten, enkel aanslaan wou niet. Kickstarter was het merk van de accu + startkabel combinatie die parkeerbeheer had staan.

Contactslot is bij mij ook al matig, maar wat poeder en een gekopieerde sleutel heeft dat opgelost, totaal geen probleem meer nu.

Fazer staat af fabriek al rijkelijk ruim afgesteld, daar is niets aan veranderd door mijzelf. Choke is in ieder geval nooit nodig ook de afgelopen 2 morgens niet ondanks dat het toch best gevroren heeft. Ook nu iedere keer starten = lopen, erg irritant zo'n kromme volt situatie. Ach ja, zolang parkeerbeheer dat ding heeft staan..


Bij deze ene keer dat hij het niet deed ging bij het omdraaien van de sleutel de benzine pomp netjes zijn best doen, bij het indrukken van de startknop de startmotor ook maar starten ho-maar. Ik ga nog maar eens alle stekkers even goed controleren en schoonmaken. Wie weet doet het zich nu wel weer 30k km niet voor :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan