Linkpijp maken

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
Wie kan mij wat advies geven.
Ik heb voorbochten en een demper, en die wil ik laten aansluiten :+
Echter weet ik niet hoe ik dit het beste kan doen.
De collector die van 2 naar 1 loopt is helaas niet los te bestellen bij Laser
De voorbochten en demper zijn van RVS.

Diameter van de demper is een stuk groter dan de bochten.


Tig lasapparaat...check

WRaU9SR.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zelf maken van stukjes pijp/buis. Heb deze vorige winter gemaakt voor een identieke situatie:

20140322_194737.jpg


Berekenen waar ze door geslepen moeten worden:
20140322_195813.jpg


geslepen:
20140322_220002.jpg


passen:
20140322_220044.jpg


Zoek een buis met de juiste (grote) diameter en maak deze aan 1 kant ovaal:
20140323_141714.jpg


bakken en braden:
20140323_152827.jpg
 
Zelf maken van stukjes pijp/buis. Heb deze vorige winter gemaakt voor een identieke situatie:

[afbeelding]

Berekenen waar ze door geslepen moeten worden:
[afbeelding]

geslepen:
[afbeelding]

passen:
[afbeelding]

Zoek een buis met de juiste (grote) diameter en maak deze aan 1 kant ovaal:
[afbeelding]

bakken en braden:
[afbeelding]
precies zo maak ik ze ook altijd, ook 4 in 1 kun je perfect maken op deze manier

google op merge collector voor meer voorbeelden
 
Laatst bewerkt:
dan moet je zorgen dat de 2 pijpjes in het voorbeeld samen breder worden, dus minder materiaal weghalen.
dan kan je een stukje pijp met een grotere diameter gebruiken, even ovaal maken aan 1 kant , .....
staat er allemaal, op de foto's van BobberB.
 
Ik ben vergeten hoe ik het precies gemeten heb destijds. Wat ik je wel kan vertellen is dat de buizen die in elkaar overlopen (de 2 stukjes) niet precies in het midden door gezaagd moeten worden. Want.................... ja... dan eindig je dus met dezelfde diameter :P

Bekijk het zo:

Je weet wat de grote diameter moet zijn die naar de demper gaat. Ondanks dat de grote dia. buis van de linkpijp ovaal gaat worden, is de grootste diameter identiek.

teken/zaag de 2 kleine dia. buizen zo af, dat ze SAMEN gelijk zijn aan de diameter van de grote buis.

Het is vrijdag avond, veel beter gaat mijn uitleg niet worden :+
 
Ik ben vergeten hoe ik het precies gemeten heb destijds. Wat ik je wel kan vertellen is dat de buizen die in elkaar overlopen (de 2 stukjes) niet precies in het midden door gezaagd moeten worden. Want.................... ja... dan eindig je dus met dezelfde diameter :P

Bekijk het zo:

Je weet wat de grote diameter moet zijn die naar de demper gaat. Ondanks dat de grote dia. buis van de linkpijp ovaal gaat worden, is de grootste diameter identiek.

teken/zaag de 2 kleine dia. buizen zo af, dat ze SAMEN gelijk zijn aan de diameter van de grote buis.

Het is vrijdag avond, veel beter gaat mijn uitleg niet worden :+

je laat het zelf al zien op je foto, gewoon de omvang meten.
de 2 pijpjes die aan elkaar gelast worden moeten samen dezelfde omvang krijgen als de pijp die op de demper past.
 
Wellicht is het al gemeld maar zorg dat je de juiste legering neemt.
Zonde als je achteraf scheuren krijgt en weer opnieuw kan beginnen.
 
Laatst bewerkt:
wel eens de oppervlakte berekend van 4x de uitlaatpoort t.o.v. elke willekeurige eindpijp?


Yamaha FZR1000 Exup heeft al een vrij grote maat met zn 50mm inwendig nog voor de demper...
Zo gek veel maakt het niet uit als je er niet mee hoeft te racen. Anders heeft het ook weinig zin om zelf n pijpje te maken en kun je alles aan gaan passen.
Zoals TS hem heeft gemaakt is het prima te doen voor n normale motor.
4x de uitlaatpoort is dan n pijp die je gelijk als uitlaat demper kunt gebruiken.
Ik heb hem laten maken door Pajic racing met ook de 2 dempers..
Hele rare verhouding maar t loopt als de brandweer.
Maar die berekend het allemaal op elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Yamaha FZR1000 Exup heeft al een vrij grote maat met zn 50mm inwendig nog voor de demper...
Zo gek veel maakt het niet uit als je er niet mee hoeft te racen. Anders heeft het ook weinig zin om zelf n pijpje te maken en kun je alles aan gaan passen.
Zoals TS hem heeft gemaakt is het prima te doen voor n normale motor.
4x de uitlaatpoort is dan n pijp die je gelijk als uitlaat demper kunt gebruiken.
Ik heb hem laten maken door Pajic racing met ook de 2 dempers..
Hele rare verhouding maar t loopt als de brandweer.
Maar die berekend het allemaal op elkaar.

Daar gaat het mij niet om, waar ik problemen mee heb is dat er hier zoveel geroeptoeterd wordt zonder enige onderbouwing ...en op mijn vraag om dat te onderbouwen krijg je dan geen antwoord, en gaan andere weer dingen lopen verdedigen die niet ter zake doen...
Dus ik probeerde met die vraag alleen maar de gene die riep dat je 2x de oppervlakte nodig hebt te triggeren om te reageren ,en ZELF met een verklaring voor zijn gebler te komen...

Wetenschap over uitlaten zal nooit een uniforme regel worden, en zal altijd ruimte voor discussie bieden.
 
Daar gaat het mij niet om, waar ik problemen mee heb is dat er hier zoveel geroeptoeterd wordt zonder enige onderbouwing ...en op mijn vraag om dat te onderbouwen krijg je dan geen antwoord, en gaan andere weer dingen lopen verdedigen die niet ter zake doen...
Dus ik probeerde met die vraag alleen maar de gene die riep dat je 2x de oppervlakte nodig hebt te triggeren om te reageren ,en ZELF met een verklaring voor zijn gebler te komen...

Wetenschap over uitlaten zal nooit een uniforme regel worden, en zal altijd ruimte voor discussie bieden.

Bedoel ik er ook mee te zeggen, die kerel is toch ook niet de eerste de beste die n pijpje maakt. En ik ben toen ik hem kreeg een gaan rekenen en vergelijken in de maten en doorstromingen. Waarbij ik vele vraagtekens kreeg.
Ik zal straks even opnieuw de maten nemen van het systeem hoe hij het heeft gemaakt..
Het is een 4/1/2 systeem.. Ik zal zo nauwkeurig mogelijk meten.. En ook de uitgang van de dempers noteren, die ook bij de doorstroming horen..
Ik zet ze (binnenmaten) hieronder.

Begin link-pijp 50mm--- met pas bus precies de maat van de start.
Link-pijp van 1 naar 2x40mm met trage verloop naar 2x36mm
Ingang dempers 2x 36mm ongelijk in lengte door link-pijp..
Uitgang dempers 1x25mm en 1x23mm..... waarbij de kortere 23mm is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan