waarom naftbak vol bij lange stilstand ?

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
13.247
6.117
wezemaal
waarom wordt er altijd aangeraden de naftbak vol te doen bij lange stilstand ? Het nut hiervan ontgaat mij kompleet.
IK heb zelf al 3 keer doorgeroeste naftbakken gehad (niet door mijn toedoen, gewoon in mijn bezit gekomen), en wat daarbij opviel was iedere keer hetzelfde : alle 3 vertoonden een hele lijn van roestplekken, en die lijn komt overeen met het benzineniveau. het is dus hoofdzakelijk daar dat er roestvorming optreed.

Bij het doorbladeren van wat zelfbouwen in het brikkers-forum, stonden enkele mooie foto's die dit illustreerden :

Foto-4NYEY633-D.jpg

Foto-EDPLCPSB-D.jpg


zoals te zien is : amper roest waar geen benzine was, en waarschijnlijk had deze tank héél lang stilgestaan, zodat de benzine volledig kon verdampen en daardoor de roestgrens mee gezakt is tot beneden.

"moderne" benzine heeft er niet veel mee te maken, want de 1ste keer dat ik het tegen kwam was begin jaren '90.

mijn conclusie : nokvol doen is zinloos (lukt je toch nooit) en voorkomt niet dat er roestvorming optreed, je kan enkel "kiezen" op welke hoogte het zal/zou kunnen plaats vinden.
 
als de naftbak ;) niet aftankt kan er condensvorming ontstaan op het deel waar nog lucht zit,
dat is de achterliggende gedachte daarvan.
en om dat te voorkomen gooi je je tank zo vol mogelijk tijdens de winterstop.
 
de redenen zijn redelijk simpel en viervoudig.
1 benzine verdampt aan het oppervlak en hoe voller de tank hoe kleiner het oppervlak waar de benzine kan verdampen en ontsnappen via de tankbeluchting. licht aan de vorm van de tank.
2 aangezien de vluchtigste bestanddelen van benzine eerst verdampen gaat bij een groter volume met de zelfde oppervlakte de brandstofkwaliteit minder snel achteruit. je hebt simpel weg meer om te verdampen met de zelfde snelheid dus je kan de benzine langer bruikbaar houden.
3 hoe meer lucht(damp) er boven de vloeistof hangt hoe meer er door de tankbeluchting wordt geventileerd. damp zet meer uit als vloeistof bij warm worden en krimpt meer bij koud worden als vloeistof. dus verdwijnt er meer benzine damp bij warm worden en wordt er meer lucht met waterdamp aangezogen tijdens afkoelen.
4 en dan zijn we meteen bij het laatste punt aan gekomen. hoe meer lucht met waterdamp er wordt aangezogen hoe meer water er condenseert op de binnenkant van de tank. en die druppels zakken pas door de benzine heen als ze zwaar genoeg zijn geworden en tot die tijd hangen ze boven de benzine waar ze roestvorming in de hand werken.
 
Dat schrijft TS toch: het roesten gebeurt net boven het vloeistofniveau van de benzine.


Roest is ijzeroxide. Daar heb je dus lucht en ijzer voor nodig waarbij water als katalysator optreedt. Onder een laag benzine heb je geen lucht.
Maar dat schrijf ik toch helemaal niet :?
Je ziet op de foto toch duidelijk dat de onderkant verroest is en de bovenste helft niet?
Als er water op de bodem staat denk je dat daar dan nooit luchtbellen in komen?
Gooi eens en spijker in een glas water.
Wedden dat hij gaat roesten?
 
ligt er ook aan hoe de motor gestald is , koude /verwarmde ruimte


dat klopt, maar daar kan je juist mee op je bek gaan.

voorbeeld; je motor staat in de schuur, aangebouwd tegen het huis met een radiator van de cv installatie verwarmt, s'avonds ga je naar bed en doet de kachel uit.
buiten is het rond het vriespunt en in de schuur koelt het langzaam af de benzine in de tank dus ook, s'ochtens [of na werktijd] gaat de cv lekker weer aan en de omgeving warmt sneller op dan de peut in je tank.
zo ongeveer ontstaat condens in je tank.
 
dat klopt, maar daar kan je juist mee op je bek gaan.

voorbeeld; je motor staat in de schuur, aangebouwd tegen het huis met een radiator van de cv installatie verwarmt, s'avonds ga je naar bed en doet de kachel uit.
buiten is het rond het vriespunt en in de schuur koelt het langzaam af de benzine in de tank dus ook, s'ochtens [of na werktijd] gaat de cv lekker weer aan en de omgeving warmt sneller op dan de peut in je tank.
zo ongeveer ontstaat condens in je tank.

Klopt, maar dat gebeurt ook in een onverwarmde ruimte. 's Nachts is het altijd kouder, overdag warmt het dus op, zeker met het zonnetje er even op, 's avonds koelt het weer af enz.
 
de redenen zijn redelijk simpel en viervoudig.
1 benzine verdampt aan het oppervlak en hoe voller de tank hoe kleiner het oppervlak waar de benzine kan verdampen en ontsnappen via de tankbeluchting. licht aan de vorm van de tank.
2 aangezien de vluchtigste bestanddelen van benzine eerst verdampen gaat bij een groter volume met de zelfde oppervlakte de brandstofkwaliteit minder snel achteruit. je hebt simpel weg meer om te verdampen met de zelfde snelheid dus je kan de benzine langer bruikbaar houden.
3 hoe meer lucht(damp) er boven de vloeistof hangt hoe meer er door de tankbeluchting wordt geventileerd. damp zet meer uit als vloeistof bij warm worden en krimpt meer bij koud worden als vloeistof. dus verdwijnt er meer benzine damp bij warm worden en wordt er meer lucht met waterdamp aangezogen tijdens afkoelen.
4 en dan zijn we meteen bij het laatste punt aan gekomen. hoe meer lucht met waterdamp er wordt aangezogen hoe meer water er condenseert op de binnenkant van de tank. en die druppels zakken pas door de benzine heen als ze zwaar genoeg zijn geworden en tot die tijd hangen ze boven de benzine waar ze roestvorming in de hand werken.
Perfecte uitleg over hoe het precies in mekaar steekt, mijn complimenten :}
 
de redenen zijn redelijk simpel en viervoudig.
1 benzine verdampt aan het oppervlak en hoe voller de tank hoe kleiner het oppervlak waar de benzine kan verdampen en ontsnappen via de tankbeluchting. licht aan de vorm van de tank.
2 aangezien de vluchtigste bestanddelen van benzine eerst verdampen gaat bij een groter volume met de zelfde oppervlakte de brandstofkwaliteit minder snel achteruit. je hebt simpel weg meer om te verdampen met de zelfde snelheid dus je kan de benzine langer bruikbaar houden.
3 hoe meer lucht(damp) er boven de vloeistof hangt hoe meer er door de tankbeluchting wordt geventileerd. damp zet meer uit als vloeistof bij warm worden en krimpt meer bij koud worden als vloeistof. dus verdwijnt er meer benzine damp bij warm worden en wordt er meer lucht met waterdamp aangezogen tijdens afkoelen.
4 en dan zijn we meteen bij het laatste punt aan gekomen. hoe meer lucht met waterdamp er wordt aangezogen hoe meer water er condenseert op de binnenkant van de tank. en die druppels zakken pas door de benzine heen als ze zwaar genoeg zijn geworden en tot die tijd hangen ze boven de benzine waar ze roestvorming in de hand werken.

mooie uitleg, en stel dat je gelijk hebt : iedereen zal het erover eens zijn tot waar er een vloeistof in deze tank zat, ik vermoed niet dat er iemand gaat zeggen dat hij nokvol was ?. waarom is 90% van de tank op de foto's dan ABSOLUUT roestvrij ? niet eens een heel licht bruin kleurke, maar gewoon bloot ijzer zonder het minste spoor van roest ??? omdat hij in een kurkdroge ruimte lag ?

zelfs al heeft Tommy gelijk en zat er enkel water in, dan nog onstaat er waterdamp in de tank doordat het water zelf ook verdampt, maar ook deze heeft dan toch niet gezorgd voor enige roest boven het waterniveau.

1 van de 3 tanken die ik ooit heb gehad, had een roestlijn van binnen tot buiten, door de verf en al, en onder die lijn was er geen roest. de lijn was ergens halverwege kwa hoogte. stel dat het water was, zou hij tot onder geroest moeten zijn. stel dat er water in de benzine zat, had het nog onder moeten zijn, vermits het water zwaarder is.
 
Laatst bewerkt:
Er staat niet alleen water in.
Er staat een laagje water in de tank met daarboven een laag benzine.
De benzine voorkomt dat het water snel zal verdampen.
 
Maar dat schrijf ik toch helemaal niet :?
Je ziet op de foto toch duidelijk dat de onderkant verroest is en de bovenste helft niet?
Als er water op de bodem staat denk je dat daar dan nooit luchtbellen in komen?
Gooi eens en spijker in een glas water.
Wedden dat hij gaat roesten?

Dat is dan ook omdat er in water altijd zuurstof zit... Anders zouden er weinig vissen zijn.
 
mooie uitleg, en stel dat je gelijk hebt : iedereen zal het erover eens zijn tot waar er een vloeistof in deze tank zat, ik vermoed niet dat er iemand gaat zeggen dat hij nokvol was ?. waarom is 90% van de tank op de foto's dan ABSOLUUT roestvrij ? niet eens een heel licht bruin kleurke, maar gewoon bloot ijzer zonder het minste spoor van roest ??? omdat hij in een kurkdroge ruimte lag ?

zelfs al heeft Tommy gelijk en zat er enkel water in, dan nog onstaat er waterdamp in de tank doordat het water zelf ook verdampt, maar ook deze heeft dan toch niet gezorgd voor enige roest boven het waterniveau.

1 van de 3 tanken die ik ooit heb gehad, had een roestlijn van binnen tot buiten, door de verf en al, en onder die lijn was er geen roest. de lijn was ergens halverwege kwa hoogte. stel dat het water was, zou hij tot onder geroest moeten zijn. stel dat er water in de benzine zat, had het nog onder moeten zijn, vermits het water zwaarder is.
dat stuk wat roestvrij is het stuk waar benzine zat. het lichtbruine stuk wat vroeger boven in de tank zat is het stuk dat net boven de benzine zat waar de tank het meeste last had van condensatie. dat is namelijk het koudste punt waar waterdamp kan komen. de rand onder in de tank die helemaal doorgerot is is waarschijnlijk veroorzaakt door het nooit leeg maken van de tank en (bijna) nooit op reserve rijden. hierdoor blijft er over de jaren een kleine hoeveelheid water staan onder in de tank. maar omdat de tank aan de onderkant best smal is vanwege het frame en de motor is dat niveau best hoog. dat is de hele roestband die je op de foto ziet.
de band roest die bij je eigen tank hebt gevonden bevind zich net boven de benzine lijn. net boven de benzine is de tank het langzaamst met opwarmen vanwege de koeling van de benzine. op het koudste punt van het metaal vind de meeste condensatie plaats en dus de meeste roestvorming. tel daar bij op dat waterdruppels groter moeten zijn om door de benzine te zakken als er boven hangen aan de wand en je krijgt een behoorlijk natte lijn net boven de benzine.
en dan zal ik ook meteen maar uitleggen waarom druppels groter moeten zijn om door de vloeistof te zakken. dat heeft onder andere te maken met de wet van Archimedes.
de tank is koud en er is waterdamp aanwezig wat condenseert op het koude metaal. als de druppels groot genoeg zijn gaat de zwaartekracht het winnen van de adhesiekracht (kracht tussen verschillen elementen) tussen water en staal. de druppel zakt en komt bij de benzine. die benzine gaat nu een opwaartse kracht uitoefenen op de waterdruppel. de adhesie kracht blijft gelijk alleen de druppel lijkt lichter te worden door de opwaartse kracht van de benzine. de druppel moet dus nu veel groter worden voordat de zwaartekracht het weer gaat winnen van de van de adhesiekracht en de opwaartse kracht van de benzine. zodoende heb je dus een dun randje water op de benzine drijven net op het punt waar het zo veel mogelijk schade aanricht. precies tegen het metaal aan.
sorry simpeler kon ik het niet maken.
 
Laatst bewerkt:
Er staat niet alleen water in.
Er staat een laagje water in de tank met daarboven een laag benzine.
De benzine voorkomt dat het water snel zal verdampen.


:^

Kom dit wel eens tegen bij oude dieseltanks, condens wat door de jaren heen verzameld wordt gaat onderin de tank staan en de brandstof blijft er op drijven, het is een kwestie van tijd voordat de bodem van de tank doorroest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan