laadspanning cbr 600rr

ilaida

Rookie
6 dec 2014
2
0
hallo allemaal, ik heb een vraagje,

de laadspanning van mijn cbr is bij stationair toerental tussen de 12,5 en 13,5 wat in orde is als ik het goed begrijp.
bij warme motor en 4000 t/m bedraagt de laadspanning 13.6 en gaat niet hoger.
Is dit voldoende om de accu bij te laden of is dit aan de magere kant?
heb het een aantal keren gehad dat de accu dusdanig leeg was dat ik de motor niet meer rond kreeg voor het starten.
heb inmiddels de accu en spanningsregelaar vervangen dus graag jullie advies mannen zodat ik wat wijzer word.
alvast bedankt.

ilaida
 
Waarom heb je de accu en de spanningsregelaar vervangen?
Was een nieuwe accu niet voldoende?
Heeft hij je met de nieuwe onderdelen al in de steek gelaten?
Hoe oud was de vorige accu, en zat er nog voldoende vloeistof in, of was het een onderhoud vrije accu?
Wijzer worden doe je niet als je eerst alles al vervangen hebt kerel.
 
Dag ilaida,
Deze waarden zijn niet constant en te laag. Zo een dynamo en regulator moeten 14,2 Volt op de accu zetten. Niet iedere dynamo zal de maximale waarden halen omdat deze vrij klein zijn. Een accu zal zo te vaak ontladen raken en dan zet zich sulfiet af op de platen waardoor die nog zwakker en onbetrouwbaarder wordt. Vaak doet zo een accu het weer wat beter wanneer je die een paar keer flink wat ontlaadt voor een groot deel en ook niet kinderachtig weer oplaad (suggestie: 1/10 va het Ampère van de accu maar niet overladen).

Je zult nu de dynamo moeten doormeten. Om je licht hierover op te steken: Er zijn allerlei windingen in drie groepen. Hiervan kan de isolatie versleten zijn waardoor op elk van de drie draden een andere waarde in Ampère gemeten wordt. Je kan ook lekstroom of kortsluiting meten met de multimeter op Weerstand. Bekijk hiervoor de genoemde testen en zoek de waarden op die bij jouw motor passen, of laat ze in de werkplaats even hun professionele meters er aan hangen. Grote kans dat ze dit gratis doen als de regulatorstekker toegankelijk is en je niet op het drukst van de dag komt.

Dynamo's die het nog gedeeltelijk doen komen veel voor. Een nieuwe kost ten minste Euro 150 . Het laten doen verdient de aanbeveling omdat je dan garantie hebt op goede werking en olie lekkage. Iets zelf doen zou kunnen als je de pakking van het carter-deksel kunt wegschrapen zonder te krassen. Bij oude motoren met veel kilometers wil de oude pakking nog wel eens voor een uurtje werk zorgen. Ik heb bij mijn Honda toen alles laten doen en, slim, ook de slaaf rubbers van de koppeling meteen laten vervangen plus nieuwe vloeistof en het kostte Euro 430 inclusief ophalen.

Wat je ook zelf zou kunnen doen is op forums vragen naar ervaringen met verschillende merken vervangende dynamo's voor jou motor zodat je krijgt wat je hebben wilt voor een goede prijs en geen kat in de zak koopt met nog weinig spanning.

Dynamo's gaan vaak stuk omdat één van de gele draden geen goed contact maakt in de stekker van de regulator of een verlengstekker. De andere groepen windingen worden dan te zwaar belast. Bij een motor van 20 jaar zal de dynamo best gewoon versleten kunnen zijn.

Omdat je kennelijk wisselende waarden hebt moet je even de verbindingen controleren en kuisen, van de accu polen en die van de dikke aarde draad (de min) op het frame. Onder die aarde aansluiting kan roest zitten. Honda gebruikte echt heel dunne draden en de bedrading gaat via een omweg van regulator naar accu, daarom heb ik wel eens een "hot wire" aangelegd, een extra kabel tussen de regulator en de accu of de klem bij het startrelais er vlak boven. En een extra aarde kabel naar een geschikt punt dichterbij. Vaak melden mensen verbetering en een halve tot 1 Volt meer spanning. Ik adviseer je daar niet verder over. Het wordt in ieder geval wel eens gedaan.
 
was maar een vraag hoor ruudje je hoeft me niet gelijk aan te vallen breng dat kreng wel weg zoeken ze het daar maar uit.

niemand valt je aan, maar dit zijn je eerste berichten, en dan ga je iets vragen wat al honderden keren gevraagd is hier op dit forum.....
boven staat een zoek functie, dus als je die voortaan eerst gebruikt, hoeven wij/zij niet voor de 101e keer weer hetzelfde antwoord te geven, zo simpel is het...

Als je de HOW TO'S en zoekfunctie eerst had gebruikt , had je waarschijnlijk ook nog eens het nodige kunnen besparen...

Dan nog een tip...
Controleer eens je meter op een andere motor/energie bron, je zult niet de eerste zijn die een flutmetertje heeft , of nog erger niet weet hoe je zo'n ding moet gebruiken
 
was maar een vraag hoor ruudje je hoeft me niet gelijk aan te vallen breng dat kreng wel weg zoeken ze het daar maar uit.

Oeps, ik zie je reactie nu pas..
Ik val je helemaal niet aan.
Het enige wat ik probeer te doen is duidelijk antwoord te krijgen op waarom je de spanning's regelaar ook vervangen hebt.
Gewoon vragen voor meer inzicht in jouw probleem nu..
Het is zoal lastig vanaf een computer of laptop te begrijpen als je niet bij de motor bent.
Vandaar de vragen. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan