Yamaha R6 2007 Sleutelprobleem

Dutcher90

Die hard MF'er
4 dec 2014
273
5
Alkmaar
Ik heb een Yamaha R6 uit 2007 op het oog maar de motor heeft helaas maar 1 zwarte sleutel.
Nu heb ik dingen gelezen over de rode masterkey etc.

Hoe denken jullie hierover? Een motor kopen met 1 zwarte sleutel.
 
Het kan, er zit een bedrijf in Arnhem dacht ik die op basis van je zwarte sleutel een complete originele set kan bij maken. Ik ben op dit moment aan het werk, zal vanavond even de naam opzoeken!
Hoezo is er dan maar 1 sleutel?
 
Geen probleem, alleen bij Ducati is daadwerkelijk wel eens de rode sleutel + codekaart nodig.

Alle andere merken motoren kun je vanaf de zwarte sleutel gewoon een sleutel (incl rode) bij laten maken en laten inlezen op de ECU etc.

Geen reden om niet te kopen dus.

Hou rekening met max €100 euro voor een originele Yamaha sleutel.
 
In principe kan je (via de officiële manier) geen zwarte sleutel inlezen zonder de rode master sleutel in bezit te hebben. Er zijn echter bedrijven die de zwarte sleutel kunnen uitlezen en deze codes in een nieuwe zwarte sleutel zetten. Het maken van een werkende rode mastersleutel kan niet met alleen een zwarte sleutel, hiervoor moeten de ECU en het contactslot (vóór 2006 alleen de ECU) open gemaakt worden om daar de codes uit te halen.

Het is dus niet zo'n probleem om een nieuwe zwarte sleutel te krijgen, dit kost een paar tientjes. Een werkende rode sleutel laten maken kost zo'n 250-300 euro.
 
De rode sleutel is dus tegenwoordig eigenlijk een overbodige sleutel? Omdat men toch sleutels kan maken zonder de rode.
Hoe denkt de verzekering eigenlijk over geen rode sleutel kunnen overhandigen bij diefstal?
 
Je kan ook gewoon de startonderbreker om zeep (laten) helpen.
Zijn twee simpele methodes voor. Herschrijven van de ECU of een chip bij de ring plaatsen.

Dus dit punt is geen issue om de motor niet te kopen.
 
Ik heb even contact opgenomen met een aantal motorzaken. Het kopiëren van een zwarte sleutel kan inderdaad zonder rode sleutel bij Carmo Electronics. Nu was er een motorzaak die mij vertelde dat de motor zonder rode sleutel 700 euro minder waard is omdat de motor niet volledig kan worden uitgelezen zonder rode sleutel. De ene zegt van wel en de ander weer van niet. Wat is nou de waarheid?
 
Kopieren van de zwarte sleutel kan alleen naar een after market sleutel.
Je kan niet een originele sleutel kopieren met een andere sleutel. Dat 'inleren' moet gedaan worden met de rode sleutel. Bij yamaha kan dat meteen op je contactslot dmv een procedure met knopjes die je moet ingedrukt houden.

Originele zwarte yamaha sleutel kost rond de 45 euro.

Er zijn zaken die je een rode sleutel kunnen laten maken als je je ECU opstuurt. Kost in ieder geval meer dan een kratje bier.
 
Klopt helemaal! Alleen zie ik niet in wat de waarde is van de rode sleutel als je het kopieer systeem kan " omzeilen". Als men de zwarte sleutels kan kopieren door middel van een zwarte sleutel voegt de rode sleutel toch geen waarde meer toe?
 
Klopt helemaal! Alleen zie ik niet in wat de waarde is van de rode sleutel als je het kopieer systeem kan " omzeilen". Als men de zwarte sleutels kan kopieren door middel van een zwarte sleutel voegt de rode sleutel toch geen waarde meer toe?
Bij het inleren van de zwarte sleutels dmv de rode sleutel, dan stel je een nieuwe codering in.
Je moet telkens alle sleutels opnieuw inleren als je een nieuwe zwarte sleutel hebt. In de procedure staat ook uitgelegd dat je alle sleutels die je hebt tegelijk moet inleren. Anders werken die niet meer.
 
Dan snap ik nog steeds de toegevoegde waarde van een rode sleutel niet. Bij de meeste andere merken moet je ook alle sleutels tegelijk inleren, de rest doet het dan niet meer. Maar in plaats van 1 lose it and you're fucked sleutel mee te leveren kun je gewoon inleren zolang je een werkende sleutel hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik dus ook niet. Als je gewoon 1 werkende zwarte sleutel heb dan kan je die gewoon blijven kopieren...

EDIT:

Ik ga dus van de week kijken naar een R6 uit 2007 met 1 werkende zwarte sleutel. Mocht het een schadefiets zijn die weer is opgebouwd laat ik hem lekker staan. Hoe kan ik dat zien?
 
Laatst bewerkt:
Ik dus ook niet. Als je gewoon 1 werkende zwarte sleutel heb dan kan je die gewoon blijven kopieren...

EDIT:

Ik ga dus van de week kijken naar een R6 uit 2007 met 1 werkende zwarte sleutel. Mocht het een schadefiets zijn die weer is opgebouwd laat ik hem lekker staan. Hoe kan ik dat zien?
Door het bordje: "LET OP!!!!! BOVAG GARANTIE!!!!! ALS NIEUW!!!!!" :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan