Led installatie Givi V35 koffers

WimD1145

Die hard MF'er
22 jan 2009
286
2
Opglabbeek België
Voor mij Integra heb ik 2de-hands een setje Givi V35 koffers gescoord.
Dit omdat ik na een x-max toch wel verwend was als het om kofferinhoud gaat.
Maar ook omdat de achterkant van een integra wat meer vlees kan gebruiken.
zoiets


Rekje via RAD en huppakee




Zie je de rode reflectoren?
Daarachter is plek genoeg om LED's te plaatsen.
 
Hoe begin je hier nu aan?

Met de demontage van de kappen.

Alle schroefjes rondom en in het midden moeten los voordat je de kappen en reflector kunt verwijderen.
Zorg wel voor een zachte ondergrond om krassen te voorkomen.


Voila, gebeurd.
Wat heb je nodig: schroevendraaier met een fijn bitje, schroefmachientje is handig maar niet echt nodig

Op de binnenkant van de reflector is een reflecterend stukje plastic met tape aangebracht.
Dit mag eraf.


Nu heb je een zicht hoeveel plek er achter deze reflector zit.


Omdat ik met LED-strips wou werken en deze een bepaalde lengte hebben moeten de 2 onderste ribben verdwijnen.
Dus de zaag erin. Ik heb zo'n trilzaag-dingetje hiervoor gebruikt.
De reflector wordt langs beide zijkanten ondersteund door de koffer. Dus geen probleem om deze ribben te verwijderen


Geen paniek als dit wat slordig uitziet.
Met een beetje schuurwerk kom je al een heel stuk.


Om toch de reflecterende werking terug te halen heb ik de plaats achter de reflector bekleedt met reflecterende zelfklevende tape.
Zo zie je niets meer van het slordige zaagwerk.


En of het reflecteerd. 8-) 8-)
 
Dan de LED's.
Ik had dus op Ebay enkele verschillende soorten gekocht.
3825, 5050 en 5630.
Ik vind dat de 5630 strips het meeste licht geeft.
Ik moet toegeven veel verschil met de 5050 strips is er niet.
De strips kun je makkelijk op maat knippen, maar wel steeds op de aangegeven plaats.

Van de op maat geknipte strips nog even met een scherp mes de plastic laag verwijderen zodat je de contactpunten vrijkomen.

Op de koffers is er plaats voor 4 rijen strips.
3 rijen voorzie ik voor stand- en remlicht, 1 rij voor knipperlicht.

En dan het solderen.
Hoe dit precies gaat ons nu te ver brengen.
Buiten een goede soldeerbout en tin heb je ook een stevige hand nodig.
Dus een beetje rustig met de RedBull en sterke koffie.

Een beetje duct-tape om de strips bij elkaar te houden maakt het plakken eenvoudiger. De reflecterende tape wel nog ff ontvetten zodat de strips goed kleven.



Eénmaal de strips op de koffer krijg je al een gedacht van wat het gaat geven.
Testen of de strips werken doe je na elke stap tijdens het solderen.





Op de nog vrijliggende contactpunten leg ik een laagje hot-glue.
Ook het gaatje waarlangs de draden de koffer ingaan dicht ik hiermee toe.


Met een extra knipperlichtje aan de bovenzijde.
De contactpunten hiervan zijn afgedekt met krimpkous.

Ook aan de binnenzijde zijn de gaatjes met hot-glue afgedicht.


Nu kunnen de kappen er terug op.

 
De stekker heb ik in een plaatselijke electronica-shop gevonden.
5-polige, plastic en waterdicht waren voor mij de criteria.





Zorgvuldig de plaats opmeten, aftekenen en voorboren.


Het gat op maat maken met enkele vijlen.

Like a glove *D


Kabels worden ook weer gesoldeerd op de het stukje van de stekker dat in de koffers komt.
Wat een gepiemel. :9



Tussendoor een foto van de werkplaats.
Wie ziet het volgende project? :)
 
dit is rechtstreeks op de accu aan te sluiten? of moet er een voeding/omvormer tussen bij led strips?

Deze strips kunnen idd zonder meer op de accu van je fiets.
Dus gewoon aftakken van je rem- en knipperlicht.
Voor stand- rijlicht moet er wel een "dimmer" tussen.
Meer info hierover volgt.
Morgen volgt de rest van de inbouw in de koffers.
 
Heel duidelijk en mooie LED verbouwing. Toch fijn als je electrisch onderlegd bent. (Ik totaal niet) Persoonlijk vond ik de zijkofferset te breed en ik ben gegaan voor een wat 'sportiever' ogende look, dus gekozen voor de 2 helms Maxia topkoffer set, met (inderdaad) ook de LED optie, die standaard door Givi voor de topkoffer leverbaar bleek. Zodoende kon ik dit ook bijna zelf. (alleen de aansluiting op het motorachterlicht niet. Met dank aan Jelmer) Mijn koffer wordt automatisch (door 2 contactpunten die in de kofferplaat zijn aangebracht) van stroom voorzien, als ik de koffer aanbreng via het Mono-key systeem. Geen losse stekkers dus.

Kijk via de linkjes maar naar mijn rezultaat;

MyAlbum - Gratis online fotoalbum maken
MyAlbum - Gratis online fotoalbum maken
MyAlbum - Gratis online fotoalbum maken
MyAlbum - Gratis online fotoalbum maken

(Dank aan Lisanne voor de assistentie)
 
En we gaan verder met de bekabeling.

De daarnet gesoldeerde kabel en vrouwelijk deel van de stekker langs binnen door de koffer steken en langs buiten aandraaien.
De kabel met enkele ty-raps en zelfklevers vastmaken.



Het plastic draadje wat tussen het deksel en de koffers loopt gebruik je op de kabel te geleiden.
Let op dat je genoeg kabel hiervoor gebruikt zodat je een mooie grote lus maakt.

De juiste draadjes met elkaar verbinden en vastsolderen en afwerken met krimpkous.



Klaar zou ik zeggen. *D *D
Filmpje met een test volgt later deze avond.
 
Als ik je een tip mag geven.
Gebruik voor de ledstrips dunnere draad.
Met dikke draad komt er meer spanning op de koperbanen en breken deze eerder los.
Oefen wat meer met het solderen of heb je slechte tin?
 
Het effect aan de buitenkant oogt netjes en erg effectief, maar aan de binnenkant vind ik het er rommelig en omslachtig uit zien. Ook heel kwetsbaar zo, al die draden open en bloot. Ik had ze in een smalle zelfklevende kabelgoot gelegd inclusief de verbindingen, zodat ze uit het zicht zouden zijn en er geen lading tegen aan zou kunnen stoten.
Het gebruik van de dekselkoorden had ik ook vermeden. Zo bestaat de kans dat er wat achter blijft haken/hangen en hierdoor de hele bedrading los worden getrokken. Waarom niet effectiever onder bij de schanieren langs, waar de buigbeweging veel constanter en minder kwetsbaar is?

Ik begrijp dat er nu dus 2 achter- & remlichten gecreeerd zijn en rode richting aanwijzers? Ga je de oorspronkelijke verlichting nu dus verwijderen, of heb je nu 3 acherlichten? (Dat zou ik minder mooi vinden) Ik ben benieuwd naar de werking van de verlichting ...

Doet me wat denken aan de permanente verlichting van de MV Agusta Stradale 800 :-)
 
werkelijk geweldig idee geweest hoe je het knipperlicht toegepast hebt :)
hoe heb je ervoor gezorgd dat de led minder vel zijn tot je remt?

Je kunt dit op verschillende manieren doen.
Het principe is dat je led's op een lager voltage gaat laten werken.
Die kun je doen dmv een vaste weerstand die in serie met de led's geschakeld is.

Of je doet dit met een electronische schakeling, PWM pulse with modulation
Op wikipedia staat een simpele uitleg.
Deze pwm's kun je makkelijk op het net te koop vinden.
 
Laatst bewerkt:
dus eigenlijk maak je voor 1 setje lampjes eigenlijk 2 plussen?
1 volle plus als je remt en 1 gedempte plus voor "dimlicht"?
en omdat ik toch bezig ben, met welk voltage krijg je jouw licht?
 
Laatst bewerkt:
dus eigenlijk maak je voor 1 setje lampjes eigenlijk 2 plussen?
1 volle plus als je remt en 1 gedempte plus voor "dimlicht"?
en omdat ik toch bezig ben, met welk voltage krijg je jouw licht?

Zo kun je het idd ook stellen.
Het remlicht krijgt de volle spanning, dat zal ergens tss 12,5V en 14V liggen.
Het voltage op het standlicht zal ongeveer 9V bedragen.
 
Zo kun je het idd ook stellen.
Het remlicht krijgt de volle spanning, dat zal ergens tss 12,5V en 14V liggen.
Het voltage op het standlicht zal ongeveer 9V bedragen.

Met PWM verander je niets aan het voltage. Je multimeter ziet het misschien zo, maar het is in beide situaties hetzelfde. Je verandert (Pulse Width Modulation) de aanstuurtijd van de LED, niet de hoogte van de spanning.

BMW (even een voorbeeld) past dit ook toe op fietsen met LED verlichting. Achterlicht bijvoorbeeld, slechts een plus en een min. 2 draden.

PWM_duty_cycle_with_label.gif


Bovenste lijn is 12V, onderste is 0V. Duidelijker kan ik het zo snel even niet uitleggen. Bij remmen wordt het achterlicht voor 100% aangestuurd, bij gewoon achterlicht zal dat 30-50% zijn.
 
Laatst bewerkt:
Met PWM verander je niets aan het voltage. Je multimeter ziet het misschien zo, maar het is in beide situaties hetzelfde. Je verandert (Pulse Width Modulation) de aanstuurtijd van de LED, niet de hoogte van de spanning.

BMW (even een voorbeeld) past dit ook toe op fietsen met LED verlichting. Achterlicht bijvoorbeeld, slechts een plus en een min. 2 draden.

[afbeelding]

Bovenste lijn is 12V, onderste is 0V. Duidelijker kan ik het zo snel even niet uitleggen. Bij remmen wordt het achterlicht voor 100% aangestuurd, bij gewoon achterlicht zal dat 30-50% zijn.
bedankt!
maar hoe krijgt een gewone sterveling dat zo voor mekaar dan? lijkt me een computer te worden wanneer de hoeveelheid doorgelaten afhankelijk is van de stand van een schakelaar toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan