Yamaha XS1 in onderdelen gekocht

Zo bij Jan geweest die hem fijn heeft afgesteld. Ontsteking bleek wat te laat te staan waardoor hij niet lekker liep en te weinig vermogen gaf.
Daarnaast kop nagedraaid. Vervolgens lekker getoerd!!!
Geweldig weer en heerlijke motor!!!!

UMXSLlj.jpg


Lh6fvj8.jpg


na volgende week een week naar de alpen toeren!!!! ik kijk ernaar uit!

De restauratie is nu dan voor het grootste gedeelte echt afgerond.

Kleine zaken komen nog: koplamp iets naar beneden stellen. Polijsten van zijdeksels van de carters.

"inloopolie" van de action eraf en omdat de originele zuigers er inzitten vervangen met 20W50 volsyntheet.
 
Nogmaals ; een hele mooie motor geworden.
Ook leuk dat je het hele proces met ons gedeeld hebt !
En je weet, als ie in de soep draait heb ik nog een reserveblok voor je liggen.
Veel fijne kilometers .
 
Voor de kenners zoek het verschil tussen de 2 :)
Ziet er mooi uit , en rijd zeker beter dan een jawa
Kan ook wat beter mee komen op de snelweg
En wat is de vergelijking met jawa in het optreken?
En het stuur gedrag
 
Nogmaals ; een hele mooie motor geworden.
Ook leuk dat je het hele proces met ons gedeeld hebt !
En je weet, als ie in de soep draait heb ik nog een reserveblok voor je liggen.
Veel fijne kilometers .
Bedankt! Leuk dat je het gevolgd hebt! En goed om te weten dat er nog iets achter de hand is!
 
Voor de kenners zoek het verschil tussen de 2 :)
Ziet er mooi uit , en rijd zeker beter dan een jawa
Kan ook wat beter mee komen op de snelweg
En wat is de vergelijking met jawa in het optreken?
En het stuur gedrag
Dit is een kleinere motor dan de Jawa. De Jawa is wat postuur iets groter en pas eigenlijk beter bij mij. Maar het motorblok is een heel ander verhaal. Dat is veel sterker met erg veel bottompower en een heel lekker zwaar laag geluid. Het Jawa geluid is ook leuk en eigen!
Doordat de xs origineel iets van 50 pak heeft heb je veel meer over dan op de Jawa. Topsnelheid ligt rond de 180 maar ik heb er nu max 140 mee gereden maar ik vind 100-110 lekker.

En tja de verschillen tussen de twee xs-en zijn er echt best veel maar die moet je wel weten! Maar het zijn details ze zijn beide in hoge mate origineel. Ik heb er nu maar een spiegel op gemonteerd. Ik heb de tweede maar die moet er nog op.

Ik zit nu op Texel en ga vanmiddag weer terug. Weinig problemen gehad. Een carburateur blijft overlopen. Daar ga ik de Vlotternaald en zitting van vervangen. De middenbok is gescheurd dus die moet er af en gelast worden. Verder zal ik na het ritje de action olie eruit gooien en vervangen door een 20w50 volsyntheet.
 
Zoterug gereden met een overlopende carburateur. Dat is niks! benzine stroomt eruit en hij rijd een beetje fatsoenlijk met volgas voorde rest alleen maar horten en stoten. Ik snapte er niks van.
Thuis aangekomen de carburateur er maar weer onder weg. Daar hoorde ik een klein geluidje uit de carb komen. Huh?
Blijkt de vlotter lek. Ik had dit dacht ik uitgesloten door ze in een glas met benzine te leggen en te zien of ik belletjes zag. Die zag ik niet. Dus mijn conclusie was vlotter goed......dus niet.
gelukkig had ik nog een vlotter. deze overgezet en vlotterniveau gesteld. Nu lkoopt hij weer als een tierelier!!!!!!

hehe dat verklaart ook wel waarom ik hem maar niet goed kreeg.
 
Inmiddels schitterende alpenreis gemaakt met nog twee xssen! Was fantastisch,

3e3sURS.jpg


MM43JWx.jpg


Wel wat kinderziektes weer op te lossen.......

Stuur wat los,
Schokdempers toch lek
Rookt uit en cilinder beetje te veel
Verbruik hoger dan de andere twee motoren

Een hoop mooie passen gereden, klausenpass, Bernardino albula etc etc..leuk hoor. Totaal 1200 km in 4 dagen. Dat lijkt niet veel maar in de bergen is dat best pittig doorkarren. Enne dat trommeltje is halverwege de berg steevast zijn werking deels kwijt......
 
Laatst bewerkt:
Pepijn wat is hij mooi geworden , complimenten , dat je dan ook de Alpen er mee in durft , geweldig
Dank Geert!
Is ook fantastische motor.
Hoe is het eigenlijk met jou T500?
Sprak op het Suzuki t/gt weekend nog iemand die benzinekraan van jou had gekocht. Die is ook goed bezig!

Inmiddels wel gedoe met de XS1!

Schokdempers zijn niet goed te vinden en inmiddels heb ik er imitatiedempers op die het wel goed doen maar dan wel met de originele veren.

verder krassen op de tank door de tanktas arghhhhhhhh
 
Complimenten voor de mooie en zeer uitgebreide restauratie van de motor. Nu al een tanktas er op is ook niet verstandig want die lak is nog lang niet uitgehard. En als je hem intensief gaat gebruiken blijft ie helaas niet nieuw. Je hebt de lat wel heel hoog gelegd voor een gebruiksmotor?
 
Complimenten voor de mooie en zeer uitgebreide restauratie van de motor. Nu al een tanktas er op is ook niet verstandig want die lak is nog lang niet uitgehard. En als je hem intensief gaat gebruiken blijft ie helaas niet nieuw. Je hebt de lat wel heel hoog gelegd voor een gebruiksmotor?
Ja klopt! Ik heb inmiddels de spuiter alweer gesproken en het wordt opgelost. Het restaureren is een grote hobby van me maar daarna gaan de motoren inderdaad gewoon bereden worden! Maar ik probeer ze dan wel in een zo goed mogelijke staat te houden. Perfect zijn ze niet en worden ze ook nooit. dat is simpelweg te duur en niet nodig vind ik. Zo zijn mijn spatborden niet opnieuw verchroomd omdat ze nog redelijk waren. Voor het echt mooie zou dat wel moeten. Maar dat komt wellicht ooit nog. Maar dan wordt het steeds lastiger ze gewoon te gebruiken waar ze voor bedoeld zijn.
Voorlopig heb ik er in elk geval dikke pret mee!!!!
 
Pepijn het blijft een gedoe met oude motors , ik heb op mijn T500 de goede inlaatrubber kunnen vinden , tweedehands moest een beetje aangeplakt worden maar het zit.
Maar ik vind het geweldig wat je doet , ik durf de stad nog niet uit .
 
Waarom niet durven rijden,ik heb een ajs uit 1955 en ben al overal geweest. Tot nu toe niet stil gestaan ,nog geen lekke band. Ik ken mensen die met deze oudjes naar Portugal rijden en volgend jaar is er een clubmeting in noord Polen.
 
Ja hoefijzer ik ben een schijterd , ik ga deze zomer van Almere naar Harderwijk
en heren vergeet niet Almere is een grote stad dus je rijd zo een paar KM weg.
Maar respect voor de rit naar Portugal en Polen.
 
Pepijn het blijft een gedoe met oude motors , ik heb op mijn T500 de goede inlaatrubber kunnen vinden , tweedehands moest een beetje aangeplakt worden maar het zit.
Maar ik vind het geweldig wat je doet , ik durf de stad nog niet uit .

Misschien in stapjes opbouwen, steeds wat verder.. En als je telefoon met pechservicenr bij je hebt, wat kan je dan nog gebeuren?
 
Nog niet verteld maar tijden s de alpenrit was mijn km teller stukgegaan. Dwz de snelheid werd nog goed aangegeven maar de kilometers helemaal niet meer. Zowel de dagteller als de totaalteller deden niks meer. Super onhandig natuurlijk omdat ik graag onthoud wanneer ik moet tanken oa. Dus via de club gevraag d of er oiemand was die de teller repareerde. Nou dat wisten ze niet.
Dus zelf op zoek gegaan iemand gevonden van tellerwerk.nl de man hierachter is George Bouret die dit voor de hobby erbij doet. Niet kosteloos natuurlijk. Maar hij gaf aan dat ik de teller maar moest opsturen om zo een plan de campagne te maken.
Teller opgestuurd en inderdaad wormwiel versleten. Is niet zelf te maken maar moet een donor tellerwerk komen waarbij eea uitgewisseld kan worden. Ik gaf aan dat dat wel kon. Hij gaf aan dat het afhankelij of hij een geschikte donor teller kon vinden het ongeveer 100 euro zou kosten tenzij ik een nieuwe chromen rand wilde dat was nog 25 euro extra. Dat hoefde niet want er zit een rubber omheen .

Hij heeft de klok gerepareerd:

phNNDlD.jpg

ZmWncfC.jpg


en weer helemaal goed

iaD4OPo.jpg


uiteindelijk heb ik dus 100 euro overgemaakt waarop hij aangaf dat er goed neiuws was en dat ik geld terug kreeg hij hoefde er maar 80 eur voor te hebben. Het werk viel mee en de teller had hij goedkoop op de kop kunnen tikken. Kijk dat vind ik nou leuk!!
 
zo de kras is er fantastisch uitgehaald door Eric! Hij ziet er weer top uit. Verder de achterveren aangepakt en nu is er weer op te rijden! Vandaag een tochtje gemaakt met kennis met Benelli. Naar Zoutkamp. Was leuk!

hxObCLt.jpg


o4wntcZ.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan