Yamaha XS1 in onderdelen gekocht

Tja het meeste werk is gedaan dus oma zit er weer........

Maar van de week heb ik weer een kleine verbetering aangebracht:
De voorveren vervangen door progressieve.

Oude veren eruit:rechts de nieuwe links de oude met vulbus(origineel)
Bb8CCkq.jpg
en de nieuwe zijn wel een heel stuk langer....

jjPSsTa.jpg

even gemaild met Jerry van Heiden Tuning of dit wel ok was.

Volgens hem moest het lukken:
ik heb vervolgens een dop opgevuld met ringen en een stukje kunststof zodat ik kon duwen en draaien.
AcHoRqB.jpg


uiteindelijk gelukt en een enorm verschil in rijden. Veel stabieler en natuurlijk toch wat "stijver"voorin.
 
Laatst bewerkt:
Nou de voorveren weer eruit want die waren eigenlijk veel te stijf. Bij beetje hobbel was de terugveerweg zodanig dat hij steeds tegen het einde aanveerde "klonk". Dat was niks.
Nu nieuwe originele erin.
Verder het blok er uit gehaald om nieuwe zuigerveren te plaatsen.
Ik heb inmiddels nieuwe zuigers met de tweede overmaat terwijl er nu nog de standaard maat inzit. Daar wil ik liefst dus graag mee wachten.
Zuigers zagen er bij montage erg mooi uit maar de zuigerveren waren op het randje. Wel wat opgespannen maar uiteindelijk bleek hij dus olie te gebruiken en ook te roken uit een uitlaat.
Nu zijn de olieschraapveren berucht. Ze zijn gewoon niet zo best.
Ik hoorde van een andere yamaha Xs adept dat er Hastings zuigerveren zijn voor een Honda Accord die passen en erg goed moeten zijn.
c1HndmU.jpg

VycY0iB.jpg

Ik heb gekozen om dit eerst te proberen
Wel een puist werk! Eerst blok eruit en dan op weg naar de zuigers

eerst maar even de stand van de ontsteking vastleggen zodat het bij montage vast in de buurt kan zitten:
ontsteking zit op de nokkenas met merkpuntje:
57t0Bhv.jpg

vervolgens de hierbij horende stand van het vliegwiel gefotografeerd
r8899hm.jpg


vervolgens afbouwen waarbij helaas de nokkenasketting weer gesplitst moet worden. Nieuw schakeltje had ik al besteld.
8aF9dce.jpg


47T4dLf.jpg


bij inbouw nieuwe veren was het verschil duidelijk. oude veren meer dan 1 mm slotspeling. Is veel te veel. Nieuwe veren hadden veel minder. Vergeten op te meten....
Nu weer bezig met de opbouw.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.
 
Ha, leuk om weer voortgang te zien. :Y
Je hebt een mooie "bok" om aan het motorblok te werken.
 
Ik kwam nog wat bedrading tegen, om je knipperlichten aan te sluiten. NOS, een verpakking van 5 stuks. Geef even je adres in een PB, dan komen ze jouw kant op.
 
Ha, leuk om weer voortgang te zien. :Y
Je hebt een mooie "bok" om aan het motorblok te werken.
Ja is een superding. Helaas niet van mij maar van een vriend van me. Daar heb ik het ook gedaan. Vandaar ook het goede licht......
 
En na een avond flink doorsleutelen loopt hij weer! *O*

wel nog even fijn afstellen maar dat is voor later:

 
Maar wat ik niet begrijp : 1070 km na revisie heb je zoveel slotspeling ?
Nou er zit inmiddels wel wat meer km op hoor. Maar de teller heeft ook een revisie gehad.......maar je zit in de buurt! Hoe kom je aan deze stand?
Destijds vonden we de zuigers er goed uitzien. We hebben deze terug geplaatst samen met de zuigerveren. Deze waren niet helemaal goed meer maar hebben we wat opgerekt. Vervolgens gewoon een seizoen rijden om te zien hoe het reed en wat er aan gedaan zou moeten worden.
Ik had natuurlijk beter meteen nieuwe zuigerveren kunnen plaatsen. Maar goed wellicht had er ook meteen een overmaat ingemoeten.
Maar een overmaat kan altijd nog. Nu hebben we in eerste instantie alleen de zuigerveren vervangen omdat de rest er prima uitzag.
Nu weer rustig afstellen.
 
Laatst bewerkt:
Op je youtube filmpje is de km stand te zien, te laag voor origineel en dus 1+ 1 = 2
Had begrepen uit je verslag dat je de hele topend had gedaan.
Maar niet dus blijkbaar .
Mooi dat ie nu weer goed is toch ?
 
Oh, en zuigerveren oprekken is nieuw voor mij, hoe doe je dat precies ?
Ik vind het al een uitdaging om ze er zonder breken om te krijgen namelijk.
 
Oh, en zuigerveren oprekken is nieuw voor mij, hoe doe je dat precies ?
Ik vind het al een uitdaging om ze er zonder breken om te krijgen namelijk.
Je rekt de olieschraapveer op. Die bestaat uit drie delen twee dunne zuigerveren en daartussen een spandeer. Die kun je wat oprekken door de diameter iets groter proberen te maken. Daarmee druk je de twee ringen wat meer naar buiten waardoor er meer olie wordt geschraapt.
Maar uiteindelijk hadden we ze beter gewoon kunnen meten en meteen vervangen!
 
Je rekt de olieschraapveer op. Die bestaat uit drie delen twee dunne zuigerveren en daartussen een spandeer. Die kun je wat oprekken door de diameter iets groter proberen te maken. Daarmee druk je de twee ringen wat meer naar buiten waardoor er meer olie wordt geschraapt.
Maar uiteindelijk hadden we ze beter gewoon kunnen meten en meteen vervangen!

Weer wat geleerd, hoe komt een mens op zulke ideeën ;)
 
Had begrepen uit je verslag dat je de hele topend had gedaan.
Maar niet dus blijkbaar .
Mooi dat ie nu weer goed is toch ?
Ja hele topeind is natuurlijk net als de rest van de motor tot op het laatste schroefje uitelkaar geweest. Toen echter de keuze gemaakt om een weer terug te plaatsen om te zien waar het schip zou stranden. Voor hetzelfde geld was er nog meer uitgekomen. Maar eigenlijk zijn het alleen de zuigerveren tot nu toe.

Jammer dat het zo koud is nu. Momenteel bezig met een xv535 virago voor mijn vrouw. Voor prikkkie gekocht. Maar heeft veel buiten gestaan en zag er niet uit. Motorisch lijkt hij prima. Uiterlijk ben ik aan het aanpakken.
 
Zo Eind april ga ik 10 dagen met kennissen in Engeland rijden met de XS. Alles moet dan dus tip top in orde zijn.
Omdat de accu in eens helemaal leeg was ben ik gaan zoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn. De accu bleek echter ook niet meer op te laden terwijl hij nog maar anderhalf jaar oud was oid. Deze opgestuurd en weer een nieuwe gekregen. Toch maar laadsysteem gecontroleerd en bleek dat de dynamo tot 16 volt laadde. Op zich leek alles verder in orde.
De XS1 beschikt over een regelaar die je kunt bijstellen! Daar vanmorgen maar mee bezig gegaan.:

6DdBXKS.jpg


open:

M964Si8.jpg


dit stelschroefje ietse uitgedraaid en nu geeft hij weer keurig 14,6 volt aan bij volle toeren.

Job Done!

Verder een systeem voor de navigatie is natuurlijk handig. Ik heb een telefoon waar dit opzit dus een ram systeem gekocht en een hoesje voor de telefoon:

ZhkVGhI.jpg


086SdAA.jpg


ziet er door perspectief erg groot uit maar is ook redelijk groot. Zit stevig. Ik hoop dat het werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan