Cbr 600 f2 1992, hoe jet-kit plaatsen?

Zekerpool

Rookie
11 dec 2014
4
0
Barendrecht
Goedendag heren en dames,

Mijn naam is damian en ik ben nieuw hier,wel het volgende vraag waar ik toch mee worstel:

Ik heb een jet kit gekocht om toch wat meer uit de motor te halen maar nu de Engelse installatie is wel lastig te begrijpen.

Wie heeft hier ervaring mee en zou willen helpen via een foto of een filmpje?

Groetjes en alvast bedankt voor de reacties

Damian,
 
Welk deel of handeling van de handleiding begrijp je niet?

Meestal: tank er af, carbs er uit halen, deksels er af, sproeiers wisselen, membraam deksel er af, gasnaald wisselen, boel weer in elkaar en afstellen.

Edit: afhankelijk van de jetkit die je hebt voor je CBR mag je ook nog de gaatjes in de gasschuiven (die zwarte dingen waar het membraam aan vast zit en de gasnaald in zit) opboren (2 gaatjes) en bepalen welke sproeiers je precies moet gebruiken (afhankelijk van open uitlaat en luchtfilter). Dat laatste kun je zelf wel uit de handleiding halen gok ik :-)

full


Hier trouwens de carbs van een F3 (F2 zijn nagenoeg hetzelfde). Van die 3 goudkleurige sproeiers mag je het bovenste stukje van de middelste vervangen. Precies aan de andere kant zitten de gasschuiven.

Success :+
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om de jet kit:
2 main jet 140-k
2 mainjet. 142,5-k
2 mainjet. 145-k
4 pilot jets 40-k21
8 adjusting shims
4 white spacers

Staat gewoon niet duidelijk genoeg hoe en waarom naalden aanpassen met spacers en soort van ringetjes en dan moet je nog feull mixture shroef aanpassen of zo
 
Main jets zijn de hoofd sproeiers die je kunt kiezen.
Buitenste cilinders (carbs): 140 of 142,5.
Binnenste cilinders 9carbs): 142,5 of 145.. Net wat er al aan de motor is gedaan.

Pilot jets zijn de kleine sproeiertjes (stationair)

White spacers zijn voor de gasnaalden.

Mix schroeven zijn de stationair schroeven die je af moet stellen/laten stellen.

Alles zowel opbouw en bedoelingen staan in je beschrijving....
Kun je het niet? Laten doen door een zaak die het wel kan.
 
Het gaat om de jet kit:
2 main jet 140-k
2 mainjet. 142,5-k
2 mainjet. 145-k
4 pilot jets 40-k21
8 adjusting shims
4 white spacers

Staat gewoon niet duidelijk genoeg hoe en waarom naalden aanpassen met spacers en soort van ringetjes en dan moet je nog feull mixture shroef aanpassen of zo
Hoe en waarom is voor jou niet belangrijk: je koopt een kant en klaar kitje.

En gezien de rest van je vragen, weet ik niet of het verstandig is dat je er zelf aan gaat beginnen.

Je kunt desnoods de losse carb+kit wegbrengen, en een vakbekwaam monteur het laten monteren.
 
Waar zijn in dit geval de adjusting shims voor? Vlotter hoogte?

Wat Ruudje01 zegt; de 2 sproeiers in het midden moeten een maat groter zijn. Je kunt aanhouden:
- Alleen open uitlaat: 140 + 142,5
- Alleen open lucht in laat: 140 + 142,5
- Open uitlaat + open lucht inlaat: 142,5 + 145

De gasnaald in het midden zetten. De spacers zijn om ook een halve clip te kunnen stellen. Zonder test bank is het best kut om te doen (ik spreek uit ervaring) en 100% krijg je het nooit. Wel kun je een heel eind komen als je een beetje weet waar je op moet letten.
 
Als het je bedoeling is om er wat meer vermogen uit te toveren en een beter verloop van gas respons?
Moet ik heel eerlijk tegen je zijn en JA zeggen.
Zelfs een goede monteur heeft moeite om deze perfect te krijgen, omdat het niet alleen met domweg wisselen is gedaan.. Een run op de bank zegt meer dan 10 uur sleutelen. Denk aan carbs ombouw dan testen, carbs er weer uit aanpassen inbouwen en weer testen..
Heb je geen apparatuur of middelen om te stellen, kost het je meer dan n week pielen en loopt het nog naadje.. De carbs goed afstellen kun je niet zonder spullen en levert eerder verlies dan winst op qua vermogen.
 
Ehh nee dat zeg ik niet, en bedoel ik ook niet.
Een 1000 blok in een 600 frame hangen kost ook knapjes geld hoor. En komen keuring kosten bij.
Dan kun je beter de 600 omruilen voor een echte 1000.

Het is zeker wel te doen hetgeen jij van plan was, maar verwacht geen wonderen qua vermogen.
Het zal en kan zeker wel mooier en beter lopen dat staat vast.
Maar het punt van zelf doen zonder enige kennis, vaardigheid en afstel middelen gaat wat ver.
Nu is het zo, dat: ik lees dat je niet eens weet waar de spullen voor dienen en hoe deze goed te monteren, ik ook een beetje jouw sleutel gebeuren inschat.
Dus zei ik, breng hem weg en laat het doen.
 
@ ruudje01,

waarom de binnenste 2 carbs grotere sproeiers dan de buitenste,
ik weet dat er bij sommige motoren maatverschillen in de sproeiers zijn maar ik dacht dat dat meer met het milieu te maken had.
in mijn fireblade zit in alle vier dezelfde sproeiers, maar in de kawa zxr van een maat van me waren ze verschillend.
en als ik even snel kijk in het WPHB zitten er in de canada modellen ook verschillende hoorfdsproeiers.
ik zou graag willen weten waarom.
 
Cilinder 2 en 3 worden bij een 4 pitter wat warmer dan 1 en 4.
vandaar dat die iets rijker gezet wordt ivm de koelende werking van het mengsel.
Heb het regelmatig zien gebeuren tijdens trainingen bij races.
buitenste sproeiers naar de middelste 2 carbs en een maatje kleiner in de buitenste.
 
Waar zijn in dit geval de adjusting shims voor? Vlotter hoogte?

Wat Ruudje01 zegt; de 2 sproeiers in het midden moeten een maat groter zijn. Je kunt aanhouden:
- Alleen open uitlaat: 140 + 142,5
- Alleen open lucht in laat: 140 + 142,5
- Open uitlaat + open lucht inlaat: 142,5 + 145

De gasnaald in het midden zetten. De spacers zijn om ook een halve clip te kunnen stellen. Zonder test bank is het best kut om te doen (ik spreek uit ervaring) en 100% krijg je het nooit. Wel kun je een heel eind komen als je een beetje weet waar je op moet letten.

Waarom moeten de middelste sproeiers groter zijn?
 
Waar zijn in dit geval de adjusting shims voor? Vlotter hoogte?

Wat Ruudje01 zegt; de 2 sproeiers in het midden moeten een maat groter zijn. Je kunt aanhouden:
- Alleen open uitlaat: 140 + 142,5
- Alleen open lucht in laat: 140 + 142,5
- Open uitlaat + open lucht inlaat: 142,5 + 145

De gasnaald in het midden zetten. De spacers zijn om ook een halve clip te kunnen stellen. Zonder test bank is het best kut om te doen (ik spreek uit ervaring) en 100% krijg je het nooit. Wel kun je een heel eind komen als je een beetje weet waar je op moet letten.

Nee die adjusting shims zijn voor tussenstapjes van de gasnaalden en horen (zo nodig) bij de witte spacers.
Het zijn setjes die ook de tuner zou nemen/kiezen als startpaketje voor juist die motor..
Bij bestelling geef je ook het type motor op..

Bij de start is het net ff anders dan je vermeld.
Open uitlaat = std+140
Sport filter = 140+ 142.5
Sportfilter + Open uitlaat = 142+145

Dat het afstellen zoals een tuner doet niet ff thuis gaat lukken is wel duidelijk.
 
Waarom moeten de middelste sproeiers groter zijn?

Dat moet helemaal niet..
Maar het zijn tuning setjes, en bedoeld voor als er iets aan de motor is gedaan.
Het alleen monteren van een sportfilter zal niet helpen om er meer uit te krijgen, sportfilter + open uitlaat tegelijk zal al helemaal niet beter gaan lopen..

Maar het zijn setjes die al zijn getest per type motor, en dus een basis uitgang voor de motor als er veranderingen zijn gepleegd..

Het kan voorkomen dat je voor andere types motoren gelijke sproeiers krijgt.
De set is zo gemaakt dat je er alle kanten mee uit kunt en je motor het meeste rendement kan leveren.
 
Dat het afstellen zoals een tuner doet niet ff thuis gaat lukken is wel duidelijk.

Ah. Een gevalletje ultrasoneritus maximus


Ultrasoneritus maximus is een ziekte waarbij de patiënt denkt hij zelf een bepaalde handeling aan de motor niet zelf kan verrichten omdat daar hedendaags speciaal gereedschap/apparatuur voor/bij gebruikt wordt, terwijl diezelfde handelingen vroeger prima zónder die hulpstukken werden uitgevoerd.

De ziekte ontleent zijn naam aan het feit dat de meerderheid van de patiënten zelf geen carburateur meer kunnen schoonmaken zonder ultrasoonreiniger.
Als dat probleem zich eenmaal in de hersenen genesteld heeft volgen gauw andere symptomen ( zoals het verlies van gevoel en gezond verstand w.b.d afstelling van de interne verbrandingsmotor.
 
Replier
Offline

Geplaatst op zondag 14 december 2014 09:56

Citeer bericht
Bekijk bericht
Voeg toe als favoriet

1% and proud of it!

Motorstek
Bekijk Mijn Motor-Forum
Bekijk onderwerpen
Verstuur privébericht

quote:
Ruudje01 schreef op 14 december 2014 @ 09:47:Dat het afstellen zoals een tuner doet niet ff thuis gaat lukken is wel duidelijk.



Ah. Een gevalletje ultrasoneritus maximus


Ultrasoneritus maximus is een ziekte waarbij de patiënt denkt hij zelf een bepaalde handeling aan de motor niet zelf kan verrichten omdat daar hedendaags speciaal gereedschap/apparatuur voor/bij gebruikt wordt, terwijl diezelfde handelingen vroeger prima zónder die hulpstukken werden uitgevoerd.


Het is allemaal goed te doen, ook zonder dyno bank meting enz.
Kost alleen ( veel ) meer tijd om de goede afstelling te vinden.
Rijden,hoe reageert de motor, bougie lezen, aanpassen. en dan weer en weer........tot het goed is. Zo heb ik mijn PC 25 goed afgesteld gekregen na het plaatsen van een vervangingsdemper en veranderen van luchtfilter en airbox.
 
Het is allemaal goed te doen, ook zonder dyno bank meting enz.
Kost alleen ( veel ) meer tijd om de goede afstelling te vinden.
Rijden,hoe reageert de motor, bougie lezen, aanpassen. en dan weer en weer........tot het goed is. Zo heb ik mijn PC 25 goed afgesteld gekregen na het plaatsen van een vervangingsdemper en veranderen van luchtfilter en airbox.

Ben altijd wel benieuwd hoe dat gedaan wordt, en hoeveel vermogen je voor en na had
 
Ts, als je de jetkit monteert voor meer vermogen, heb je toch iets gemist. Jetkits zijn vooral bedoeld om de rijdbaarheid te verbeteren, bv. een koppeldip bij een bepaald toerental of de gasrespons.
 
Waarom moeten de middelste sproeiers groter zijn?

Een wijs man(ruud frederiks)wist mij ooit te vertellen dat dat voor extra koeling van de binnenste cilinders was.
M.a.w net dat beetje meer brandstofmengsel geeft iets meer koeling,daar de binnenste cilinders anders warmer worden dan de buitenste. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan