kawasaki zzr 600 1992 startprobleem

motor rijder

MF'er
20 aug 2014
56
0
Mijn motor heeft een start probleem
Als de motor wordt gestart, moeten er eerst een aantal pogingen gedaan worden, voordat ie wil draaien.
Als die dan draait hoor je echt dat de motor wordt rond getrokken. Eerst draait ie langzaam en daarna gaat ie beter draaien. Maar alleen met choke, zo gauw ik het gas aanraak slaat ie af. Pas als de choke niet meer nodig is, kan ik pas gaan rijden. Tijdens het gebruik van de choke blijft het toerental ook niet gelijk, gaat naar 3 a 4 duizend toeren en zakt weer. Hoe kouder, hoe slechter het starten. Dus eerst warm laten draaien en dan loopt hij verder goed. Maar ja dit moet niet de bedoeling zijn...

Ook het spruitstuk is niet helemaal goed, er zitten 2 gaatjes in. Die zitten aan de onderkant. Lassen is voor mij geen mogelijkheid.

Mede sleutelaars, kom maar op met jullie ideeën
Bvd
 
Twee gaatjes kunnen best wat uitmaken in tegendruk wanneer deze heel dicht bij de motor zitten. Vooral bij lage toeren. In geval van een katalysator zal de lambda sensor niet juist functioneren. Er kan dan weer te veel benzine worden ingebracht waardoor de kat zelf stuk gaat.
Jou motor zal wel te arm draaien op die cilinders. Er is meer behoefte aan benzine bij een koude motor en lage buitentemperatuur dus startproblemen. Als de motor warm is, is de verbranding beter en sluit de zuiger de cilinder bovendien beter af. Helaas dient benzine ook voor smering en te weinig ervan geeft als resultaat: niets aan de hand, via kapot gebrande bougie, tot motor compleet vastgelopen. Arm mengsel geeft daarnaast namelijk ook een veel te hete verbranding. In ieder geval zal jou motor op dit moment wel stroever rondgaan tot die bepaalde heet geworden zuiger smering uit het carter krijgt.

Iedere carburator heeft een hoogte afstelschroef, voor ijle lucht, die net zoveel afstelling toelaat dat deze 3/4 slag rond gedraaid kan worden, je ziet waarschijnlijk de nokjes wel zitten. Draai deze uit voor een iets rijker mengsel.

Het lek kan je een bekeuring opleveren en als het geluidsniveau wordt overschreden eentje er bovenop van vele honderden Euro's. Gelukkig is het zelf afdichten van een lekke uitlaat niet strafbaar. Kneedbaar metaal en GunGum wordt allemaal weer kleverig wanneer het vochtig en nogal zacht wanneer het warm wordt. Ik heb de beste ervaringen met opgevouwen aluminiumfolie onder een paar bandklemmen zoals gebruikt voor kachelpijpen of kaal staaldraad wat over het aluminiumfolie is gewikkeld en de uiteinden ervan aangedraaid met een tang. Dit laatste heb je allemaal vast wel in huis, al is staaldraad vaak geplastificeerd en dat brand als olie dus dat moet je er dan vanaf halen. Controleren of het goed gerepareerd is mogelijk door de uitlaat even dicht te laten houden. Lassen is hier denk ik toch al niet mogelijk omdat het, van binnenuit dun geworden, materiaal van het spruitstuk meestal dubbelwandig is.

Edit: Tijdelijk de uitlaat herstellen mag. Zeg er daarom, wanneer nodig, altijd bij dat het een noodreparatie is.
 
Laatst bewerkt:
controleer de startmotor en de accu.
kijk ook of de accu wel word bij geladen.
en de motor loopt zo raar wanneer deze koud is omdat deze stationair erg arm staat afgesteld.
daar komen die hoge toeren van als de motor aanslaat op de choke.
draai de mengschroeven maar eens wat verder open.
de gaatjes zou ik voor wat je klachten betreft geen zorgen over maken.

en voor hierboven, katalysator?
lambasonde????
hoogteafstelschroef???
 
Als ik jou was zou ik beginnen bij de gemakkelijke dingen.
Forte in de tank om de carbs te reinigen. dan luchtfilter controlleren/vervangen ( 8 euro), dan bougies.

Voor de volledigheid kan je ook deze stappen doorlopen: Zot in Checklist niet startende motor klik

Rommelen aan de uitlaat is altijd slechts uitstel van het einde. Zoals Wrong Route aangaf; stukje staal met slangklemmen werken ok. Je kan ook een staal zwachtel van Gungum krijgen. Maar zoals eerder aangegeven het is slechts uitstel.
 
Laatst bewerkt:
Even voor het spruitstuk
Bedoel je aluminiumfolie over de gaatjes en dan vastklemmen?

De hoogte afstelschroef
Kan daar zomaar aan gedraaid worden?
Is dat niet een verhaal van synchroniseren?
 
Even voor het spruitstuk
Bedoel je aluminiumfolie over de gaatjes en dan vastklemmen?

De hoogte afstelschroef
Kan daar zomaar aan gedraaid worden?
Is dat niet een verhaal van synchroniseren?
Nee en nee.

Je uitlaat moet je laten maken.

En je probleem met die toeren ook.

Hoogteafstelschroef heb je niet.
Ook geen katalysator oid.

Je hebt een probleem met de afstelling van je motor, en mogelijk nog wat valse lucht. Leeftijd doet vermoeden dat er wat vies en versleten is.

Inschattend obv je opmerkingen en vragen: niet zelf doen.


edit

Dat moeilijk of stroef lopen/rondgaan, is dat de starter, of het blok nadat het is aangeslagen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Accu/laadsysteem werkt naar behoren
Carburateur reiniger in de tank gegooid
Luchtfilter is schoongemaakt
Nieuwe bougies zitten erin
Het niet goed draaien/langzaam op gang komen, is nadat ie aan slaat
Bij het spruitstuk zitten de gaatjes precies op de splitsing waar die in tweeën wordt gesplitst, dus de gaatjes zitten tussen twee pijpen zo gezegd, die ook aan elkaar zitten. Dus een slangenklem zou om twee pijpen moeten. En Dicht dan de gaatjes niet af. Daarom dacht ik aan iets vloeibaar.
Misschien een raar idee, maar wat doet cement op een spruitstuk, met een plaatje blik met stalen tyrap erom,zodat dat cement op zijn plek blijft?
Dat plaatje blik omdat de gaatjes aan de onderkant zitten.
 
Accu/laadsysteem werkt naar behoren
Carburateur reiniger in de tank gegooid
Luchtfilter is schoongemaakt
Nieuwe bougies zitten erin
Het niet goed draaien/langzaam op gang komen, is nadat ie aan slaat
Bij het spruitstuk zitten de gaatjes precies op de splitsing waar die in tweeën wordt gesplitst, dus de gaatjes zitten tussen twee pijpen zo gezegd, die ook aan elkaar zitten. Dus een slangenklem zou om twee pijpen moeten. En Dicht dan de gaatjes niet af. Daarom dacht ik aan iets vloeibaar.
Misschien een raar idee, maar wat doet cement op een spruitstuk, met een plaatje blik met stalen tyrap erom,zodat dat cement op zijn plek blijft?
Dat plaatje blik omdat de gaatjes aan de onderkant zitten.
Ik heb volgens mij nog een goede uitlaat van een D model liggen.
Schiet me net te binnen.

Er zijn lapmiddelen voor uitlaten, maar ik ben daar geen fan van:
84_204104__54253_zoom.jpg
84_204101__33152_zoom.jpg


Controleren op valse lucht kun je doen middels de deo-proefwillem1940.

En hoe je kunt controleren of er vuil en roest in je tank zit, kun je denk ik zelf wel bedenken.
Want als daar rommel in zit, kun je de carb blijven schoonmaken; het zal toch iedere keer weer vies worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Twee gaatjes kunnen best wat uitmaken in tegendruk wanneer deze heel dicht bij de motor zitten. Vooral bij lage toeren. In geval van een katalysator zal de lambda sensor niet juist functioneren. Er kan dan weer te veel benzine worden ingebracht waardoor de kat zelf stuk gaat.
Jou motor zal wel te arm draaien op die cilinders. Er is meer behoefte aan benzine bij een koude motor en lage buitentemperatuur dus startproblemen. Als de motor warm is, is de verbranding beter en sluit de zuiger de cilinder bovendien beter af. Helaas dient benzine ook voor smering en te weinig ervan geeft als resultaat: niets aan de hand, via kapot gebrande bougie, tot motor compleet vastgelopen. Arm mengsel geeft daarnaast namelijk ook een veel te hete verbranding. In ieder geval zal jou motor op dit moment wel stroever rondgaan tot die bepaalde heet geworden zuiger smering uit het carter krijgt.

Iedere carburator heeft een hoogte afstelschroef, voor ijle lucht, die net zoveel afstelling toelaat dat deze 3/4 slag rond gedraaid kan worden, je ziet waarschijnlijk de nokjes wel zitten. Draai deze uit voor een iets rijker mengsel.

Het lek kan je een bekeuring opleveren en als het geluidsniveau wordt overschreden eentje er bovenop van vele honderden Euro's. Gelukkig is het zelf afdichten van een lekke uitlaat niet strafbaar. Kneedbaar metaal en GunGum wordt allemaal weer kleverig wanneer het vochtig en nogal zacht wanneer het warm wordt. Ik heb de beste ervaringen met opgevouwen aluminiumfolie onder een paar bandklemmen zoals gebruikt voor kachelpijpen of kaal staaldraad wat over het aluminiumfolie is gewikkeld en de uiteinden ervan aangedraaid met een tang. Dit laatste heb je allemaal vast wel in huis, al is staaldraad vaak geplastificeerd en dat brand als olie dus dat moet je er dan vanaf halen. Controleren of het goed gerepareerd is mogelijk door de uitlaat even dicht te laten houden. Lassen is hier denk ik toch al niet mogelijk omdat het, van binnenuit dun geworden, materiaal van het spruitstuk meestal dubbelwandig is.

Edit: Tijdelijk de uitlaat herstellen mag. Zeg er daarom, wanneer nodig, altijd bij dat het een noodreparatie is.


OMG...

Wat een gigantische onzin wordt er toch af en toe uit de grote teen gezogen
 
Ik heb dit even gelezen, en het is :/

Twee gaatjes kunnen best wat uitmaken in tegendruk wanneer deze heel dicht bij de motor zitten.
Daar zal de motor nauwelijks last van hebben.
Vooral bij lage toeren. In geval van een katalysator zal de lambda sensor niet juist functioneren.
Zitten er beide niet in.
Er kan dan weer te veel benzine worden ingebracht waardoor de kat zelf stuk gaat.
Beide klopt niet. Teveel benzine is onzin. Kat is er er niet.
Jou motor zal wel te arm draaien op die cilinders.
Niet waar.
Daarnaast tegenstrijdig met wat in je vorige zin beweert.
Er is meer behoefte aan benzine bij een koude motor en lage buitentemperatuur dus startproblemen. Als de motor warm is, is de verbranding beter en sluit de zuiger de cilinder bovendien beter af. Helaas dient benzine ook voor smering en te weinig ervan geeft als resultaat: niets aan de hand, via kapot gebrande bougie, tot motor compleet vastgelopen.
Benzine dient niet als smering.
Hooguit als koeling.
Maar dat speelt hier totaal niet.
Arm mengsel geeft daarnaast namelijk ook een veel te hete verbranding. In ieder geval zal jou motor op dit moment wel stroever rondgaan tot die bepaalde heet geworden zuiger smering uit het carter krijgt.

Iedere carburator heeft een hoogte afstelschroef,
Nee.
Zit er niet op.
Bijna geen enkel carb trouwens.
Wel iets wat er op lijkt, maar niet wat jij aangeeft.
voor ijle lucht, die net zoveel afstelling toelaat dat deze 3/4 slag rond gedraaid kan worden, je ziet waarschijnlijk de nokjes wel zitten. Draai deze uit voor een iets rijker mengsel.
Dit is dus ook onzin :)
Het lek kan je een bekeuring opleveren en als het geluidsniveau wordt overschreden eentje er bovenop van vele honderden Euro's.
Zou kunnen, hangt een beetje van het geluid af.
Paar gaatjes zal wel meevallen.
Daarnaast wordt er nauwelijks gecontroleerd- laat staan bekeurd- op geluidniveau.
Gelukkig is het zelf afdichten van een lekke uitlaat niet strafbaar. Kneedbaar metaal en GunGum wordt allemaal weer kleverig wanneer het vochtig en nogal zacht wanneer het warm wordt.
Nee.
Gungum wordt handelbaar als je het vochtig toe past, en hard dan uit. Blijvend. Totdat het afbrokkelt.
Ik heb de beste ervaringen met opgevouwen aluminiumfolie onder een paar bandklemmen zoals gebruikt voor kachelpijpen of kaal staaldraad wat over het aluminiumfolie is gewikkeld en de uiteinden ervan aangedraaid met een tang. Dit laatste heb je allemaal vast wel in huis, al is staaldraad vaak geplastificeerd en dat brand als olie dus dat moet je er dan vanaf halen.
Staaldraad in huis?
En dan ook nog met plastic er omheen?
Tuurlijk....
Controleren of het goed gerepareerd is mogelijk door de uitlaat even dicht te laten houden.
Dat is niet echt een reparatie, om eerlijk te zijn.
Dat is meer iets voor het McGyver topic :)
Lassen is hier denk ik toch al niet mogelijk omdat het, van binnenuit dun geworden, materiaal van het spruitstuk meestal dubbelwandig is.
Nee, spruitstuk is meestal enkelwandig. Van een ZZR sowieso.
Wel belangrijk: indien doorgeroest, dan is de omgeving van het gatje wss ook al flinterdun geworden. Dus dat wordt een secuur lasklusje.
Edit: Tijdelijk de uitlaat herstellen mag. Zeg er daarom, wanneer nodig, altijd bij dat het een noodreparatie is.
Aan wie zeggen?
Permanent repareren mag ook.
 
Ik heb dit even gelezen, en het is :/Daar zal de motor nauwelijks last van hebben.Zitten er beide niet in.Beide klopt niet. Teveel benzine is onzin. Kat is er er niet.Niet waar.
Daarnaast tegenstrijdig met wat in je vorige zin beweert.Benzine dient niet als smering.
Hooguit als koeling.
Maar dat speelt hier totaal niet.Nee.
Zit er niet op.
Bijna geen enkel carb trouwens.
Wel iets wat er op lijkt, maar niet wat jij aangeeft.Dit is dus ook onzin :)Zou kunnen, hangt een beetje van het geluid af.
Paar gaatjes zal wel meevallen.
Daarnaast wordt er nauwelijks gecontroleerd- laat staan bekeurd- op geluidniveau.Nee.
Gungum wordt handelbaar als je het vochtig toe past, en hard dan uit. Blijvend. Totdat het afbrokkelt.Staaldraad in huis?
En dan ook nog met plastic er omheen?
Tuurlijk....Dat is niet echt een reparatie, om eerlijk te zijn.
Dat is meer iets voor het McGyver topic :)Nee, spruitstuk is meestal enkelwandig. Van een ZZR sowieso.
Wel belangrijk: indien doorgeroest, dan is de omgeving van het gatje wss ook al flinterdun geworden. Dus dat wordt een secuur lasklusje.Aan wie zeggen?
Permanent repareren mag ook.

beter kon ik het niet verwoorden

:} :} :} :}

maar voor vele problemen hier...

Is de motor in BASIS conditie, dus stage 0 tuning..

Onderhoud gedaan , of is dit plotseling opgetreden enz enz enz ......
 
Laatst bewerkt:
Accu/laadsysteem werkt naar behoren
Carburateur reiniger in de tank gegooid
Luchtfilter is schoongemaakt
Nieuwe bougies zitten erin
Het niet goed draaien/langzaam op gang komen, is nadat ie aan slaat
Bij het spruitstuk zitten de gaatjes precies op de splitsing waar die in tweeën wordt gesplitst, dus de gaatjes zitten tussen twee pijpen zo gezegd, die ook aan elkaar zitten. Dus een slangenklem zou om twee pijpen moeten. En Dicht dan de gaatjes niet af. Daarom dacht ik aan iets vloeibaar.
Misschien een raar idee, maar wat doet cement op een spruitstuk, met een plaatje blik met stalen tyrap erom,zodat dat cement op zijn plek blijft?
Dat plaatje blik omdat de gaatjes aan de onderkant zitten.


mijn moeder repareerde vroeger alles met cement en spug,
hele kozijnen werden ermee opgevult.
 
Accu/laadsysteem werkt naar behoren
Carburateur reiniger in de tank gegooid
Luchtfilter is schoongemaakt
Nieuwe bougies zitten erin
Het niet goed draaien/langzaam op gang komen, is nadat ie aan slaat
Bij het spruitstuk zitten de gaatjes precies op de splitsing waar die in tweeën wordt gesplitst, dus de gaatjes zitten tussen twee pijpen zo gezegd, die ook aan elkaar zitten. Dus een slangenklem zou om twee pijpen moeten. En Dicht dan de gaatjes niet af. Daarom dacht ik aan iets vloeibaar.
Misschien een raar idee, maar wat doet cement op een spruitstuk, met een plaatje blik met stalen tyrap erom,zodat dat cement op zijn plek blijft?
Dat plaatje blik omdat de gaatjes aan de onderkant zitten.

Tip: laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft, zoals een goeie motorboer. Ik weet het, het mag niets kosten, maar op deze manier blijf je broddelen.
 
Vuil en roest in de tank lijkt me niet het geval, die is een paar maanden geleden schoongespoten.
En waar ergens ligt die goede uitlaat?

Motor is in basis conditie, geen tuning
nieuwe olie + filter, luchtfilter schoongemaakt, nieuwe boogies, 2 vlotters vervangen.
Motor paar maanden geleden aangeschaft, met dit probleem al, alleen toen was het zomer en nu het kouder wordt, wordt het probleem groter. Toen drie ritjes gehad en niet meer starten. uiteindelijk kwam er geen benzine bij de boogies. Om een nog onbekende reden ineens wel benzine bij de boogies en kon ik rijden, maar toen een minuut of drie warm laten lopen en rijden maar. Vorige eigenaar is ook geen sleutelaar...

Volgens mij sluit me tankdop ook niet goed af, ik denk dat ik een rubber mis die moet ik ook nog aanschaffen. Maar dit lijkt mij dat dit geen invloed heeft of heb ik dat mis?
 
Volgens mij sluit me tankdop ook niet goed af, ik denk dat ik een rubber mis die moet ik ook nog aanschaffen. Maar dit lijkt mij dat dit geen invloed heeft of heb ik dat mis?

als de motor dikwijls in de regen staat of in de regen rijdt ben je mis. want dan loopt er water in je tank met mogelijks alle symptomen die je hier als probleem beschrijft.
 
Vuil en roest in de tank lijkt me niet het geval, die is een paar maanden geleden schoongespoten.
En waar ergens ligt die goede uitlaat?
Ligt in het rek. Achterin.
Motor is in basis conditie, geen tuning
nieuwe olie + filter, luchtfilter schoongemaakt, nieuwe boogies, 2 vlotters vervangen.
Motor paar maanden geleden aangeschaft, met dit probleem al, alleen toen was het zomer en nu het kouder wordt, wordt het probleem groter. Toen drie ritjes gehad en niet meer starten. uiteindelijk kwam er geen benzine bij de boogies. Om een nog onbekende reden ineens wel benzine bij de boogies en kon ik rijden, maar toen een minuut of drie warm laten lopen en rijden maar. Vorige eigenaar is ook geen sleutelaar...

Volgens mij sluit me tankdop ook niet goed af, ik denk dat ik een rubber mis die moet ik ook nog aanschaffen. Maar dit lijkt mij dat dit geen invloed heeft of heb ik dat mis?
 
wil je de rest van zijn verbale diarree in andere topics ook even doen?

Zoekresultaten

kost zoveel tijd om die shit elke keer te ontkrachten dat ik er niet aan wil beginnen
Heeft ook geen enkele zin. Verkeerde Route plaatst per topic één bloemlezing van gefantaseerde oorzaken, nitwit problemen en ''sla mij maar lek'' oplossingen. Heel enkele keer wel twee keer maar daarna ziet hij de hele topics waarin hij zijn toetsenbord heeft versleten nooit meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan