Rebound USD vork MT-09

Status
Niet open voor verdere reacties.

KeesH

MF veteraan
29 jul 2006
3.393
431
Hallo allemaal,

Vanavond ben ik maar eens begonnen met het monteren van Hyperpro veren in de USD-voorvork van mijn MT-09. Ging hartstikke goed, totdat ik beide poten weer dicht had zitten en beide poten afzonderlijk (op de grond) liet in- en uitveren.
De vork van de MT-09 heeft een rebound-verstelling op de rechterpoot, links niet. Nu laat ik de poten inveren op de grond, los, en voelt de rechterpoot met dempingsverstelling veel meer gedempt aan dan de linkerpoot zonder dempingsschroef.
In de manual van Hyperpro stond dat je de schroef voor de uitgaande demping helemaal dicht moest draaien voordat je de zaak uit elkaar zou halen, dat heb ik gedaan. Na montage lijkt het verstellen van de demping via de schroef niet meer te werken: er verandert voelbaar niets meer. Shit!

Vooraf, met de originele setting gemonteerd, heb ik het verschil niet gevoeld... Hmmm

Wie kan mij helpen?
 
Laatst bewerkt:
Exercitie nog een keer gedaan, ook nu twijfels over de rebound verstelling. In WPH stond een afstand van de onderzijde van de rebound-dop aangegeven. Deze nog maar eens gecontroleerd en iets veranderd.

Daarna vork ingebouwd, de rebound verstelling doet echt wel wat. Volledig open zie je hem nadeinen. Volledig dicht natuurlijk niet :+. Voelt allemaal niet verkeerd eerlijk gezegd.

Zou het verschil in de vorkpoten met inveren zo groot zijn, omdat de uitgaande demping enkel op de rechterpoot zit?

Neem aan dat er in de linkerpoot ook wel demping zit (zit immers een zuiger en dempingslichaam, maar dat dit veel minder is dan de rechter? :?
 
Ik kan je niet helpen,maar heb een Ducati monster gehad die ook de uitgaande demping in één van de poten had.Ik wist dat niet en met monteren van andere veren dacht ik wtf,wat is dit?
Kan me nog wel herinneren dat de andere poot enkel een verende functie had en geen dempende.
Bij HK werd gezegd dat het een budgetvork was.....
 
Ik kan je niet helpen,maar heb een Ducati monster gehad die ook de uitgaande demping in één van de poten had.Ik wist dat niet en met monteren van andere veren dacht ik wtf,wat is dit?
Kan me nog wel herinneren dat de andere poot enkel een verende functie had en geen dempende.
Bij HK werd gezegd dat het een budgetvork was.....

Precies hetzelfde dacht ik bij het handmatig inveren en uitveren van de poten na montage van de Hyperpro's. Had ik het maar ff geprobeerd toen ik de originele setting uitbouwde, maar helaas, ik heb poot voor poot aangepakt.

Kan me inderdaad wel voorstellen dat het feit dat de rebound slechts op 1 poot in te stellen is uit kostenoverweging komt. Weet zeker dat de andere poot ook demping heeft, zelf geboeld bij het ontluchten, maar misschien is dit bijv. maar 25% van de demping van het geheel?

Edit: na het inbouwen van de vork en wiel nog maar eens geprobeerd met inveren, dit lijkt niet verkeerd. Ook als ik de schroef helemaal dichtdraai en opendraai, zie ik duidelijk verschil (de instelling werkt dus). De afstelling is echter heel fijn. D.w.z. van volledig open naar volledig dicht zie ik duidelijk verschil, daar tussenin is moeilijker. Maar ik heb ook niet veel ervaring met het instellen van demping.
 
Het bestaat zeker dat er verschil tussen kan zitten, alleen weet niet of het ook bij jou motor zo is.
Werkplaathandboek al te pakken?

Ja, WHP te pakken ;). Daar staat wel een maat van de 'schroef' in de onderkant van de bovenste dop.

bikepics-2713018-full.jpg


Ik heb er niet op gelet, maar de schroef bovenop de dop voor de rebound, die verstelt zich niet axiaal lijkt mij? D.w.z. als je eraan draait dan komt ie niet omhoog of omlaag? Hij verstellt enkel het 'schroefje' onderaan axiaal d.m.v. een inwendige schroefdraad o.i.d.?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan