kilometerstand revisie Yamaha XT660

Naoufal

Rookie
13 dec 2014
13
0
Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op het forum en ben op zoek naar mijn eerste motor. Ik ben nog een student, dus helaas heb ik ook een budget:(

Ik ben de laatste tijd aan het oriënteren welke motor is zou willen aanschaffen. Ik heb mijn oog laten vallen op een yamaha xt660x, echter worden deze (binnen mijn budget) aangeboden met een kmstand rond de 35000. Ik vroeg me af of het de moeite wel waard is om een motor met zo'n kilometerstand te kopen, omdat er misschien rond die kilometerstand hoge kosten aan zitten te komen (revisie, uiteraard lagere restwaarde en overig groot onderhoud).

Ik heb geprobeerd om via de zoekfunctie te zoeken naar acceptabele kilometerstanden, maar helaas heb ik daar niks gevonden. Uiteraard besef ik me dat een goed onderhouden motor met 35000 nog altijd beter is dan een slecht onderhouden motor met 15000 km. Maar ik kan me ook voorstellen dat een ééncilinder op een gegeven moment gewoon versleten is en weer om grote bedragen gaat vragen.

Zou iemand mij aub kunnen helpen door aan te geven vanaf wanneer de grote kosten gemaakt zullen worden? Daarnaast zou ik graag willen weten wat jullie ervaren MF-ers aanraden wat betreft de richtlijn van de kilometerstand bij aanschaf. Klopt het ook dat een ééncilinder meer slijtage heeft dan bijvoorbeeld een twee- of viercilinder bij dezelfde kilometerstand (uiteraard bij hetzelfde rijgedrag etc)?

Alvast bedankt! :)
 
Kilometerstand zegt niet alles, het is ook belangrijk hoe er met de motor is omgesprongen. Zo zou ik liever een motor met 35000 km kopen die altijd netjes is warmgereden en op tijd zijn onderhoud heeft gehad, dan een motor met 15000km die altijd met koude motor vol op zijn donder heeft gehad en nauwelijks onderhoud gehad heeft. Aangezien je dat met een gebruikte motor nooit weet blijft het altijd een beetje een gok, al kan de algehele staat van de motor al wel iets verklappen over de zuinigheid van de eigenaar.

Het is wel waar dat een ééncilinder over het algemeen iets meer slijtage heeft, maar dat wil absoluut niet zeggen dat zo'n blok met 50.000km afgeschreven is hoor. Daarbij staat het 660 blok als zeer betrouwbaar te boek. Vroegah met luchtgekoelde blokken was het natuurlijk een ander verhaal, maar tegenwoordig met het watergekoelde blok moet het halen van de ton echt geen probleem zijn. Natuurlijk is het wel zo dat hoe hoger de kilometerstand, hoe belangrijker het onderhoud gaat worden.

De XTX is doorgaans niet echt een motor waar heel veel kilometers mee gemaakt worden, maar dat ligt meer aan de doelgroep dan aan de motor. De XT660Z Tenere heeft hetzelfde blok, maar daar worden vaak wat meer kilometers mee gemaakt. Als je hier naar het Tenere topic kijkt, dan zijn daar meerdere mensen die al ruim een ton op de teller heeft staan. Eentje heeft er zelfs de 150.000 gehaald, maar daar is bij 130.000 het blok gereviseerd. Overigens zijn daarbij alleen de zuigerveren en klepseals vervangen, de rest was nog goed.

Kortom, bij 35.000 is hij echt nog niet versleten hoor!

Ik weet niet hoe het zit met onderhoudsintervallen bij de XTX, maar bij de XTZ is het bij 10.000 een kleine beurt, 20.000 grote, 30.000 kleine, enz. Elke 20.000 moeten de kleppen gesteld worden. Op zich vallen de kosten hiervan ook erg mee, aangezien het blok vrij open ligt en alles makkelijk bereikbaar is. Natuurlijk zijn het ook maar 4 kleppen die gecontroleerd moeten worden. Kleppen stellen bij een 4-cilinder is vaak een hele operatie, zeker als er flink wat kuipwerk omheen zit, maar bij een eenpitter valt dat meestal wel mee. Ter indicatie, een paar maanden terug betaalde ik voor het kleppen stellen van mijn XT660Z €120,- (Bij een officiele dealer). Dat was puur kleppen stellen, geen overig onderhoud want dat doe ik zelf.

Een groot deel van het onderhoud, zoals olie verversen, ketting/tandwielen vervangen is relatief makkelijk zelf te doen, waarbij je uiteraard ook weer geld bespaard.
 
Laatst bewerkt:
Hangt van het model af, ik ging even uit vanaf bouwjaar 2007. Voor die tijd waren het inderdaad 5 kleppers, daarna 4. Vanaf die 4 klepper moest het stellen volgens mij ook elke 20.000, daarvoor kan het anders zijn geweest, dat weet ik niet.
 
Met de XTX wordt vooral geragd en dan tellen de km's een factor 2 of 3 mee. Gelukkig is het wel een lompsterk blok. Dus de vraag is vooral hoe is er mee gereden en hoe was het onderhoud.

Een goede indicatie is of hij de originele schijven nog heeft en hoe ze zijn, hoeveel kettingsets er versleten zijn, en ook de achterbanden. Als de verkoper ervaringen heeft met 5 verschillende achterbanden onder deze motor, dan weet je genoeg. Ligt de eerste band er nog steeds onder: kopen.
 
Bedankt voor de reacties heren!

Ik denk dat het een motor uit 2005 of 2006 wordt, aangezien mijn budget niet enorm is.

Wat raden jullie mij verder aan om op te letten bij de aankoop? Zijn er naast de indicatoren van Bolski nog een aantal punten waar ik op moet letten bij aankoop en aangeven dat er "afgetrapt" is? Misschien een domme vraag van een leek, maar kan je zien aan het blok of er voornamelijk met een koude motor is gegast (bijv. Ergens wat nattigheid van olie)?
 
Ik heb zelf de mt,is een zusje met 't zelfde blok.De rubbers in de achterwielnaaf is een zwak punt en zijn snel versleten.Rubbers zijn niet duur,probleem is op te lossen door een extra lager in de tandwieldrager aan te brengen.
Is een klusje waar je een draaibamkje voor nodig hebt.
 
Ik heb zelf de mt,is een zusje met 't zelfde blok.De rubbers in de achterwielnaaf is een zwak punt en zijn snel versleten.Rubbers zijn niet duur,probleem is op te lossen door een extra lager in de tandwieldrager aan te brengen.
Is een klusje waar je een draaibamkje voor nodig hebt.

Ook op te lossen door een paar stukjes binnenband tussen de rubbers te leggen. Dan is het probleem alleen niet definitief verholpen maar moet je er bij elke bandenwissel even nieuwe stukjes tussen doen.
 
Bedankt voor de reacties heren!

Ik denk dat het een motor uit 2005 of 2006 wordt, aangezien mijn budget niet enorm is.

Wat raden jullie mij verder aan om op te letten bij de aankoop? Zijn er naast de indicatoren van Bolski nog een aantal punten waar ik op moet letten bij aankoop en aangeven dat er "afgetrapt" is? Misschien een domme vraag van een leek, maar kan je zien aan het blok of er voornamelijk met een koude motor is gegast (bijv. Ergens wat nattigheid van olie)?

Inwendige slijtage van de motor is zo even snel helaas niet zichtbaar. Luister wel goed of er geen rare geluiden of tikken uit het blok komen, zowel bij koude als bij warme motor. Een hoog olieverbruik is nooit goed, maar dat is iets wat je pas opmerkt naar mate je een tijd met de motor rijdt. Verder kan de algehele staat van de motor al een indicatie geven of de vorige eigenaar er zuinig op is geweest of niet. Ook de uitstraling van de verkoper kan wat zeggen. Is het een jonge gast met een hoop praatjes dan kan je er voorzichtig vanuit gaan dat de motor ook wel wat te verduren gehad heeft. Maar het zijn allemaal slechts indicaties, het blijft altijd een risico, maar dat is eigenlijk bij elke gebruikte motor het geval.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Aprilia Pegaso 2006, met ditzelfde Yamaha blok, 55000km en totaal geen blok problematiek.
Het lijkt me één van de beste ééncilinder blokken die je kan kopen.
Klepstellen is om de 20000km.
Wel is de lak op het blok aan het verweren, nu ong. 10% v.h. oppervlak.
Voor mijn gevoel is een revisie nog heel ver weg en als je het blok kapot wil krijgen zal je je best moeten doen.
Olie verbruik is minimaal.
 
Inwendige slijtage van de motor is zo even snel helaas niet zichtbaar. Luister wel goed of er geen rare geluiden of tikken uit het blok komen, zowel bij koude als bij warme motor. Een hoog olieverbruik is nooit goed, maar dat is iets wat je pas opmerkt naar mate je een tijd met de motor rijdt. Verder kan de algehele staat van de motor al een indicatie geven of de vorige eigenaar er zuinig op is geweest of niet. Ook de uitstraling van de verkoper kan wat zeggen. Is het een jonge gast met een hoop praatjes dan kan je er voorzichtig vanuit gaan dat de motor ook wel wat te verduren gehad heeft. Maar het zijn allemaal slechts indicaties, het blijft altijd een risico, maar dat is eigenlijk bij elke gebruikte motor het geval.

Bedankt! Hier zal ik zeker op gaan letten! Is er ook te zien of de motor schade heeft gehad? Ik las op het internet dat je het kan zien aan het feit dat de achterband niet in lijn is met de voorband?
 
Ik heb een Aprilia Pegaso 2006, met ditzelfde Yamaha blok, 55000km en totaal geen blok problematiek.
Het lijkt me één van de beste ééncilinder blokken die je kan kopen.
Klepstellen is om de 20000km.
Wel is de lak op het blok aan het verweren, nu ong. 10% v.h. oppervlak.
Voor mijn gevoel is een revisie nog heel ver weg en als je het blok kapot wil krijgen zal je je best moeten doen.
Olie verbruik is minimaal.

Dat is goed om te horen! :) Ben je tevreden met je motor, heb je vaak last van mankementen? Ik vind de Pegaso ook een hele mooie motor, merk je dat hij op bepaalde vlakken onder doet t.o.v. van een XT660 of heb je daar geen ervaringen mee?
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de spam, maar stel dat ik een motor vind met een zéér lage km-stand, laten we zeggen een motor uit 2006 met 5000km of 6000km. Ik zou denken dat dit niet realistisch is met mijn gezond verstand, maar stel dat het hele uiterlijk nog helemaal tiptop in orde is, is dit dan nog aanneembaar? En stel dat dit wel aanneembaar is en de verkoper kan de kmstand aantonen, zijn er dan punten waar ik op moet letten bij aanschaf, aangezien dit een "mooi weer" motor betreft?

Nogmaals bedankt heren voor de vlotte reacties!
 
Dan heb je een motor getroffen die nog niet eens ingereden is...
Hij ziet er dan ook nog nieuw uit....
Ding moet gewoon nieuw zijn, kun je heus wel zien..
Hoef je waarschijnlijk voor de show alleen een andere accu in te zetten en de carb laten reinigen en nog vele jaren plezier hebben van je motor..

Helaas zal deze wel iets meer moeten kosten, maar is zeker het overwegen waard.
Vind je er 1 ben je n geluksvogel. maar met 5 a 6000km vind ik ze niet zo vaak hoor..
 
Bedankt! Hier zal ik zeker op gaan letten! Is er ook te zien of de motor schade heeft gehad? Ik las op het internet dat je het kan zien aan het feit dat de achterband niet in lijn is met de voorband?


Hangt er vanaf, als de schade netjes is gerepareerd dan hoef je er niks meer van te zien. Banden niet in lijn. Tsja dat zou kunnen maar dan is het geen motor die schade heeft gehad maar een motor die nog steeds schade heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan