Probleempje met choke

Beerrr

Rookie
25 dec 2013
18
0
Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een aprilia ETX 125 (een 2takje) gekocht in frankrijk. De uitlaat is ontgrenst en verder is ie nog helemaal orgineel (Officieel de 11kw uitvoering). Ik alleen een probleempje met de afstelling, hij kan namelijk alleen lopen als de choke aan staat ook als ie warm is. Zonder choke krijg ik hem niet stationair afgesteld en als ik de choke tijdens het rijden uit zet doet de motor helemaal niets meer. Ik heb de carburateur helemaal schoon gemaakt, alle kanaaltjes door geblazen en in een badje laten weken. Ook heb ik keken of die valse lucht trekt maar dat is niet het geval, ook is het luchtfilter is helemaal schoon.

Iemand een idee waar ik naar moet kijken? De motor trekt verder goed (een stuk beter vergelijken met een KTM duke 125, mn lesmotor) alleen rijd hij max 100 kmh wat volgens mij wel hoger moet zijn

Alvast bedankt
 
De vorige eigenaar heeft dat gedaan, ik weet niet of hij hem opnieuwe heeft afgesteld. Het was ook best lastig communiceren omdat hij geen engels sprak en ik geen frans.. Maar het rare is dat ik hem ook niet stationair kan afstellen zonder de choke, dit ligt dan tog niet aan de hoofdsproeier?

Sorry voor de bubbele post, mn browser crashde toen ik de eerste wou posten. Zie ff niet hoe ik hem kan verweideren.
 
Ohh ben benieuwd haha :o

Ik krijg hem juist niet stationair lopend als de choke uit staat, heb echt alle standen van de stationairschroef geprobeerd..

Heb de carb er nu af liggen, zit sproeier 110 in. Hoe kun je kijken wat het vlotter niveau is? In het begin liep de carb steeds over als ik de benzine kraan aan zet, die loopt waarscheinlijk niet helemaal soepel. Had al alle sproeiertjes doorgeprikt, met perslucht alle kanaaltjes doorgeblazen en in een badje carburateur reiniger laten weken.
 
Carb op zn kop leggen en de maten controleren uit het WPHB.
Krijgt niet voldoende brandstof, als je de choke moet bijzetten (simpel).
Als je zeker weet dat alles wat ik zei goed is, vergroot je de sproeier....
100km/pu?

Op Youtube staan zat filmpjes, kijk eens wat ze met zo'n ETX 125 uithalen. Strepen trekken op t asfalt, en uitvergroot zie je dat ze er op de weg gewoon boven 130 mee rijden bij inhalen.
En dan kijk je nog niet naar de getunede Aprilia125.
Dat zijn gewoon beestjes op wielen, met snelheden tot 210km
 
heb het vlotter niveau gecontroleerd en die was 2 mm te laag (marge was 0.5mm) ook zit het vlotter pennetje vast geëtterd, zet deze nu ff in de olie en kijk morgen of ik die los krijg. In the beschrijving van dellorto stond dat je het vlottertje een beetje bij kon buigen. ga morgen ook ff mn membraan bekijken. De krukasdichting is aan de kant van de koppeling iig goed, hij zuipt geen olie. Aan de kant van de ontsteking zal ik ook ff nakijken hopelijk zit dat goed.

bedankt voor de reacties! ik zal het morgen laten weten.

zijn idd gave filmpjes van die 125 aprilia's, dat vermogen was ook de voornaamste reden dat ik er 1 heb gekocht omdat ik beperkt ben met 125cc.
 
Heb vandaag weer naar de motor gekeken, het de vlotterpen zit nog helemaal vast na een nacht in de kruipolie te hebben gelegen. Hebben jullie een idee hoe ik die los kan krijgen? Heb wel het vlottertje wat bij kunnen bijgen zodat die parralel loopt. Na alles gemonteerd te hebben starte die in 1x zonder choke, ook rijden doet die zonder choke waar die eerst niets deed. Het probleem is nu dat hij enorm stotterd en haperd met of zonder choke. Toen ik bij een stoplicht kwam kwam er een goede knal uit mn uitlaat en hierna reed ie een stuk vloeiender tot net in de powerband maar na even stoppen was het weer als in het begin. De bougie was ook helemaal zwart en vies. Nog niet goed dus..

Ga morgen mn carb er weer afhalen en kijken of ik die pin eruit krijg. Als dit lukt kan ik het verende afsluit pinnetje is goed schoonmaken. Moet ook nog ff het membraan bekijken.

Wat ik vergeten te zeggen was dat de vorige eigenaar vertelde dat hij voordat hij hem verkocht lange tijd heeft stilgestaan (ziet er nog als nieuw uit en heeft nog geen 4k op te teller terwijl hij 14 jaar oud is)

Hebben jullie nog verdere suggesties?
 
Heb vandaag weer naar de motor gekeken, het de vlotterpen zit nog helemaal vast na een nacht in de kruipolie te hebben gelegen. Hebben jullie een idee hoe ik die los kan krijgen? Heb wel het vlottertje wat bij kunnen bijgen zodat die parralel loopt. Na alles gemonteerd te hebben starte die in 1x zonder choke, ook rijden doet die zonder choke waar die eerst niets deed. Het probleem is nu dat hij enorm stotterd en haperd met of zonder choke. Toen ik bij een stoplicht kwam kwam er een goede knal uit mn uitlaat en hierna reed ie een stuk vloeiender tot net in de powerband maar na even stoppen was het weer als in het begin. De bougie was ook helemaal zwart en vies. Nog niet goed dus..

Ga morgen mn carb er weer afhalen en kijken of ik die pin eruit krijg. Als dit lukt kan ik het verende afsluit pinnetje is goed schoonmaken. Moet ook nog ff het membraan bekijken.

Wat ik vergeten te zeggen was dat de vorige eigenaar vertelde dat hij voordat hij hem verkocht lange tijd heeft stilgestaan (ziet er nog als nieuw uit en heeft nog geen 4k op te teller terwijl hij 14 jaar oud is)

Hebben jullie nog verdere suggesties?
 
@ Redforce.

Oeps sorry, niet goed gezien.

Ook al naar het inlaatmembraam gekeken?( mits aanwezig natuurlijk )
Misschien is die wat gebogen waardoor die open blijft staan.
Even tegen het licht aan houden en kijken of je een kiertje ziet, hij moet helemaal afsluiten.

Groeten en succes ermee.
 
hallo,

Ik heb vandaag eerst ff gekeken of hij valse lucht trok bij de krukas kering aan de kant van het vliegwiel heb er een paar seconden een wolk deodorant omheen gespoten terwijl die liep, maar bleef rustig door lopen. Het zag er ook brandschoon uit achter het ontstekingskapje.

Hierna weer de carb eraf gehaald en het membraan bekeken, deze sloot strak aan en kon geen licht door komen. Ook ben ik naar een garage geweest waar de carbs ultrasoon kunnen reinigen. Hier vertelde ze mij dat het ik die vlotterpen op deze manier niet los zou krijgen. Thuis heb ik het vlotter stangetje samen met de vlotter door gezaagd en los kunnen krijgen. Nu ik deze los had kon ik het afsluit pennetje/veertje bekijken, dit pennetje veerde niet meer! Waarschijnlijk stond hierdoor mijn vlotter ook scheef. gelijk de 3 onderdelen besteld bij dellorto.

Hoplijk zal dit het zijn. Ff wachten om de onderdeeltjes.

groeten
 
Een 2t kan geen valse lucht trekken via het carter, er komt geen vacuum in het carter maar druk.
Dus kan hij ook geen deo naar binnen trekken via de keer ring kerel.
Maar je zegt dat het erachter schoon en droog is, dus zal nog goed zijn.

Nu je alles eruit hebt zou ik toch nog gaan voor de ultrasoon.
Als het asje en naald al zo vervuild (vergomd) zijn, zal er wel meer in de kanaaltjes zitten.
Als je dan je spulletjes binnenkrijgt, begin je in ieder geval goed.
 
Een 2t kan geen valse lucht trekken via het carter, er komt geen vacuum in het carter maar druk.

nog nooit een 2-takt tegen gekomen die op boite-olie probeert te rijden ?

als er geen onderdruk in een carter van een 2-takt komt (valse lucht te trekken), moeten we Newton, Einstein en alle andere natuurkundigen opgraven en op de brandstapel gooien want dan klopt er niets van hun theorieën en wetten.

vraag me af hoe het mengsel dan wel in het carter terecht komt ... :?
 
Laatst bewerkt:
Ja heb je gelijk in Jan.

Om op je vraag in te gaan, kun je de geleerden ook rustig laten liggen.
Daar er ook 2t motoren zijn met nokkenas kleppen en common rail die ook op zware olie lopen waarbij ze tussen 100-300 rpm zo,n 80MW = zo'n rond de 100000pk kunnen leveren.

Maar je hebt helemaal gelijk, ik was even compleet de weg kwijt.. :$
 
Laatst bewerkt:
Haha dat zij behoorlijk wat parden krachten.

Toen ik mn brommer kocht lekte er ook een kering van de krukas, hij zoop toen een liter blok olie op 50 km :o

Ik zal mn carb idd eerst even ultrasoon laten reinigen voor montage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan