aluminium tank van lak ontdoen

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Hoi allen, het is weer winter dus weer klustijd.

Ik wil mijn aluminium tank van de zxr van verf ontdoen met zo'n speciale schijf voor op de haakse slijper.
Nu zit er op het moment nog benzine in wat ik er uiteraard uit ga halen maar hoor verhalen over kleine restjes benzine die dampen veroorzaken die weken nadien alsnog heel vervelend kunnen doen bij een vonkje.
Heb niet zoveel zin dat mij haar in de war gaat zitten van zo'n klap dus wat is de beste manier?.
Goed met lucht droogblazen net zolang totdat je geen benzine meer ruikt?. Hoor ook weleens dat je de tank gewoon moet laten vollopen met water zodat er geen gassen meer kunnen zitten maar daar wordt de tank zo onhandelbaar van tijden het werk.

Gr Jelle
 
Hoi allen, het is weer winter dus weer klustijd.

Ik wil mijn aluminium tank van de zxr van verf ontdoen met zo'n speciale schijf voor op de haakse slijper.
Nu zit er op het moment nog benzine in wat ik er uiteraard uit ga halen maar hoor verhalen over kleine restjes benzine die dampen veroorzaken die weken nadien alsnog heel vervelend kunnen doen bij een vonkje.
Heb niet zoveel zin dat mij haar in de war gaat zitten van zo'n klap dus wat is de beste manier?.
Goed met lucht droogblazen net zolang totdat je geen benzine meer ruikt?. Hoor ook weleens dat je de tank gewoon moet laten vollopen met water zodat er geen gassen meer kunnen zitten maar daar wordt de tank zo onhandelbaar van tijden het werk.

Gr Jelle

Ik zou dat niet met een schuurschijf verwijderen. Als je er geen gevoel voor hebt kun je je hele tank naar de klote helpen. Krijg je nooit meer/moeilijk weer mooi strak.

Demonteren. Benzine eruit en naar een ontlakker brengen. Chemisch badje, lak eraf en klaar. Kost een paar tientjes.
 
GA NIET MET DE SCHUURSCHIJF AAN DE GANG.

IK HERHAAL :GA NIET MET DE SCHUURSCHIJF AAN DE GANG.
Wat komt daar een ellende van tenzij deze bepaalde look bevalt natuurlijk en geen lak er op komt, dan vergeet mijn bericht.
Opties afbijten, vakkundig laten stralen of old skool schuren.
 
Ik heb mijn frame op dezelfde manier ook van verf ontdaan en dat ging heel mooi en geleidelijk.
Ik weet niet precies wat voor soort materiaal het is wat er op die schijf zit maar het is geloof ik om rvs te borstelen. Ging heel mooi verflaagje voor laagje maar je moet idd wel oppassen dat je niet te hard gaat.
Mar zal het eens gaan proberen met verfafbijt!.
 
Met een excentrische schuurmachine met afzuiging en 80 korrel schuurpads heb je 'm zo kaal en gelijk een goed oppervlak voor de primer..
Eerst met een (goede) afbijt kan ook natuurlijk.
 
De tank heb ik overgenomen voor mijn verbouwprojekt. Het is dus een alu tank van de duurdere dubbel r versie.
De luchtinlaten waren al dichtgelast wat voor mijn projekt perfect uit kwam en hij was in de originele kleuren gespoten.
Jammer alleen dat in de tankdop aansluiting de verf door de benzinedampen begon los te laten wat ik pas zag toen de bubbels onder de tankdop ring vandaan kwamen.......
Ik weet dus niet wat er met deze tank gebeurd is en heb best kans dat ie behoorlijk gebutst is onder de lak (zou niet weten waarom je anders een dure alu tank gaat verzagen) dus daarom wilde ik niet gelijk met verafbijt aan de gang omdat je met een schuurschijf het proces wat meer in de hand hebt.

Ik ga het gewoon eerst eens proberen met de schijf op een onzichtbaar stukje!.
 
Als je hem aluminium-look wil maken, dan zou ik hem alleen maar afbijten.

Als je hem opnieuw wil lakken, dan zou ik de originele lak alleen maar opschuren en daar overheen spuiten. Een ding weet je namelijk zeker van de originele lak: het zit goed gehecht.

Tenzij de originele lak er natuurlijk afbladdert.

Edit: ok, we postten het vrijwel tegelijk. ;) Afbijt dus.
 
Laatst bewerkt:
Dat met dat vlammetje ga ik maar niet doen.....zoiets eindigt bij mij altijd heel anders!.
Het is dus geen originele lak want die zou niet oplossen door benzine.
Qua kleurstelling ben ik er nog niet uit want hij gaat helemaal overgespoten worden.
Maar dat ga ik profesioneel laten doen door een restauratie bedrijf maar om het betaalbaar te houden doe ik een beetje het voorwerk zoals ontlakken omdat hun anders ook niet kunnen garanderen dat hun nieuw gespoten lak blijft zitten op die oude verflagen.

Gr Jelle
 
.
full
 
Zo, feestdagen weer voorbij dus we konden weer wat doen!.

De verf er vanaf gehaald met de combi verfafbijt, staalborstel op de boormachine en schuurpapier.
Nu in kontakt met iemand die hem wat strakker moet krijgen (iets plamuur is niet erg maar dit was overdreven.





Nog de beste wensen iedereen!.

mvg Jelle
 
Hallo iedereen. Misschien een beetje laat voor ts. Maar misschien hebben andere mensen hier wel nog iets aan. Als je iets van lak wilt ontdoen en het metaal mag niet beschadigen,of sterker nog er zit roest onder de lak die ook weg moet. Ik heb een oude tractor opgeknapt en toen kwam ik hierbij uit. roloc bristle schijf. Het is iets van 3m. Het is een soort kunstof/rubber achtig materiaal wat je met een speciale adapter op je slijptol zet wat de roest eruit haalt maar absoluut geen metaal aantast.
Het is niet echt geschikt voor een hele motor of auto maar bij een paar kleine plekjes of een tank ofzo is dit echt ideaal. Je hoeft niet te stralen en je onderdeel is mooi schoon.
(Ik heb geen belangen bij 3m wil alleen iedereen helpen)
 
Bristle-Discs-300.jpg

Het duurde even voor ik de afbeelding online had maar bij deze ook een afbeelding zodat een ieder een idee heeft wat hij/zij eigenlijk aan het zoeken is als iemand het wil gaan gebruiken. (zoals gezegd heb je hier wel nog een steunschijf/adapter bij nodig voor hem op de slijptol te krijgen.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan