Motor niet vooruit te branden (ZZR600 D2)

ayatollah_rnr

Rookie
2 sep 2014
6
0
Den Haag
Hallo leden!

Sinds een kleine 6 maanden trotse eigenaar van een rijbewijs en een Kawasaki ZZR600 uit '92.
Sinds gisteren lijkt mijn mooie fiets niet vooruit te willen komen. Stationair draait zij zoals zij het hoort, maar zodra ik de gashendel opentrek gebeurt er....niet veel.
Met veel moeite de 45 km/u aangetikt wanneer ik besloot om heel langzaam weer naar huis te keren.

Wie o wie kan mij in de juiste richting van het probleem helpen? Ik ben redelijk handig maar heb nog niet veel verstand van motoren. Ook heb ik veel gegoogeld maar kwam niet veel verder.

Wat achtergrond info:
Kawasaki ZZR 600 D2 (1992 model).
5 maanden geleden olie vervangen.
2 maanden geleden ketting & tandwielen vervangen.
Sinds een maand wat startproblemen maar sinds ik de accu een week aan een druppellader heb gehangen start hij weer als een zonnetje.
Vorige week na zo'n 20 minuten rijden vergeten de choke weer aan te zetten (stond halverwege)
Motor staat dag in dag uit buiten, ook in de hevige regen van afgelopen weken.

Wellicht komt het over als onnozele info maar wellicht helpen alle kleine beetjes.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Tap de carburators even af en controleer of er behalve benzine ook water in het glazen potje komt. Elke carburator heeft een aftapschroef onderaan. De benzine in de carburator stroomt dan via een slangetje weg.
 
Dank je wel voor alle reacties!
Ik zal morgen even de handleiding erbij pakken en de carbs controleren.
Volgens mij liepen de toeren wel op, maar durf het nu niet meer met zekerheid te zeggen.

Nogmaals dank en ik houd jullie op de hoogte
 
Ik had een ZZR250 ooit. Die deed dat ook als het koud werd. Bevroren carbs.
Wat tijdelijk hielp was de motor stationair laten opwarmen (ook onderweg bij een tankstation bijv.) Dan warmde alles een beetje op. Eenmaal weer onderweg ging het vroeg of laat weer fout.

Je kunt waarschijnlijk wel een upgradepakket voor de carbs kopen met verwarming.
 
Ik had een ZZR250 ooit. Die deed dat ook als het koud werd. Bevroren carbs.
Wat tijdelijk hielp was de motor stationair laten opwarmen (ook onderweg bij een tankstation bijv.) Dan warmde alles een beetje op. Eenmaal weer onderweg ging het vroeg of laat weer fout.

Je kunt waarschijnlijk wel een upgradepakket voor de carbs kopen met verwarming.
Maak een aftakking van het achterlicht naar het luchtfilter, hang er een lamp in, wordt de lucht opgewarmd, geen bevroren carbjes meer in de winter. Goedkopere oplossing dan een opwaardeerpakket van de dealert.
 
Dat is inderdaad het meest waarschijnlijke. Wat niet wil zeggen dat z'n koppelingsplaten nog 100% zijn, wie weet trekt ie er met vol vermogen zo doorheen. Hoop trouwens voor TS van niet.
 
Even een serieus zijpad: ayatollah is toch een best hoge titel en zo? Mag je die zomaar voeren? Net als dat kindloze Abu en Umm als je 't serieuze pad inslaat en zo...

On topic, reageert ie echt amper op het gas, of gaat ie roffelen en haperen?
 
Laatst bewerkt:
Door ons prachtige regenachtige weer niet kunnen sleutelen in de open lucht, dus zal dat moeten wachten tot het weekend in een geleende garage.
Wel even gekeken naar de symptomen, toeren lopen alleen op wanneer ik de choke eraf haal.
Als ik aan de gashendel draai lopen de toeren vrijwel niet op. Reageert stotterend en met een extra brullend geluid (vergeten te vermelden :+ )

Nogmaals bedankt voor alle tips en ik laat weer wat van me horen na het sleutelen!

En off-topic voor Unruled: Ayatollah of rock n rolla is een Mad Max verwijzing ;)
 
Door ons prachtige regenachtige weer niet kunnen sleutelen in de open lucht, dus zal dat moeten wachten tot het weekend in een geleende garage.
Wel even gekeken naar de symptomen, toeren lopen alleen op wanneer ik de choke eraf haal.
Als ik aan de gashendel draai lopen de toeren vrijwel niet op. Reageert stotterend en met een extra brullend geluid (vergeten te vermelden :+ )

Nogmaals bedankt voor alle tips en ik laat weer wat van me horen na het sleutelen!

En off-topic voor Unruled: Ayatollah of rock n rolla is een Mad Max verwijzing ;)
 
Heb het even zitten lezen, maar dit:
Vorige week na zo'n 20 minuten rijden vergeten de choke weer aan te zetten (stond halverwege)

Alvast bedankt!

in combinatie met dit:
Wel even gekeken naar de symptomen, toeren lopen alleen op wanneer ik de choke eraf haal.
Als ik aan de gashendel draai lopen de toeren vrijwel niet op. Reageert stotterend en met een extra brullend geluid

geeft mij het idee dat je de choke verkeerdom gebruikt en/of dat je misschien niet weet wat de choke precies doet.
 
Uiteindelijk de tijd gevonden om te sleutelen!
Tank eraf gehaald en carbs afgetapt...

5o38.jpg


en schoon gepoetst...

24cwjn5.jpg


vervolgens zo'n 6L uit de tank getapt tot de benzine er schoon uitzag.

2iaq2rb.jpg


en jawel hij rijdt weer!

Tijdens de testrit gemerkt dat ie het af en toe moeilijk had.
Wanneer ik de gashendel vlot opentrek bijv. Maar bij geleidelijk het gas openen ging het wel.
Lees online veel over enthousiasme voor Forte MotoPower I, dus nu dat maar uitproberen.
Heb het in de (halve) tank geleegd en weer volgetankt. Even een ritje gemaakt om het in te laten werken en nu afwachten.

Dank voor alle hulp iig! :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan