Achterwiel tijdens het rijden (80km/u) compleet geblokkeerd

Christian038

Rookie
4 mrt 2013
28
0
Zwolle
Beste Leden,

Ik ben blij dat ik nog kan typen... Vorige week dacht ik weer eens een lekker ritje te maken op mijn Honda CBR 600 f uit 2001. Begon allemaal lekker, zonnetje erbij niks mis mee op een wat koudere dag.

Ik had een rugzak op en dacht dat er een touwtje door de wind tegen mijn helm aan tikte. Later viel mij pas op dat het elke keer gebeurde als ik gas gaf... dus ik direct terug naar huis. Ik heb nog geluisterd waar het geluid vandaan kwam, het leek onderin het blok te zitten. Op nog geen 500 meter van mijn huis (ik reed circa 80 km/u) schakelde ik terug naar de 3 en liet de koppeling opkomen, toen plotseling mijn achterwiel blokkeerde..... compleet...Ik weet niet hoe het mij is gelukt maar ik ben wonderbaarlijk genoeg niet onderuit gegaan. Later dacht ik nog, "Wat als dit op de snelweg met 140 km/u zou zijn gebeurd.....".

Het laatste stuk heb ik mijn broer moeten bellen en hebben we hem op de oprit gezet (ik hoop niet zijn laatste rustplaats).

Starten van de motor zelf lukt niet meer, wel gaan de controlelampjes branden en hoor ik de startmotor verder is het angstvallig stil onder de kapjes :(

Heeft iemand een idee/ advies voor mij wat het probleem kan zijn en wat ik het beste kan doen? Ik ben zelf niet heel erg thuis op het gebied van sleutelen (alleen de basis zoals het vervangen olie en filter etc.). Zo weet ik een beetje of dit de laatste dagen van mijn cbr'tje kunnen zijn ;(

Alvast bedankt voor jullie reacties!!! *D
 
Ik zou eerst een foto maken van het olie pijl niveau mocht er te veel olie in zitten als bewijs.
full
 
Ik word nu toch wel nieuwsgierig. Hoop voor je dat het niet heel ernstig is en dat je en nieuw tweedehands blok nodig hebt. Stuur eens wat foto's? Kun je wat met vertellen over de staat? Deed je het onderhoud altijd netjes, of bracht je hem af en toe naar de garage? Hoeveel km heb je het afgelopen haar gemaakt?
 
@ Christian038, wat bedoel jij (of je vriendin) precies met "nokkie vol"? Heb je het dan over het peilglas of dat de olie tot aan de vul-opening van het blok staat?

Nokkie vol peilglas of nokkie vol blok zijn 2 hele verschillende dingen.

Nokkie vol is toch ter hoogte van de nokkenas?
Zit er zeker voldoende in alle delen worden ruim gesmeerd. *O*
 
Mocht de olie inderdaad tot de nok toe gevuld zijn, zou ik eerst foto's maken voor bewijs.

Want je had de motor ervoor bij een garage gebracht, en zij hebben de olie bijgevuld?
Dan kan je de garage aansprakelijk stellen.

Verder ben ik benieuwd hoe het afloopt! succes en evt. sterkte
 
Zou toch eerst maar uitzoeken wat er in de motor zit, voor ik bij de garage ging claimen.
Koelvloeistof erbij door lekke koppakking?
Zelf teveel bijgevuld?
Bijmenging van onverbrande benzine?
Zit er olie in het luchtfilter, door de carter beluchting?
Wanneer is de motor bij de garage geweest?
Wat was de conditie van de motor?

Eerst zeker weten, voor je iets doet. Daarbij word ook geacht dat je zelf ook tussendoor olie peilt..
 
Heb ook ooit zoiets gehad met een scooter, bleek een bout van de achterremklauw los getrild (ofzo) te zijn. Eerste keer dat ik ook maar een beetje rem slaat de klauw vast, breekt het ophangpunt aan het carter waar hij nog aan vastzat af, hakt de aluminium velg in mootjes en trekt de stalen remleiding aan gort. Daarnaast was er een stuk van de remklauw afgebroken en was de remschijf 30 graden krom...
Gelukkig ben ik toen ook niet gevallen :+
 
Mocht de olie inderdaad tot de nok toe gevuld zijn, zou ik eerst foto's maken voor bewijs.

Want je had de motor ervoor bij een garage gebracht, en zij hebben de olie bijgevuld?
Dan kan je de garage aansprakelijk stellen.

Verder ben ik benieuwd hoe het afloopt! succes en evt. sterkte

En om deze reden ben ik dus benieuwd wat TS of zijn vriendin bedoelt met "nokkie vol" bedoelt. Kunnen allemaal wel roepen dat er bewijs verzamelt moet worden, maar dat is complete onzin. Want het probleem deed zich ineens voor en niet bij het wegrijden van de dealer naar huis. Maar TS weet het duidelijk allemaal niet meer want op de vraag of de olie sterk naar bezine rook komt ook geen antwoord.
 
En om deze reden ben ik dus benieuwd wat TS of zijn vriendin bedoelt met "nokkie vol" bedoelt. Kunnen allemaal wel roepen dat er bewijs verzamelt moet worden, maar dat is complete onzin. Want het probleem deed zich ineens voor en niet bij het wegrijden van de dealer naar huis. Maar TS weet het duidelijk allemaal niet meer want op de vraag of de olie sterk naar bezine rook komt ook geen antwoord.

Hij dacht dat hij in de maling genomen werd en dat z'n vriendin niet de olie vuldop geopend heeft om te snuffelen maar de tankdop.
 
@gflater, nee het oliepeil is echt vol.... dus boven het peilglas.

@ Timp foto heb ik al gemaakt inderdaad.

@ ruud, ja inderdaad 13 jaar oud, een andere motor behoort ook tot de mogelijkheden..maar goed ik laat hem het liefst maken, als dit veel gaat kosten sta ik wel aardig zwak in mijn onderhandeling voor een nieuwe motor ;( best lastig allemaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan