Achterwiel tijdens het rijden (80km/u) compleet geblokkeerd

Christian038

Rookie
4 mrt 2013
28
0
Zwolle
Beste Leden,

Ik ben blij dat ik nog kan typen... Vorige week dacht ik weer eens een lekker ritje te maken op mijn Honda CBR 600 f uit 2001. Begon allemaal lekker, zonnetje erbij niks mis mee op een wat koudere dag.

Ik had een rugzak op en dacht dat er een touwtje door de wind tegen mijn helm aan tikte. Later viel mij pas op dat het elke keer gebeurde als ik gas gaf... dus ik direct terug naar huis. Ik heb nog geluisterd waar het geluid vandaan kwam, het leek onderin het blok te zitten. Op nog geen 500 meter van mijn huis (ik reed circa 80 km/u) schakelde ik terug naar de 3 en liet de koppeling opkomen, toen plotseling mijn achterwiel blokkeerde..... compleet...Ik weet niet hoe het mij is gelukt maar ik ben wonderbaarlijk genoeg niet onderuit gegaan. Later dacht ik nog, "Wat als dit op de snelweg met 140 km/u zou zijn gebeurd.....".

Het laatste stuk heb ik mijn broer moeten bellen en hebben we hem op de oprit gezet (ik hoop niet zijn laatste rustplaats).

Starten van de motor zelf lukt niet meer, wel gaan de controlelampjes branden en hoor ik de startmotor verder is het angstvallig stil onder de kapjes :(

Heeft iemand een idee/ advies voor mij wat het probleem kan zijn en wat ik het beste kan doen? Ik ben zelf niet heel erg thuis op het gebied van sleutelen (alleen de basis zoals het vervangen olie en filter etc.). Zo weet ik een beetje of dit de laatste dagen van mijn cbr'tje kunnen zijn ;(

Alvast bedankt voor jullie reacties!!! *D
 
Even voor de duidelijkheid:
Als je de koppeling in knijpt kan je het achterwiel dan nog draaien?
Staat de motor in zijn vrij?
Brandt het neutraallampje?
Ben je vanaf 80km/u tot stilstand gekomen met een geblokkeerd achterwiel.

Allemaal vragen....
 
@Blihi en MTFDarkEagle

Het achterwiel is met geen mogelijkheid meer te draaien, niet met de koppeling in en startmotor. Ook lukt het mij niet om hem in een versnelling te zetten en te lopen.

Het oliepijl heb ik de vorige keer aan de dealer overgelaten, maar kan een geblokkeerd wiel een gevolg zijn van teveel olie in de motor? Mocht dit zo zijn dan ga ik vanavond meteen het oliepeil checken....
 
Overduidelijk een probleem in je blok, wat het precies is kan niemand zeggen zonder in het blok te kijken.
Daarom zou ik het blok eronderuit laten halen en kijken door een gespecializeerde monteur wat het probleem is.
voor een sleutelaar is dit geen beginnen.

En zoals je zegt dat het met 80km/h volledig tot stilstand kwam zou ik me vast voor bereiden op het ergste.
 
Wat je wel kunt doen, tap de olie af en let op of er metaal in rond zwemt, zo ja dan is er iets goed mis in je blok.
Haal het olie filter ook los en controleer dat op hetzelfde.
 
@Raymond

Ja het N lampje, staat aan en ik krijg hem ook niet meer in de versnelling ;(

Als ik de koppeling in knijp blijft het wiel vastzitten..

Ja idd tijdens het rijden blokkeerde het achterwiel, hoe het is gelukt weet ik niet meer maar wonder boven wonder ben ik niet onderuit gegaan. In mijn beleving sloeg het wiel direct op slot en rolde hij niet door. Ik voelde ook meteen dat mijn achterkant begon uit te breken....toen beide benen aan de grond gezet (weg was nat dus misschien was dat juist mijn geluk).
 
Dank voor jullie reacties!

Ik heb net mijn vriendin even gebeld om te vragen hoe het zit met het oliepeil (ben zelf nu op het werk), ze heeft het dopje er af gehaald en het zit nokkievol... Ik heb hier niet naar gekeken omdat ik het door de motorzaak heb laten doen. Kan dit ook een oorzaak zijn?

Ik ga vanavond meteen kijken of er metaalsplinters/ resten in de olie zit (duimduim).
 
Terug
Bovenaan Onderaan