chroom poetsen

Nout

Rookie
16 apr 2010
26
0
Alkmaar
Zit ik TV te kijken (American Restoration), geeft hij een tip over het poetsen van chroom:

beetje alu folie (heeft iedereen in huis toch?) , nat maken en poetsen maar, ook over roest! Roest weg en glimmen weer.

Wilde ik toch ff delen.
 
Het component chroom roest niet, maar is erg poreus, zodat het onderliggende metaal (roest er doorheen komt).

Het poetsen met alufolie en cola werkt inderdaad prima. De folie slijt en vult de bruine aangetaste poriën in het chroom waardoor het er een stuk beter uitziet.

Helaas verdwijnt deze alu vulling na verloop van tijd wel weer, maar dan kan de behandeling weer herhaald worden.

Maar voorkomen is beter dan genezen. Bij roestvorming raakt de chroomlaag altijd beschadigd en wordt dus kwalitatief minder.

Gebruik een goed chroom poetsmiddel of autowas. Vermijd schuurmiddelen, hier wordt het chroom dof van. Dus geen Durasol, Belgom Alu of Commendant o.i.d.

Voor doorrijders in de winter; chroom beschermen met vloeibare tectyl of vaseline. De glans is dan wel even afwezig, maar houdt het chroom in goede conditie.
 
Van verchroomd staal en de uitwerking weet ik weinig van.

Zit alleen in het aluminium en zamak en dat kan 15 jaar houden.
Maar dat laat zich prima behandelen met dursol, belgcom en Never dull (vet houden)
Wanneer er voldoende koper onder zit is de hechtkracht zeer groot.

Snelverchromen gebeurd dikwijls met 1 koperlaag, en dat is weinig, dan krijg je wegwaaichroom.
 
Wel is het zo dat als je chroom vaak echt poetst met een poetsmiddel je de chroomlaag wegpoetst en het koper zichtbaar wordt wat er onder zit.
Chroompoets is een fijn schuurmiddel.
Chroom kan je beter alleen echt poetsen als het vuil of verweerd is .
Tussentijds is schoonmaken met Turtle Wax voldoende om een egaal glanzend oppervlak te verkrijgen.
Wax geeft ook nog een beschermlaagje, hetzelfde geldt voor blank aluminium.
Het is een kwestie van bijhouden en niet wachten tot de boel verroest is.
full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan