Zelf banden leggen

Xasuntox

Die hard MF'er
24 feb 2014
353
2
Dag allemaal,

Kan je eigenlijk makkelijk zelf motorbanden leggen? Bij de banden boer kost een setje laten leggen al rap 50 euro.

Ik dacht, kan ik dan al beter niet zelf een banden machine kopen? Dan kan ik er eventueel nog iets aan verdienen in mijn vrije tijd door banden te leggen :+
 
Mijn vraag was eerder bedoelt om meer informatie te krijgen. Is het makkelijk als je zo'n toestel hebt of moet je er wel degelijk een vaardigheid voor hebben? ;)
 
Dag allemaal,

A Kan je eigenlijk makkelijk zelf motorbanden leggen? Bij de banden boer kost een setje laten leggen al rap 50 euro.

Ik dacht, kan ik dan al beter niet zelf een banden machine kopen? B Dan kan ik er eventueel nog iets aan verdienen in mijn vrije tijd door banden te leggen :+
A) Ja, vergelijk het met fietsen.

B)Je kunt vallen
 
hazet_bandenlepel.jpg


+

hazet_bandenlepel.jpg


+

bladgroente_in_blik.jpg


+

stuk-zeep-18409891.jpg


=

rem-schijven-blokjes-04.jpg


db
 
Laatst bewerkt:
Neen even serieus. Hier (in België) vraagt de bandenboer 25 euro per op te leggen motorband. Voor een autoband is het 12,5 euro. En dan is dat nog de goedkoopste uit te omgeving.

Maar de band moet toch ook uitgelijnd worden? Kan je zoiets ook makkelijk zelf doen?
 
Neen even serieus. Hier (in België) vraagt de bandenboer 25 euro per op te leggen motorband. Voor een autoband is het 12,5 euro. En dan is dat nog de goedkoopste uit te omgeving.

Maar de band moet toch ook uitgelijnd worden? Kan je zoiets ook makkelijk zelf doen?
Is goed te doen hoor.
Balanceren ook, als je dat nodig acht.

Gewoon de spullen kopen, en dan wat oefenen. dat kan gerust met je eigen spullen, beetje voorzichtig proberen.

Tis best even wat aanschaf, maar dat heb je natuurlijk wel terugverdiend door uitsparen van kosten elders. En natuurlijk de inkomsten omdat je het voor anderen ook gaat doen.

edit

Bandenmachine: 400 euro
http://link.marktplaats.nl/m877786110

Balanceerding: 70 euro
http://link.marktplaats.nl/a1000905752

Dan nog wat los spul (loodjes, zeep, lichter), nog geen 100 euro bij elkaar.

Misschien nog wat ventieltjes, maar dat is natuurlijk naar eigen keuze.


Uitlijnen doen we bij motorfietsen eigenlijk niet echt. Tenminste, niet bij bandenwisselen. Bij auto's trouwens ook niet.
Dat doen we wel als het nodig is en/of bij klachten van de eigenaar.

Naast het uitlijnen van achterwiel/ketting/kettingwielen, zou het kunnen dat de voorvork scheef zit, of frame krom is (Scooter en Motor Service Almere | Reparatie en Onderhoud).

Maar misschien is dat iets te veel in één keer, en moet je even beginnen met de bandjes.

Welk tarief ga je trouwens zelf rekenen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar de band moet toch ook uitgelijnd worden? Kan je zoiets ook makkelijk zelf doen?


Uitlijnen doe je bij een auto, dat is even kort samengevat ervoor zorgen dat alles recht onder de auto staat.

Banden/velgen moet je balanceren, om gewichtsverschil te compenseren. Je kunt statisch balanceren en dynamisch balanceren. Statisch balanceren kun je zelf doen, als je een klein beetje weet wat je aan het doen bent. Voor dynamisch balanceren heb je zo'n heel apparaat nodig, voordat je die hebt terugverdiend ben je wel een paar jaartjes verder.

Maar je kunt er ook voor kiezen om niet te balanceren en kijken of je er last van hebt of niet.
 
Laatst bewerkt:
Op youtube staan een schep filmpjes over dat soort apparaten. Ben er ook voor aan het kijken. Ben benieuw naar ervaringen.

P.s.: De standaard bandenboer die rekent 50 eu voor zo'n klus. Paar keer bandjes wisselen en je hebt zo'n machien eruit.
 
Is goed te doen hoor.
Balanceren ook, als je dat nodig acht.

Gewoon de spullen kopen, en dan wat oefenen. dat kan gerust met je eigen spullen, beetje voorzichtig proberen.

Tis best even wat aanschaf, maar dat heb je natuurlijk wel terugverdiend door uitsparen van kosten elders. En natuurlijk de inkomsten omdat je het voor anderen ook gaat doen.

edit

Bandenmachine: 400 euro
http://link.marktplaats.nl/m877786110

Balanceerding: 70 euro
http://link.marktplaats.nl/a1000905752

Dan nog wat los spul (loodjes, zeep, lichter), nog geen 100 euro bij elkaar.

Misschien nog wat ventieltjes, maar dat is natuurlijk naar eigen keuze.


Uitlijnen doen we bij motorfietsen eigenlijk niet echt. Tenminste, niet bij bandenwisselen. Bij auto's trouwens ook niet.
Dat doen we wel als het nodig is en/of bij klachten van de eigenaar.

Naast het uitlijnen van achterwiel/ketting/kettingwielen, zou het kunnen dat de voorvork scheef zit, of frame krom is (Scooter en Motor Service Almere | Reparatie en Onderhoud).

Maar misschien is dat iets te veel in één keer, en moet je even beginnen met de bandjes.

Welk tarief ga je trouwens zelf rekenen?

Bedankt Martel! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan